/

COTAR anunță noi proteste ale transportatorilor în ianuarie, dar precizează că nu a organizat acțiunile din aceste zile

Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie
Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)

Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie. Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dacă nu se vor finaliza discuţiile cu autorităţile în legătură cu problemele din transport şi din piaţa de asigurări, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul, precizează organizaţia duminică, printr-un comunicat.

Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie

„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) salută orice protest democratic, fără implicarea factorului politic şi fără anarhie! Soluţia este continuarea dialogului cu autorităţile. Scopul nostru este să obţinem modificări legislative în favoarea românilor şi a economiei României, nu să dăm jos guverne sau să punem guverne.

Citește și: Averea uriașă a unei foste judecătoare de la Inspecția Judiciară. Ea avea vilă în Mogoșoaia, dar primea bani pentru: detașare, delegare, transport locul de muncă și „alocații locuințe”

COTAR a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul. Din punctul nostru de vedere, aceste proteste, chiar spontane fiind, nu trebuie să degenereze şi nu trebuie să se transforme în anarhie. Noi toţi, transportatori, agricultori şi alte categorii din industrie trebuie să ne punem la masa discuţiilor, pentru negocieri”, arată sursa citată.

În context, organizaţia subliniază că 70% dintre revendicările celor care protestează în aceste zile pot fi rezolvate într-un termen rezonabil, sunt pertinente, iar unele chiar foarte urgente şi necesare.

Prețul corect al RCA

COTAR arată că unele soluţii au fost prezentate de reprezentanţii săi încă de la finalul anului trecut iar rezolvarea stă în mâna autorităţilor din România.

„În legătură cu plafonarea preţului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 – considerăm că iniţiativa, în această formă, nu poate fi implementată, din două motive: acel tarif este nesustenabil, dacă mai vrem ca acea poliţă RCA să poată despăgubi daunele produse din accidente. City Insurance a vândut poliţe RCA la acel nivel de preţ şi a dat faliment, producând pagube uriaşe pe această piaţă.

De asemenea, plafonarea pe termen lung a unui preţ contravine legislaţiei europene, iar o astfel de măsură nu poate fi menţinută nici măcar pe termen mediu. Se poate face, însă, altceva: se poate lua ca reper tariful RCA de referinţă, care este unul sustenabil, astfel încât orice tarif RCA care depăşeşte acel nivel să fie redistribuit de către BAAR spre una dintre companiile de asigurări care să fie obligată să îl accepte, la tariful de referinţă publicat pe site-ul ASF.

Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți”/„Conectați-vă” în Google News (dreapta sus)

În cazul transportatorilor, tariful de referinţă publicat în luna decembrie 2023, valabil timp de 6 luni, este de 8.609 lei. Tariful nu a fost calculat nici de COTAR, nici de ASF şi nici de vreo firmă de asigurări. Este un tarif calculat de o firmă de consultanţă din „Big 4″, tarif RCA complet sustenabil şi despre care nu se poate bănui că va conduce la falimentarea unui nou jucător din piaţa RCA, dar va fi aproape la jumătate din preţurile reale de vânzare ale RCA-ului de astăzi pentru transportatori”, se arată în comunicat.

Suspendarea poliței RCA, ca în Germania

În legătură cu propunerile de suspendare a poliţei RCA, confederaţia transportatorilor consideră că propunerea este 100% realizabilă, pe modelul din Germania sau Italia: cu un simplu e-mail şi o declaraţie pe proprie răspundere care se transmite cu câteva zile înaintea suspendării poliţei RCA către compania de asigurări care a emis respectiva poliţă RCA şi către Poliţie şi, eventual, s-ar putea transmite şi către BAAR.

„ASF poate emite o astfel de normă în cel mult 3 săptămâni. Măsura poate fi realizabilă în forma propusă de noi, în termen scurt. Nu excludem existenţa altor variante ce ar putea fi mai bune”, se mai precizează în document.

Măsurile cu privire la scurtarea timpilor de trecere a frontierei, prin optimizarea controlului, pot fi implementate în termen de aproximativ trei luni, COTAR precizând, totodată, că se referă inclusiv la măsuri logistice care trebuie autorizate, cum ar fi mutatea cântarelor în diverse puncte de frontieră sau lărgirea în vama a spaţiului de control.

Se cere o subvenţie pe litrul de combustibil

Pe de altă parte, organizaţia nu crede că alocaţia neimpozabilă la nivelul de 230 lei/zi poate fi susţinută integral, ţinând cont de modul în care a fost construit bugetul de stat pentru anul 2024, însă ar putea fi realizată începând de anul acesta, cel mai probabil nu la o astfel de valoare.

„Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi. Din păcate, toate cele 5 măsuri propuse de către cei care au mers în aceste zile la negocierile de la Guvern sunt imposibil de implementat, atât timp cât România este membră UE şi are obligaţia respectării regulamentelor şi legislaţiei europene. Această revendicare nu poate fi implementată, neexistând un cadru juridic european care să permită adoptarea unor astfel de măsuri.

Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil (motorina profesională) este, fără îndoială, o măsură foarte utilă şi necesară în transportul rutier. Considerăm că poate fi implementată într-un termen rezonabil o subvenţie pe litrul de combustibil, dar nu trebuie să uităm că azi avem cea mai mică acciză la carburant, la nivel european”, se mai menţionează în comunicatul COTAR.

COTAR nu vrea ca protestele să degenereze

Cât priveşte aplicarea Ro-eTransport doar la mărfurile cu risc fiscal ridicat, transportatorii membri ai confederaţiei cred că propunerea poate fi implementată doar în măsura în care cadrul juridic european permite aceste excepţii.

De asemenea, COTAR susţine aplicarea unui tratament nediscriminator în relaţia cu orice operator economic, indiferent de naţionalitatea acestui operator iar dacă un transportator circulă în suprasarcină sau nu respectă timpii de condus trebuie să se supună consecinţelor legale.

„Vin mai ales cu un îndemn la vigilenţă, în astfel de momente. Să nu uităm ce se poate întâmpla atunci când economia unui stat ajunge în colaps. Toate măsurile pe care le negociem trebuie să fie sustenabile şi să nu ducă ţara în haos. S-au mai bucurat şi alte popoare de ieşirea în stradă a unor grupuri mari de protestatari, dar au constatat apoi că nu era spre binele lor, iar unii nu şi-au revenit nici astăzi din aceste situaţii de criză care au fost create cu mulţi ani în urmă.

Interesul nostru nu este să ne distrugem economia şi să ajungem la imposibilitatea de a ne mai achita datoria externă, pentru că după ce se ajunge în situaţia asta, statul eşuat este preluat, fiind considerat neguvernabil, iar cineva ne poate cumpăra datoria externă, cu garanţii pe toate activele statului – ceea ce s-a mai întâmplat şi în cazul altor ţări.

La aşa ceva duce haosul, dacă protestele degenerează, nicidecum la ceea ce cred unii protestatari care scandează în aceste zile lozinci din decembrie 1989. Suntem un stat democratic şi trebuie să ne apărăm interesele, înţelegând cum funcţionează economia unui stat. Tocmai de aceea, noi analizăm situaţia şi propunem soluţii”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

COTAR reprezintă peste 100.000 de membri din transporturi de persoane, urbane, suburbane, judeţean, interjudeţean, transportul de marfă, taximetrie, şcoli de şoferi, unităţi reparatoare auto, brokeri de asigurări şi activităţile conexe ale acestora, fiind confederaţie reprezentativă pe sectoarele pe care le reprezintă. 

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

Ultima oră

10:31Estimare pe baza sondajelor existente: Ciucă și Lasconi au șanse să-l depășească pe Simion, dar nu foarte mari
10:28Putin nu vrea pace în Ucraina și nici nu vrea negocieri în acest sens, spune Macron, care insistă că Ucraina trebuie sprijinită masiv cu arme
10:19Putin înțelege doar limbajul armelor, acordul ca Ucraina să lovească Rusia cu rachete cu rază lungă de acțiune este o măsură corectă, spun Externele poloneze
10:10Cei mai bogați candidați la prezidențiale sunt Ana Birchall, Mircea Geoană și Alexandra Păcuraru. Birchall și Geoană, salarii uriașe din bani publici
10:01Borrell propune suspendarea dialogului politic al UE cu Israel din cauza luptelor din Gaza
09:54Kim Jong Un cere armatei nord-coreene să se pregătească de război și acuză SUA și Coreea de Sud de cele mai grave presiuni din istorie
09:38DIICOT a cumpărat droguri, dar instanța a uitat să le „deconteze” la condamnarea traficanților
08:59Primarul de Iași ar putea să nu termine liber mandatul abia câștigat: un subordonat, condamnat într-un dosar disjuns din cel al lui Chirica
08:49Cei mai mulți candidați de pe listele parlamentare sunt ingineri. Cel puțin la Iași, oraș cu Politehnică
20:58BREAKING Ucraina poate lovi ținte adânc în teritoriul rusesc cu rachete americane, Biden și-ar fi dat acordul. Un astfel de atac ucrainean, așteptat în zilele următoare
20:52Scholz se apără după conversația cu Putin: Trebuia să-i spun că sprijinul Occidentului pentru Ucraina nu a slăbit
20:42Medicul de la Târgu Jiu avea obligația să intervină la pacientul adolescent cu peritonită care a murit, susține șefa Colegiului Medicilor, Cătălina Poiană
20:33Forțele aeriene austriece nu au piloți în weekend, nici un avion de vânătoare nu se ridică de la sol sâmbăta și duminica
20:25Se complică scandalul Gaetz, dorit de Trump la Justiție: se cere publicarea unui raport despre posibil sex cu o minoră și consum de droguri
20:17Lasconi e de acord cu Bolojan că e nevoie de un candidat comun de dreapta pentru a-l opri pe Ciolacu, dar îi acuză pe contracandidați de ipocrizie