Trump s-a supărat pe păpușile Barbie: în timp ce reduce taxele pentru Rolls-Royce, jucăriile sunt amenințate cu tarife uriașe

Trump amenință păpușile Barbie cu scumpiri. Deși Donald Trump promovează ideea de sacrificiu personal, sugerând că americanii ar trebui să cumpere mai puține păpuși Barbie, administrația sa a negociat un acord comercial cu Marea Britanie care favorizează importul de mașini de lux. Printre beneficiarii direcți se numără branduri exclusiviste precum Rolls-Royce, Bentley și Jaguar.
Trump amenință păpușile Barbie cu scumpiri
Trump a anunțat joi că noul cadru de discuții comerciale cu Regatul Unit include scăderea tarifelor vamale la automobilele de lux britanice.
Citește și: S-au decis să vină la vot circa 10,5 milioane alegători - sondaj. De câți are nevoie Nicușor Dan
Astfel, primele 100.000 de vehicule importate anual în SUA vor fi taxate cu doar 10%, în loc de 25%. Mașinile suplimentare vor rămâne supuse tarifului standard de 25%.
„Am redus taxa de la 25% la 10% pentru Rolls-Royce, pentru că astfel de mașini nu se vor produce niciodată aici. Nici nu le-aș cere asta. Sunt mașini speciale, în număr limitat”, a declarat Trump în Biroul Oval.
În același discurs, Trump a lansat un atac dur la adresa companiei Mattel, producătoarea jucăriilor Barbie și Hot Wheels.
Supărat că CEO-ul companiei, Ynon Kreiz, a declarat că jucăriile nu pot fi produse în SUA fără a deveni prea scumpe pentru consumatori, Trump a replicat:
„Vom pune un tarif de 100% pe jucăriile lor și nu vor mai vinde niciuna în Statele Unite, care este piața lor principală”.
Reacția vine după ce Mattel a avertizat că astfel de tarife ar duce la creșterea prețurilor jucăriilor pentru consumatorii americani, afectând în mod direct familiile care își fac stocurile pentru sezonul cadourilor încă din vară.
Mașini pentru elite, în timp ce bunurile de consum rămân taxate
Potrivit S&P Global Mobility, Marea Britanie a exportat aproximativ 90.000 de vehicule către SUA anul trecut, ceea ce o plasează pe locul șase în topul surselor de import auto.
Acestea reprezintă doar 1% din totalul mașinilor importate, însă valoarea lor cumulată a fost de 12,3 miliarde de dolari – ceea ce înseamnă un preț mediu de peste 135.000 de dolari pe vehicul.
Trump a subliniat că branduri precum Bentley și Jaguar nu sunt producători de masă, ci fabrică un număr restrâns de mașini de lux, artizanale, „făcute de mână în aceleași locuri de zeci de ani”.
Alte mărci britanice care ar putea beneficia de aceste tarife reduse sunt Land Rover, Aston Martin și Mini.
Cu toate acestea, măsura nu aduce nicio reducere pentru bunurile de consum de largă folosință. Economistul Justin Wolfers de la Universitatea Michigan a scris pe X:
„Deși din prima zi s-a pus accent pe reducerea prețurilor pentru americanii de rând, administrația a redus prețurile la Rolls Royce, Bentley, Jaguar, Aston Martin, Range Rover și Mini”.
Wolfers a punctat faptul că niciun alt produs de consum nu a beneficiat de astfel de excepții în cadrul acordului comercial SUA-Marea Britanie.
Critici din partea susținătorilor lui Trump
Ken Griffin, miliardar și susținător al lui Trump în alegerile din 2024, a declarat pentru CNBC că „tarifele sunt o taxă regresivă dureroasă” care lovește cel mai puternic în buzunarul americanilor obișnuiți.
Într-un interviu pentru Politico, Griffin a avertizat că astfel de politici „deschid ușa capitalismului de cumetrie”, în care guvernul decide cine câștigă și cine pierde.
„Credeam că acest proces va dura ani. Este înfricoșător să-l vezi desfășurându-se în doar câteva săptămâni”, a concluzionat Griffin.