sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro
Eveniment 21 februarie 2025

Investiție imensă în transportul public din Oradea: tramvaiele vor putea circula pe linii de tren

Investiție imensă în transportul public din Oradea Foto: mobilitate.eu
Investiție imensă în transportul public din Oradea Foto: mobilitate.eu
Grafic: Bihoreanul
Grafic: Bihoreanul

Investiție imensă în transportul public din Oradea: tramvaiele vor putea circula pe linii de tren, ajungând astfel în localitățile de la periferia orașului, dar și la aeroportul local.

Citește și: EXCLUSIV Rusul care a investit banii lui Abramovici în UE, cetățean român cu acte ucrainene considerate false de Chișinău, care a refuzat să-i acorde cetățenia moldovenească

Licitaţia pentru proiectul tram-trenului de la Oradea, în valoare de 250 de milioane de euro, cea mai mare investiţie în transportul public local, va fi lansată în primăvara acestui an, a anunţat vineri, într-o conferinţă de presă, directorul general al SC Oradea Transport Local (OTL) SA, Adrian Revnic.

Proiectul a demarat din 2023, când Ilie Bolojan era președintele Consiliului Județean Bihor. 

Investiție imensă în transportul public din Oradea

Proiectul prevede extinderea reţelei de tramvai pe liniile de tren, prin care Oradea se va conecta Oradea cu localităţile din jur, pe o rută de 32 de kilometri. Noua reţea va conecta Municipiul Oradea, pe mai multe direcţii, cu Aeroportul Oradea, Sânmartin - Băile 1 Mai - Băile Felix (Cordău), Borş (Parcul industrial) şi Sântandrei - Girişu de Criş - Toboliu - Cheresig. Se va folosi şi partea de infrastructură CFR existentă între Oradea Vest, Gara centrală, Oradea Est.

"Prin acest proiect vom reuşi să dezvoltăm infrastructura şi reţeaua de tramvai din Oradea şi zona metropolitană, amplificând potenţialul acesteia şi mărind numărul de kilometri pe care putem să-i deservim cu flota actuală. Ea este făcută în aşa fel încât acele vehicule să poată circula şi pe linia de tramvai. Vagoanele de tram-tren nu sunt diferite ca aspect de tramvaie, au acelaşi ecartament, sarcina pe osie se încadrează în legislaţie, cu multe avantaje pentru călători", a afirmat Adrian Revnic.

El a subliniat că acest proiect unic în ţară şi în regiune va oferi şansa amplificării dezvoltării economice a oraşului Oradea şi localităţilor din jur.

"Este un proiect unic în România, unic în Europa centrală vorbind pe partea de vehicule electrice; există un proiect similar, mult mai mic, la Szeged unde folosesc un vehicul cu motor termic. Noi vom avea doar vehicule electrice. Proiectul oferă foarte multe avantaje. Toată zona metropolitană ce va fi deservită de aceste vehicule are şansa de a se dezvolta economic şi din punct de vedere al calităţii vieţii, pentru navetişti şi afaceri", a afirmat directorul OTL.

Potrivit unei informări a CJ Bihor, ar urma să fie achiziţionate 13 astfel de vehicule, în valoare totală de circa 110 milioane de euro, inclusiv TVA. Întregul proiect, estimat la 250 de milioane de euro, ar urma să fie finanţat cu fonduri europene, prin Programul Transporturi - Axa 6 - Trenuri Metropolitane.

Cooperare între cinci instituții

Proiectul Tram-train, a punctat Revnic, este şi "o provocare" în privinţa organizării şi derulării, fiind realizat în cadrul unui parteneriat între Consiliul Judeţean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Oradea Transport Local (OTL), Asociaţia Zona Metropolitană Oradea (ZMO) şi Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO). De asemenea, implică o colaborare intensă cu Ministerul Transporturilor şi cu CFR.

În cadrul proiectului, se vor reabilita şi electrifica două linii de cale ferată neutilizate în prezent, cu o lungime totală de 25,2 kilometri, asigurând legătura între Oradea şi localităţile din zona metropolitană, inclusiv staţiunile Băile Felix şi Băile 1 Mai.

Reţeaua va fi completată cu două conexiuni noi, cu o lungime totală de 1,8 kilometri, care vor lega liniile feroviare reabilitate de reţeaua municipală de tramvai. De asemenea, se vor construi 5,2 kilometri de linii noi pentru tram-tren, extinzând astfel infrastructura de transport către zonele industriale vest şi sud, inclusiv către Aeroportul Internaţional Oradea. Proiectul include şi electrificarea unei porţiuni de patru kilometri din magistrala Oradea-Arad, unde traseul este comun cu cel al tram-trenului.

Reţeaua va avea 29 de staţii moderne, pentru a deservi călătorii pe întreg traseul. De asemenea, se vor amenaja două parcări de tip park&ride la capetele de traseu.

Flota actuală a OTL numără 60 de tramvaie şi 120 de autobuze, la care vor mai adăuga, în acest an, 30 autobuze electrice BYD noi, 9 tramvaie noi Astra Imperio şi cele 13 tram-trenuri.

Google News
Urmărește-ne pe Google News

DeFapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială care nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice, dar poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent.

PayPal
Transfer bancar
RO48BRDE445SV97760644450
Patreon
Donează

Alte articole din categoria Eveniment

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!
DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră