/

EXCLUSIV Damen, favoriții lui Dragnea, foarte aproape să ia contractul de corvete de 1,2 mld EUR de la MApN. Naval Group are termen până la 16 iunie să semneze contractul sau îl pierde

Damen, aproape să ia contractul corvetelor
Damen, aproape să ia contractul corvetelor de la Naval Group (sursa: Facebook/Naval Group)

Damen, aproape să ia contractul corvetelor. Compania franceză Naval Group, cea care a câștigat în urmă cu patru ani licitația de 1,2 miliarde de euro pentru construcția corvetelor militare, a fost somată de Ministerul Apărării Naționale să semneze contractul până la data de 16 iunie 2023.

Damen, aproape să ia contractul corvetelor

În caz contrar, contractul va fi atribuit companiei olandeze Damen, care este condusă pe plan local de generalul Gheorghe Savu, fostul șef al Direcției Generale de Informații a Armatei.

Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți” în Google News (dreapta sus)

Pentru a putea semna contractul, compania franceză trebuie să ajungă la o înțelegere cu asociatul său, Șantierul Naval Constanța, controlat de afaceristul Gheorghe Bosânceanu. Dar discuțiile sunt înghețate de aproape doi ani de zile. 

Defapt.ro a dezvăluit în vara anului trecut că francezii de la Naval Group ar primi în compensație un contract pentru achiziția a două submarine, estimat în prezent la două miliarde de euro. Însă, se pare, și pentru acest contract francezii ar fi dependenți de Șantierul Naval Constanța.

Termen, 16 iunie. Maximum, 16 iulie

Ministerul Apărării Naționale a solicitat asocierii dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța, care a câștigat licitația de 1,2 miliarde de euro pentru construcția a patru corvete, să semneze contractul până la data de 16 iunie 2023.

Semnarea contractului este puțin probabilă în contextul în care cele două firme nu au ajuns la o înțelegere cu privire la modul în care se împart banii și riscurile, potrivit unei declarații făcute de Laurent Mourre, vicepreședinte pe Europa și America de Nord al Naval Group.

Surse din cadrul Ministerului Apărării Naționale au declarat pentru Defapt.ro că francezii ar putea să primească o prelungire a termenului scadent cu 30 de zile doar dacă vor trimite o cerere de clarificări.

Damen așteaptă eșecul francezilor

În cazul în care asocierea franco-română nu va semna contractul, Ministerul Apărării Naționale este obligat să atribuie contractul ofertantului de pe locul doi. Adică olandezilor de la Damen, care au depus o ofertă de 1,255 miliarde de euro.

„Damen nu se va grăbi cu negocierile, probabil vor face și cererea de reactualizare de preț. E dreptul lor”, a spus un specialist din cadrul MApN.

Compania olandeză Damen este condusă în România de generalul Gheorghe Savu, fost șef al Direcției Generale de Informații a Armatei. Acesta a declarat în repetate rânduri că navele din clasa Sigma 10514 vor fi proiectate la Șantierul Naval Damen din Galați și ar putea fi construite la Șantierul Naval Mangalia.

Corvetele produse de Damen ar putea fi echipate cu echipamente și armament produse în SUA și Uniunea Europeană.

Afacerea submarinelor, o mare necunoscută

Între timp, francezii de la Naval Group au obținut o promisiune din partea statului român că Ministerul Apărării Naționale urmează să cumpere direct de la ei două submarine din clasa Scorpene. Costurile au fost estimate în prezent la două miliarde de euro.

Obiectul contractului ar prevedea achiziția celor două submarine din clasa Scorpene, torpile și contramăsuri, suport logistic inițial, mentenanță și echipamente de testare, echipamente criptografice și cu regim special, asistentă de specialitate, serviciul de instruire a personalului la toate niveluri necesare, implicit folosirea în luptă, echipamente de instruire, precum și baze de date specifice.

Și de aici ar începe din nou problemele pentru compania franceză Naval Group. De exemplu, aceasta trebuie să construiască un centru de mentenanță și logistică pentru cele două submarine, în România. Singura opțiune viabilă pentru francezi, spun surse din cadrul MApN, este tot Șantierul Naval Constanța.

Va renunța România la offset?

Adică ar trebui să fie parteneri tot cu Bosânceanu, cu care nu se înțeleg nici măcar pentru corvete.

„Nu poți construi centru de mentenanță pe Dunăre. Nu poți nici la Galați, nici la Mangalia, pentru că acolo sunt șantierele controlate de Damen, competitorul direct al Naval Group. Singura opțiune viabilă ar fi tot la Șantierul Naval Constanța”, spune o sursă din MApN.

Citește și: Epopeea corvetelor pentru Ministerul Apărării, un film prost care lasă România neapărată în Marea Neagră

Pentru a scăpa de dependența de șantierul lui Bosânceanu, francezii speră să ajungă la un acord cu decidenții politici astfel încât să nu fie menționate în contract obligațiile de offset, adică cele privitoare la investiți echivalente cu 80% din valoarea contractului, în economia românească.

Însă, pentru ca o astfel de afacere controversată să fie parafată, este nevoie să se semneze un acord „Guvern la Guvern” (G2G) între România și Franța, în baza căruia guvernul francez să cumpere submarinele de la Naval Group și să le vândă apoi României.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

1 Comentariu

  1. SN Constanța n-a construit nave militare în înyreaga sa existență. De fapt, în ultimul sfert de secol se pare că a construit vreo două nave. Nu are capabilități și nici forță de muncă calificată în construcții nave militare. O corvetă nu este o barjă, iar lucrările de andocare și reparații executate de acest șantier, la nave militare, sunt mult sub nivelul de complexitate al unei nave noi. În 2019, ziarul Ziua de Constanța a publicat o scrisoare a SNC către șantierul naval militar Golcuk Istambul, solicitând vreo 300 de specialiști construcții nave militare.
    Doar cele menționate mai sus ar fi dus în mod normal la descalificarea Naval Group din licitație, deoarece nu a întrumit condițiile din caietul de sarcini. La astaar fi trebuit să se adauge scandalurile de corupție și omucidere din Malaiezia, la care se adaugă cel din Australia. Deasemenea, asocierea Naval Group – Fincantieri, (al treilea clasat la licitați) din 2019 ar fi trebuit să aibă același efect, eliminarea ambilor din licitație.
    Nu, în ultimul rând, problemele mari și întârzierile în construirea și livrarea corvetelor Gowind 2500 către Egipt, ar trebui să constituie un mare semnal de alarmă pentru MApN.
    Singura entitate calificată în primii trei, la această licitație, care construiește nave militare moderne, în România cu forță de muncă autohtonă și poate îndeplini clauzele, inclusiv cele de offset este Damen.
    Probabil, Naval Group nu semnează, penrru că știe că nu are unde să construiască navele, iar penalizările cauzate de întârzieri de tipul celor avute cu Egiptul, ar duce la pierderi, în loc de profit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

13:47Încă o dronă care a căzut în interiorul României, descoperită de localnici: în ianuarie, șeful Armatei a cerut să i se dea măcar o lege ca să poată doborî drone, politicienii i-au cerut să tacă
13:30Primarul și-a numit subordonați și apropiați în poziții-cheie într-o comisie care se va ocupa de organizarea alegerilor locale și europarlamentare
10:26Cum s-au cunoscut Marian Vanghelie și Piedone: unul făcea bișniță, celălalt era bucătar și vindea carnea la 100 lei/kg. Se întâmpla în anii ’80, când nici unul nu se visa primar
09:54Nicușor Dan, câștigător detașat al alegerilor pentru primăria Capitalei, la casele de pariuri. Și în 2020, pariorii au estimat corect
08:27Puii galbeni din magazine: cum ajung să capete culoarea, ce substanțe se folosesc, cum influențează acestea sănătatea consumatorilor
20:53Mario Iorgulescu ar avea leziuni cerebrale încă din copilărie din cauza cărora nu înțelege ce se întâmplă la proces, susțin avocații săi
20:00EXCLUSIV Întâlnirea de un miliard de euro: lui Raed Arafat i s-a prezentat un sistem de alarmare a populației de către un afacerist pentru care lucrează Sindile și Cucoș, ex-șefi ai Jandarmeriei
17:50Sancțiuni ridicole pentru polițiștii care l-au lăsat pe șoferul drogat Vlad Pascu să conducă până a ucis doi oameni, în stațiunea 2 Mai. Șefii, neatinși, dosarele penale – îngropate
15:55Nu doar Guvernul se împrumută cu sume uriașe, au început și marile municipii să se îndatoreze cu sute de milioane de euro
15:47Doi candidați, șapte dosare penale, un singur scop: păstrarea conducerii unuia din cele mai mari județe din România și a reședinței de județ
14:17Divorț PSD-PNL la Brașov: social-democrații anunță că nu-l susțin pe liberalul Veștea, care vrea să fie președinte al Consiliului Județean, datorită „aroganței” acestuia
12:45ANALIZĂ De la Piedone și Robert Negoiță la Simonis și Horia Constantinescu: profilul noilor baroni din camarila lui Ciolacu, pe care acesta îi susține oficial sau neoficial
11:20Milioanele acumulate misterios de bugetarul Horia Constantinescu, care împrumută firme cu pierderi imense. A luat bac-ul la 21 de ani și vrea să fie primarul Constanței
09:52Sfidare la adresa lui Cîrstoiu: el a postat fotografii de la mitingul organizat de Robert Negoiță, iar primarul Sectorului 3 – nu. Nici un lider PSD-PNL alături de candidatul alianței
20:48Fabuloasa carieră a judecătoarei purtătoare de cuvânt a CSM, cea care a obligat statul să-i deconteze ochelarii deși are un salariu enorm. Magistrat de doar zece ani, a judecat vreo șapte