vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: cotar

2 articole
Eveniment

COTAR susține că ASF închide ochii la un posibil faliment al Grawe. Compania respinge acuzațiile

Ulterior publicării acestui articol, Grawe România a trimis un drept la replică. Acesta poate fi citit la finalul articolului. _______________ Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) arată că ASF închide ochii la un posibil faliment al firmei Grawe, după modelele Euroins sau City Insurance. COTAR cere ASF - condus de pesedistul Alexandru petrescu - să verifice situația companiei Grawe. Citește și: Trump ar fi trimis trupele SEAL în Coreea de Nord, ca să intercepteze comunicațiile lui Kim Jong Un, dar misiunea s-a încheiat prost ASF închide ochii la un posibil faliment al firmei Grawe „Datele sunt mai mult decât evidente. România nu-şi permite haosul pe care l-ar putea crea un nou faliment pe piaţa poliţelor de asigurare obligatorie RCA. ASF ascunde sub preş un nou caz de tip City Insurance şi Euroins - Grawe România. Piaţa RCA este din nou subminată de o schemă similară celor care au dus la falimentele răsunătoare City Insurance şi Euroins, de această dată având ca protagonist compania de asigurări Grawe România, cu complicitatea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF)", se menţionează în comunicat.Potrivit sursei citate, Grawe nu achită despăgubirile conform legii, iar ASF cunoaşte situaţia, exact cum ştia şi în cazul Euroins şi City Insurance."Deşi primeşte mii de reclamaţii anual împotriva acestei companii, ASF mimează supravegherea şi sancţionează doar formal, cu amenzi simbolice de 10.000 de euro - sume ridicole raportate la dimensiunea afacerilor şi la prejudiciile produse consumatorilor", susţin reprezentanţii COTAR.Aceştia subliniază că 10.000 de euro pentru o companie de asigurări înseamnă echivalentul a doar cinci dosare de daună neachitate, două minute de vânzări RCA pentru Grawe sau salariul lunar al unui vicepreşedinte ASF."Guvernul României şi Parlamentul ar trebui să analizeze cu responsabilitate maximă activitatea vicepreşedintelui ASF Sorin Mititelu, cel care are în atribuţii verificarea sectorului de asigurări. Noi am atras atenţia, de nenumărate ori, asupra neregulilor din activitatea acestui vicepreşedinte ASF şi i-am cerut demiterea. Fiecare zi în care vicepreşedintele ASF Sorin Mititelu rămâne în funcţie, responsabil de piaţa asigurărilor, este un pericol pntru asiguraţii români şi pentru unităţile reparatoare care nu îşi primesc banii, dar şi pentru economia României, deoarece un nou faliment pe piaţa RCA va crea prejudicii grave, în contextul în care nici până asăzi nu s-a reuşit efectuarea plăţii despăgubirilor pentru asiguraţii City Insurance şi Euroins, prin Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA). În loc să protejeze consumatorii, ASF oferă protecţie companiilor care refuză plata daunelor. Sub ochii conducerii ASF se perpetuează practici ce amintesc de corupţie instituţionalizată", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, citat în comunicat.COTAR mai semnalează că, în pofida faptului că preţul poliţelor RCA a crescut cu aproximativ 25% după expirarea plafonării (1 iulie 2025), păgubiţii continuă să fie prejudiciaţi prin neplata despăgubirilor şi, deşi Instanţele dau dreptate reclamanţilor, ASF refuză să impună un plan de măsuri real companiei Grawe.Reprezentanţii confederaţiei consideră că Grawe "bifează deja" toţi indicatorii de risc: volum uriaş de reclamaţii; pierderi repetate în instanţă; refuzul de a plăti daune conform legii;lipsă de capitalizare şi transfer de fonduri în afara ţării; protecţie tacită din partea ASF."În loc să intervină pentru a corecta aceste abateri, vicepreşedintele ASF Sorin Mititelu (PSD) îşi permite să evalueze piaţa de brokeraj cu "nota 6", în condiţiile în care propria instituţie nu şi-a făcut datoria şi a lăsat milioane de români să plătească pentru falimentele precedente. Dacă elevul este de nota 6, care este nota profesorului? COTAR cere intervenţia imediată a Guvernului pentru demiterea conducerii ASF şi oprirea unui nou faliment cu impact devastator asupra economiei şi asupra cetăţenilor", se mai menţionează în comunicat.  __________ Drept la replică Vineri, 5 septembrie a.c., în spațiul public a apărut un comunicat al COTAR (Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România). Referitor la textul respectiv, facem următoarele precizări: • Grawe acordă despăgubiri în baza legilor în vigoare și verifică cu atenție fiecare caz în parte • Compania îndeplinește toate cerințele de capital și este auditată de firme cu reputație impecabilă • Grawe România este parte a unui grup financiar puternic, prezent în 15 țări europene și cu o istorie de aproape 200 de ani. Grupul Grawe dispune de aproximativ 3,8 miliarde Euro fonduri proprii conform cerințelor regimului de supraveghere Solvency II și înregistrează o rată de solvabilitate SCR de 252,4% la data de raportare 31.12.2024, de 2,5 ori mai mult decât este necesar. Având în vedere cele de mai sus, stabilitatea companiei nu poate fi pusă în discuție. În aceste condiții, pentru orice atingere a imaginii și credibilității noastre, bazată pe argumente neîntemeiate ori pe simple afirmații, Grawe România își rezervă dreptul de a se adresa instanțelor judecătorești competente pentru repararea integrală a prejudiciilor cauzate. Grawe România Asigurare  

ASF închide ochii la un posibil faliment al firmei Grawe, susține COTAR Foto: Captură video
Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)
Eveniment

Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie

Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie. Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dacă nu se vor finaliza discuţiile cu autorităţile în legătură cu problemele din transport şi din piaţa de asigurări, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul, precizează organizaţia duminică, printr-un comunicat. Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie "Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) salută orice protest democratic, fără implicarea factorului politic şi fără anarhie! Soluţia este continuarea dialogului cu autorităţile. Scopul nostru este să obţinem modificări legislative în favoarea românilor şi a economiei României, nu să dăm jos guverne sau să punem guverne. Citește și: Averea uriașă a unei foste judecătoare de la Inspecția Judiciară. Ea avea vilă în Mogoșoaia, dar primea bani pentru: detașare, delegare, transport locul de muncă și „alocații locuințe” COTAR a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul. Din punctul nostru de vedere, aceste proteste, chiar spontane fiind, nu trebuie să degenereze şi nu trebuie să se transforme în anarhie. Noi toţi, transportatori, agricultori şi alte categorii din industrie trebuie să ne punem la masa discuţiilor, pentru negocieri", arată sursa citată. În context, organizaţia subliniază că 70% dintre revendicările celor care protestează în aceste zile pot fi rezolvate într-un termen rezonabil, sunt pertinente, iar unele chiar foarte urgente şi necesare. Prețul corect al RCA COTAR arată că unele soluţii au fost prezentate de reprezentanţii săi încă de la finalul anului trecut iar rezolvarea stă în mâna autorităţilor din România. "În legătură cu plafonarea preţului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 - considerăm că iniţiativa, în această formă, nu poate fi implementată, din două motive: acel tarif este nesustenabil, dacă mai vrem ca acea poliţă RCA să poată despăgubi daunele produse din accidente. City Insurance a vândut poliţe RCA la acel nivel de preţ şi a dat faliment, producând pagube uriaşe pe această piaţă. De asemenea, plafonarea pe termen lung a unui preţ contravine legislaţiei europene, iar o astfel de măsură nu poate fi menţinută nici măcar pe termen mediu. Se poate face, însă, altceva: se poate lua ca reper tariful RCA de referinţă, care este unul sustenabil, astfel încât orice tarif RCA care depăşeşte acel nivel să fie redistribuit de către BAAR spre una dintre companiile de asigurări care să fie obligată să îl accepte, la tariful de referinţă publicat pe site-ul ASF. În cazul transportatorilor, tariful de referinţă publicat în luna decembrie 2023, valabil timp de 6 luni, este de 8.609 lei. Tariful nu a fost calculat nici de COTAR, nici de ASF şi nici de vreo firmă de asigurări. Este un tarif calculat de o firmă de consultanţă din "Big 4", tarif RCA complet sustenabil şi despre care nu se poate bănui că va conduce la falimentarea unui nou jucător din piaţa RCA, dar va fi aproape la jumătate din preţurile reale de vânzare ale RCA-ului de astăzi pentru transportatori", se arată în comunicat. Suspendarea poliței RCA, ca în Germania În legătură cu propunerile de suspendare a poliţei RCA, confederaţia transportatorilor consideră că propunerea este 100% realizabilă, pe modelul din Germania sau Italia: cu un simplu e-mail şi o declaraţie pe proprie răspundere care se transmite cu câteva zile înaintea suspendării poliţei RCA către compania de asigurări care a emis respectiva poliţă RCA şi către Poliţie şi, eventual, s-ar putea transmite şi către BAAR. "ASF poate emite o astfel de normă în cel mult 3 săptămâni. Măsura poate fi realizabilă în forma propusă de noi, în termen scurt. Nu excludem existenţa altor variante ce ar putea fi mai bune", se mai precizează în document. Măsurile cu privire la scurtarea timpilor de trecere a frontierei, prin optimizarea controlului, pot fi implementate în termen de aproximativ trei luni, COTAR precizând, totodată, că se referă inclusiv la măsuri logistice care trebuie autorizate, cum ar fi mutatea cântarelor în diverse puncte de frontieră sau lărgirea în vama a spaţiului de control. Se cere o subvenţie pe litrul de combustibil Pe de altă parte, organizaţia nu crede că alocaţia neimpozabilă la nivelul de 230 lei/zi poate fi susţinută integral, ţinând cont de modul în care a fost construit bugetul de stat pentru anul 2024, însă ar putea fi realizată începând de anul acesta, cel mai probabil nu la o astfel de valoare. "Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi. Din păcate, toate cele 5 măsuri propuse de către cei care au mers în aceste zile la negocierile de la Guvern sunt imposibil de implementat, atât timp cât România este membră UE şi are obligaţia respectării regulamentelor şi legislaţiei europene. Această revendicare nu poate fi implementată, neexistând un cadru juridic european care să permită adoptarea unor astfel de măsuri. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil (motorina profesională) este, fără îndoială, o măsură foarte utilă şi necesară în transportul rutier. Considerăm că poate fi implementată într-un termen rezonabil o subvenţie pe litrul de combustibil, dar nu trebuie să uităm că azi avem cea mai mică acciză la carburant, la nivel european", se mai menţionează în comunicatul COTAR. COTAR nu vrea ca protestele să degenereze Cât priveşte aplicarea Ro-eTransport doar la mărfurile cu risc fiscal ridicat, transportatorii membri ai confederaţiei cred că propunerea poate fi implementată doar în măsura în care cadrul juridic european permite aceste excepţii. De asemenea, COTAR susţine aplicarea unui tratament nediscriminator în relaţia cu orice operator economic, indiferent de naţionalitatea acestui operator iar dacă un transportator circulă în suprasarcină sau nu respectă timpii de condus trebuie să se supună consecinţelor legale. "Vin mai ales cu un îndemn la vigilenţă, în astfel de momente. Să nu uităm ce se poate întâmpla atunci când economia unui stat ajunge în colaps. Toate măsurile pe care le negociem trebuie să fie sustenabile şi să nu ducă ţara în haos. S-au mai bucurat şi alte popoare de ieşirea în stradă a unor grupuri mari de protestatari, dar au constatat apoi că nu era spre binele lor, iar unii nu şi-au revenit nici astăzi din aceste situaţii de criză care au fost create cu mulţi ani în urmă. Interesul nostru nu este să ne distrugem economia şi să ajungem la imposibilitatea de a ne mai achita datoria externă, pentru că după ce se ajunge în situaţia asta, statul eşuat este preluat, fiind considerat neguvernabil, iar cineva ne poate cumpăra datoria externă, cu garanţii pe toate activele statului - ceea ce s-a mai întâmplat şi în cazul altor ţări. La aşa ceva duce haosul, dacă protestele degenerează, nicidecum la ceea ce cred unii protestatari care scandează în aceste zile lozinci din decembrie 1989. Suntem un stat democratic şi trebuie să ne apărăm interesele, înţelegând cum funcţionează economia unui stat. Tocmai de aceea, noi analizăm situaţia şi propunem soluţii", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR. COTAR reprezintă peste 100.000 de membri din transporturi de persoane, urbane, suburbane, judeţean, interjudeţean, transportul de marfă, taximetrie, şcoli de şoferi, unităţi reparatoare auto, brokeri de asigurări şi activităţile conexe ale acestora, fiind confederaţie reprezentativă pe sectoarele pe care le reprezintă.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră