Majoritatea adolescenților români consideră că internetul este un mediu sigur, se consideră informați în privința riscurilor
Adolescenții se simt în siguranță online. Un studiu realizat de Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, arată că cei mai mulți elevi percep mediul online ca fiind sigur, în ciuda vulnerabilităților reale la care sunt expuși.
Cercetarea a fost realizată în perioada 11 februarie – 14 martie, pe un eșantion de 1.351 de elevi cu vârste între 10 și 18 ani.
Adolescenții se simt în siguranță online
Conform rezultatelor, aproximativ trei sferturi dintre elevi declară că se simt în siguranță pe internet, iar doar 23% se simt în mică sau foarte mică măsură în siguranță.
Citește și: Spor de condiții periculoase pentru toți angajații primăriei Baia Mare, a decis primarul PSD
Acest sentiment este alimentat de autopercepția ridicată privind informarea în legătură cu riscurile online, 9 din 10 elevi considerându-se bine sau foarte bine pregătiți în acest sens.
Ce măsuri de protecție cunosc elevii
Peste 75% dintre elevi declară că știu să blocheze persoane care îi deranjează, șă șteargă istoricul site-urilor vizitate și să modifice setările de confidențialitate.
De asemenea consideră că știu să caute informații despre siguranța online.
Pericolele reale din spatele sentimentului de siguranță
Deși perceput ca un spațiu sigur, internetul nu este lipsit de pericole.
Elevii au relatat experiențe negative precum:
- accesarea accidentală a materialelor pornografice;
- infectarea dispozitivelor cu viruși;
- spargerea conturilor de e-mail, jocuri sau rețele sociale;
- primirea de mesaje răuvoitoare sau cu caracter sexual;
- avansuri sexuale nedorite în mediul online.
În fața acestor situații, majoritatea copiilor au discutat cu prietenii sau părinții.
Totuși, un sfert dintre ei nu au vorbit cu nimeni, din teamă, rușine sau impresia că pot gestiona singuri problemele.
Presiunea rețelelor sociale și provocările periculoase
Studiul evidențiază și presiunea socială resimțită de copii pe platformele online.
O treime cred că e important să aibă postări apreciate.
Un sfert consideră că trebuie să posteze frecvent.
1 din 6 elevi consideră importante provocările online.
1 din 7 cred că e important să posteze materiale video periculoase.
Motivațiile includ dorința de validare, imitarea altora, curiozitatea, teama de excludere și căutarea senzațiilor tari.
Comportamente digitale în schimbare față de 2020
Comparativ cu studiul realizat în 2020, cercetarea din 2025 arată câteva evoluții semnificative:
A crescut numărul elevilor care au învățat singuri să folosească internetul (+11 puncte);
A scăzut procentul celor îndrumați de un adult din familie (–13 puncte);
A crescut utilizarea internetului pentru:
- jocuri online solo (+18 pct.);
- apeluri video/voce (+11 pct.);
- cumpărături online (+11 pct.);
- jocuri online în grup (+10 pct.);
- postări pe vloguri personale (+9 pct.);
- vizionarea de filme și seriale (+9 pct.).
Crește atenția față de securitatea online
Elevii sunt din ce în ce mai atenți la protejarea datelor personale.
9% și-au schimbat parolele conturilor de cumpărături.
8% au făcut acest lucru pentru conturile de jocuri online.