EXCLUSIV MApN a penalizat Avioane Craiova cu 3,6 milioane de lei pentru nelivrarea avioanelor IAR-99 necesare viitorilor piloți de F-16
MApN penalizează Avioane Craiova pentru IAR-99 cu 3,621 milioane de lei pentru nerespectarea contractului privind modernizarea și livrarea la termen a zece avioane.
Întârzierile par să fi fost generate, în principal, de firma israeliană Elbit Systems, care nu a furnizat la timp avionica și softul pentru modernizarea avioanelor IAR-99.
Dar Victor Munteanu, directorul general al Avioane Craiova, a invocat, oficial, clauza de forță majoră din cauza războiului din Ucraina.
Oricare ar fi fost motivele, cert este că a fost afectat grav programul de pregătire al piloților militari care urmau să se antreneze pe avioanele IAR-99 pentru a putea face trecerea la avioanele de luptă americane F-16.
Contractul, semnat în august 2025
Compania Avioane Craiova, deținută de Ministerul Economiei, a câștigat un contract de 275 milioane lei, fără TVA, în urma unei licitații organizate de Ministerul Apărării Naționale pentru modernizarea a zece avioane IAR-99.
La solicitarea DeFapt.ro, Ministerul Apărării Naționale a transmis că, la data de 14 august 2020, s-a semnat contractul cu compania din Craiova.
Acesta prevedea revitalizarea și modernizarea a zece aeronave IAR-99 Standard, instruirea personalului beneficiarului, precum și un pachet de suport logistic.
Nu au fost declarați subcontractanți, dar au apărut pe parcurs
Avioane Craiova nu a declarat subcontractanți în timpul procedurii de atribuire și nici în timpul derulării contractului.
Ulterior, compania deținută de Ministerul Economiei a primit un avans de 98.175.000 lei de la MApN (30% din valoarea contractului).
Între timp, Avioane Craiova a semnat un contract pentru proiectare cu Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli” (INCAS).
Apoi, a mai semnat un contract, cu compania israeliană Elbit Systems, care se obliga să livreze avionica și softul pentru cele zece avioane IAR-99. Iar de aici au început să apară problemele.
Nici un avion livrat, 20 de luni de întârziere
Avioane Craiova și-a asumat prin contract să livreze cinci avioane în februarie 2024, iar restul, treptat, până la data de 14 martie 2025.
Compania, însă, nu a livrat niciun avion până acum.
Ministerul Apărării Naționale a transmis, la solicitarea DeFapt.ro, că Avioane Craiova a solicitat prelungirea termenului de livrare de trei ori, invocând apariția unui eveniment de forță majoră.
Prima dată, în aprilie 2022, solicitarea a fost respinsă ca nefondată.
S-a invocat forța majoră
În urma celei de-a doua solicitări, Avioane Craiova a primit decalarea termenelor de livrare inițiale cu șase luni.
Iar cea de-a treia solicitare se află în analiză, compania Ministerului Economiei fiind nevoită să depună documente suplimentare în susținerea acesteia.
„Avioane Craiova S.A. a invocat efectele războiului din Ucraina ca eveniment de forță majoră, care a afectat livrarea anumitor echipamente esențiale din compunerea sistemului de avionică.
Acest lucru a dus la întârzieri în lanțul de aprovizionare, implicit în livrarea echipamentelor de către Elbit Systems Ltd. către Avioane Craiova S.A”, potrivit MApN.
Sindicalistul Peța, supărat pe Ucraina
Victor Peța, președintele Sindicatului Liber din Avioane Craiova, a explicat pentru DeFapt.ro cum s-a ajuns în această situație.
„Proiectarea pe care INCAS s-a angajat să o facă a avut întârzieri”, a spus sindicalistul Victor Peța.
Tot el a declarat că echipamentele de avionică au fost comandate de israelieni de la fabrica Honeywell din SUA. Fabrică care a livrat cu întârziere avionica către Elbit, motivând că întâietate ar avea armata ucraineană.
„Era totul pentru front. Totul pentru victorie! (…) Acesta este adevărul în ceea ce privește războiul din Ucraina”, a declarat Victor Peța.
MApN penalizează Avioane Craiova pentru IAR-99
Acesta pare a fi singurul argument pentru care Avioane Craiova a invocat „forța majoră”.
Totuși, Avioane Craiova nu are nici un contract direct semnat cu compania americană Honeywell.
Mai mult, arată surse din cadrul MApN, pentru a putea activa clauza de „forță majoră”, mai întâi trebuia ca aceasta să fi fost invocată de Elbit Systems în contractul pe care îl are în derulare cu Avioane Craiova.
Abia apoi, Avioane Craiova, în baza documentelor depuse de Elbit, putea invoca „forța majoră” în contractul cu MApN.
Dar Ministerul Apărării Naționale nu a marșat la motivele invocate de Avioane Craiova.
„Pentru livrarea cu întârziere a unor echipamente ce compun pachetul de suport logistic inițial, MApN a perceput Avioane Craiova S.A. penalități de întârziere în valoare totală de 3.621.397,22 lei”, a transmis MApN la solicitarea DeFapt.ro.
Piese produse în SUA, dar importate din Ucraina?
Victor Munteanu, directorul general al Avioane Craiova, a încercat să argumenteze teza forței majore spunând, pentru DeFapt.ro, că „destul de multe importuri se făceau din Ucraina și ne-au afectat foarte tare”.
La observația că echipamentele de avionică sunt importate de Elbit din SUA, nu din Ucraina, Victor Munteanu a reacționat nervos: „Îmi faceți un interogatoriu sau ce? Cum să clarificăm? Ce să clarificăm?”
Întrebat dacă Elbit Systems a invocat clauza de forță majoră în relația cu Avioane Craiova, Victor Munteanu a reacționat din nou nervos.
Directorul, agitat când vine vorba de Elbit
„Compania Elbit are contract cu Avioane Craiova, nu cu Direcția Generală de Armamente (a MApN - n.r.).
Am invocat la Direcția Generală de Armamente o clauză de forță majoră și am avut ca suport un document de la Camera de Comerț a județului Dolj”, a adăugat Munteanu pentru DeFapt.ro.
Directorul general al companiei din subordinea Ministerului Economiei a renunțat la orice discuție pe subiect atunci când a fost întrebat dacă Avioane Craiova va recupera penalitățile impuse de MApN de la compania Elbit Systems.
„Refuz să mai răspundă la întrebări. Sunt tendențioase și nu, nu mai răspund”, a închis Munteanu conversația cu DeFapt.ro.
Cinci avioane ar putea fi livrate în octombrie
Totuși, potrivit sindicalistului Victor Peța, pe data de 16 septembrie 2025, ora 4.30, compania Elbit Systems a livrat ultima variantă de soft omologată la sol.
„Începând de mâine (joi – n.r.), se reiau zborurile de testare. După aia, tragerile din poligon, apoi tragerile cu tunul într-unul din poligoanele Statului Major al Aviației”, a precizat Victor Peța.
Peța a ținut să spună că Elbit Systems ar fi mințit în răspunsul transmis către DeFapt.ro pentru un articol anterior, în care compania israeliană spunea că nu are nici o legătură cu integrarea softului.
„Integrarea softului este clauză în anexa contractului. Se ocupă Elbit. Elbit s-a deplasat de mai multe ori aici, a constatat care sunt observațiile piloților. S-au întors în Israel, au făcut corecții.
Am primit varianta omologată de Elbit la sol. Ea urmează să fie pusă pe avion și în urma zborurilor de încercare sperăm ca softul să fie validat și în zbor”, a mai spus Victor Peța.
Dacă totul decurge normal și nu vor apărea alte nereguli, primele cinci avioane ar putea fi livrate către MApN până la sfârșitul lunii octombrie.