VIDEO Bolojan confirmă, indirect, că are demisia pe masă: Nu pot să girez o astfel de situație
Bolojan, tensiuni mari în coaliția guvernamentală: conferința de presă de marți dimineață (VIDEO) poate decide soarta actualului Executiv.
"Pachetul 2 nu e întreg fără reforma administrației și nu mi se pare normal să luăm bani de la cetățeni și să îi punem într-o gaură neagră cu cheltuieli nejustificate ale administrației.
Ca premier, nu pot să girez o astfel de situație", a spus premierul.
Bolojan, tensiuni mari în coaliția guvernamentală
Purtătoarea de cuvânt a Guvernului, Ioana Dogioiu, a anunțat că Ilie Bolojan va susține o conferință de presă în care va prezenta detalii privind angajarea răspunderii în Parlament pe cele cinci proiecte de legi, precum și măsurile referitoare la administrația publică locală, blocate în coaliție din cauza opoziției PSD.
Ultima conferință de presă a premierului Ilie Bolojan la Guvern a avut loc pe 29 iulie, atunci când s-a discutat tema pensiilor magistraților, unul dintre proiectele adoptate de Parlament în ultimele luni.
După conferință, de la ora 12:00, Ilie Bolojan se va deplasa la Palatul Cotroceni pentru o întâlnire cu președintele Nicușor Dan și liderii coaliției: Sorin Grindeanu, Dominic Fritz și Kelemen Hunor.
Întâlnirea a fost solicitată de Nicușor Dan, pe fondul tensiunilor din coaliție, în condițiile în care premierul Bolojan a avertizat că ar putea demisiona.
Conferința de presă LIVE TEXT
"Săptămâna trecută s-au împlinit două luni de când acest guvern și-a preluat mandatul. La câteva zile după ce am preluat mandatul, am constatat că situația deficitului era mult mai dificilă decât știam.
Am pus în practică câteva pentru a reduce deficitul, pentru a ne atrage fondurile europene și pentru a corecta nedreptățile.
Am lucrat pe creșterea veniturilor și pe prioritizarea investițiilor. Nu era posibil la un deficit de 10% să corectezi cu o singură măsură acest deficit.
Primul pachet a urmărit această problemă și a rezolvat unele.
Cel de-al doilea pachet reduce beneficiile care nu aveau în spate performanță.
Al doilea pachet, format din cinci legi, trebuia completat de al șaselea, reforma administrației locale. Dar pentru că nu am avut acordul tuturor partidelor din coaliție, nu a mai fost depus.
Acest pachet e complementar pachetului fiscal, pentru că fără el nu reducem o componentă importantă de cheltuieli pe care statul nu o mai poate suporta anii următori
Zona de administrație locală e un bloc mare de cheltuieli care adună peste 150.000 de oameni, parte - în aparatele proprii, parte - în zonele de asistență socială.
Iar controlul cheltuielilor de personal e o miză importantă, pentru că dacă nu controlăm cheltuielile inutile riscăm să ne întoarcem anul viitor în situația din acest an
Pe primele șase luni ale acestui an, chiar fără creșteri de personal, prin diferite anualizări, cheltuielile de personal au crescut cu 10% față de primele șase luni ale anului trecut, deși ar fi trebuit să scadă cu 5%, potrivit proiectului de buget.
Nu s-au desființat nici măcat posturile vacante.
Ori reducem cheltuielile și putem funcționa pe actuala schemă administrativă, sau vom fi forțați să facem o reorganizare administrativă și să desființăm localități care nu își pot susține activitatea.
Pachetul pe administrație avea trei direcții. Creșterea capacității administrative – toată lumea a fost de acord, descentralizarea – și aici există un acord pentru transferuri la primării.
Pe reducerea de personal nu s-a ajuns la un acord.
Ați auzit cifre de reduceri, și foarte puțini au înțeles problemele.
Administrația e dimensionată pe baza unui număr maxim de posturi, raportat la numărul de locuitori, și fiecare localitate știe, prin calculul primit de la prefectură, câși angajați poate să aibă maxim. E singura zonă unde guvernul și parlamentul pot acționa, pe numărul maxim de angajați.
Știind ce număr maxim de angajați poate avea, fiecare autoritate locală aprobă organigrama – câți angajați poate avea. În general, mulți primari și-au calculat organigrama mult sub numărul maxim de angajați.
Vă spun câteva ipoteze de lucru. Dacă vrem reducere efectivă de personal de 5% efectivă de personal, înseamnă că ar trebui să reducem cu cel puțin 30% numărul maxim.
În sub 1.000 de UAT-uri se va reduce personalul. Aici, cu siguranță, există personal supradimensionat. Dacă vrem 10% reducere efectivă de personal, ar însemna ca din numărul total de posturi să avem aproximativ 40%.
În această săptămână, în completarea acestei oglinzi publice care este pusă la dispoziția primarilor și a dvs., Ministerul Dezvoltării va mai face o verificare de date pentru a identifica posibile erori. Aceste date fiind colectate prin cele două ministere Interne și Dezvoltare și comunicate de primării prefecturilor pot fi erori de comunicare."
Despre Nicușor Dan și partidele din coaliție
"Partidele din coaliție și președintele României trebuie să fie și sunt partenerii premierului. Toate aceste măsuri sunt puse în practică cu acordul partidelor.
Dar nu e niciodată foarte ușor să cazi de acord asupra unor detalii.
Dar eu cred că avem înțelepciunea să facem ce e nevoie pentru România.
Nu există nici un fel de problemă, e un dialog normal cu președintele.
Le-am transmis (partenerilor din coaliția de guvernare - n.r.) că avem un acord, iar ca să poți exercita funcția, componenta de reduceri și solidaritatea guvernamentală sunt esențiale.
Dacă nu se respectă înțelegerile, e greu să-ți exerciți funcția."