/

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, noi critici indirecte către Grindeanu: Constanța este singurul din primele zece porturi europene care nu e digitalizat

Constanța, singurul dintre primele porturi europene care nu e digitalizat Foto: Replica Online

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a adus, azi, noi critici indirecte către ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu: Constanța este singurul dintre primele zece porturi europene care nu e digitalizat, a spus ea. Portul acesta este în subordinea ministerului Transporturilor.

„Sper ca în săptămânile viitoare o primă digitalizare pe ce înseamnă intrările în Portul Constanța, acel ticketing pe care îl vor lansa zilele viitoare, să ducă la o anumită ordine în Portul Constanța. Digitalizarea trebuie să se întâmple în Portul Constanța, că vor unii, că nu vor, că le place sau nu le place…”, spunea Grindeanu în august 2023.

Citește și: Bătaie de joc în cazul condamnării lui Mario Iorgulescu: despăgubiri către familia celui ucis, plătite de o companie falită, nu de beizadeaua drogată. Condamnatul, în Italia, unde râde de stat

Ieri, Vălean a avertizat că România va pierde fonduri europene de 300 de milioane de euro pentru că lucrările la calea ferată Brașov-Sighișoara sunt blocate de mai mulți ani.

Citește și: Vălean: România riscă să piardă până la 300 de milioane de euro din finanţarea pentru calea ferată Braşov-Sighişoara

Vălean a vorbit despre Portul Constanța în cadrul unei întâlniri cu jurnaliști români, discuția pornind de la situația din porturile ucrainene, aflate sub bombardament rusesc.

Constanța, singurul dintre primele porturi europene care nu e digitalizat

„Asta pune o presiune pe un alt tip de operaţiuni portuare. Săptămâna trecută, informaţia pe care o aveam pe masă ca fiind urgentă era sufocarea portului Constanţa cu un număr de aproape 700 de barje care trebuie descărcate în vapoare. Deci presiunea creşte pe infrastructura românească. Constanţa trebuie să facă investiţii suplimentare. Şi nu pentru Ucraina, ci pentru că este singurul, de exemplu, care nu e digitalizat din primele zece porturi europene„, a declarat Vălean marţi, în cadrul întâlnirii cu jurnalişti români.

Practic, a afirmat ea, portul Constanţa e destul de „rămas în urmă” în ceea ce priveşte modernizarea operaţiunilor.

Şi nu e pentru Ucraina, ci este pentru viitor. Tot ceea ce înseamnă conectivitatea pe coridorul de mijloc, est-vest, ar trebui sau ar putea să treacă prin Constanţa; trebuie să înţeleagă că este o oportunitate pe care ar trebui să o folosească, altfel competiţia vine imediat. Avem Varna şi Burgas care îşi doresc foarte mult să preia din traficul care în momentul de faţă este pe Constanţa„, a spus Adina Vălean.

Varna și Burgas, pregătite să ia locul Constanței

„În momentul de faţă majoritatea volumelor merg pe Constanţa. Dar dacă nu ne place acest lucru sau dacă nu folosim oportunitatea, trebuie să fim conştienţi de faptul că la Marea Neagră, pentru Coridorul de Mijloc est-vest, care uneşte Asia cu Europa, oferta poate veni şi de la alte porturi care în mod natural doresc să ne facă competiţie„, a explicat ea.

Adina Vălean a mai afirmat că România este hub „într-o măsură maximă” în ceea ce priveşte transportul cerealelor ucrainene, dar nu pentru că s-a oferit ea sau pentru că aşa doreşte Kievul. „Aici au fost aduşi de piaţă. Eu de fapt am văzut acest lucru venind de la bun început, când foarte multe ţări europene de frontieră doreau să-şi dezvolte oferta pentru export-import pentru Ucraina. Dar în mod tradiţional toate aceste rute de transport au fost către sud şi am fost absolut convinsă de la început că asta se va întâmpla. Toată presiunea va fi în sud, pe România, pe Dunăre, şi pe Constanţa, a se citi Marea Neagră„, a spus Vălean.

Ea a menţionat că există, de exemplu, o ofertă din partea Greciei pentru a prelua aceste transporturi de cereale, dar „nu există suficiente conexiuni pentru a le trimite spre Grecia, între România-Bulgaria, Bulgaria-Grecia”.

Realitatea pieţei – întotdeauna câştigă oferta cea mai bună financiar şi până în momentul de faţă a fost pe porturile ucrainene, acum este pe canalul Sulina. Cu întărirea conexiunii feroviare către Constanţa, probabil va fi cea mai bună (…)”, a opinat ea.

Comisarul european pentru transporturi a vorbit şi despre proiectele de conectivitate cu Republica Moldova, precizând că executivul UE a alocat aproape 10 milioane de euro pentru punctul de trecere Albiţa-Leuşeni.

„Toate sunt ca la lego”

„Noi am dat 9.800.000 euro pentru a construi şi a moderniza infrastructura de acces rutier la şi dinspre punctele de control la frontieră, inclusiv viitorul nou pod peste Prut, operaţiuni vamale de o parte şi de alta. Deci, când privim un punct de trecere sau de conectivitate, e vorba de podul respectiv, de drumurile de acces, de infrastructura vamală ş.a.m.d. Toate astea sunt, cum să spun, ca la lego. Sunt mai multe elemente la fiecare proiect şi toate astea au un tip de finanţare”, a explicat Adina Vălean.

„Sunt lucruri pe care România le face pe cont propriu sau din alte surse de finanţare. Totuşi, noi venim cu finanţare în completarea întregului proiect”, a subliniat ea, precizând că săptămâna viitoare va avea o întrevedere cu prim-ministrul Republicii Moldova Dorin Recean pentru a semna o serie de acorduri de finanţare pentru infrastructură.

Transportul pe calea ferată spre Constanța, cel mai ieftin

În plus, a explicat Vălean, Comisia Europeană vrea să finanţeze o conexiune cu Ucraina şi Republica Moldova, Reni-Giurgiuleşti-Galaţi.

Citește și: Judecătoarea care se droga cu iubitul interlop are tratament preferențial: Parchetul General nu comunică nimic despre Ana Maria Chirilă

„Şi acolo, de exemplu, este tot aşa, un proiect construit ca un lego, în sensul în care sunt câţiva kilometri de drum pe care o să-i finanţăm să fie refăcuţi. Dacă acolo procedurile se simplifică, pentru că acolo sunt trei puncte de trecere, în câţiva kilometri sunt numai trei controale, asta, cum să zic, face din acel coridor un coridor viabil, cu costuri accesibile pentru toată lumea şi care poate fi folosit pentru a duce mărfurile până la Galaţi şi de acolo pe calea ferată către Constanţa.

De asemenea, pot să vă afirm că, după toate evaluările noastre, transportul pe calea ferată către Constanţa este cel mai ieftin„, a încheiat Adina Vălean.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

Ultima oră

21:18Cine va intra în turul II? O analiză incompletă și subiectivă a următoarelor 84 de ore
20:10Candidatul Ponta a luat o pauză de la campania electorală ca să joace golf în Dubai. A avut și o scuză: un eveniment la care a fost speaker
18:34Cotele la pariuri politice: vezi cine crede în șansele lui Ciucă și Lasconi, și cine în Simion
14:27Un ziarist i-a spus premierului Ciolacu că minte: „Mințiți constant, domnule prim ministru”
13:48FOTO Milioane de scrisori electorale de la Ciolacu, trimise cu „fantomele” Poștei: plicurile nu conțin nici o ștampilă a companiei de stat
11:41Piedone recunoaște că a vorbit cu Simion, dar spune că n-a înjurat, de vină este inteligența artificială. Ciolacu, reacție agresivă, dar nu neagă informația
10:59Performanța lui Ciolacu la fonduri europene: zero – PNRR, 0,92% – fonduri structurale. Siegfried Mureșan: „România, locul 19 din 27”
10:26Infecțiile sezoniere, greu de ucis. Care sunt metodele de a rări episoadele virale
10:06Autostrada A8: de ce nu au început lucrările pe cele două segmente pentru care contractele au fost atribuite de jumătate de an
10:00EXCLUSIV Ce arată sondajele realizate zilnic de AtlasIntel în mediul urban: bătălie la sânge pe locul II, Ciucă și Georgescu – pe trend de creștere
09:52Procuror-șef, la volan cu 400 ml de pălincă și o bere la bord. Testul a arătat o alcoolemie de 4,19‰
22:07Ministerul Muncii a rămas deja fără bani de pensii, așa că scoate sute de milioane de euro din rezerva bugetară
21:50Promovarea mesajului că Ciolacu ar fi vorbit cu Trump, plătită din bani publici. Premierul îi face campanie electorală șefului PSD
21:31Români traficați în Franța pentru muncă în condiții nedemne în podgorii care produc vinuri de sute de euro sticla
21:14Drumuri și Poduri SA Ialomița, falimentată de șeful PSD al Consiliului Județean, Marian Pavel, printr-un împrumut nereturnat