sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: blue air

15 articole
Economie

Investigaţie măsurile de sprijin acordate Blue Air

Comisia Europeană deschide o investigaţie detaliată cu privire la măsurile de sprijin acordate de România societăţii Blue Air, anunță un comunicat al executivului UE. Din noiembrie 2022, Blue Air a încetat să funcționeze, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare, din cauza situației financiare a societății. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Investigaţie cu privire la măsurile de sprijin acordate Blue Air Comisia va efectua o investigație detaliată pentru a stabili dacă preocupările sale inițiale sunt confirmate. În special, Comisia va examina dacă: planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu; contribuția proprie a Blue Air sau contribuțiile de pe piață la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente și nu implică acordarea de ajutor, astfel încât să se asigure faptul că ajutorul de restructurare este proporțional; există măsuri adecvate pentru a se limita denaturările concurenței create de ajutorul de restructurare pe piața internă a serviciilor de transport aerian. Inițierea unei investigații aprofundate oferă României și părților terțe interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observații. Faptul că a fost inițiată o investigație nu anticipează în niciun caz rezultatul acesteia. Guvernul Orban, darnic cu Blue Air În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air luate de guvernul Ludovic Orban: o garanție publică în valoare de aproximativ 28 de milioane EUR (aproximativ 137 de milioane RON) pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus și al restricțiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului impuse de România și de alte țări și o garanție publică de aproximativ 34 de milioane EUR (aproximativ 164 de milioane RON) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air în următoarele șase luni. România s-a angajat să se asigure că garanția publică aferentă împrumutului pentru salvare va înceta după șase luni sau că va comunica Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air în vederea evaluării ajutorului de stat. Citește și: DOCUMENT Rusia a devenit mult mai eficientă în manipulare: rețelele sociale, pline de dezinformări despre armata Ucrainei și efectele colaterale ale vaccinării

Investigaţie cu privire la măsurile de sprijin acordate Blue Air Foto: Facebook Blue Air
Ce a lăsat Blue Air statului român Foto: Facebook Blue Air
Eveniment

Ce a lăsat Blue Air statului român

Ce a lăsat Blue Air statului român: datorii la ANAF de circa 400 de milioane de lei, din care 66,5 milioane de lei sunt obligații fiscale, iar puțin sub 336 de milioane de lei reprezintă ajutorul de stat acordat în 2020 printr-o ordonanță de urgență. Ce a lăsat Blue Air statului român Datele apar într-un răspuns al ministerului de Finanțe la o interpelare a unui deputat. Potrivit acestui document, ANAF a instituit sechestre, la începutul lunii octombrie, asupra a șase aeronave și a sumei de 84,9 milioane de lei. Statul român a preluat la începutul lunii decembrie 75% din acțiunile companiei aeriene Blue Air, a declarat pentru Economica.net, Daniel Geantă, șeful Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS). Două avioane mai sunt în flota companiei, potrivit Planespotters, la care pe 20 decembrie le-a expirat polița de asigurare, potrivit Autorității Aeronautice Civile, mai scrie economica.net. Compania aeriană a anunțat în septembrie, după ce a oprit toate zborurile, că are datorii de peste 230 de milioane de euro. Licența de transportator aerian a companiei aeriene Blue Air a fost suspendată în noiembrie de Ministerul Transporturilor, potrivit boardingpass.ro. În lipsa licenței, Blue Air nu mai poate opera zboruri comerciale, regulate sau neregulate. Potrivit datelor obținute de Boardingpass, licența cu numărul LO47 nu a fost revocată ci este momentan doar suspendată, însă motivul care a dus la această decizie este necunoscut. În acest caz, pașii pe care Blue Air ar trebui să îi facă pentru reactivarea licenței sunt mai puțini decât cei pe care ar fi trebuit să-i parcurgă dacă ar fi solicitat o licență nouă. Citește și: TAROM are datorii mai mari decât Blue Air, dar e salvată de procedura de reorganizare Suma pe care compania Blue Air o are de plătit clienților, angajaților, aeroporturilor din țară și străinătate și furnizorilor săi se ridică la aproximativ 175 de milioane de euro, potrivit avocatului companiei low-cost.

Statul român devine acționar majoritar la Blue Air Foto: Facebook Blue Air
Eveniment

Statul român devine acționar majoritar la Blue Air

Statul român devine acționar majoritar la Blue Air, după ce compania n-a plătit nici o rată din împrumutul acordat de EximBank și garantat de guvern, anunță mai multe publicații economice. Ble Air va fi administrată de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), a declarat pentru CursDeGuvernare președintele Autorității, Florian Daniel Geantă. Statul român devine acționar majoritar la Blue Air Însă măsura a fost luată după ce Ministerul Finanțelor a decis să fie executată garanția privind ajutorul de stat acordat în vara anului 2020. „Din împrumutul de 300 mil. lei pe care Blue Air l-a primit de la EximBank cu garanţia statului, compania aeriană nu a plătit nici măcar o rată, statul fiind cel care şi-a asumat plata acestora încă din noiembrie 2021. În ordonanţa de urgenţă prin care este instituit cadrul legal pentru acordarea unor ajutoare de stat este prevăzut faptul că statul va prelua 75% din acţiunile companiei dacă aceasta nu va reuşi să îşi plătească datoria. Abia după un an în care statul a plătit creditul pe care tot el l-a acordat companiei, a preluat 75% din companie”, explică Ziarul Financiar. Citește și: Blue Air: guvernarea Orban a împrumutat-o, demnitari PSD și UDMR au torpilat-o, contribuabilii ar putea plăti o gaură uriașă. Plus: ministrul Tanczos îl ignoră pe premier Guvernul Orban a emis, la 19 august 2020, o ordonanță de urgență prin care garantează un împrumut de 300 de milioane de lei acordat Blue Air. Ordonanța a fost inițiată de Lucian Bode, pe atunci ministru al Transporturilor, care a arătat că și alte state din UE au susținut companiile aeriene, după pandemie – Lufthansa fiind un exemplu. Actul legislativ prevedea că Finanțele și Transporturile vor avea reprezentanți în CA-ul companiei, cu drept de veto. Compania ar putea fi inoperabilă Ziarul Financiar arată că Blue Air este controlată în proporţie de 76,18% de compania Airline Invest, înfiinţată în 2019. În ambele companii, Cristian Rada este acţionar. În datele publice, Airline Invest apare cu un cod CAEN 6420 - Activităţi ale holdingurilor, iar afacerile companiei au fost de peste 9 mil. lei în 2021. Firma are pierderi de 900.000 de lei şi 4 angajaţi.​​ Compania a rămas fără mare parte din aeronavele cu care opera zborurile, iar șase dintre ele au fost puse garanție, împreună cu un teren de circa 10 hectare, pentru accesarea împrumutului de la Eximbank.

Mihalache vrea reintroducerea taxelor consulare Foto: Facebook
Politică

Mihalache vrea reintroducerea taxelor consulare

Dan Mihalache, ambasador al României în Cipru, vrea reintroducerea taxelor consulare pentru Diaspora, întrucât, consideră el, ar exista o discriminare față de românii din țară. Într-un interviu pentru PSNews, el a criticat și „agitația” autorităților române, după ce Blue Air a întrerupt zborurile. Acum circa o săptămână, Mihalache aprecia că statul român nu ar trebui să-i ajute pe pasagerii abandonați de Blue Air pe diferite aeroporturi din lume. Mihalache vrea reintroducerea taxelor consulare Mihalache a spus că decizia luată în 2016, de a se desființa taxele consulare pentru românii din Diaspora, a fost una neinspirată și „luată din considerente electorale”. „Avem o chestiune cu care toată lumea e de acord că a fost o greșeală, dar din rațiuni de popularitate politică nimeni nu are curajul să o abordeze frontal. Este vorba despre desființarea taxelor pentru serviciile consulare, care a avut loc undeva în 2016, când lumea era într-o anumită efervescență electorală. Au fost desființate aceste taxe, statul a pierdut foarte mulți bani. Eu vă dau exemplul misiunii diplomatice de la Londra, care avea în anul precedent încasări de 2,3 milioane de lire sterline din taxele consulare și care în următorul an a avut doar 250.000 de lire sterline încasări, deci o pierdere de aproximativ 2 milioane de lire la nivelul strict alt serviciilor consulare prestate în Marea Britanie. Acest exemplu ne arată că, pe de o parte, s-au pierdut foarte mulți bani, iar pe de altă parte, pretențiile au rămas aceleași. S-a creat un dezechilibru între cetățenii din diaspora – cei care nu plătesc pentru procuri, certificate etc și cetățenii din țară, care plătesc aceste lucruri la notariatele de aici”, a spus Mihalache pentru PSNews. „Să se descurce singuri” Pe de altă parte, el a criticat din nou intervenția autorităților române pentru readucerea în țară a pasagerilor abandonați de Blue Air. Citește și: FOTO Maia Sandu, la New York, cu avionul președintelui Poloniei. Împreună cu ei: președintele Estoniei și secretarul general al NATO „O țară normală nu răspunde neapărat pentru falimentul unei companii aeriene decât dacă există o vinovăție a statului. Lufthansa a anulat 800 de zboruri cu o săptămână înainte crizei Blue Air și nu cred că ați văzut atâta agitație la nivelul autorităților pe această temă”, a spus Mihalache. Însă statul român are o responsabilitate, având doi reprezentanți cu drept de veto în Consiliul de Administrație al Blue Air. „E vorba de chestiuni private și nu neapărat de chestiuni care angajează responsabilitatea statului. Responsabilitatea statului este pentru situații de război, pentru crize umanitare, pentru catastrofe, dar nu neapărat pentru întreruperea unor zboruri. Cu alte cuvinte, românii ar trebuie să se descurce singur, nu să apeleze la asistența statului pentru lucruri care țin de chestiuni private. Argumentul „am ajuns în Cipru și nu am bani cu care să mă întorc” cred că e un pic exagerat în raport cu datoria pe care o are statul față de cetățeni”, spunea diplomatul român la 14 septembrie.

Dan Mihalache, către românii blocați: „Să se descurce singuri”
Politică

Mihalache românii blocați să se descurce singuri

Ambasadorul României în Cipru, Dan Mihalache, către românii blocați în Cipru după anularea curselor Blue Air: „Să se descurce singuri”. El a făcut această declarație pentru PSNews. Însă argumentul lui Mihalache, că situația lor nu „angajează responsabilitatea statului”, este fals. Statul român ar trebui să aibă doi reprezentanți în Consiliul de Administrație al Blue Air, cu drept de veto, după ce a garantat un împrumut de 300 de milioane de lei către această companie. Împrumutul a fost acordat tot de o bancă de stat, EximBank. Cei doi reprezentanți ai statului în CA-ul Blue Air primesc 80.000 lei pe an pentru a se asigura că Blue Air va fi capabilă să îşi plătească datoria, scrie Ziarul Financiar. În 2015, imaginile cu Dan Mihalache, pe atunci șeful Administrației Prezidențiale, dormind la o reuniune din Serbia, au devenit virale. Mihalache, către românii blocați: „Să se descurce singuri” „E vorba de chestiuni private și nu neapărat de chestiuni care angajează responsabilitatea statului. Responsabilitatea statului este pentru situații de război, pentru crize umanitare, pentru catastrofe, dar nu neapărat pentru întreruperea unor zboruri. Cu alte cuvinte, românii ar trebuie să se descurce singur, nu să apeleze la asistența statului pentru lucruri care țin de chestiuni private. Argumentul „am ajuns în Cipru și nu am bani cu care să mă întorc” cred că e un pic exagerat în raport cu datoria pe care o are statul față de cetățeni. Cred că statul are o datorie față de cetățeni în cazurile de război, de dezastre naturale, de crize umanitare, dar nu și față de fiecare dintre noi atunci când, din păcate, e confruntat cu o situația care ține de un contract privat. Trebuie să se descurce singuri”, a spus Dan Mihalache. El a arătat că în Cipru mai sunt 50 de cetățeni români și a sugerat că ambasada nu-i va sprijini. Citește și: Replica Maiei Sandu către liderii pro-ruși ai Găgăuziei: „În UE nu vreți, dar spital de la UE – vreți” „Nu știm cum vom da curs acestor solicitări, pentru că, până la urmă, aceste zboruri de repatriere au însemnat o soluție la o criză pe care, sigur, nu și-a dorit-o nimeni, dar care nu poate continua la nesfârșit. Deci cred că pe viitor, cu toată considerația pentru cetățenii români, ei trebuie să apeleze la instrumentele comerciale pe care le au la dispoziție”, a afirmat ambasadorul, tot către PSNews.

TAROM, datorii mai mari decât Blue Air (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

TAROM, datorii mai mari decât Blue Air

TAROM, datorii mai mari decât Blue Air. Aceasta din urmă nu este singura companie de aviaţie care înregistrează datorii. TAROM, datorii mai mari decât Blue Air Dacă Blue Air datorează Aeroportului Bucureşti zece milioane de lei, TAROM a acumulat 50 de milioane. Dar compania de stat este în reorganizare, ceea ce înseamnă printre altele şi că nu poate deschide linii (destinaţii) noi. Citește și: Cum își bate joc Blue Air de guvernările care-i fac cadouri din bani publici: deși Fondul de Mediu i-a permis eșalonarea datoriei, anunță că nu reia zborurile până la 10 octombrie De altfel, TAROM operează practic doar curse interne şi câteva destinaţii externe estivale, precum Antalya-Iaşi. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Cum își bate joc Blue Air de guvernările care-i fac cadouri  Foto: Inquam/ Ilona Andrei
Politică

Cum bate joc Blue Air guvernările cadouri

Cum își bate joc Blue Air de guvernările care-i fac cadouri din bani publici: deși Fondul de Mediu i-a permis eșalonarea datoriei, compania anunță că nu reia zborurile până la 10 octombrie. Nu este singurul ajutor de stat de care Blue Air a beneficiat pentru a-și menține activitatea, însă serviciile s-au degradat constant și zeci de mii de pasageri au avut de suferit. Cum își bate joc Blue Air de guvernările care-i fac cadouri Iată o scurtă listă a susținerii de care a beneficiat Blue Air și modul în care a răspuns: Vara anului 2020: prin OUG emis de guvernul Orban, statul garantează un împrumut al Blue Air. Împrumutul este acordat tot de o bancă de stat, EximBank, deși se estima că nu va putea fi returnat. Garanțiile oferite de bancă: avioane care par a fi inutilizabile și un teren achiziționat în mod suspect de companie. Terenul este situat în zona unor obiective secrete și este puțin probabil să poată fi valorificat la valoare mare, întrucât nu va avea autorizație pentru construcții înalte. Guvernul acceptă însă aceste garanții.Răspunsul Blue Air: din vara lui 2021 nu mai returnează ratele la împrumut. Ministerul de Finanțe plătește ratele la EximBank. În paralel, încep să fie anulate nenumărate curse. Tot răspuns Blue Air: ANPC constată că „în perioada 30.04.2021-30.04.2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene”. Ciucă intervine personal, dar pasagerii tot de Tarom sunt salvați Deși această istorie era cunoscută de guvernul Ciucă, în 2022, ordonanța de garantare a împrumutului către Blue Air este susținută de acest cabinet și trece de Legislativ fără probleme. Însă apar noi probleme generate de datoriile Blue Air către diferite instituții de stat. Agenția Fondului de Mediu pune poprire pe conturile Blue Air pentru o datorie de 28 de milioane de lei. Compania anunță, la 6 septembrie, că, urmare a acestei situații, nu mai poate efectua curse. Premierul Ciucă intervine și cere ridicarea popririi. După ce ministrul Mediului, Barna Tanczos se opune inițial, joi, 8 septembrie, AFM se conformează și reeșalonează datoria pentru 12 luni. În acest timp, statul plătește Tarom să recupereze românii abandonați de Blue Air pe diferite aeroporturi. Vineri, Blue Air anunță, printr-un comunicat de presă, că ”își propune” să reia zborurile abia din 10 octombrie, ceea ce înseamnă că pasagerii companiei care au achitat deja bilete până la acel moment nu vor putea să beneficieze de servicii. Firma susține că nu are suficienți bani pentru combustibil și cheltuieli operaționale. Reamintim că, prin ordonanța de garantare a împrumutului de 300 de milioane de lei de către stat, Finanțele și Transporturile ar fi trebuit să aibă reprezentanți, cu drept de veto, în CA-ul Blue Air. Până acum nu se știe dacă au fost numiți acești reprezentanți și cine sunt ei. Citește și: Surpriză: surse ucrainene susțin că un locotenent-colonel rus capturat în regiunea Harkov acum două zile este, de fapt, general. El încercase să scape, schimbând uniforma

Grindeanu râde de clienții Blue Air (sursa: Facebook/Sorin Grindeanu)
Eveniment

Grindeanu râde de clienții Blue Air

Grindeanu râde de clienții Blue Air. Această companie este un operator privat care va trebui să plătească atât despăgubiri către pasagerii pe care i-a abandonat, cât şi costurile curselor TAROM, a scris ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, pe pagina sa de Facebook. Grindeanu râde de clienții Blue Air "Facem toate eforturile pentru a aduce în ţară cetăţenii români cărora Blue Air le-a anulat cursele. Trebuie însă să ţinem cont şi de faptul că TAROM are de onorat, în primul rând, cursele proprii", a notat joi Grindeanu. Şeful de la Transporturi a mai precizat că transportul cetăţenilor abandonaţi a fost asigurat exclusiv de compania de stat TAROM, care a operat într-un timp record cursele speciale pentru repatrierea pasagerilor. Citește și: Scandalul Blue Air pe înțelesul tuturor: un faliment dirijat, un ajutor de stat suspect și un brânci final de la UDMR, deloc dezinteresat "Condamn modul iresponsabil în care compania Blue Air a înţeles să dezinformeze opinia publică asumându-şi nejustificat eforturile companiei de stat TAROM şi ale autorităţilor române. Compania Blue Air trebuie să îşi schimbe rapid conduita şi să îşi ceară iertare de la miile de cetăţeni români abandonaţi brusc pe aeroporturi. Precizez că transportul cetăţenilor abandonaţi a fost asigurat exclusiv de compania de stat TAROM, care a operat într-un timp record cursele speciale pentru repatrierea pasagerilor. De asemenea, compania Blue Air trebuie să îşi ceară scuze de la contribuabilii români din banii cărora statul a alocat rapid 5 milioane de lei, destinaţi curselor speciale. Totul, în condiţiile în care Blue Air nu şi-a plătit datoriile către bugetul de stat. Întreaga societate a fost nevoită astfel să suporte noi costuri - efecte ale incapacităţii manageriale ale Blue Air", a afirmat acesta, într-o altă postare. TAROM, curse speciale pentru recuperarea pasagerilor Potrivit acestuia, singurul "record" al Blue Air în aceste zile a fost abandonarea bruscă şi fără niciun anunţ prealabil, pe aeroporturile din Europa, a mii de cetăţeni cărora le-au încasat banii pe bilete. "Reamintesc Blue Air că este obligată acum să returneze toate sumele cheltuite din cauza situaţiei create şi să despăgubească toţi pasagerii afectaţi", a reiterat ministrul. Două curse speciale TAROM vor decola, joi seara, spre aeroportul Heraklion (Grecia) şi, respectiv, spre Larnaka (Cipru), pentru a repatria aproape 200 de români, afectaţi de suspendarea zborurilor Blue Air. De asemenea, TAROM a trimis aseară o cursă aviatică specială la Tel Aviv (Israel) pentru a aduce în ţară circa 150 de cetăţeni români. Suspendarea zborurilor până pe 12 septembrie Blue Air Aviation a anunţat marţi că suspendă până luni, 12 septembrie, toate cursele programate a pleca de pe aeroporturile din România, din cauza popririi tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului, care pune compania în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice. Executivul a aprobat alocarea sumei de cinci milioane de lei din fondul de rezervă aflat la dispoziţia Guvernului pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor în vederea aducerii românilor blocaţi pe aeroporturi din străinătate ca urmare a anulării zborurilor de către compania Blue Air, a anunţat miercuri purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru. MAE, numere de asistență Call center-ul MAE, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României au primit, în total, 2.663 de solicitări de ajutor din partea românilor afectaţi de suspendarea zborurilor Blue Air, a informat joi Guvernul. Ministerul Afacerilor Externe a pus la dispoziţia cetăţenilor români aflaţi în străinătate, afectaţi de anularea recentă a zborurilor companiei Blue Air, două numere de telefon la care aceştia îşi pot notifica situaţia, pentru a solicita sprijin în vederea repatrierii. Astfel, românii blocaţi în străinătate din cauza situaţiei amintite pot solicita asistenţă la numărul 004 021 4311869, dar şi la numărul 004 0751084537. De asemenea, au la dispoziţie şi adresa de email [email protected].

Mircea Marian
Opinii

Scandalul Blue Air pe înțelesul tuturor

Scriu acest comentariu, bazat în ceea mai mare parte pe fapte deja cunoscute, fiindcă guvernanții se prefac că n-au nici o vină în dezastrul de la Blue Air. Fals. Guvernul Orban este băgat până peste cap, PSD-ul are responsabilități și vini uriașe, iar UDMR a dat lovitura finală. Dezinteresat, UDMR-ul? Nu cred. Fiindcă nu am uitat că, între 2016 și 2020, UDMR Bihor, aliat cu PSD-ul local - patrioții...- au blocat planurile lui Ilie Bolojan de dezvoltare a aeroportului din Oradea, favorizându-l pe cel din Debrecen, Ungaria. În consecință, sunt tentat să cred că demnitarii maghiari s-au gândit că, dacă se termină cu Blue Air, o bună parte din cota de piață va fi preluată de Wizz Air. Până și USR are partea sa de resposabilitate, chiar dacă este, evident, mai mică: Cătălin Drulă a fost ministru al Transporturilor și, legal, avea sarcina să supravegheze compania, inclusiv prin numirea unei persoane care să facă parte din consiliul de administrație al companiei. Nu l-am auzit spunând vreun cuvânt cât a fost ministru, deși Blue Air a oprit plățile către statul român undeva prin vara lui 2021, când USR era încă la guvernare. Dar, repet, sunt diferite grade de răspundere în acest dezastru. Nu vor plăti însă polticienii, ci contribuabilii, care vor scoate din buznar câteva sute de milioane de lei. Iată cum văd eu răspunderile în scandalul Blue Air: În 2020, guvernul Orban a garantat un împrumut de 300 de milioane de lei pentru Blue Air, deși compania se afla deja în „concordat preventiv”, un mecanism de prevenire a insolvenței. Avizatorul OUG: Lucian Bode. Ca garanție, statul român a primit un teren care se pare că nu este utilizabil - se află în zona unor obiective strategice din zona străzilor Jandarmeriei/ Regimentului, unde nu se pot construi blocuri - și niște aeronave „descompletate”, potrivit fostului ministru Drulă.Încă din vara lui 2021, Blue Air a încetat plățile în contul împrumutului de la EximBank. Potrivit României Libere, ministerul Finanțelor plătește ratele companiei low cost către EximBank, instituție bancară la care statul este acționar în proporție de 95%.Transporturile și Finanțele trebuiau să aibă din 2020 câte un om în CA-ul Blue Air, pentru a supraveghea derularea împrumutului. Cu drept de veto! Nu se știe cine sunt personajele trimise acolo, nu se știe nici măcar dacă au fost nominalizate. Câciu și Grindeanu de la PSD nu spun nimic. Contribuția UDMR: să ne amintim mai întâi ce au făcut cu aeroportul din Oradea. „Spre exemplu, în Oradea, aeroportul care ar trebui să ne lege cu lumea și care este administrat de Consiliul Județean, a pierdut zborurile externe de doi ani. Acum, la conducerea CJ se află coaliția UDMR și PSD”, explica, în 2020, Ilie Bolojan. În consecință, nimic șocant dacă, din nou, UDMR a acționat pentru a favoriza o companie cu sediul la Budapesta, care va prelua rute abandonate de Blue Air. Cât despre Blue Air, compania pare să fi fost împinsă deliberat în faliment și preluarea ei de către statul român. Surse politice spun că personalul Blue Air are restanțe de luni întregi la salarii. Activele utilizabile au fost mutate, pas cu pas, către alte companii. Dacă statul va deveni acționar majoritar la Blue Air, în contul datoriilor, se va trezi cu o uriașă gaură neagră în brațe și probleme legale halucinante. Costurile plătite de contribuabili vor depăși împrumutul de 300 de milioane de lei, acordat în 2020. Final previzibil? Coaliția majoritară va ajunge la concluzia că un scandal public legat de Blue Air va face rău tuturor, așa că îl vor îngropa, așa cum s-a îngropat și falimentul de miliarde de lei - plătit tot de contribuabili - de la City Insurance.

Blue Air: Guvernarea Orban a împrumutat-o Foto: BZI
Eveniment

Blue Air: Guvernarea Orban a împrumutat-o

Scandalul Blue Air: guvernarea Orban a împrumutat-o cu 300 de milioane de lei, prin banca de stat EximBank, dar, în 2022, demnitari PSD și UDMR au torpilat-o, deși ar fi trebuit să știe că statul riscă să piardă sume uriașe. Cel mai probabil, contribuabilii vor acoperi cea mai mare parte din împrumutul de la EximBank, care a fost garantat de stat, prin ordonanța de urgență 139/2020. Situația este cu atât mai stranie cu cât, ieri, premierul Nicolae Ciucă a spus că va vorbi cu ministrul Mediului pentru deblocarea conturilor companiei aeriene, pentru că „nu putem lăsa românii să aștepte în aeroporturi”. Însă ministrul UDMR al Mediului, Tanczos Barna l-a refuzat, spunând că Blue Air „are obligația de a plăti această datorie la bugetul AFM, datorită faptului că nu a achiziționat și nu a restituit certificatele de gaze cu efect de seră”. Tarom va primi de la stat cinci milioane de lei ca să repatrieze pasagerii abandonați în diferite colțuri ale lumii. Blue Air: Guvernarea Orban a împrumutat-o Iată o parte din faptele care au precedat oprirea, de către Blue Air, a zboruruilor: Guvernul Orban emite, la 19 august 2020, o ordonanță de urgență prin care garantează un împrumut de 300 de milioane de lei acordat Blue Air. Ordonanța a fost inițiată de Lucian Bode, pe atunci ministru al Transporturilor, care a arătat că și alte state din UE au susținut companiile aeriene, după pandemie - Lufthansa fiind un exemplu. Actul legislativ prevedea că Finanțele și Transporturile vor avea reprezentanți în CA-ul companiei, cu drept de veto. La 14 octombrie 202, apare hotărârea de guvern privind aprobarea condițiilor de acordare a garanției de stat în favoarea Societății Blue Air Aviation. Potrivit fostului ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, ministrul de Finanțe de la acel moment, Florin Cîțu, nu semnează HG-ul. Semnează secretarul de stat Sebastian Burduja. Tot Drulă explică ce garanții a acceptat statul, în 2020, de la Blue Air: „Șase aeronave vechi, care costă toate la un loc aproximativ 10 milioane de lei, și un teren în pădure, la Băneasa, care nu e construibil”.La 26 octombrie, Blue Air primește prima tranșă din împrumutul de la EximBank, scrie Ziarul Financiar. PSD și UDMR torpilează Blue Air. Ciucă, ignorat de Tanczos Însă, în 2022, deși guvernul Ciucă a transmis Legislativului că susține adoptarea OUG 139/2022, demnitari din acest Executiv au atacat, țintit, compania. Iulie 2022: ministerul de Finanțe recunoaște că Blue Air nu-și mai plătește datoriile, așa că ele sunt achitate de acest minister. „În aceste condiții, conform cadrului legislativ actual, Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, a efectuat până la 30 iunie 2022 plățile în contul creditului contractat de Blue Air Aviation S.A. în sumă de 57.071.867,11 lei (reprezentând rate de capital și dobânzile aferente) și a emis înscrisuri în valoare de 41.521.869,64 lei, inclusiv obligațiile reprezentând comisionul la fondul de risc, pe care le-a transmis Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru executare (...) Sumele plătite la scadență de Ministerul Finanțelor în calitate de garant, în contul garantatului, ca urmare a lipsei disponibilităților financiare ale acestuia, urmează regimul juridic al creanțelor fiscale și se recuperează în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, de către organul fiscal central competent”Tot în iulie, ANPC aplică o amendă record, de două milioane de euro, celor de la Blue Air, pentru anularea, pe parcursul unui an, a peste 11.000 de zboruri. Președintele ANPC, Horia Constantinescu, spune că n-a putut amenda Wizz Air și Ryan pentru că aceste companii nu au sediul în RomâniaAdministrația pentru Fondul de Mediu, cea care a blocat conturile Blue Air, este condusă de omul PSD, Laurențiu Necolaescu, cu studii de economie la Universitatea Valahia din Târgoviște. Însă decizia sa a fost susținută de ministrul UDMR Barna Tanczos, care a refuzat cererea premierului Ciucă, de a debloca conturile companiei. Câciu și Grindeanu trebuiau să supravegheze compania În 2022, OUG 139/2020 a fost adoptată de Camera Deputaților, cameră decizională, fără nici un vot împotrivă, iar legea de aprobare a fost promulgată de președintele Iohannis. DeFapt.ro a arătat că miniștrii PSD Adrian Câciu și Sorin Grindeanu sunt direct responsabili de situația de la Blue Air: potrivit OUG 139/2020, ministerele de Finanțe și al Transporturilor ar trebui să aibă reprezentanți în consiliul de administrație al companiei. Acești reprezentanți ar avea drept de veto. Însă, în prezent, nu se știe care este componența CA-ului Blue Air și dacă Finanțele și Transporturile și-au nominalizat oameni în acea structură. Citește și: Centrala nucleară Zaporojie, asul de șantaj din mâneca lui Putin: AIEA cere de urgență demilitarizarea, dar liderul de la Kremlin este încolțit – pierde teren în Herson și Harkov

Câciu și Grindeanu, direct responsabili de situația de la Blue Air Foto: Guvernul Romaniei
Politică

Câciu și Grindeanu, responsabili situația Blue Air

Miniștrii PSD Adrian Câciu și Sorin Grindeanu sunt direct responsabili de situația de la Blue Air: potrivit unei ordonanțe din 2020, ministerele de Finanțe și al Transporturilor ar trebui să aibă reprezentanți în consiliul de administrație al companiei. Acești reprezentanți ar avea drept de veto. Însă, în prezent, nu se știe care este componența CA-ului Blue Air și dacă Finanțele și Transporturile și-au nominalizat oameni în acea structură. Azi, într-o intervenție la Antena 3, ministrul Grindeanu n-a spus nimic despre o posibilă prezență a statului în CA-ul Blue Air. Câciu și Grindeanu, direct responsabili de situația de la Blue Air Articolul 12 din ordonanța de urgență 139/ 2020, emisă de guvernul Orban, arată că: „1) Până la rambursarea integrală a împrumutului garantat de stat și a plății dobânzilor, comisioanelor sau primelor aferente, în cazul Blue Air: (...) c) Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor vor numi câte un reprezentant al statului în consiliul de administrație al Blue Air, cu drept de veto”. Mai mult, ministerul Transporturilor era obligat să verifice situația companiei, până la returnarea împrumutului de 300 de milioane de lei garantat de statul român. Citește și: Surpriză: în timp ce Rusia se apără cu greu în Herson, armata ucraineană a declanșat un atac în regiunea Harkov OUG 139/2020, la articolul 12, punctul 3, prevede că: „Verificarea condițiilor prevăzute la alin. (1) revine Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și reprezentanților statului în consiliul de administrație al Blue Air, care în cazul în care identifică devieri de la condițiile respective sunt obligați să notifice formal consiliului de administrație al Blue Air, iar în cazul în care aceste deficiențe nu sunt remediate în termen de 10 zile, solicită rezilierea garanției. În această situație, Ministerul Finanțelor Publice plătește obligațiile către banca/băncile finanțatoare și preia integral garanțiile constituite”. Această ordonanță a avut drept scop garantarea de către stat a unui împrumut de 300 de milioane de lei luat de Blue Air pentru salvarea companiei, afectată de restricțiile din perioad pandemiei. Creditul a fost acordat tot de o companie de stat, EximBank. Înainte de a acorda împrumutul, EximBank a realizat o evaluare a situației Blue Air și, potrivit unui document citat de Profit, „există o incertitudine semnificativă cu privire la capacitatea societății de a își continua activitatea și un risc ridicat de a nu își onora obligațiile financiare”.

Blue Air nu anunță blocarea zborurilor (sursa: flyblueair.com)
Eveniment

Blue Air nu anunță blocarea zborurilor

Blue Air nu anunță blocarea zborurilor. Compania Blue Air lasă impresia că afacerile merg în continuare ca și până acum. Deși nu este deloc așa: în perioada 6-12 septembrie, Blue Air nu va mai efectua nici un zbor cu plecare din România. Blue Air nu anunță blocarea zborurilor Pe site-ul oficial al operatorului de zbor, însă, nu apare nici o informație în acest sens. Mai mult, se pot face și rezervări, cel puțin în primă fază, inclusiv cu plecare din România în acest interval. Citește și: Biletele la zborurile Blue Air, inutile: compania își suspendă toate cursele de pe aeroporturile din România până pe 12 septembrie Nici pagina de Facebook nu dă vreun detaliu despre acest mic inconvenient. Totuși, reprezentanții companiei au anunțat presa de blocarea zborurilor. "Din păcate, această blocare a tuturor conturilor bancare ale Blue Air a venit la scurt timp după declaraţiile publice şi instigările directe de propagate în spaţiul public de către un reprezentant cu rang înalt al statului român, respectiv preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)", susţine Blue Air.

Blue Air suspendă zborurile 6-12 septembrie (sursa: Facebook/Blue Air)
Eveniment

Blue Air suspendă zborurile 6-12 septembrie

Blue Air suspendă zborurile 6-12 septembrie. Blue Air Aviation suspendă de marţi, 6 septembrie, până luni, 12 septembrie, toate cursele programate a pleca de pe aeroporturile din România, a anunţat compania, printr-un comunicat. Blue Air suspendă zborurile 6-12 septembrie Potrivit reprezentanţilor operatorului aerian, suspendarea zborurilor a fost determinată de faptul că, din cauza popririi tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului, Blue Air se află în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice. Toate zborurile planificate din afara României către orice aeroport din România, marţi, 6 septembrie 2022, vor fi operate conform orarului publicat, precizează compania. "Din păcate, această blocare a tuturor conturilor bancare ale Blue Air a venit la scurt timp după declaraţiile publice şi instigările directe de propagate în spaţiul public de către un reprezentant cu rang înalt al statului român, respectiv preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)", susţin reprezentaţii companiei. Acuzații la adresa unui funcționar al statului Aceştia menţionează că declaraţiile respective au condus la "distrugerea semnificativă a încrederii pasagerilor în Blue Air, generând pierderi de peste 5 milioane de euro, prin reducerea volumului de vânzări bilete, creşterea presiunii din partea furnizorilor cheie ai societăţii Blue Air Aviation SA de a achita sumele necesare operării zilnice în avans (lucru imposibil acum, în condiţiile popririlor tuturor conturilor societăţii), blocarea tuturor discuţiilor purtate la Londra de acţionariatul Blue Air cu două mari firme de investiţii interesate în intrarea în acţionariatul Blue Air şi sprijinirea societăţii în recuperarea pierderilor suferite în cei 2,5 ani în care a trecut prin cele mai mari dificultăţi din întreaga istorie a industriei aeronautice mondiale". Toate conturile companiei, blocate "Declaraţiile şi acţiunile iresponsabile ale unui reprezentant al statului român, precum şi decizia intempestivă de blocare a tuturor conturilor bancare ale societăţii, au adus Blue Air în situaţia nedorită de a îşi reduce operaţiunile pentru perioada imediat următoare, cu scopul de a facilita finalizarea analizei impactului din partea investitorilor şi al obţinerii autorizaţiilor necesare în vederea discuţiilor cu investitorii", se mai arată în comunicat. Citește și: Fabuloasa experiență Blue Air: ANPC a dat o amendă de două milioane de euro, compania amenință cu dosare penale, mii de zboruri plătite au fost anulate Blue Air este cea mai mare companie aeriană românească după numărul de pasageri transportaţi, cu un model de business Ultra - Low - Cost (ULC). Compania are o echipă formată din aproximativ 700 de angajați şi operează avioane tip Boeing 737. În cei 17 ani de activitate, Blue Air a transportat peste 32 de milioane de pasageri şi a zburat peste 340 milioane de kilometri. Compania este certificată IATA Operaţional Safety Audit (IOSA) de către Internaţional Air Transport Association (IATA) pentru standarde excepţionale de operare şi este membră cu drepturi depline IATA.

Țeapa Blue Air: zboruri plătite, anulate (sursa: flyblueair.com)
Eveniment

Țeapa Blue Air: zboruri plătite, anulate

Țeapa Blue Air: zboruri plătite, anulate. Compania aeriană se pregăteşte să iasă din piaţă şi tergiversează primirea procesului verbal privind amenda aplicată de ANPC şi privind obligaţia de a da consumatorilor banii înapoi, a afirmat, luni, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, într-o conferinţă de presă. Țeapa Blue Air: zboruri plătite, anulate "Blue Air de mult lua în calcul ieşirea de pe piaţă. Conform deciziei ANPC, ei trebuie să dea banii înapoi consumatorilor şi să le plătească despăgubiri în termen de 10 zile de la primirea procesului verbal, însă trag de timp. Nu au venit să îl ridice, aşa cum era normal. Noi am trimis procesul verbal prin poştă, cu confirmare de primire, iar acum aşteptăm să se întoarcă refuzul de primire. Următorul pas este să afişăm pe geam decizia de amendă. În mod normal, dacă ştii că eşti nevinovat, vii să ridici procesul verbal şi îl conteşti în instanţă, dar dacă nici măcar nu vii să-l ridici, aceasta arată că vrei să tragi de timp. Că poate între timp mai anunţi nişte curse pe care le anulezi în ultimul moment", a spus Constantinescu. El a arătat că, din păcate, nu prea sunt şanse ca oamenii să-şi primească banii înapoi, atâta timp cât compania nu şi-a plătit nici măcar propriii angajaţi. "Am primit mailuri de la angajaţi ai Blue Air care ne spun că nu şi-au mai primit banii de trei luni şi ne spun "de unde să dea banii clienţilor dacă nici nouă nu ne dau", a susţinut preşedintele ANPC. "73.000 de consumatori vătămaţi" Acesta a precizat că tot ce conţine procesul verbal a fost discutat deja cu un reprezentant al companiei, la sediul ANPC. "Între întocmirea procesului verbal şi stabilirea sancţiunii am avut o întâlnire cu un reprezentant al Blue Air, domnul Năstase, împreună cu comisarii ANPC care au întocmit documentul de control. Ne scotea puţin la tablă şi ne spunea că ar fi greşit să fie sancţionat Blue Air pentru că situaţia financiară este discutabilă. Am discutat punctual situaţia la noi la birou, inclusiv ce s-a întâmplat cu banii consumatorilor. Au fost 73.000 de consumatori vătămaţi, consumatori vulnerabili, cărora nu li s-au rambursat banii, nici măcar portofelul electronic nu era funcţional. El a admis că acesta este numărul consumatorilor vătămaţi", a arătat Constantinescu. Banii înapoi în 500-700 de zile El a relatat că a propus inclusiv o variantă prin care sumele să fie transformate în acţiuni Blue Air, lucru neacceptat de către reprezentantul companiei. "Aceasta ar fi fost doar o măsură dintr-un ansamblu mai mare de măsuri pentru rambursarea banilor. Dânsul pretindea că va rambursa 15.000 de euro pe zi, ceea ce ar fi însemnat că ar fi dat oamenilor banii înapoi în termen de 700 de zile. A propus o majorare la 20.000 de euro pe zi, care însemna 500 şi ceva de zile, lucru care, în opinia noastră, nu era o rezolvare pentru cei care îşi aşteaptă banii de un an şi jumătate", a adăugat responsabilul autorităţii. Davai ceas? Constantinescu a subliniat că nu a existat vreodată o discuţie privind o sumă pe care compania să o dea comisarilor ANPC, aşa cum se precizează într-un comunicat Blue Air, afirmaţii pe care preşedintele ANPC le consideră calomnioase. "Reprezentantul Blue Air ne-a spus că operatorul este în derivă şi el şi-a pus gaj la bancă toate proprietăţile, iar atunci unul dintre colegii noştri i-a spus că poate renunţa la ceasul scump de la mână, aceasta a fost discuţia despre ceasuri. Acest domn se află în spatele mai multor societăţi comerciale satelitare, care aprovizionează cu alimente şi băutură Blue Air. Niciunul dintre cei prezenţi la acea întâlnire nu au adus în discuţie rotunjirea veniturilor comisarilor, s-au discutat doar soluţii corecte", a mai spus Constantinescu. Curse scoase pe piață, apoi anulate În acest timp, Blue Air ar continua să pună pe piaţă curse pe care ulterior le anulează, deşi cele două părţi se puseseră de acord că vor fi doar curse pe care le pot efectua. "În continuare suntem inundaţi de sesizări din partea oamenilor care sunt în poarta avionului, cu copii, cu bagaje. Ţineţi cont şi de faptul că doar 5% din cei afectaţi fac sesizări, restul nu. Am luat în calcul că, dacă nu vom lua aceste măsuri ferme, ne-am fi putut confrunta cu ieşirea din piaţă până la finalul anului a Blue Air. Eram siguri că vor găsi orice scuză pentru a gestiona o situaţie dificilă. Au primit de la stat un ajutor de 67 de milioane de euro în timpul pandemiei, nu este treaba noastră ce au făcut cu aceşti bani, există instituţii ale statului care să verifice acest lucru", a adăugat Constantinescu. Blue Air invocă finalul unui proces lung Operatorul aerian Blue Air a anunţat luni, printr-un comunicat, că va solicita în instanţă anularea procesului verbal prin care a fost amendată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, pe care îl consideră ilegal şi discriminatoriu, şi subliniază că nu va mai comenta speţa până când justiţia va pronunţa o sentinţă definitivă. "În termenul legal, ne vom adresa instanţei de judecată competente cu solicitarea de anulare a Procesului Verbal de Constatare a Contravenţiei nr. 935562 din data de 14 iunie 2022 (PVCC nr. 935562/14.06.2022) emis de ANPC, având în vedere caracterul profund ilegal şi discriminatoriu al acestuia, urmând ca până la momentul la care justiţia va pronunţa o sentinţă definitivă asupra cererii noastre să nu mai comentăm în niciun mod această speţă, considerând că este atât dreptul, cât şi obligaţia oricărui cetăţean sau oricărei entităţi juridice din România să îşi tranşeze disputele administrative, comerciale sau civile, numai prin intermediul instanţelor judecătoreşti, deciziile definitive ale acestora fiind obligatorii de a fi puse în practică, indiferent dacă ne convin sau nu", se arată în comunicatul transportatorului aerian. Apare și NATO în delirul companiei aeriene Totodată, reprezentanţii companiei arată că vor formula o plângere penală împotriva funcţionarilor ANPC care au întocmit şi semnat PVCC nr. 935562/14.06.2022, precum şi Raportul de analiză şi stabilire a sancţiunii (RASS nr. 04/12.07.2022), asupra cărora există indicii temeinice privitoare la săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu şi comunicare de informaţii false. "Având în vedere faptul că, după lecturarea PVCC nr. 935562/14.06.2022, precum şi a Raportului de analiză şi stabilire a sancţiunii nr. 04 în data de 12 Iulie 2022 (RASS nr. 04/12.07.2022) ambele emise de ANPC, am constatat faptul că, în opinia noastră, existe indicii temeinice privitoare la săvârşirea de către funcţionarii ce au întocmit şi semnat respectivele documente, a infracţiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297, alin. 1, Cod Penal şi, având în vedere caracterul strategic al aviaţiei civile pentru securitatea oricărei ţări, cu atât mai mult a unei ţări membre NATO, a infracţiunii de comunicare de informaţii false, prevăzută de art. 404, Cod Penal, vom formula o plângere penală în acest sens, solicitând unităţii de parchet competente să realizeze verificările necesare pentru a verifica existenţa sau inexistenţa infracţiunilor menţionate mai sus", se mai arată în documentul citat. Ceasurile revin Compania de transport aerian precizează, în context, că nu e dispusă nici să dea ceasuri, nici procente din suma de amendă ca să "scape de amendă" - nici să accepte "procese verbale făcute pe genunchi, fără responsabilitate şi baza factuală şi fără respectarea cifrelor şi datelor oficiale. Citește și: Rusia fură masiv grâu din Ucraina și îl exportă din peninsula Crimeea. Livrările, de 50 de ori mai mari decât normalul perioadei "Blue Air asigură pe toţi angajaţii şi călătorii că în ciuda incompetenţei crase a ANPC - va continua să se dezvolte şi să aducă la destinaţie în condiţii de siguranţă pe toţi pasagerii săi", se precizează în document.

Verificați zborurile înainte (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Verificați zborurile înainte

Verificați zborurile înainte. Compania a recurs din nou la ajustări ale programului său de zboruri din Iaşi. Cauza este amânarea livrărilor noilor avioane Boeing-MAX. Verificați zborurile înainte Dacă v-aţi făcut deja rezervări pentru zboruri în sezonul estival, va trebui să verificaţi bine, din timp, dacă mai există cursa respectivă. Blue Air a amânat deschiderea unor destinaţii de la Iaşi tocmai în septembrie, iar alte curse au fost ajustate. Citește și: Perversa mașinărie de propagandă a lui Putin a inventat o nouă temă: „Washingtonul vrea un nou Holodomor în Ucraina”. Holodomor e foametea criminală provocată de Stalin Astfel, rezervări pentru Roma (Fiumicino) se pot face începând cu 30 octombrie, pentru Torino, din 20 septembrie, iar la Mykonos, din 25 iunie (bisăptămânal). Spre München puteţi zbura doar din Bucureşti. Continuarea, în Ziarul de Iași.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră