Sydney Sweeney, blondă, cu „gene” bune”: Scandalul campaniei publicitare a jeanșilor American Eagle
Campania American Eagle, acuzată de rasism. Brandul american de jeans American Eagle a stârnit o avalanșă de reacții pe rețelele sociale după lansarea unei campanii publicitare cu actrița Sydney Sweeney, cunoscută din serialele „Euphoria” și „The White Lotus”. Spotul, bazat pe un joc de cuvinte între „jeans” (blugi) și „genes” (gene), a fost perceput de unii ca având aluzie la idealuri estetice problematice, fiind acuzat de promovarea unor standarde care ar sugera superioritatea rasială. Campania American Eagle, acuzată de rasism Sloganul campaniei, „Sydney Sweeney Has Great Jeans”, funcționează ca un joc de cuvinte între „jeans” și „genes” – cuvinte omofone în limba engleză. Citește și: Ce CV are șefa CSM, Elena Costache, care crede că o pensie de 11.000 de lei este mică Într-un clip asociat campaniei, actrița spune: „Genele sunt transmise de la părinți și determină trăsături precum culoarea părului, personalitatea sau culoarea ochilor. Jeanșii mei sunt albaștri.” Această formulare, împreună cu imaginea unei femei blonde, cu ochi albaștri, a fost considerată de unii utilizatori ca aluzie inconștientă la eugenie – o ideologie pseudoscientifică legată de puritatea rasială. Apeluri la boicot și critici virulente în mediul online Pe rețelele sociale, mai mulți utilizatori au reacționat critic la clip: „Poate că sunt prea woke, dar să iei o femeie albă, blondă, cu ochi albaștri și să concentrezi campania pe ideea că are gene perfecte mi se pare cel puțin ciudat”, a scris un utilizator pe platforma X. Alt comentariu, de pe Instagram, avertiza: „Ideile astea (eugenice) nu sunt cool. Boicotați American Eagle.” American Eagle își susține campania: „Este vorba doar despre jeanși” În replică, American Eagle a postat pe Instagram un mesaj de susținere pentru campanie și actrița implicată: „Campania noastră a fost întotdeauna despre jeanși. Jeanșii ei. Povestea ei. Vom continua să celebrăm felul în care fiecare poartă jeanșii AE cu încredere. Jeanșii grozavi se potrivesc tuturor.” Reacții împărțite: de la critici la susținere și reacții politice Controversa nu a trecut neobservată la nivel politic. Steven Cheung, directorul de comunicare al Casei Albe, a intervenit pe platforma X și a criticat dur reacțiile negative: „Cultura woke a luat-o razna. Gândirea liberală răstălmăcită este motivul pentru care americanii au votat așa cum au votat în 2024. S-au săturat de aceste prostii.” În același timp, alți utilizatori și fani ai actriței au apărat campania și au acuzat exagerarea reacțiilor. Sydney Sweeney nu a reacționat public Până în prezent, Sydney Sweeney nu a oferit nicio reacție oficială legată de controversă. Actrița, aflată în plin succes la Hollywood, a fost anterior subiectul unor discuții în spațiul public legate de percepția imaginii feminine și de standardele de frumusețe.