Ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, explică, într-un editorial din Politico, în care este co-semnatar alături de alți șase miniștri de Externe din UE, de ce România vrea majoritate calificată la luarea deciziilor în UE: „După cum au demonstrat evoluțiile recente, avem nevoie, de asemenea, acum mai mult ca oricând, să ne creștem capacitatea de a livra rezultate în perioade de criză”.
„Renunțarea la dreptul de veto în Consiliul Uniunii Europene reprezintă un act de înaltă trădare!”, a susținut, recent, senatoarea Diana Șoșoacă.
„Trădătorul de Aurescu vrea să anuleze un avantaj major al țării noastre, care o făcea egala celorlalte state din Uniunea Europeană, și anume acela de a spune „Nu” în probleme de apărare și politică externă pentru Uniunea Europeană și pentru statul român”, a comentat și președintele AUR, George Simion.
Aurescu explică de ce România vrea majoritate calificată
Afirmația din editorial este o aluzie la faptul că Ungaria, condusă de premierul Viktor Orban, a blocat mai multe intenții ale Uniunii Europene de a impune noi sancțiuni Rusiei și liderilor ei.
Editorialul din Politico este semnat de Annalena Baerbock – ministrul federal al afacerilor externe al Germaniei, Hadja Lahbib – ministrul afacerilor externe al Belgiei, Jean Asselborn – ministrul afacerilor externe al Marelui Ducat de Luxemburg, Wopke Hoekstra – vice-premierul și ministrul afacerilor externe al Țărilor de Jos, Bogdan Aurescu – ministrul afacerilor externe al României, Tanja Fajon – ministrul afacerilor externe și europene al Sloveniei și José Manuel Albares Bueno – ministrul afacerilor externe al Spaniei.
„Propunem ca votul cu majoritate calificată să fie testat în practică. Unele domenii de politică externă a UE permit deja adoptarea deciziei prin majoritate calificată, în baza articolului 31 (2) TUE. Dacă, de exemplu, Consiliul UE a decis prin unanimitate crearea unei misiuni civile a UE, termenii operaționali ai misiunii respective ar putea fi ulterior deciși prin vot cu majoritate calificată.
În mod similar, am putea utiliza votul cu majoritate calificată atunci când trebuie adoptate decizii pe baza pozițiilor comune ale UE în forurile internaționale în domeniul drepturilor omului”, se arată în editorial.
„Statele UE pot invoca frâna de urgență”
„Bineînțeles, pentru a proteja interese vitale ale politicii naționale, statele membre pot invoca așa-numita frână de urgență prevăzută în articolul 31(2) TUE. Dincolo de aceasta, vom lucra la un mecanism de tip “plasă de siguranță”, suplimentar față de frâna de urgență existentă în Tratate, care va urmări garantarea faptului că interesele naționale vitale vor continua să fie respectate în acele domenii ale PESC unde votul cu majoritate calificată este extins prin clauza pasarelă.
Asupra acestui aspect, precum și a celorlalte, vom face apel și la opinia experților independenți pentru a analiza diferite opțiuni”, mai propun șefii diplomațiilor din aceste șapte state europene.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.