vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: portul constanta

7 articole
Justiție

Parchetul European a preluat de la DNA dosarul parcării de 50 de milioane euro din Portul Constanța

Parchetul European, condus de Laura Codruta Kovesi, a preluat de la DNA dosarul parcării pentru TIR-uri în valoare de 50 de milioane euro din Portul Constanța, scrie Info Sud-Est. Potrivit acestei publicații, administrația portului a umflat de zece ori costurile parcării.  Citește și: Fostul tractorist Gireadă, latifundiar, îi oferă fiicei primăria Mihai Eminescu, cu susținere PSD. Primăria, fieful familiei Gireadă din 2004 Banii ar fi urmat să vină de la Uniunea Europeană.  Parchetul European a preluat de la DNA dosarul parcării de 50 de milioane euro din Portul Constanța Documentele DNA arată că terenurile expropriate pentru construirea parcării au fost supraevaluate. De exemplu, unele terenuri au fost încadrate în mod eronat, pentru a le crește valoarea, la categoria „curți construcții”. „Conform documentelor consultate de ISE în documentarea investigațiilor inițiale, cererea de finanțare depusă a fost asumată, din partea Portului Constanța, de șefa departamentului Comunitate portuară, Cristina Rizea, fostă deputată PLUS/USR/REPER, actuală membră PSD, în cărți pentru șefia Portului Constanța, conform surselor ISE, și de directorul comercial George Vișan care îi ținea locul directorului general al Portului, Mihai Teodorescu, în momentul depunerii cererii. Vișan este unul dintre inculpații DNA în dosarul șpăgilor din Portul Constanța”, explică Info Sud-Est (ISE).  În iulie 2025, ministrul PSD al Transporturilor, Ciprian Șerban, lăuda investițiile din acest port, ignorând suspiciunile de corupție și prețurile umflate: „Portul Constanța nu este doar o facilitate logistică — este un pilon strategic al transportului regional. Cu aproape două miliarde de euro investiți prin CN APM SA, Portul Constanța se poziționează ca principal nod comercial al Mării Negre, deschizând un drum vital către Asia prin Orientul Mijlociu. Viitorul transportului maritim românesc se construiește acum, aici”. 

Parchetul European a preluat de la DNA dosarul parcării de 50 de milioane euro din Portul Constanța Foto: Facebook Portul Constanța
Kovesi, atac fără precedent la adresa autorităților române, promite că anchetele vor ajunge și în Portul Constanța Foto: EPPO
Eveniment

Kovesi, atac fără precedent la adresa autorităților: „Vă promit, ajungem în Portul Constanța”

Șefa Parchetului European, EPPO, Laura Codruța Kovesi, lansează un atac fără precedent la adresa pasivității autorităților române și le promite că va ajunge și la neregulile din Portul Constanța. „Dacă nimeni nu ne sesizează și nimeni nu vrea să lucreze cu noi, vă promit eu că o să lucrăm încet, mai greu, mai dificil, dar tot o să ajungem acolo, în portul Constanța”, a declarat ea pentru Libertatea. Citește și: Deținuții au preluat controlul total al sistemului informatic din penitenciare, influențând pedepse - sindicatul polițiștilor din penitenciare Ea a vorbit în această declarație despre ceea ce se petrece în acest port - controlat de ministerul Transporturilor - și de lipsa de implicare a autorităților din România. Kovesi, atac fără precedent la adresa autorităților Iată principalele afirmații făcute de Kovesi pentru Libertatea: „Dacă nimeni nu ne sesizează și nimeni nu vrea să lucreze cu noi, vă promit eu că o să lucrăm încet, mai greu, mai dificil, dar tot o să ajungem acolo, în portul Constanța. Eu aștept totuși ca anumite instituții din România să se trezească” „Noi de când s-a înființat Parchetul European din 2019, n-am primit nicio informație legată de ce se întâmplă în portul Constanța, absolut niciuna”  „Un șef de vamă ne-a sunat și ne-a spus că după acțiunea noastră la Pireu a simțit că a crescut foarte mult volumul operațiunilor la el în port” „Au fost situații în care am văzut că bunurile au intrat în portul Constanța, ele au avut ca destinație finală Germania sau Spania, dar aveau conexiuni cu România. Deci noi cumva venim cu informațiile din Spania și din Germania și vedem ce se întâmplă în România. Deci nu poate nimeni să mă convingă că tu, din România, nu vezi ce se întâmplă la tine în țară (...) Pentru că aceste dosare cu fraudă vamală și cu TVA ce au avut conexiuni cu România, le-am deschis pe baza informațiilor primite din afară, dar niciodată din România” „Parchetul European poate ajuta România, poate reduce frauda cu TVA, poate reduce frauda vamală, poate ajuta statul român să aibă mai mulți bani în buget”, a mai afirmat șefa EPPO. 

O tranzacție strategică pentru România, contestată de Fondul Proprietatea Foto: Portul Internațional Liber Giurgiulești
Politică

O tranzacție strategică pentru România, contestată de Fondul Proprietatea

O tranzacție strategică pentru România, contestată de Fondul Proprietatea: acest fond a atacat în instanță intenția Administrației Portului Constanța de a achiziționa Portul Liber Giurgiulești, singurul port din Republica Moldova la care au acces nave maritime.  Citește și: Georgescu îl ia părintește, de sus, pe Simion: „Mai are multe de făcut, mai ales cu el însuși” Inițial, Fondul Proprietatea a vrut și să suspende tranzacția până la finalizarea procesului, dar instanța a respins această cerere. O tranzacție strategică pentru România, contestată de Fondul Proprietatea Fondul Proprietatea deține 20% din acțiunile la Portul Constanța, acționar majoritar fiind statul român.  De ce este important acest port, Giurgiulești? Situat pe Dunăre, aproape de Galați și de confluența cu Prut, oferă Republicii Moldova acces la apele internaționale. Portul are statut de zonă liberă până în 2030 și joacă un rol major pentru exporturile ucrainene de grâu și importurile de combustibil.  Ce planuri are Portul Constanța? Să cumpere acest port, la licitația organizată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), unicul acționar al Danube Logistics, care este concesionarul portului. Oferta românească: circa 80 de milioane de euro, din care aproximativ 60 de milioane de euro pentru procurarea pachetului majoritar de acțiuni al firmei Danube Logistics SRL, care administrează portul Giurgiulești, și investiții de 28 de milioane de euro. La 16 septembrie, premierul Bolojan a discutat această achiziție cu o delegație a BERD.  Ce susține Fondul Proprietatea? Că interesale, de acționar minoritar la Portul Constanța, sunt afectate de o achizție care nu se justifică din punct de vedere economic. „Reclamantul (FP – n.r.) a solicitat instanței să rețină că valoarea de 62 milioane USD este bazată pe scenariul optimist livrat chiar de către conducerea ICS Danube Logistics, conform ipotezelor din planul de afaceri, fără ajustări semnificative sau o opinie furnizată de catre PWC (consultantul contractat de APM pentru achiziție – n.r.) asupra fezabilității planului de afaceri și prezumțiilor în baza căruia planul de afaceri a fost întocmit de vânzător. Cu titlu de exemplu, acest plan de afaceri prezumă că volumele procesate de catre compania țintă vor crește cu 80% până în 2030, bazată în primul rând pe dublarea volumelor de cereale, deși, chiar în anul precedent, volumele porturilor dunărene aflate în proprietatea Ministerului Transporturilor, cât și chiar ale Portului Giurgiulești, au suferit scăderi importante, din cauza diminuării fluxurilor de marfuri în relația cu Ucraina”, arată Fondul Proprietatea în documentele depuse la instanță, prezentate de site-ul Profit.  Pe de altă parte, chiar în aceste documente, Fondul Proprietatea arată că portul ar putea juca un rol major în reconstrucția Ucrainei.  Preluare ostilă a Fondului Proprietatea?  Ieri, presa a anunțat că Fondul Proprietatea „se află într-o perioadă de turbulență fără precedent, după ce un grup de investitori sloveni, sprijiniți de acționari de retail români, a reușit să preia controlul de facto al fondului printr-o preluare ostilă”.  „Acţionarii Fondului Proprietatea (FP) - în principal investitori de retail, au decis, prin vot secret, revocarea imediată a Ilincăi von Derenthal din funcţia de membru şi de preşedinte al Comitetului Reprezentanţilor. Propunerea a venit din partea unui grup de acţionari – al unor fonduri slovene - care deţine peste 5% din capitalul social al fondului şi a fost aprobată de majoritate: aproape 61%, la punctul 10 de pe ordinea de zi a AGOA. Revocarea lasă Fondul Proprietatea fără conducerea Comitetului Reprezentanţilor, într-un moment de tensiune maximă privind administrarea fondului (...)   Tot în cadrul aceleiaşi şedinţe, acţionarii l-au ales în Comitetul Reprezentanţilor pe Istvan Sarkany, candidat sprijinit de fondurile slovene Axor Holding şi Equinox DD, în detrimentul lui Tănase Stamule, propus de Ministerul Finanţelor – cel mai mare acţionar individual al FP”, arată Ziarul Financiar.    Fondul Proprietatea este administrat din 2010 de americanii de la Franklin Templeton, care însă nu au mai candidat pentru un nou mandat. Totuşi, mandatul lor a fost reînnoit ieri, iar acum americanii trebuie să organizeze o nouă adunare a acţionarilor pentru alegerea membrilor Comitetului Reprezentanţilor. FP deţine participaţii în companii de importanţă strategică precum Aeroporturi Bucureşti, Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Salrom sau Alro, având o evaluare bursieră de circa 1,4 miliarde lei.

Contabila PSD, Elena Vlad, cu licență la Academia de Poliție, a ajuns președintele CA-ului Portului Constanța Foto: Constanta Info
Politică

Contabila PSD, cu licență la Academia de Poliție, a ajuns președintele CA-ului Portului Constanța

Contabila PSD, cu licență la Academia de Poliție, a ajuns președintele CA-ului Portului Constanța: Elena Vlad a fost, potrivit propriului CV, directoare economică a PSD în regimul Ciolacu, din 2019 în 2024.  Citește și: Propunere șocantă a Ministerului Sănătății: pacienții să nu mai poată cere medicamente gratuite/compensate prin instanță (ordonanță președințială) Contabila PSD, cu licență la Academia de Poliție, a ajuns președintele CA-ului Portului Constanța Ea a studiat dreptul la o universitate privată, Hyperion, din 1991 în 1994, și și-a luat licența la Academia de Poliție. În 2007, la 17 ani de la terminarea liceului, a terminat studiile de contabilitate la Universitatea Spiru Haret, filiala din Constanța.  Însă PSD a umplut-o de sinecuri care nu aveau legătură cu profesia ei: Între 2017 și 2018, când era consilier al ministrului Transporturilor, a ajuns președintele CA-ului Tarom și membru al CA la Aeroportul Kogălniceanu Din 2018, cu întreruperi, este membru al CA-ului RAJA Constanța (regia județeană de apă). În anul fiscal 2024 a încasat de la această regie 78.471 de lei, net Din 2023 a fost plasată în conducerea Portului Constanța, de unde a încasat, net, în 2024, 74.664 de lei. PSD a plătit-o pe Elena Vlad, în 2024, cu 188.842 de lei, net, anual. Însă, în același an, ea a încasat 744.319 lei pentru serviciile de expert contabil. 

DNA s-a dus peste mafia PSD din Portul Constanța Foto: Facebook
Politică

DNA s-a dus peste mafia PSD din Portul Constanța. Prejudiciul, estimat la șapte milioane de euro

DNA s-a dus peste mafia PSD din Portul Constanța: DNA face în această dimineață percheziții în acest port, dar și la domiciliul și firmele unor afaceriști locali conectați la PSD. Presa locală scrie că este vizat, printre alții Ion Dumitrache, șeful organizației PSD din municipiul Constanța, aflat într-un conflict cu Felix Stroe, șeful organizației județene a PSD.  Citește și: ANALIZĂ Eșecuri în serie ale suveraniștilor: miting ratat; moțiunea de cenzură, amânată; Georgescu, demascat că s-a operat în Germania Prejudiciul în acest dosar este estimat la șapte milioane de euro.  „Dosarul vizează 41 de firme și persoane, printre care și funcționari din Port, acuzați de fapte de corupție, luare și dare de mită și abuz în serviciu, dar și operațiuni financiare și comerciale incompatibile cu statutul, dar mai ales exercitarea influenței de către politicieni pentru a obține avantaje personale”, scrie replicaonline.ro.  DNA s-a dus peste mafia PSD din Portul Constanța Cine sunt oameni de afaceri conectați politic care ar fi cercetați în acest dosar, potrivit presei locale: Ion Dumitrache, președintele organizației municipale Constanța. Deține Șantierul Naval Midia Năvodari, un lanț de farmacii, o companie de taxi și un ziar local. Fiica sa, Cristina Dumitrache, a fost deputat PSD, patru mandate. Presa locală scrie că Dumitrache este tot mai apropiat de primarul PNL Vergil Chițac, care i-a adat autorizație pentru un amplu proiect imobiliar la malul mării. Jean Paul Tucan deține distribuitorul de carburanți JT Grup Oil. El a fost membru al PNL, apoi ar fi vrut să treacă la ALDE.  Eugen Bogatu, care a fost condamnat la 2 ani și 6 luni de închisoare, în anul 2015. El a fost director al Portului Constanța  În dosar ar mai fi cercetat și Mircea Banias, deputat PNL, care a mai trecut prin PDL și ALDE. 

Motreanu: „Nu va exista recalcularea pensiilor, fără combaterea evaziunii” Foto: Facebook
Eveniment

Nu recalcularea pensiilor, fără combaterea evaziunii

„Nu va exista recalcularea pensiilor, fără combaterea evaziunii fiscale. Mimarea combaterii evaziunii, va însemna și mimarea recalculării pensiilor”, a avertizat, azi, prim-vicepreședintele PNL Dan Motreanu, într-o postare pe Facebook. Citește și: Falimentul spitalelor de stat: CNAS n-a mai făcut, de duminică, nici o plată – efectul ordonanței privind reducerile de cheltuieli la buget El a identificat și zonele responsabile de evaziune, arătând că „că lupta cu evaziunea fiscală nu înseamnă eliminarea numerarului”. „Nu va exista recalcularea pensiilor, fără combaterea evaziunii” „1. Înțelege Guvernul Ciolacu că trebuie să înceapă în mod real lupta cu evaziunea fiscală, ca să aibă bani pentru recalcuarea pensiilor, ca să nu fie o nouă promisiune înșelătoare? Înțelege că lupta cu evaziunea fiscală nu înseamnă eliminarea numerarului, ci înseamnă colectarea TVA, digitalizare, scanere în vămi, Radarul Mărfurilor, și o activitate fiscală care să însemne mai mult decât: “Marcele ( și nu Boloș), fă-te că colectezi?” 2. Înțelege Guvernul Ciolacu că problema este la ANAF, la Marii Contribuabili, la Vămi, în Portul Constanța, confiscat administrativ de PSD, și în cârdășiile ANAF și Antifraudă cu marii jucători de pe piețele de import, distribuție, retail? Adică problema este unde se rulează miliarde de euro și unde alte miliarde de euro nu sunt impozitați și colectați? 3. Înțelege Guvernul Ciolacu că trebuie să monitorizeze modul în care ANAF se raportează la microîntreprinderi, unde deja există 3 poveri noi care generează tensiuni: OUG-ul privind fiscalitatea, OUG-ul privind plafonul de casă și majorarea salariului minim? 4. Înțelege Guvernul Ciolacu că dacă nu colectează mai mult din taxe, degeaba le mărește?”, a mai scris Motrenu, pe Facebook. Citește și: Ionuț Mișa, ministrul de Finanțe al lui Dragnea, plasat de PSD în conducerea a două companii strategice cu care nu are nici o legătură. În 2017, Mișa declara că va desființa Pilonul II de Pensii Direcția Mari Contribuabili din ANAF este condusă de Ionuț Mișa, fost ministru de Finanțe în guvernul Tudose, controlat de Liviu Dragnea.

Constanța, singurul dintre primele porturi europene care nu e digitalizat Foto: Replica Online
Economie

Constanța, singurul primele porturi nu digitalizat

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a adus, azi, noi critici indirecte către ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu: Constanța este singurul dintre primele zece porturi europene care nu e digitalizat, a spus ea. Portul acesta este în subordinea ministerului Transporturilor. „Sper ca în săptămânile viitoare o primă digitalizare pe ce înseamnă intrările în Portul Constanța, acel ticketing pe care îl vor lansa zilele viitoare, să ducă la o anumită ordine în Portul Constanța. Digitalizarea trebuie să se întâmple în Portul Constanța, că vor unii, că nu vor, că le place sau nu le place…”, spunea Grindeanu în august 2023. Citește și: Bătaie de joc în cazul condamnării lui Mario Iorgulescu: despăgubiri către familia celui ucis, plătite de o companie falită, nu de beizadeaua drogată. Condamnatul, în Italia, unde râde de stat Ieri, Vălean a avertizat că România va pierde fonduri europene de 300 de milioane de euro pentru că lucrările la calea ferată Brașov-Sighișoara sunt blocate de mai mulți ani. Citește și: Vălean: România riscă să piardă până la 300 de milioane de euro din finanţarea pentru calea ferată Braşov-Sighişoara Vălean a vorbit despre Portul Constanța în cadrul unei întâlniri cu jurnaliști români, discuția pornind de la situația din porturile ucrainene, aflate sub bombardament rusesc. Constanța, singurul dintre primele porturi europene care nu e digitalizat „Asta pune o presiune pe un alt tip de operaţiuni portuare. Săptămâna trecută, informaţia pe care o aveam pe masă ca fiind urgentă era sufocarea portului Constanţa cu un număr de aproape 700 de barje care trebuie descărcate în vapoare. Deci presiunea creşte pe infrastructura românească. Constanţa trebuie să facă investiţii suplimentare. Şi nu pentru Ucraina, ci pentru că este singurul, de exemplu, care nu e digitalizat din primele zece porturi europene", a declarat Vălean marţi, în cadrul întâlnirii cu jurnalişti români. Practic, a afirmat ea, portul Constanţa e destul de "rămas în urmă" în ceea ce priveşte modernizarea operaţiunilor. "Şi nu e pentru Ucraina, ci este pentru viitor. Tot ceea ce înseamnă conectivitatea pe coridorul de mijloc, est-vest, ar trebui sau ar putea să treacă prin Constanţa; trebuie să înţeleagă că este o oportunitate pe care ar trebui să o folosească, altfel competiţia vine imediat. Avem Varna şi Burgas care îşi doresc foarte mult să preia din traficul care în momentul de faţă este pe Constanţa", a spus Adina Vălean. Varna și Burgas, pregătite să ia locul Constanței „În momentul de faţă majoritatea volumelor merg pe Constanţa. Dar dacă nu ne place acest lucru sau dacă nu folosim oportunitatea, trebuie să fim conştienţi de faptul că la Marea Neagră, pentru Coridorul de Mijloc est-vest, care uneşte Asia cu Europa, oferta poate veni şi de la alte porturi care în mod natural doresc să ne facă competiţie", a explicat ea. Adina Vălean a mai afirmat că România este hub „într-o măsură maximă" în ceea ce priveşte transportul cerealelor ucrainene, dar nu pentru că s-a oferit ea sau pentru că aşa doreşte Kievul. „Aici au fost aduşi de piaţă. Eu de fapt am văzut acest lucru venind de la bun început, când foarte multe ţări europene de frontieră doreau să-şi dezvolte oferta pentru export-import pentru Ucraina. Dar în mod tradiţional toate aceste rute de transport au fost către sud şi am fost absolut convinsă de la început că asta se va întâmpla. Toată presiunea va fi în sud, pe România, pe Dunăre, şi pe Constanţa, a se citi Marea Neagră", a spus Vălean. Ea a menţionat că există, de exemplu, o ofertă din partea Greciei pentru a prelua aceste transporturi de cereale, dar "nu există suficiente conexiuni pentru a le trimite spre Grecia, între România-Bulgaria, Bulgaria-Grecia". "Realitatea pieţei - întotdeauna câştigă oferta cea mai bună financiar şi până în momentul de faţă a fost pe porturile ucrainene, acum este pe canalul Sulina. Cu întărirea conexiunii feroviare către Constanţa, probabil va fi cea mai bună (...)", a opinat ea. Comisarul european pentru transporturi a vorbit şi despre proiectele de conectivitate cu Republica Moldova, precizând că executivul UE a alocat aproape 10 milioane de euro pentru punctul de trecere Albiţa-Leuşeni. „Toate sunt ca la lego” "Noi am dat 9.800.000 euro pentru a construi şi a moderniza infrastructura de acces rutier la şi dinspre punctele de control la frontieră, inclusiv viitorul nou pod peste Prut, operaţiuni vamale de o parte şi de alta. Deci, când privim un punct de trecere sau de conectivitate, e vorba de podul respectiv, de drumurile de acces, de infrastructura vamală ş.a.m.d. Toate astea sunt, cum să spun, ca la lego. Sunt mai multe elemente la fiecare proiect şi toate astea au un tip de finanţare", a explicat Adina Vălean. „Sunt lucruri pe care România le face pe cont propriu sau din alte surse de finanţare. Totuşi, noi venim cu finanţare în completarea întregului proiect", a subliniat ea, precizând că săptămâna viitoare va avea o întrevedere cu prim-ministrul Republicii Moldova Dorin Recean pentru a semna o serie de acorduri de finanţare pentru infrastructură. Transportul pe calea ferată spre Constanța, cel mai ieftin În plus, a explicat Vălean, Comisia Europeană vrea să finanţeze o conexiune cu Ucraina şi Republica Moldova, Reni-Giurgiuleşti-Galaţi. Citește și: Judecătoarea care se droga cu iubitul interlop are tratament preferențial: Parchetul General nu comunică nimic despre Ana Maria Chirilă "Şi acolo, de exemplu, este tot aşa, un proiect construit ca un lego, în sensul în care sunt câţiva kilometri de drum pe care o să-i finanţăm să fie refăcuţi. Dacă acolo procedurile se simplifică, pentru că acolo sunt trei puncte de trecere, în câţiva kilometri sunt numai trei controale, asta, cum să zic, face din acel coridor un coridor viabil, cu costuri accesibile pentru toată lumea şi care poate fi folosit pentru a duce mărfurile până la Galaţi şi de acolo pe calea ferată către Constanţa. De asemenea, pot să vă afirm că, după toate evaluările noastre, transportul pe calea ferată către Constanţa este cel mai ieftin", a încheiat Adina Vălean.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră