duminică 30 martie
Login Abonează-te
DeFapt.ro
Eveniment 26 martie 2025

Mecanicii auto, din ce în ce mai greu de găsit. Service-urile avertizează că timpii de așteptare vor fi foarte mari

Criză de personal în service-urile auto (sursa: Facebook/Patronatul Operatorilor de Service Auto din Romania)
Criză de personal în service-urile auto (sursa: Facebook/Patronatul Operatorilor de Service Auto din Romania)

Criză de personal în service-urile auto. România se confruntă cu un deficit alarmant de forță de muncă în industria reparațiilor auto, avertizează Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA).

Criză de personal în service-urile auto

Potrivit POSA, peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți majore în recrutarea de muncitori calificați, ceea ce duce la refuzarea clienților și la întârzieri semnificative în livrarea vehiculelor reparate.

Citește și: EXCLUSIV Ministerul condus de Burduja, bun și pentru pilele lui Ciolacu: milionarul din contracte cu statul Dolha, CA-uri la Energie

Situația afectează nu doar activitatea service-urilor, ci și siguranța rutieră, întrucât vehiculele cu defecțiuni ajung să circule fără reparații esențiale.

Motivele crizei: emigrare, lipsa formării și cererea în creștere

Conform POSA, deficitul de personal este cauzat de mai mulți factori, printre care:

Emigrarea specialiștilor români către țări cu salarii mai atractive;

Lipsa unui sistem eficient de formare profesională;

Reticența tinerilor față de meseriile auto, din cauza condițiilor dificile de muncă;

Creșterea cererii de reparații auto, pe fondul numărului tot mai mare de vehicule în circulație.

Un sondaj realizat de POSA arată că 75% dintre service-uri întâmpină dificultăți în recrutarea de personal, iar 60% au întârzieri în livrarea mașinilor reparate.

Mai mult, 30% dintre ateliere spun că riscă închiderea în următorii cinci ani dacă nu se iau măsuri urgente.

Angajarea muncitorilor străini – o soluție greoaie

Pentru a acoperi deficitul, unele service-uri au încercat recrutarea muncitorilor din Asia, însă procesul este îngreunat de birocrație excesivă: obținerea vizelor poate dura între 6 și 12 luni.

Intervin costuri ridicate, angajatorii fiind nevoiți să suporte cheltuieli pentru documentație, cazare și integrare.

Nu în ultimul rând, bariera lingvistică: majoritatea muncitorilor străini necesită cursuri de adaptare.

POSA subliniază că statul român ar trebui să simplifice procesul de obținere a vizelor de muncă și să ofere stimulente pentru angajatorii care recrutează forță de muncă din afara UE.

Revitalizarea meseriilor auto

Pentru a combate această criză, POSA propune un plan bazat pe trei piloni.

Reintroducerea educației profesionale – susținerea învățământului tehnic și colaborarea cu service-urile auto;

Creșterea atractivității meseriei – condiții moderne de lucru, tehnologii avansate, salarii competitive;

Campanii de promovare – inițiative naționale pentru atragerea tinerilor în domeniu.

Taxele și birocrația sufocă service-urile auto

Pe lângă criza forței de muncă, POSA semnalează și problemele fiscale și administrative care îngreunează activitatea service-urilor.

Printre cele mai mari obstacole se numără taxele ridicate pe muncă și birocrația excesivă, care cresc costurile operaționale.

„În loc să sprijine sectorul reparațiilor auto, statul impune anual taxe și obligații birocratice care îngreunează activitatea service-urilor”, subliniază Marian Lazar, prim-vicepreședintele POSA.

Soluțiile propuse pentru salvarea industriei

POSA cere autorităților să adopte măsuri concrete pentru a preveni colapsul industriei service-urilor auto:

Reducerea taxării muncii pentru angajații din domeniul reparațiilor auto;

Simplificarea recrutării muncitorilor străini prin eliminarea blocajelor birocratice;

Reforma educației tehnice și reintroducerea învățământului profesional;

Avantaje fiscale pentru service-urile care investesc în formarea tinerilor;

Stimulente pentru reconversia profesională, atrăgând persoane din alte domenii;

Investiții în tehnologii moderne, dublate de programe de instruire pentru angajați.

„Dacă nu se iau măsuri urgente, riscăm închiderea unui număr mare de service-uri și o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto”, avertizează POSA.

Google News
Urmărește-ne pe Google News

DeFapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială care nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice, dar poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent.

PayPal
Transfer bancar
RO48BRDE445SV97760644450
Patreon
Donează

Alte articole din categoria Eveniment

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!
DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
Ultima oră