vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: lucian croitoru

4 articole
Eveniment

Consilier al guvernatorului Isărescu critică modificarea legii pensiilor private

Un consilier al guvernatorului Isărescu, Lucian Croitoru, critică modificarea legii pensiilor private: „Marșul statului împotriva individului, pornit cu foarte mult timp în urmă, continuă. Acum se încearcă, din nou, prin Pilonul ll. Ai promis că permiți retragerea totală a fondurilor din Pilonul ll la îndeplinirea vârstei de pensionare, atunci ține-te de cuvânt, dragă statule!”, a scris el, pe Facebook. Citește și: VIDEO Încă o nenorocire pe podul de la Brăila: au apărut infiltrații de apă, în asfalt, deși nu a plouat În ședința de guvern de azi, pe ordinea de zi se află un proiect de lege prin care cei peste 8,3 milioane de români care au pensii private obligatorii (Pilonul II de pensii) nu vor mai putea să-și retragă toți banii odată, după obținerea deciziei de pensionare, ca în prezent, ci maxim 25% din sumă, iar restul lunar pe întreaga durată de viață.  Consilier al guvernatorului Isărescu critică modificarea legii pensiilor private Tot azi, un prim-vicepreședinte al PNL, Ciprian Ciucu, a criticat faptul că ASF, care ar fi inițiat proiectul, nu a organizat o dezbatere publică. „1. Nu este proiectul Guvernului, este proiectul inițiat de către ASF, trimis la Guvern. 2. Pentru aderarea la OECD este nevoie să avem această lege a dării în plată. Plus că, după atâta timp, contribuțiile ajung la maturitate și este nevoie de o lege care să creeze cadrul procedural.   3. Obiectivul legii este de a asigura soliditatea sistemului. În ziua de astăzi, în care manipulările sunt la ordinea zilei, o astfel de manipulare ar putea genera extrageri masive care ar putea afecta contribuabilii tineri sau pe cei care contribuie de mai puțini ani. Ar putea fi afectata chiar stabilitatea Pilonul II, acesta fiind gândit să asigure plăți timp de 10 ani sau mai mult.   4. ASF nu a procedat corect. ASF trebuia să inițieze și se realizeze o serie de dezbateri publice, nu să trimită așa, tam-nisam, legea la Guvern. Trebuie să explice pe ce se bazează procentul maxim permis pentru extragere de 25%. Înțeleg, lor le convine, pentru că "au mai puțin de supravegheat"...   5. Că o opinie personală, mie mi se pare mic procentul de 25%. Nu am date sau calcule, este doar o opinie. ASF trebuie să explice de ce 25% și nu 35%.   6. Late edit: pentru că nu m-am grăbit sa postez, m-am informat și am aflat că in legile similare ale țărilor din Uniunea Europeană prevăd posibilitatea extragerii de 25%, aceasta fiind media Europeană. În Polonia există posibilitatea de a extrage maxim 15%.   Ca să fie clar, sunt banii noștri și rămân ai noștri”, a scris Ciucu.    Legea a fost criticată, pe Linkedin, de Alin Iacob, președintele  Asociației Utilizatorilor Români de Servicii Financiare: „Din punctul nostru de vedere, proiectul lasă foarte mult de dorit și nu ține cont de interesele participanților, ci de cele ale industriei”. 

Consilier al guvernatorului Isărescu critică modificarea legii pensiilor private Foto: Facebook
Croitoru, consilier al guvernatorului BNR, desființează taxa de solidaritate și pe autorul ei Foto: Inquam/George Calin
Politică

Croitoru, consilier al lui Isărescu, desființează taxa de solidaritate și pe autorul ei, Grindeanu

Lucian Croitoru, consilier al guvernatorului BNR, desființează taxa de solidaritate și pe autorul ei, Sorin Grindeanu: „Impozitul progresiv în țările dezvoltate nu a fost introdus pentru acoperirea unor comportamente fiscale iresponsabile”, a scris Croitoru pe Facebook. El îl critică pe Sorin Grindeanu pentru enunțul: „Lăsăm în pace veniturile mici şi mijlocii, facem ce face aproape toată Europa şi lumea asta civilizată şi impozităm în plus veniturile mari şi foarte mari din România şi astfel nu suntem nevoiţi să creştem TVA-ul”. În postare, Croitoru insistă că Grindeanu este semnatarul, în calitate de premier, al controversatei ordonanțe de urgență 13/2017, care a scos sute de mii de oameni în stradă. Citește și: Șefimea PSD, inițiatoarea „taxei de solidaritate”, Mercedesuri peste Mercedesuri, pitite la neveste sau neamuri Croitoru desființează taxa de solidaritate și pe autorul ei „De la Ordonanața 13 la impozitarea progresivă «Lăsăm în pace veniturile mici şi mijlocii, facem ce face aproape toată Europa şi lumea asta civilizată şi impozităm în plus veniturile mari şi foarte mari din România şi astfel nu suntem nevoiţi să creştem TVA-ul».    Autorul acestei fraze este prim-ministrul ce a susținut și introdus pe ordinea de zi a guvernului Ordonanța 13. Să vă explic ce spune, cu alte cuvinte, fraza aceasta. Aparent, spune că dacă introducem impozitarea progresivă facem ce face toată „lumea bună”, asemănare care nu este legitimă în acest caz, ci doar confiscată în favoarea celor care fac propunerea. Exact acestă asemănare nu există în sensul în care dorește autorul afirmației să fie.   Cel care a făcut afirmația nu este economist, dar și-a însușit-o, probabil, de la consilierii economici pe care îi ascultă. De ce îl dezinformează aceștia nu e treaba mea.   Impozitul progresiv în țările dezvoltate nu a fost introdus pentru acoperirea unor comportamente fiscale iresponsabile, cum a fost cazul la noi cu creșterea cheltuielilor bugetare cu salariile și pensiile peste nivelurile sustenabile. Dacă noi introducem impozitarea progresivă asta am face, am acoperi comportamentele greșite (unii le spun iresponsabile) ale unor politicieni.   La noi, au fost crescute deliberat cheltuielile cu salariile în sectorul public după filozofia wage-led growth. La fel și pensiile. Aceste politici au fost, în majoritatea timpului prociclice, adică au fost făcute când economia creștea peste potențial. În țările dezvoltate nu se practică astfel de comportamente, deși am putea identifica și unele excepții.   Apoi a apărut un efect de demonstrație și creșterile de salarii în sectorul privat au urmat traiectoria celor din sectorul public, deși productivitatea nu susținea o astfel de evoluție. Rezultatul este că toate salariile au crescut nesustenabil.   Acum vine partea cu o morală și mai discutabilă: facem comparație între salarii și decretăm arbitrar că salariul de 12000 de lei este „mare”. Punem impozit progresiv sau utilizam inepta și imorala taxă de solidaritate utilizând acest prag și luăm înapoi toate creșterile de salarii, inclusiv din sectorul privat sau din instituții care nu sunt parte a sectorului bugetar. Desigur aceasta se va aplica și pensiilor „mari”, indiferent dacă sunt obținute prin contributivitate sau nu.   În concluzie, nu e deloc adevărat că «facem ce face aproape toată Europa şi lumea asta civilizată». Acesta este un comportament pe care nu-l putem accepta. În țările dezvoltate nu se practică așa ceva.   În acest fel se obține:   (i) o egalizare distrugătoare pentru productivitate a veniturilor, arătând disprețul celor ce susțin această măsură față de muncă în general și față de cea înalt calificată. Introducerea impozitării progresive după toată succesiunea de politici eronate la care m-am referit ar arăta că politicienii au o cu totul altă înțelegere a noțiunii de „just” și „justiție”, diferită de a noastră a celorlalți, ceea ce ar fi distrugător pentru motivația de a face ceva sau de a mai vota politicienii „sistemului”;   (ii) un avantaj pentru un anumit partid, având în vedere că egalizarea se face în favoarea celor mai puțin educați, votanți ai partidelor ce susțin această măsură. Este un atac lipsit de fair-play la forțele politice de centru-dreapta. Este o pregătire pentru alegerile din 2028, dar care va da, ca și în 2024, rezultate contrare așteptărilor „sistemului”. La alegerile din 2024, chiar și beneficiarii direcți ai acelor creșteri nesustenabile de cheltuieli au observat caracterul injust și imoral al comportamentului practicat în acel an, dar și anterior, și l-au sancționat, votând „anti-sistem”;   (iii) se încurajează creșterea cheltuielilor guvernamentale conduse pe principiul „guvernul cheltuie pe banii celor mai muncitori, mai educați și mai bine plătiți prin și pentru munca lor în favoarea celor mai mai puțin muncitori, mai puțin educați și mai puțin plătiți”.   Chiar dacă dorința de a introduce impozitarea progresivă nu ar fi fost precedată de practici care o fac, moral vorbind, de nediscutat, tot nu ar avea dreptate nici cei care spun că dacă așa fac țările dezvoltate așa trebuie să facem și noi. Nu putem să facem același lucru din trei motive, pe care le spun în ordinea descrescătoare a importanței:   (a) Nu suntem tehnic și administrativ pregătiți;   (b) Impozitul progresiv în țările dezvoltate nu a contribuit la reducerea inegalităților, ci la adâncirea lor, prin mecanisme pe care le-am descris în altă parte și nu revin asupra lor;   (c) Impozitarea progresivă este în sine un mecanism care stimulează creșterea cheltuielilor publica ca procent din PIB. Din acest motiv s-a ajuns ca unele țări să aibă ponderi ale veniturilor bugetare în PIB spre 45 la sută: ca să acopere cheltuielelie. Când a devenit indecentă creșterea ratelor de impozitare, s-a trecut la creșterea datoriilor publice. Acestea din urmă sunt doar impozite amânate;   (d) Principalul mecanism prin care se întreține creșterea cheltuielilor publice într-un ritm nesustenabil este chiar impozitarea progresivă, care nu este nimic altceva decât o cheltuială a unora pe banii altora;   (e) Nu înseamă că dacă marea majoritate a țărilor dezvoltate au impozit progresiv aceasta este practica justă. Votul nu este criteriu de adevăr.   În fine, vreau să subliniez că eu de acum câțiva ani am spus în repetate rânduri că practica de a crește iresponsabil cheltuielile va duce în mod inevitabil la creșterea TVA. Treptat, tot mai mulți au ajuns la această concluzie. Dan Manolescu și Gabriel Biriș, care înțeleg foarte bine mecanismul fiscal au spus-o și ei.   TVA este un impozit aplicabil consumatorilor.   Am ajuns în punctul de la care există o singură soluție de reducere a defictului bugetar astfel încât să lăsăm cele mai bune perspective pentru continuarea creșterii economice, pentru reducerea inflației și a dobânzilor: creșterea TVA. Această creștere ar trebui făcută cu cap. După ce va fi crescută, trebuie făcut loc pentru reducerea ei cât mai curând. Aceasta înseamnă începerea reformei cheltuielilor publice, eliminarea risipei. Pe măsură ce eliminăm risipa, reducem TVA.   Această strategie, dacă este comunicată și asumată public va pune presiune pentru urmarea ei, căci publicul va întreba în fiecare an unde este spațiul fiscal creat pentru a reduce TVA.   Ordonanța 13 dorea să îi salveze pe unii politicieni de consecințele anumitor acțiuni ilegale ale lor. Impozitarea progresivă, prezentată ca expresie a grijii față de cei cu venituri mici, pare să fie, în fapt, pentru a-i compensa pe cei cu venituri mici pentru efectele dăunătoare ale unor politici, chiar dacă nu ilegale, ci doar populiste, promovate chiar de cei ce susțin acest impozit.   În general, așa cum am menționat, impozitul progresiv înseamnă ca unii să cheltuie pe banii altora. În mod particular, în cazul discutat aici, așa cum oricine își poate da seama, propunerea de introducere a impozitului progresiv înseamnă ca cei cu venituri mai mari, care nu au nicio vină, să plătească pentru greșelile politicienilor”

Consilierul lui Mugur Isărescu, Lucian Croitoru, spune ce fel de președinte va vota Foto: Facebook
Politică

Consilierul lui Isărescu spune ce fel de președinte va vota

Consilierul lui Mugur Isărescu, Lucian Croitoru, spune ce fel de președinte va vota: „Ar fi bine pentru tânăra noastră democrație ca președintele să provină din partea liberală a spectrului politic, dacă puterea executivă și puterea legislativă vor proveni, așa cum cred că este evident, din zona social-democrației”, a scris Croitoru pe Facebook. Citește și: ANALIZĂ Guvernul a crescut cu 30% cheltuielile cu salariile din Justiție, care vor ajunge la astronomica sumă de șase miliarde de lei El a mai scris că, întrucât România se află în apropierea unui conflict militar, „are nevoie de un președinte cu o minte pregătită să judece matur atât din punct de vedere politic, cât și militar”. Consilierul lui Isărescu spune ce fel de președinte va vota „Viitorul președinte al României. Cu cine voi vota eu în primul tur al alegerilor prezidențiale Nu poți să dai o definiție a candidatului perfect la președinția României. Poți doar să identifici, cât de cât corect, contextul în care se află țara și să încerci să vezi care dintre candidați este mai potrivit cu acest context și cu o estimare rezonabilă a evoluției acestuia pe perioada mandatului. 1. Pe plan extern, România se află în apropierea unui conflict militar. În această situație, România are nevoie de un președinte cu o minte pregătită să judece matur atât din punct de vedere politic, cât și militar. 2. România este și trebuie să râmână membră a Uniunii Europeane. Ne trebuie un președinte dornic să lupte pentru ca politicile economice ale Uniunii să vizeze restrângerea regulilor inventate și redarea spațiului central de acțiune regulilor descoperite în procesul nostru selectiv de evoluție, cele care formează sistemul de valori ale liberalismului economic clasic. Astfel, mult mai mulți oameni vor putea să vadă că obiectivul justiției sociale este artificial, adică prea în stânga, iar ceea ce se numește inadecvat dreapta este centrul firesc. 3. România nu a avut niciodată un președinte (domnitor, politician important) care să pună antreprenoriatul în centrul filozofiei sale despre societate. Pe plan intern, ceea ce a lipsit României dintodeauna a fost o concepție liberală referitoare la dezvoltarea economică a țării. Cu excepția câtorva gânditori, probabil opt-zece în întreaga noastră istorie, ceilalți economiști sau oameni politici au conceput aproape mereu dezvoltarea economiei prin extinderea statului și a intervențiilor sale în economie. Aproape niciunul dintre oamenii politici, și cu atât mai mult dintre cei ce au servit în posturi administrative importante, nu a proiectat și nu a sprijinit politici economice care să vizeze în mod direct dezvoltarea antreprenoriatului. Odată ce această valoare este pusă la locul ei, întreaga concepție ce ghidează elaborarea politicilor economice se schimbă total față de ce a existat până acum. Iar aceste politici vor descătușa forțe economice incredibile în interiorul țării noastre. Vom vedea cum segmentul dependent de redistribuirea de la buget se va îngusta și va face loc unei clase mijlocii tot mai prospere. 4. Românii trebuie să aibă garanția că, în cazul unor provocări majore ce ar putea necesita soluții urgente, de exemplu, formele de război hibrid, nu vor fi obligați să-și sacrifice libertatea în numele urgenței. Avem nevoie de un președinte care să creadă în această filozofie liberală și dispus să fie foarte activ în ceea ce privește menținerea echilibrului între puteri și la prezervarea libertăților. În principiu, dar mai ales în contextul actual, ar fi bine pentru tânăra noastră democrație ca președintele să provină din partea liberală a spectrului politic, dacă puterea executivă și puterea legislativă vor proveni, așa cum cred că este evident, din zona social-democrației. 5. În sfârșit, atunci când avem în minte figura viitorului președinte, trebuie să ținem cont de faptul că trăim într-o lume în care unii aleg să răspundă stresului indus chiar de progresul societății cu abordări politice extremiste sau cu tribalismul modern pe care îl reprezintă naționalismul. Președintele nostru ar trebui să fie un adversar puternic al acestor tendințe. Nu vă spun eu cu cine să votați, dar sper să vă gândiți la criteriile ce rezultă din raționamentele pe care le-am prezentat. Ponderați-le cum doriți, dar luați-le în calcul când vă definitivați decizia de vot!”, a scris consilierul lui Isărescu.

Guvernul Ciolacu pare că protejează evazioniștii  Foto: Inquam/ Ilona Andrei
Politică

Guvernul Ciolacu pare că protejează evazioniștii

Guvernul Ciolacu pare că protejează evazioniștii și-i impozitează pe cei care fac afaceri oneste: Lucian Croitoru, consilierul pe probleme de politică monetară al guvernatorului BNR, desființează pachetul fiscal pregătit de Executiv. Citește și: EXCLUSIV Ultima variantă a „ordonanței austerității” favorizează instituțiile militare și promovează mascat șefi de birouri. Proiectul este neconstituțional, spun specialiștii Într-un comentariu publicat, azi, pe blogul său, Croitoru apreciază că mesajul acestor măsuri fiscale este „disprețul față de libera întreprindere”. El a scris că un alt mesaj pare a fi adresat electoratului care se bucură când „moare capra vecinului”. Guvernul Ciolacu pare că protejează evazioniștii Iată principalele remarci făcute de Croitoru, în articolul „Șoaptele unor măsuri fiscale”: „Când vezi că veniturile pe care le-ar aduce unele măsuri sunt neglijabile, ajungi la întrebările de mai sus referitoare la dezaprobarea, disprețul sau agresivitatea pe care le conțin măsurile fiscale față de afacerile private” „Percepția referitoare la ceea ce ghidează elita conducătoare în elaborarea lor este/ar putea fi dezaprobarea și, uneori, disprețul sau agresivitatea față de libera întreprindere.” „Impozitarea suplimentară a celor care dețin imobile a căror valoare cumulată este mai mare de 500 de mii de euro (...) mesajul ar lua forma «îi vom impozita suplimentar pe cei ce dețin acele imobile pentru că, deși nu vom avea prea multe venituri în plus, vom câștiga electoral, pentru că știm că proverbul „să moară și capra vecinului” funcționează în România»”. „Ceea ce contează este faptul că evazioniștii care câștigă lupta nu pierd atunci când se aplică impozitarea ghidată de dezaprobarea menționată mai sus față de afacerile oneste prin impozitarea proprietăților care cumulat depășesc 500 de mii euro, a mașinilor mai scumpe de 75 de mii de euro etc., pentru a da exemplele ce par că vor deveni realitate în curând. Pare că, pentru cea mai mare parte, evazioniștii sunt protejați”. „Nu știu dacă evazioniștii sunt sistematic protejați și de aceea nu afirm acest lucru”. „Ceea ce face elita conducătoare prin tipul de măsuri de genul celor descrise mai sus cu referire la cele două mesaje – un fapt evident pentru oricine dorește să observe – este să întrețină, conștient sau nu, visul socialist. Acest vis este ca toți să fie egali” Citește și: EXCLUSIV Generalul SRI la care este conectată gruparea GPL Caracal-Crevedia, scandaluri cu Coldea, Sebastian Ghiță și procurorul Negulescu. Generalul Iancu, în anturajul LOV Lucian Croitoru amintește, aparent tangențial, faptul că corupția pare să fi crescut în România: „ În România, oricâtă satisfacție ar aduce moartea caprei vecinului, ea nu poate să-i împiedice pe cei mai mulți să vadă că evaziunea încă este relativ mare și, poate, tolerată, ceea face ca în societate să se acumuleze mult dispreț față de cei care beneficiază de ea, iar experții și conducătorii afacerilor să aibă percepția că nivelul corupției în sectorul public este înalt (așa cum se menționează în „2023 Rule of Law Report”, Commission Staff Working Document, European Commission)”.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră