duminică 23 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: reni

4 articole
Economie

Constanța, singurul primele porturi nu digitalizat

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a adus, azi, noi critici indirecte către ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu: Constanța este singurul dintre primele zece porturi europene care nu e digitalizat, a spus ea. Portul acesta este în subordinea ministerului Transporturilor. „Sper ca în săptămânile viitoare o primă digitalizare pe ce înseamnă intrările în Portul Constanța, acel ticketing pe care îl vor lansa zilele viitoare, să ducă la o anumită ordine în Portul Constanța. Digitalizarea trebuie să se întâmple în Portul Constanța, că vor unii, că nu vor, că le place sau nu le place…”, spunea Grindeanu în august 2023. Citește și: Bătaie de joc în cazul condamnării lui Mario Iorgulescu: despăgubiri către familia celui ucis, plătite de o companie falită, nu de beizadeaua drogată. Condamnatul, în Italia, unde râde de stat Ieri, Vălean a avertizat că România va pierde fonduri europene de 300 de milioane de euro pentru că lucrările la calea ferată Brașov-Sighișoara sunt blocate de mai mulți ani. Citește și: Vălean: România riscă să piardă până la 300 de milioane de euro din finanţarea pentru calea ferată Braşov-Sighişoara Vălean a vorbit despre Portul Constanța în cadrul unei întâlniri cu jurnaliști români, discuția pornind de la situația din porturile ucrainene, aflate sub bombardament rusesc. Constanța, singurul dintre primele porturi europene care nu e digitalizat „Asta pune o presiune pe un alt tip de operaţiuni portuare. Săptămâna trecută, informaţia pe care o aveam pe masă ca fiind urgentă era sufocarea portului Constanţa cu un număr de aproape 700 de barje care trebuie descărcate în vapoare. Deci presiunea creşte pe infrastructura românească. Constanţa trebuie să facă investiţii suplimentare. Şi nu pentru Ucraina, ci pentru că este singurul, de exemplu, care nu e digitalizat din primele zece porturi europene", a declarat Vălean marţi, în cadrul întâlnirii cu jurnalişti români. Practic, a afirmat ea, portul Constanţa e destul de "rămas în urmă" în ceea ce priveşte modernizarea operaţiunilor. "Şi nu e pentru Ucraina, ci este pentru viitor. Tot ceea ce înseamnă conectivitatea pe coridorul de mijloc, est-vest, ar trebui sau ar putea să treacă prin Constanţa; trebuie să înţeleagă că este o oportunitate pe care ar trebui să o folosească, altfel competiţia vine imediat. Avem Varna şi Burgas care îşi doresc foarte mult să preia din traficul care în momentul de faţă este pe Constanţa", a spus Adina Vălean. Varna și Burgas, pregătite să ia locul Constanței „În momentul de faţă majoritatea volumelor merg pe Constanţa. Dar dacă nu ne place acest lucru sau dacă nu folosim oportunitatea, trebuie să fim conştienţi de faptul că la Marea Neagră, pentru Coridorul de Mijloc est-vest, care uneşte Asia cu Europa, oferta poate veni şi de la alte porturi care în mod natural doresc să ne facă competiţie", a explicat ea. Adina Vălean a mai afirmat că România este hub „într-o măsură maximă" în ceea ce priveşte transportul cerealelor ucrainene, dar nu pentru că s-a oferit ea sau pentru că aşa doreşte Kievul. „Aici au fost aduşi de piaţă. Eu de fapt am văzut acest lucru venind de la bun început, când foarte multe ţări europene de frontieră doreau să-şi dezvolte oferta pentru export-import pentru Ucraina. Dar în mod tradiţional toate aceste rute de transport au fost către sud şi am fost absolut convinsă de la început că asta se va întâmpla. Toată presiunea va fi în sud, pe România, pe Dunăre, şi pe Constanţa, a se citi Marea Neagră", a spus Vălean. Ea a menţionat că există, de exemplu, o ofertă din partea Greciei pentru a prelua aceste transporturi de cereale, dar "nu există suficiente conexiuni pentru a le trimite spre Grecia, între România-Bulgaria, Bulgaria-Grecia". "Realitatea pieţei - întotdeauna câştigă oferta cea mai bună financiar şi până în momentul de faţă a fost pe porturile ucrainene, acum este pe canalul Sulina. Cu întărirea conexiunii feroviare către Constanţa, probabil va fi cea mai bună (...)", a opinat ea. Comisarul european pentru transporturi a vorbit şi despre proiectele de conectivitate cu Republica Moldova, precizând că executivul UE a alocat aproape 10 milioane de euro pentru punctul de trecere Albiţa-Leuşeni. „Toate sunt ca la lego” "Noi am dat 9.800.000 euro pentru a construi şi a moderniza infrastructura de acces rutier la şi dinspre punctele de control la frontieră, inclusiv viitorul nou pod peste Prut, operaţiuni vamale de o parte şi de alta. Deci, când privim un punct de trecere sau de conectivitate, e vorba de podul respectiv, de drumurile de acces, de infrastructura vamală ş.a.m.d. Toate astea sunt, cum să spun, ca la lego. Sunt mai multe elemente la fiecare proiect şi toate astea au un tip de finanţare", a explicat Adina Vălean. „Sunt lucruri pe care România le face pe cont propriu sau din alte surse de finanţare. Totuşi, noi venim cu finanţare în completarea întregului proiect", a subliniat ea, precizând că săptămâna viitoare va avea o întrevedere cu prim-ministrul Republicii Moldova Dorin Recean pentru a semna o serie de acorduri de finanţare pentru infrastructură. Transportul pe calea ferată spre Constanța, cel mai ieftin În plus, a explicat Vălean, Comisia Europeană vrea să finanţeze o conexiune cu Ucraina şi Republica Moldova, Reni-Giurgiuleşti-Galaţi. Citește și: Judecătoarea care se droga cu iubitul interlop are tratament preferențial: Parchetul General nu comunică nimic despre Ana Maria Chirilă "Şi acolo, de exemplu, este tot aşa, un proiect construit ca un lego, în sensul în care sunt câţiva kilometri de drum pe care o să-i finanţăm să fie refăcuţi. Dacă acolo procedurile se simplifică, pentru că acolo sunt trei puncte de trecere, în câţiva kilometri sunt numai trei controale, asta, cum să zic, face din acel coridor un coridor viabil, cu costuri accesibile pentru toată lumea şi care poate fi folosit pentru a duce mărfurile până la Galaţi şi de acolo pe calea ferată către Constanţa. De asemenea, pot să vă afirm că, după toate evaluările noastre, transportul pe calea ferată către Constanţa este cel mai ieftin", a încheiat Adina Vălean.

Constanța, singurul dintre primele porturi europene care nu e digitalizat Foto: Replica Online
Rusia a atacat ținte din Ucraina aflate la câțiva kilometri de România Foto: Twitter
Eveniment

Rusia a atacat ținte Ucraina câțiva kilometri de România

Rusia a atacat ținte din Ucraina aflate la câțiva kilometri de România, la Reni, iar atacul a fost vizibil de pe partea românească a Dunării, arată filmările video. În atac ar fi fost folosite drone Shahed, produse de Iran. Rusia a atacat ținte din Ucraina aflate la câțiva kilometri de România Reni este un port strategic la Dunăre, foarte aproape de Galați, și un hub al transporturilor de carburanți și grâne, în condițiile în care Rusia nu mai permite exporturile ucrainene de cereale prin Marea Neagră. Potrivit Marinetraffic, traficul fluvial de grâne s-a oprit după atac. ”În această noapte (de duminică spre luni), un atac de aproape patru ore, cu drone (de tip) Shahed-136, a vozat o infrastructură portuară”, anunţă într-o postare pe Facebook armata ucraineană. Night strike on the port infrastructure of Reni, Odessa region. pic.twitter.com/2H2oNT7pP4— ДражаМ (@DrazaM33) July 24, 2023 ”Un hangar de grâne a fost distrus, iar rezervoare de depozitare ale altor încărcături au fost avariate”, precizează armata. ”Trei drone au fost distruse de către Forţele Aeriene de apărare”, anunţă Comandamentul Operaţional. ”Inamicul continuă să terorizeze Odesa”, acuză el. ”Potrivit primelor informaţii, aproximativ patru muncitori din port au fost răniţi, dar informaţiile trebuie clarificate”, adaugă comandamentul. Este pentru prima oară când Rusia atacă infrastructuri ucrainene la Dunăre, după ce s-a retras, în urmă cu o săptămnă, din Acordul de la Istanbul din iulie 2022 privind exportul cerealelor ucrainene, mediat de ONU şi Turcia. Pe Dunăre există trei porturi ucrainene - Izmail, Reni şi Ust-Dunaiskii - însă comandamentul nu precizează care dintre ele au fost vizate în atac, relatează CNN. ?????Reni Commercial Sea Port is an important transport hub of Ukraine, in which the work of river, sea, road and rail transport is closely intertwinedTanks with Romanian oil were hit - this is the main source of raw materials for Ukrainian refineries. pic.twitter.com/MKsS4UDtwA— Hawkeye1812Z (@Hawkeye1745) July 24, 2023 În afară de cele trei drone distruse de către forţe ucrainene anunţate de către comandament, alte drone ”au trecut”, anunţă un purtător de cuvânt al Administraţiei Militare din Odesa, Serghii Braciuk. Citește și: Andreea Raicu, abandonată pe aeroport de Wizz Air: „Nu am avut unde să dormim, nu ni s-au găsit zboruri imediate, ci după 2-3 zile. Era ora 4 dimineața, tot în aeroport”

Greta Thunberg a câștigat Foto: Twitter
Mediu

Greta Thunberg a câștigat

Guvernul norvegian şi-a cerut scuze joi grupurilor indigene sami pentru construcţia de turbine eoliene pe păşunile renilor, numind-o ”o încălcare a drepturilor omului”, îndemnând totodată la o soluţie care să permită încă producţia de energie în zonă, transmite Reuters, citată de news.ro. Greta Thunberg a câștigat Scuzele ministrului Petrolului şi Energiei, Terje Aasland, au urmat unei săptămâni de proteste ale activiştilor sami şi al altora, inclusiv militanta pentru mediu Greta Thunberg, care au dus la o criză în creştere pentru guvern. ”Mi-am cerut scuze (azi), în numele guvernului, districtelor de creştere a renilor pentru faptul că permisele (pentru a construi parcuri eoliene) au constituit o încălcare a drepturilor omului”, a declarat Aasland într-o conferinţă de presă. Curtea Supremă a Norvegiei a decis în 2021 că turbinele ridicate pe două parcuri eoliene la Fosen, în centrul Norvegiei, au încălcat drepturile sami, conform convenţiilor internaţionale, dar rămân în funcţiune aproape 17 luni mai târziu. Instanţa nu a spus ce ar trebui să se întâmple cu cele 151 de turbine, care pot alimenta 100.000 de locuinţe norvegiene, sau ce ar trebui să se întâmple cu zecile de kilometri de drumuri construite pentru a facilita construcţia. Protestatarii sami au blocat intrarea în Ministerul Petrolului şi în alte clădiri guvernamentale din capitala norvegiană Oslo, în ultima săptămână, cerând îndepărtarea turbinelor şi susţinând că tranziţia la energia verde nu ar trebui să fie în detrimentul drepturilor indigenilor. Poliţia norvegiană a reţinut-o Thunberg în timpul unei demonstraţii de miercuri. Se caută soluții pentru ca renii să conviețuiască alături de turbine Aasland a spus că guvernul nu a exclus nicio soluţie, dar a adăugat că încă crede că ar putea fi posibil să se susţină atât producţia de energie, cât şi creşterea renilor la Fosen. ”Am spus că scopul meu este să găsesc soluţii care să permită coexistenţa energiei eoliene Fosen şi creşterea renilor şi aceasta este o sarcină pe care încă cred că o putem reuşi”, a spus el. Declaraţia sa a urmat unei întâlniri cu preşedintele parlamentului consultativ Sami din Norvegia, Silje Karine Muotka, care a cerut scuze. ”Scopul meu rămâne să pun capăt încălcării drepturilor omului şi ca daunele să fie reparate”, a declarat Muotka reporterilor. Ea a refuzat să spună dacă crede că acest lucru va necesita îndepărtarea tuturor turbinelor şi drumurilor. Citește și: Primăria Sectorului 6 plantează, anul acesta, aproximativ un milion de flori Proprietarii fermelor Roan Vind şi Fosen Vind, inclusiv companiile norvegiene Statkraft şi TroenderEnergi, precum şi firmele elveţiene Energy Infrastructure Partners şi BKW, au spus că speră că s-ar putea găsi un compromis.

Greta Thunberg a fost reţinută de poliţie Foto: Twitter
Mediu

Greta Thunberg a fost reţinută de poliţie

Greta Thunberg a fost reţinută pentru scurt timp de poliţie în timpul unei demonstraţii la Oslo, relatează Reuters şi AFP. Ea protestează împotriva a două parcuri eoliene construite pe terenuri folosite în mod tradiţional de crescătorii de reni din rândul populaţiei indigene Sami. Manifestanţii, care cer îndepărtarea turbinelor eoliene construite în centrul Norvegiei, au blocat în ultimele zile accesul la mai multe clădiri guvernamentale din capitala Oslo. Greta Thunberg a fost reţinută de poliţie Greta Thunberg, care ţinea un steag al populaţiei indigene Sami, în culorile roşu, albastru, galben şi verde, a fost ridicată de doi poliţişti şi scoasă din zonă după ce a blocat, alături de alţi militanţi, accesul în Ministerul norvegian de Finanţe, potrivit imaginilor transmise de televiziuni. Nici Greta Thunberg, nici alţi activişti nu au fost arestaţi. La scurt timp, ea a fost din nou îndepărtată de forţele de ordine în timp ce bloca accesul într-un alt minister, cel al Mediului. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online "Voi continua să particip la proteste", a declarat ea pentru ziarul Verdens Gang (VG). Curtea Supremă a Norvegiei a decis în 2021 că două parcuri eoliene construite în centrul ţării au încălcat drepturile populaţiei Sami în virtutea unor convenţii internaţionale, însă turbinele au rămas funcţionale la 16 luni după acea sentinţă. Crescătorii de reni din Norvegia susţin că priveliştea şi sunetul acelor dispozitive gigantice le sperie animalele şi perturbă tradiţii vechi de secole. Ministerul Energiei consideră că soarta celor două parcuri eoliene reprezintă o problemă legală complexă, în pofida sentinţei pronunţate de Curtea Supremă, şi speră să se găsească un compromis.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră