Țeapa Blue Air: zboruri plătite, anulate. Compania aeriană se pregăteşte să iasă din piaţă şi tergiversează primirea procesului verbal privind amenda aplicată de ANPC şi privind obligaţia de a da consumatorilor banii înapoi, a afirmat, luni, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, într-o conferinţă de presă.
Țeapa Blue Air: zboruri plătite, anulate
„Blue Air de mult lua în calcul ieşirea de pe piaţă. Conform deciziei ANPC, ei trebuie să dea banii înapoi consumatorilor şi să le plătească despăgubiri în termen de 10 zile de la primirea procesului verbal, însă trag de timp. Nu au venit să îl ridice, aşa cum era normal. Noi am trimis procesul verbal prin poştă, cu confirmare de primire, iar acum aşteptăm să se întoarcă refuzul de primire.
Următorul pas este să afişăm pe geam decizia de amendă. În mod normal, dacă ştii că eşti nevinovat, vii să ridici procesul verbal şi îl conteşti în instanţă, dar dacă nici măcar nu vii să-l ridici, aceasta arată că vrei să tragi de timp. Că poate între timp mai anunţi nişte curse pe care le anulezi în ultimul moment”, a spus Constantinescu.
El a arătat că, din păcate, nu prea sunt şanse ca oamenii să-şi primească banii înapoi, atâta timp cât compania nu şi-a plătit nici măcar propriii angajaţi.
„Am primit mailuri de la angajaţi ai Blue Air care ne spun că nu şi-au mai primit banii de trei luni şi ne spun „de unde să dea banii clienţilor dacă nici nouă nu ne dau”, a susţinut preşedintele ANPC.
„73.000 de consumatori vătămaţi”
Acesta a precizat că tot ce conţine procesul verbal a fost discutat deja cu un reprezentant al companiei, la sediul ANPC.
„Între întocmirea procesului verbal şi stabilirea sancţiunii am avut o întâlnire cu un reprezentant al Blue Air, domnul Năstase, împreună cu comisarii ANPC care au întocmit documentul de control. Ne scotea puţin la tablă şi ne spunea că ar fi greşit să fie sancţionat Blue Air pentru că situaţia financiară este discutabilă.
Am discutat punctual situaţia la noi la birou, inclusiv ce s-a întâmplat cu banii consumatorilor. Au fost 73.000 de consumatori vătămaţi, consumatori vulnerabili, cărora nu li s-au rambursat banii, nici măcar portofelul electronic nu era funcţional. El a admis că acesta este numărul consumatorilor vătămaţi”, a arătat Constantinescu.
Banii înapoi în 500-700 de zile
El a relatat că a propus inclusiv o variantă prin care sumele să fie transformate în acţiuni Blue Air, lucru neacceptat de către reprezentantul companiei.
„Aceasta ar fi fost doar o măsură dintr-un ansamblu mai mare de măsuri pentru rambursarea banilor. Dânsul pretindea că va rambursa 15.000 de euro pe zi, ceea ce ar fi însemnat că ar fi dat oamenilor banii înapoi în termen de 700 de zile.
A propus o majorare la 20.000 de euro pe zi, care însemna 500 şi ceva de zile, lucru care, în opinia noastră, nu era o rezolvare pentru cei care îşi aşteaptă banii de un an şi jumătate”, a adăugat responsabilul autorităţii.
Davai ceas?
Constantinescu a subliniat că nu a existat vreodată o discuţie privind o sumă pe care compania să o dea comisarilor ANPC, aşa cum se precizează într-un comunicat Blue Air, afirmaţii pe care preşedintele ANPC le consideră calomnioase.
„Reprezentantul Blue Air ne-a spus că operatorul este în derivă şi el şi-a pus gaj la bancă toate proprietăţile, iar atunci unul dintre colegii noştri i-a spus că poate renunţa la ceasul scump de la mână, aceasta a fost discuţia despre ceasuri. Acest domn se află în spatele mai multor societăţi comerciale satelitare, care aprovizionează cu alimente şi băutură Blue Air.
Niciunul dintre cei prezenţi la acea întâlnire nu au adus în discuţie rotunjirea veniturilor comisarilor, s-au discutat doar soluţii corecte”, a mai spus Constantinescu.
Curse scoase pe piață, apoi anulate
În acest timp, Blue Air ar continua să pună pe piaţă curse pe care ulterior le anulează, deşi cele două părţi se puseseră de acord că vor fi doar curse pe care le pot efectua.
„În continuare suntem inundaţi de sesizări din partea oamenilor care sunt în poarta avionului, cu copii, cu bagaje. Ţineţi cont şi de faptul că doar 5% din cei afectaţi fac sesizări, restul nu. Am luat în calcul că, dacă nu vom lua aceste măsuri ferme, ne-am fi putut confrunta cu ieşirea din piaţă până la finalul anului a Blue Air.
Eram siguri că vor găsi orice scuză pentru a gestiona o situaţie dificilă. Au primit de la stat un ajutor de 67 de milioane de euro în timpul pandemiei, nu este treaba noastră ce au făcut cu aceşti bani, există instituţii ale statului care să verifice acest lucru”, a adăugat Constantinescu.
Blue Air invocă finalul unui proces lung
Operatorul aerian Blue Air a anunţat luni, printr-un comunicat, că va solicita în instanţă anularea procesului verbal prin care a fost amendată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, pe care îl consideră ilegal şi discriminatoriu, şi subliniază că nu va mai comenta speţa până când justiţia va pronunţa o sentinţă definitivă.
„În termenul legal, ne vom adresa instanţei de judecată competente cu solicitarea de anulare a Procesului Verbal de Constatare a Contravenţiei nr. 935562 din data de 14 iunie 2022 (PVCC nr. 935562/14.06.2022) emis de ANPC, având în vedere caracterul profund ilegal şi discriminatoriu al acestuia, urmând ca până la momentul la care justiţia va pronunţa o sentinţă definitivă asupra cererii noastre să nu mai comentăm în niciun mod această speţă, considerând că este atât dreptul, cât şi obligaţia oricărui cetăţean sau oricărei entităţi juridice din România să îşi tranşeze disputele administrative, comerciale sau civile, numai prin intermediul instanţelor judecătoreşti, deciziile definitive ale acestora fiind obligatorii de a fi puse în practică, indiferent dacă ne convin sau nu”, se arată în comunicatul transportatorului aerian.
Apare și NATO în delirul companiei aeriene
Totodată, reprezentanţii companiei arată că vor formula o plângere penală împotriva funcţionarilor ANPC care au întocmit şi semnat PVCC nr. 935562/14.06.2022, precum şi Raportul de analiză şi stabilire a sancţiunii (RASS nr. 04/12.07.2022), asupra cărora există indicii temeinice privitoare la săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu şi comunicare de informaţii false.
„Având în vedere faptul că, după lecturarea PVCC nr. 935562/14.06.2022, precum şi a Raportului de analiză şi stabilire a sancţiunii nr. 04 în data de 12 Iulie 2022 (RASS nr. 04/12.07.2022) ambele emise de ANPC, am constatat faptul că, în opinia noastră, existe indicii temeinice privitoare la săvârşirea de către funcţionarii ce au întocmit şi semnat respectivele documente, a infracţiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297, alin. 1, Cod Penal şi, având în vedere caracterul strategic al aviaţiei civile pentru securitatea oricărei ţări, cu atât mai mult a unei ţări membre NATO, a infracţiunii de comunicare de informaţii false, prevăzută de art. 404, Cod Penal, vom formula o plângere penală în acest sens, solicitând unităţii de parchet competente să realizeze verificările necesare pentru a verifica existenţa sau inexistenţa infracţiunilor menţionate mai sus”, se mai arată în documentul citat.
Ceasurile revin
Compania de transport aerian precizează, în context, că nu e dispusă nici să dea ceasuri, nici procente din suma de amendă ca să „scape de amendă” – nici să accepte „procese verbale făcute pe genunchi, fără responsabilitate şi baza factuală şi fără respectarea cifrelor şi datelor oficiale.
„Blue Air asigură pe toţi angajaţii şi călătorii că în ciuda incompetenţei crase a ANPC – va continua să se dezvolte şi să aducă la destinaţie în condiţii de siguranţă pe toţi pasagerii săi”, se precizează în document.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
[…] Citește și: Fabuloasa experiență Blue Air: ANPC a dat o amendă de două milioane de euro, compania amenință… […]
[…] Citește și: Fabuloasa experiență Blue Air: ANPC a dat o amendă de două milioane de euro, compania amenință… […]
[…] Citește și: Fabuloasa experiență Blue Air: ANPC a dat o amendă de două milioane de euro, compania amenință… […]