Damen, aproape să ia contractul corvetelor. Compania franceză Naval Group, cea care a câștigat în urmă cu patru ani licitația de 1,2 miliarde de euro pentru construcția corvetelor militare, a fost somată de Ministerul Apărării Naționale să semneze contractul până la data de 16 iunie 2023.
Damen, aproape să ia contractul corvetelor
În caz contrar, contractul va fi atribuit companiei olandeze Damen, care este condusă pe plan local de generalul Gheorghe Savu, fostul șef al Direcției Generale de Informații a Armatei.
Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți” în Google News (dreapta sus)
Pentru a putea semna contractul, compania franceză trebuie să ajungă la o înțelegere cu asociatul său, Șantierul Naval Constanța, controlat de afaceristul Gheorghe Bosânceanu. Dar discuțiile sunt înghețate de aproape doi ani de zile.
Defapt.ro a dezvăluit în vara anului trecut că francezii de la Naval Group ar primi în compensație un contract pentru achiziția a două submarine, estimat în prezent la două miliarde de euro. Însă, se pare, și pentru acest contract francezii ar fi dependenți de Șantierul Naval Constanța.
Termen, 16 iunie. Maximum, 16 iulie
Ministerul Apărării Naționale a solicitat asocierii dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța, care a câștigat licitația de 1,2 miliarde de euro pentru construcția a patru corvete, să semneze contractul până la data de 16 iunie 2023.
Semnarea contractului este puțin probabilă în contextul în care cele două firme nu au ajuns la o înțelegere cu privire la modul în care se împart banii și riscurile, potrivit unei declarații făcute de Laurent Mourre, vicepreședinte pe Europa și America de Nord al Naval Group.
Surse din cadrul Ministerului Apărării Naționale au declarat pentru Defapt.ro că francezii ar putea să primească o prelungire a termenului scadent cu 30 de zile doar dacă vor trimite o cerere de clarificări.
Damen așteaptă eșecul francezilor
În cazul în care asocierea franco-română nu va semna contractul, Ministerul Apărării Naționale este obligat să atribuie contractul ofertantului de pe locul doi. Adică olandezilor de la Damen, care au depus o ofertă de 1,255 miliarde de euro.
„Damen nu se va grăbi cu negocierile, probabil vor face și cererea de reactualizare de preț. E dreptul lor”, a spus un specialist din cadrul MApN.
Compania olandeză Damen este condusă în România de generalul Gheorghe Savu, fost șef al Direcției Generale de Informații a Armatei. Acesta a declarat în repetate rânduri că navele din clasa Sigma 10514 vor fi proiectate la Șantierul Naval Damen din Galați și ar putea fi construite la Șantierul Naval Mangalia.
Corvetele produse de Damen ar putea fi echipate cu echipamente și armament produse în SUA și Uniunea Europeană.
Afacerea submarinelor, o mare necunoscută
Între timp, francezii de la Naval Group au obținut o promisiune din partea statului român că Ministerul Apărării Naționale urmează să cumpere direct de la ei două submarine din clasa Scorpene. Costurile au fost estimate în prezent la două miliarde de euro.
Obiectul contractului ar prevedea achiziția celor două submarine din clasa Scorpene, torpile și contramăsuri, suport logistic inițial, mentenanță și echipamente de testare, echipamente criptografice și cu regim special, asistentă de specialitate, serviciul de instruire a personalului la toate niveluri necesare, implicit folosirea în luptă, echipamente de instruire, precum și baze de date specifice.
Și de aici ar începe din nou problemele pentru compania franceză Naval Group. De exemplu, aceasta trebuie să construiască un centru de mentenanță și logistică pentru cele două submarine, în România. Singura opțiune viabilă pentru francezi, spun surse din cadrul MApN, este tot Șantierul Naval Constanța.
Va renunța România la offset?
Adică ar trebui să fie parteneri tot cu Bosânceanu, cu care nu se înțeleg nici măcar pentru corvete.
„Nu poți construi centru de mentenanță pe Dunăre. Nu poți nici la Galați, nici la Mangalia, pentru că acolo sunt șantierele controlate de Damen, competitorul direct al Naval Group. Singura opțiune viabilă ar fi tot la Șantierul Naval Constanța”, spune o sursă din MApN.
Citește și: Epopeea corvetelor pentru Ministerul Apărării, un film prost care lasă România neapărată în Marea Neagră
Pentru a scăpa de dependența de șantierul lui Bosânceanu, francezii speră să ajungă la un acord cu decidenții politici astfel încât să nu fie menționate în contract obligațiile de offset, adică cele privitoare la investiți echivalente cu 80% din valoarea contractului, în economia românească.
Însă, pentru ca o astfel de afacere controversată să fie parafată, este nevoie să se semneze un acord „Guvern la Guvern” (G2G) între România și Franța, în baza căruia guvernul francez să cumpere submarinele de la Naval Group și să le vândă apoi României.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
SN Constanța n-a construit nave militare în înyreaga sa existență. De fapt, în ultimul sfert de secol se pare că a construit vreo două nave. Nu are capabilități și nici forță de muncă calificată în construcții nave militare. O corvetă nu este o barjă, iar lucrările de andocare și reparații executate de acest șantier, la nave militare, sunt mult sub nivelul de complexitate al unei nave noi. În 2019, ziarul Ziua de Constanța a publicat o scrisoare a SNC către șantierul naval militar Golcuk Istambul, solicitând vreo 300 de specialiști construcții nave militare.
Doar cele menționate mai sus ar fi dus în mod normal la descalificarea Naval Group din licitație, deoarece nu a întrumit condițiile din caietul de sarcini. La astaar fi trebuit să se adauge scandalurile de corupție și omucidere din Malaiezia, la care se adaugă cel din Australia. Deasemenea, asocierea Naval Group – Fincantieri, (al treilea clasat la licitați) din 2019 ar fi trebuit să aibă același efect, eliminarea ambilor din licitație.
Nu, în ultimul rând, problemele mari și întârzierile în construirea și livrarea corvetelor Gowind 2500 către Egipt, ar trebui să constituie un mare semnal de alarmă pentru MApN.
Singura entitate calificată în primii trei, la această licitație, care construiește nave militare moderne, în România cu forță de muncă autohtonă și poate îndeplini clauzele, inclusiv cele de offset este Damen.
Probabil, Naval Group nu semnează, penrru că știe că nu are unde să construiască navele, iar penalizările cauzate de întârzieri de tipul celor avute cu Egiptul, ar duce la pierderi, în loc de profit.