vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: oradea

34 articole
Eveniment

ANALIZĂ Guvernul prioritizează pentru 2026 nenumărate stadioane și săli de sport, inclusiv la Oradea

Guvernul prioritizează la finanțare prin bugetul pe 2026 nenumărate stadioane și săli de sport, inclusiv la Oradea, arată anexa la un memorandum aflat azi pe ordinea de zi a ședinței de guvern. Astfel, executivul a prioritizat pentru 2026 un număr de 178 de obiective, dintre care 11 sunt obiective spitalicești și șapte stadioane, un bazin de înot și trei așa numite „complexe sportive” sau „multifuncționale”, plus o arenă „multifuncțională”, a ministerului de Interne, pentru clubul Dinamo.  Citește și: CNA, amendă uriașă pentru Realitatea TV, pentru campania pentru Anca Alexandrescu. Clientul Olguței Vasilescu a vrut să-i salveze Prioritățile investiționale ale ministerului Educației sunt doar două, în valoare de circa 2,2 miliarde de lei, dar mai sunt de plătit doar 0,5 miliarde de lei, în timp ce stadioane „prioritizate”, de peste 800 de milioane de lei, sunt la stadiul zero.   Guvernul prioritizează pentru 2026 nenumărate stadioane și săli de sport De exemplu, Complexul Sportiv din Oradea va costa 472 de milioane de lei, va fi executat de controversatul CNI, și are stadiu de execuție zero.  În total, aceste obiective sportive - stadioane, bazin de înot și complexe sportive - îi vor costa pe contribuabili circa 4,3 miliarde de lei. Multe dintr ele se află la stadiul zero de execuție. În plus, la Iași se va ridica o sală polivalentă de 475 de milioane de lei, iar clubul ministerului de Interne, Dinamo, va primi 854 de milioane de lei pentru o arenă multifuncțională în București. Pentru comparație, spitalul din București al ministerului de Interne, Dimitrie Gerota, costa circa două miliarde de lei și este la un stadiu al execuției de 2,48%.  Cel mai scump stadion (dacă excludem „arena multifuncțională” de 854 milioane de lei a Internelor): cel din Timișoara, evaluat - deocamdată - la 836 de milioane de lei.  Tot pentru comparație, Ministerul Educației și Cercetării gestionează un număr de 2 proiecte semnificative, cu o valoare actualizată totală de 2.272.356 mii lei și un rest de finanțat până la finalizarea acestora de 508.460 mii lei. Alocarea bugetară aferentă acestora în anul 2025 este de 29.300 mii lei, se arată în memorandum.   Ministerul Sănătății gestionează un număr de 10 proiecte semnificative, cu o valoare actualizată totală de 16.172.075 mii lei și un rest de finanțat până la finalizarea acestora de 12.759.689 mii lei.

Guvernul prioritizează pentru 2026 nenumărate stadioane și săli de sport Foto: Facebook Guvernul României
Afacerile medicului Flavia Groșan au explodat în pandemie, când Antena 3 îi făcea reclamă Foto: Captură video
Eveniment

Afacerile medicului Flavia Groșan au explodat în pandemie, când Antena 3 îi făcea reclamă

Afacerile medicului Flavia Groșan au explodat în pandemie, când Antena 3 îi făcea reclamă. Clinica pe care o controlează, PneumoMed din Oradea, oferă și consultații online, contra unui tarif de 200 de lei pentru 30 de minute.  Citește și: Medicul Flavia Groșan, amica lui Gâdea, susține că nevaccinații au probleme dacă fac sex cu vaccinații. "Inepții grosolane", arată un medic din Germania Acum o zi, Groșan sugera ca nevaccinații să nu mai facă sex cu vaccinații, ca să nu aibă probleme medicale: „Are 32 de ani și nu este vaccinat, dar are o iubită vaccinată, iar după ce a avut relații intime cu ea, a început să aibă dureri în piept, ceață mentală, o durere foarte puternică în gât și o oboseală teribilă (...) A fost expus la proteinele spike provenite de la această femeie. El nu le producea, ci doar le-a primit în sistemul său, iar spike”.  Afacerile medicului Flavia Groșan au explodat în pandemie „Prin PneumoMed imi doresc sa ma alatur celor care dezvolta servicii medicale de calitate in mediul privat, ca parte a unei profesii liberale in care cred cu toata taria”, scrie Flavia Groșan pe site-ul firmei.  În 2019, potrivit datelor publice, Pneumomed a avut o cifră de afaceri de peste 27.000 de lei, un profit de peste 12.000 lei, zero angajați și datorii de 216.000 de lei. În 2020, datoriile erau de 229.000 de lei. În 2021, când doctorița Flavia Groșan a început să fie puternic mediatizată de Antena 3, cifra de afaceri a ajuns la peste 461.000 lei (puțin sub triplul din 2020, când a fost 164.571 lei), iar profitul la 260.200 (față de 80.789 în 2020). Datoriile au căzut, în 2021, la puțin peste 16.000 de lei.  În 2024, Pneumomed a avut doi angajați, o cifră de afaceri de 401.306 lei, un profit de 153.674 lei și datorii de 35.168 lei.  Firma a avut cele mai bune rezultate în 2017, cu un angajat: 454.363 de lei cifră de afaceri și peste 395.000 de lei profit, cu doar 11.908 lei datorii. Pneumomed a apărut în 2013 și în primii patru ani nu a a vut o cifră de afaceri peste 20.000 de lei.  O „consulație inițială: examen clinic, măsurarea tensiunii arteriale, pulsoximetrie, frecvența atrio-ventriculară, temperatură” durează 30 de minute și costă 200 de lei - tarife de pe site-ul Pneumomed. O spirometrie simplă - 40 de lei, la fel ca o puncție pleurală.  Singurul medic de la această clinică, potrivit datelor de pe site, pare a fi Flavia Groșan.     

Consiliile Județene Ilfov și Teleroman sunt campioane la angajări. CJ Ilfov, condus de Hubert Thuma, PNL Foto: Inquam/George Calin
Eveniment

Consiliile Județene Ilfov și Teleorman, campioane la angajări în ultimii zece ani - presă

Consiliile Județene Ilfov și Teleorman sunt campioane la angajări în ultimii zece ani, arată o analiză a Ziarului Financiar. Citește și: Contabila PSD, cu licență la Academia de Poliție, a ajuns președintele CA-ului Portului Constanța Această publicație arată că din 2015 în 2020 numărul bugetarilor din administrația locală a crescut cu 50.000 și, după întârzieri, ministerul de Finanțe a oferit date exacte despre evoluția numărului de angajați din fiecare unitate administrativă. Consiliile Județene Ilfov și Teleorman sunt campioane la angajări Administrația municipiului Oradea a crescut cu 78%, respectiv 198 de angajați, în ultimii zece ani, respectiv de la 254 la 452. Ca număr de angajați, acesta a fost municipiul cu cea mai mare creștere a bugetarilor. Pe locul II este Târgu Jiu (de la 136 la 307), iar pe III - Cluj Napoca (de la 505 la 657). Datele ZF arată că: În CJ Ilfov, numărul bugetarilor a sărit de la 4.173 la 5.953, în zece ani - majorare de 43%, locul I în clasamentul ZF. Președinte al CJ Ilfov este din 2020 liberalul Hubert Thuma, condamnat la șase luni de închisoare cu suspendare pentru fapte de corupție. În CJ Teleorman, numărul bugetarilor a crescut de la 4.666 la 6.599 (41%) - locul II. Ionuț Gâdea (PSD) este președintele CJ Teleorman din 2020.  CJ Neamț a făcut peste 2.000 de angajări în ultimii zece ani - creștere de 40% a bugetarilor, locul III în top. La CJ Bihor, numărul angajaților s-a majorat în zece ani cu 1.240 (23%), adica de la 5.302 la 6.542 - locul 17 în clasament. În București, numărul bugetarilor a scăzut cu 589, de la 17.724 la 17.135, arată datele ZF.  Ilie Bolojan a fost primarul municipiului Oradea din 2008 în 2020, iar din 2020 în 2024 a condus Consiliul Județean Bihor.  

Boc are spor de 50% pentru fonduri europene, Birta, edilul din Oradea, ia doar 40% Foto: Facebook
Politică

Boc are spor de 50% pentru fonduri europene, Birta, edilul din Oradea, ia doar 40%

Primarul Clujului, Emil Boc, are spor de 50% pentru fonduri europene. În schimb, Florin Birta, edilul din Oradea, ia același spor în procent de doar 40%.  Citește și: Un fotograf din Rădăuți relatează „circul” făcut de Simion la Broșteni Boc are spor de 50% pentru fonduri europene, Birta, edilul din Oradea, ia doar 40% Conform articolului 16, alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare: „Indemnizațiile lunare alepreşedinților şi vicepreşedinților consiliilor județene şi primarilor şi viceprimarilor unităților administrativ-teritoriale care implementează proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile şi/sau fonduri externe rambursabile, precum şi prin Mecanismul de redresare și reziliență se majorează cu până la 50%, în limita bugetului aprobat cu această destinație."  Legea le permite deci primarilor și președinților de consilii județene să-și majoreze salariul între 1% și 50%. Birta, edilul din Oradea, urmașul lui Ilie Bolojan în această funcție, s-a limitat la 40%. Boc, la fel ca majoritatea primarilor s-a dus la plafonul maxim, 50%. În consecință, primarul Clujului are un salariu brut de bază de 21.735 de lei, la care se adaugă acest spor, de 10.868 de lei. În total, Boc încasează 32.603 lei. În primăria lui Boc sunt nu mai puțin de nouă alte drepturi încasate de funcționari. Printre acestea: 10% pentru activități de control financiar preventiv, spor pentru munca de noapte, spor pentru fonduri europene și indemnizație de hrană pentru cei cu salarii nete sub 8.000 de lei.  „USR-ul, dacă ar putea, ar omorî ultimul funcționar public din România”, a spus primarul Clujului la Antena 3, după ce consilierii locali ai acestui partid i-au reproșat sporurile prea mari acordate funcționarilor. 

Cum s-a născut legenda din jurul lui Bolojan
Politică

Cum s-a născut legenda din jurul lui Bolojan: în 2007, în Bihor, pașapoartele se eliberau fără cozi

Cum s-a născut legenda din jurul lui Bolojan: în 2007, în Bihor, unde acesta era prefect, pașapoartele se eliberau fără cozi, iar situația a devenit de notorietate la nivelul întregii țări. În consecință, în acel an a fost adus de premierul Călin Popescu Tăriceanu la București, fiind numit secretar general al Guvernului.  Citește și: Mugur Mihăescu, zis Garcea, spune, zâmbind ironic, că e vina „Puterii” dacă el încasează bani de chirie de la Parlament, deși are palat în Voluntari Cum s-a născut legenda din jurul lui Bolojan După doar opt luni la șefia SGG, el arăta că, exceptând Bucureștiul, „paşapoartele se eliberează în două ore, certificatele de înmatriculare şi permisele auto în două ore, cazierul se eliberează pe loc şi, de asemenea, numărul de drumuri pe care le făceau cetăţenii la anumite servicii a fost redus”.  Bolojan a fost ales consilier local în Alesd în mandatul 1996-2004, fiind apoi numit și vicepreședinte al Consiliului de Administrație (CA) al societății de salubritate din localitate, membru în CA-ul Liceului Alexandru Roman și în CA-ul Spitalului Teritorial Alesd. În 2004 a fost ales consilier județean, iar în 2005 a fost numit prefect de Bihor.  Din 2008, a fost ales primar al municipiului Oradea, care a devenit un model de atragere a fondurilor europene și a investițiilor. Proiectele publice finanţate din fonduri europene au atins pragul de 1,6 miliarde euro între anii 2008 - 2025. Investițiile private au depășit un miliard de euro.  Dintr-un total de 230 de proiecte cu cofinanțare europeană lansate de municipalitate în perioada 2008 - 2025, până în 2015 orașul a finalizat 58 de proiecte în valoare de 250 milioane euro, din 2016 până în 2023 au fost duse la bun sfârșit alte 59 de proiecte (218 milioane euro), iar în cursul anului 2024 au fost încheiate încă 8 proiecte (130 milioane euro), arăta Bihoreanul, în ianuarie 2024.  Bolojan a fost ales președinte al Consiliului Județean Bihor în 2020, iar în decembrie 2024 a devenit senator.  La Consiliul Județean Bihor, el a devenit celebru prin reducerile de personal. „La Consiliul Județean Bihor am concediat la începutul mandatului 50% din colegi, pentru că nu avea de lucru, nu discut de calitatea oamenilor. Nu aveau de lucru. Ce s-a constatat? Noi ne derulăm proiectele fără probleme, chiar am crescut numărul lor, și nu s-a prăbușit CJ Bihor care are în acest moment 89 de angajați. Economiile au fost de 6 milioane de euro pe an. Gândiți-vă că astfel de economii se pot face și în alte locuri”, spunea acesta în 2023. 

Bihorul dezvoltă o rețea de trenuri metropolitane  Foto: Facebook
Eveniment

Bihorul dezvoltă o rețea de trenuri metropolitane de 33,5 km. Proiect estimat la 1,35 miliarde lei

Bihorul dezvoltă o rețea de trenuri metropolitane de 33,5 km: plenul Consiliului Judeţean Bihor a aprobat indicatorii tehnico economici pe baza studiului de fezabilitate de la proiectul „Dezvoltarea reţelei de Tram-train metropolitan Oradea”.   Citește și: Grindeanu i-a găsit sexy-coafezei Hunyadi, cu care se plimba cu avioanele Nordis, două noi sinecuri din gestiunea ministerului Transporturilor Bihorul dezvoltă o rețea de trenuri metropolitane Proiectul este estimat la 1,35 miliarde lei, cu tot cu TVA, incluzând atât lucrările la calea ferată, cât şi achiziţia celor 14 vehicule Tram-train, capabile să folosească atât liniile de tramvai din interiorul oraşului Oradea, cât şi liniile de tren. Județul speră să primească aprobare pentru o finanțare europeană. Rețeaua va conecta Oradea cu mai multe localități și obiective din vecinătate, pe mai multe direcții: Aeroportul Oradea; Sânmartin – Băile 1 Mai – Băile Felix (Cordău); Borş (Parcul industrial) şi Sântandrei – Girişu de Criş – Toboliu – Cheresig. Din lungimea totală, 24,2 km reprezintă liniile de cale ferată care vor fi reabilitate şi electrificate. Proiectul prevede amenajarea a 27 de staţii şi construirea a 5 poduri, 3 pasaje pietonale inferioare, 9 pasarele pietonale şi 39 de treceri la nivel, arată Consiliul Județean Bihor. Consiliul a depus spre finanţare din fonduri europene acest proiect în decembrie 2024. În prezent, proiectul se află în evaluare. În perioada următoare va fi lansată licitaţia pentru proiectare şi execuţie. Sursa de finanţare o reprezintă Programul de Transport 2021-2027 – Prioritatea 6 Dezvoltarea mobilităţii sustenabile în nodurile urbane, apelul de proiecte ”Trenuri metropolitane în nodurile urbane”.

Propagandiștii lui Călin Georgescu îi fură lui Bolojan meritul de a fi dezvoltat Oradea Foto: Facebook
Politică

Propagandiștii lui Călin Georgescu îi fură lui Bolojan meritul de a fi dezvoltat Oradea

Propagandiștii lui Călin Georgescu îi fură lui Ilie Bolojan meritul de a fi dezvoltat Oradea: contul TikTok Cristian Daniel Tom a distribuit un mesaj - care a devenit viral - în care se afirmă că „Nu Bolojan a dezvoltat Oradea”.  Citește și: Eșec deplin al mitingului suveranist pro-Georgescu: doar sute de participanți, Anca Alexandrescu a făcut circ Postarea a fost făcută acum cinci zile și are aproape 135.000 de vizualizări și pesteb 4.300 de like-uri, dar multe comentarii sunt ironice. Ce susține Cristian Daniel Tom, care în alte mesaje îndeamnă la un vot pentru Călin Georgescu: „Nu Bolojan a dezvoltat Oradea. În 2002, Călin Georgescu a fost director executiv al Centrului Național pentru Dezvoltare Durabilă și a coordonat proiecte de dezvoltare urbană în Oradea. A fost implicat în dezvoltarea Zonei Metropolitane Oradea prin Agenda Locală 21”.  „Georgescu a fost șef de șantier în Egipt când s-au construit piramidele”, răspunde Dani Boss la acest mesaj. „Când Zuckerberg a inventat Facebook avea deja o cerere de prietenie de la Georgescu”, anunță Horia Oșan.  „El a desvoltat si agricultura pe Marte si a faurit inelele lui Saturn din aur atomic”, scrie Tutu.  „De asemenea, CG a proiectat și încă final a construit marele zid chinezesc, Canalul Panama, Eurotunelul, turnu' Eiffel precum și Stația spațială internațională”, comentează un alt utilizator al TikTok.  Ilie Bolojan a fost ales primar al municipiului Oradea în 2008, iar din 2020 a fost președinte al Consiliului Județean Buhor. Din 2008 în 2020, Oradea atras peste 300 de milioane de euro din investiţii private ceea ce a creat 30.000 de locuri noi de muncă. Oradea avea, în 2020, cea mai mare rată de absorbţie a fondurilor europene din România: la fiecare 10 euro investiţi de către Administraţia Municipiului Oradea, 7 proveneau din fonduri europene.

Investiție imensă în transportul public din Oradea Foto: mobilitate.eu
Eveniment

Investiție imensă în transportul public din Oradea: tramvaiele vor circula pe linii de tren

Investiție imensă în transportul public din Oradea: tramvaiele vor putea circula pe linii de tren, ajungând astfel în localitățile de la periferia orașului, dar și la aeroportul local. Citește și: EXCLUSIV Rusul care a investit banii lui Abramovici în UE, cetățean român cu acte ucrainene considerate false de Chișinău, care a refuzat să-i acorde cetățenia moldovenească Licitaţia pentru proiectul tram-trenului de la Oradea, în valoare de 250 de milioane de euro, cea mai mare investiţie în transportul public local, va fi lansată în primăvara acestui an, a anunţat vineri, într-o conferinţă de presă, directorul general al SC Oradea Transport Local (OTL) SA, Adrian Revnic. Proiectul a demarat din 2023, când Ilie Bolojan era președintele Consiliului Județean Bihor.  Investiție imensă în transportul public din Oradea Proiectul prevede extinderea reţelei de tramvai pe liniile de tren, prin care Oradea se va conecta Oradea cu localităţile din jur, pe o rută de 32 de kilometri. Noua reţea va conecta Municipiul Oradea, pe mai multe direcţii, cu Aeroportul Oradea, Sânmartin - Băile 1 Mai - Băile Felix (Cordău), Borş (Parcul industrial) şi Sântandrei - Girişu de Criş - Toboliu - Cheresig. Se va folosi şi partea de infrastructură CFR existentă între Oradea Vest, Gara centrală, Oradea Est."Prin acest proiect vom reuşi să dezvoltăm infrastructura şi reţeaua de tramvai din Oradea şi zona metropolitană, amplificând potenţialul acesteia şi mărind numărul de kilometri pe care putem să-i deservim cu flota actuală. Ea este făcută în aşa fel încât acele vehicule să poată circula şi pe linia de tramvai. Vagoanele de tram-tren nu sunt diferite ca aspect de tramvaie, au acelaşi ecartament, sarcina pe osie se încadrează în legislaţie, cu multe avantaje pentru călători", a afirmat Adrian Revnic.El a subliniat că acest proiect unic în ţară şi în regiune va oferi şansa amplificării dezvoltării economice a oraşului Oradea şi localităţilor din jur."Este un proiect unic în România, unic în Europa centrală vorbind pe partea de vehicule electrice; există un proiect similar, mult mai mic, la Szeged unde folosesc un vehicul cu motor termic. Noi vom avea doar vehicule electrice. Proiectul oferă foarte multe avantaje. Toată zona metropolitană ce va fi deservită de aceste vehicule are şansa de a se dezvolta economic şi din punct de vedere al calităţii vieţii, pentru navetişti şi afaceri", a afirmat directorul OTL.Potrivit unei informări a CJ Bihor, ar urma să fie achiziţionate 13 astfel de vehicule, în valoare totală de circa 110 milioane de euro, inclusiv TVA. Întregul proiect, estimat la 250 de milioane de euro, ar urma să fie finanţat cu fonduri europene, prin Programul Transporturi - Axa 6 - Trenuri Metropolitane. Cooperare între cinci instituții Proiectul Tram-train, a punctat Revnic, este şi "o provocare" în privinţa organizării şi derulării, fiind realizat în cadrul unui parteneriat între Consiliul Judeţean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Oradea Transport Local (OTL), Asociaţia Zona Metropolitană Oradea (ZMO) şi Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO). De asemenea, implică o colaborare intensă cu Ministerul Transporturilor şi cu CFR.În cadrul proiectului, se vor reabilita şi electrifica două linii de cale ferată neutilizate în prezent, cu o lungime totală de 25,2 kilometri, asigurând legătura între Oradea şi localităţile din zona metropolitană, inclusiv staţiunile Băile Felix şi Băile 1 Mai.Reţeaua va fi completată cu două conexiuni noi, cu o lungime totală de 1,8 kilometri, care vor lega liniile feroviare reabilitate de reţeaua municipală de tramvai. De asemenea, se vor construi 5,2 kilometri de linii noi pentru tram-tren, extinzând astfel infrastructura de transport către zonele industriale vest şi sud, inclusiv către Aeroportul Internaţional Oradea. Proiectul include şi electrificarea unei porţiuni de patru kilometri din magistrala Oradea-Arad, unde traseul este comun cu cel al tram-trenului.Reţeaua va avea 29 de staţii moderne, pentru a deservi călătorii pe întreg traseul. De asemenea, se vor amenaja două parcări de tip park&ride la capetele de traseu.Flota actuală a OTL numără 60 de tramvaie şi 120 de autobuze, la care vor mai adăuga, în acest an, 30 autobuze electrice BYD noi, 9 tramvaie noi Astra Imperio şi cele 13 tram-trenuri.

Contribuţia bugetară a companiilor din parcurile industriale şi investiţiile atrase în Oradea, 70 milioane de euro în 2024 Foto: Visit Oradea
Eveniment

Contribuţia bugetară a companiilor din parcurile industriale

Contribuţia bugetară a companiilor din parcurile industriale şi investiţiile atrase în Oradea a fost de 70 milioane de euro în 2024, a spus directorul interimar al Agenţiei de Dezvoltare Locală (ADL) Oradea S.A., Mihai Jurca. Citește și: EXCLUSIV Opera Națională București, executată de angajați pentru restanțe de milioane la salarii: sechestru pe o pianină, pe niște autoturisme și chiar pe scaunul directorului Daniel Jinga Contribuţia bugetară a companiilor din parcurile industriale „În acest moment, ne bucurăm de nişte performanţe destul de bune la nivelul parcurilor industriale din Oradea. Din cele patru parcuri din Oradea, parcul industrial 4 încă nu are reţeaua de utilităţi, motiv pentru care nici nu am organizat licitaţii acolo, trei sunt aproape 100% ocupate, cu excepţia parcului industrial 2 de pe Ogorului unde mai avem câteva parcele libere. Parcurile industriale 1, 2 şi 3 beneficiază de toate reţelele de utilităţi, sunt complet funcţionale. Aceste parcuri au contribuit, spunem noi, decisiv la dezvoltarea industriei şi economiei locale," a declarat directorul Mihai Jurca, în contextul prezentării raportului de activitate al ADLO pe anul 2024. Potrivit acestuia, ADLO mai gestionează, în judeţ, un parc industrial în comuna Tileagd, ocupat 70%, precum şi parcurile industriale de la Săcuieni şi Tămăşeu, care, în prezent, nu au niciun investitor. Pe lângă parcurile industriale clasice, ADLO administrează, de anul trecut, şi şase parcuri de specializare inteligentă, pentru dezvoltarea IMM-urilor, două în Oradea şi patru în judeţ, la: Aleşd, Marghita, Beiuş şi Ştei. În urma procedurilor de licitaţie, sunt deja ocupate câte două parcele în Aleşd, Marghita şi o parcelă la Beiuş. "Cele două autorităţi publice - municipiul Oradea şi Consiliul Judeţean - au aplicat pentru finanţări europene astfel încât toate reţelele din parcurile industriale din cele şase parcuri de specializare inteligentă vor fi realizate prin fonduri europene. Cel de la Ştei este în perioada de recepţie, putem spune că este funcţional 100%, la Aleşd se lucrează, posibil finalizat la început verii, la Beiuş s-au început lucrările. Anul acesta, sigur, vom avea reţelele de utilităţi finalizate. Şi există deja contracte de finanţare semnate şi pentru cele două din Oradea, în proximitatea Drumului expres care leagă oraşul de Autostrada Transilvania şi Punctul de trecere a frontierei Borş II", a spus directorul ADLO. Investitor major din Ucraina Foarte important, a subliniat Mihai Jurca, în viitorul apropiat se vor demara proceduri de licitaţie pentru aceste şase parcuri speciale, câte cinci firme din aceste parcuri urmând să beneficieze, fiecare, de fonduri de până la 1,7 milioane de euro, maxim 60% din investiţia asumată. Specificul acestor investiţii - şi un criteriu de finanţare - constă într-o componentă inovativă a proiectului, în plus-valoare adăugată. "Vedem deja un interes sporit pentru parcurile de specializare inteligentă, datorită şi acestei posibilităţi financiare, dar şi pentru că sunt destinate IMM-urilor, companii care poate nu sunt de anvergură, dar care pot crea o bază importantă economică la nivelul municipiului şi este un centru de atenţie pe care îl vom avea în acest an", a precizat Mihai Jurca. În 2024, au fost atrase investiţii de 85 de milioane de euro, urmând ca, până la finalul anului 2029, să fie create peste 10.000 de locuri de muncă. Cea mai mare investiţie este a companiei Biopharma Plasma SRL, din Ucraina, 37 milioane de euro asumate, care va construi la Oradea o fabrică de procesare a plasmei pentru produse medicale. Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea S.A. a mai asigurat asistenţa în realizarea Parcului Ştiinţific şi Tehnologic Bihor (un centru de prototipare de mare viitor), inaugurat anul trecut şi predat în administrare către Consiliul Judeţean Bihor. De asemenea, ADLO asigură, din 2021, serviciul de iluminat public din Oradea şi a finalizat lucrările pentru construirea primului bloc de locuinţe de serviciu din Oradea. ADLO a semnat un contract de sponsorizare cu banca UniCredit Bank, în valoare totală de 53.000 euro, în vederea derulării activităţilor pentru dezvoltarea de programe educaţionale, promovare şi proiecte de antreprenoriat. Oferte pentru startup-uri Administrând clădirea Incubatorului de afaceri "Cresc Oradea Mare" din str. Louis Pasteur nr. 28, ADLO a organizat două etape privind procedura de selecţie pentru companiile de tip Start-up care doresc să beneficieze de serviciile de incubare oferite în cadrul incubatorului de afaceri, fiind semnate 11 contracte de incubare. Asociaţia "Make IT in Oradea" şi-a asumat misiunea de a accelera creşterea numărului de companii cu specific IT din Oradea, care dezvoltă produse de tehnologie proprii, fiind înregistrate 5 startup-uri noi înfiinţate în Oradea. Această asociaţie a fost selectată ca şi membru în consiliul director al RoStartup - iniţiativă menită să unească eforturile actorilor locali şi regionali pentru a accelera ecosistemul naţional de startup-uri prin diverse iniţiative legislative, de promovare internaţională şi de atragere de fonduri. "Selectarea Make IT in Oradea în consiliul director al RoStartup este recunoaşterea importanţei ecosistemului orădean de startup-uri la nivel naţional", a subliniat Mihai Jurca.

Guvernul își bate joc de criticile lui David Popovici Foto: Facebook COSR
Eveniment

Guvernul își bate joc de criticile lui David Popovici

Guvernul își bate joc de criticile lui David Popovici: pompează aproape 100 de milioane de euro în încă un stadion de fotbal, de data aceasta la Oradea. Săptămâna trecută a demarat un proiect identic la Timișoara, în valoare de circa 115 milioane de euro. Citește și: Firea, umilință maximă în fața lui Ciolacu, deși vrea să o epureze: avalanșă de postări în care susține candidatura liderului la președinție „Avem o grămadă de stadioane, dar bazine, arene, săli pentru tot felul de sporturi... mai greu”, spunea înotătorul David Popovici la 1 august. Întrebat despre mesajul lui David Popovici pentru politicienii care nu investesc în sport, Sorin Grindeanu a răspuns pentru Digi24 : „Eu știu că în București sunt totuși bazine. Sunt. E și la Dinamo, e și la Lia Manoliu, din câte știu, e și la Otopeni. (…) E nevoie de investiții, e adevărat, în continuare și în celelalte orașe din țară”. Guvernul își bate joc de criticile lui David Popovici Așa-numitul „Complex Sportiv - Obiectiv 1, municipiul Oradea, str. Făgăraşului nr. 2, judeţul Bihor”, a cărui construcție a fost aprobată azi de cabinetul Ciolacu, va include un stadion de fotbal care are o suprafaţă de 13.000 mp şi o capacitate de 16.291 locuri. Valoarea lucrării este de 472.915.000 lei. Până și la Lerești, în Argeș, se pregătește construirea unui stadion de două milioane de lei, tot prin Compania Națională de Investiții. „Medaliile aș vrea să însemne mai multă atenție către sport. Nu doar către înot, dar fără sport nu prea avem cum să evoluăm așa mult. Sigur, avem destul de multe probleme la noi în țară, dar faptul că se investește prea puțin în sport este una dintre ele. Sportul poate fi cel mai bun ambasador al țării. Oamenii care sunt la conducere știu treaba asta. Trebuie să punem cu adevărat presiune. (...) Sunt promisiuni de ani de zile, cum e și cu Patinoarul, cum sunt alte bazine și arene în stadiul de proiect. Avem o grămadă de stadioane, dar bazine, arene, săli pentru tot felul de sporturi... mai greu”, a spus David Popovici la 1 august.

Primărița PSD împărțea lemne preferențial, pesediștilor Foto: Bihoreanul
Politică

Primărița PSD împărțea lemne preferențial, pesediștilor

Primărița PSD din Brusturi, Bihor, judecată pentru tentativă de omor asupra unui fost procuror, mai are un dosar penal: împărțea lemne preferențial, pesediștilor. Biroul Electoral de Circumscripție Brusturi, condus de procurorul DIICOT Radu Alba, a decis, la 21 mai, în baza unor plângeri depuse atât de către patru consilieri locali din opoziție, membri ai PNL, cât și de un cetățean al comunei neafiliat politic, să sesizeze Parchetul Aleșd. Citește și: Penibila echipă de fotbal controlată de Pandele, soțul lui Firea: a înghițit milioane de euro de la contribuabili, dar a avut sub 1.000 de spectatori/meci și a retrogradat Primărița PSD împărțea lemne preferențial, pesediștilor „Aceștia au reclamat faptul că, deși printr-un Regulament al Consiliului Local Brusturi, distribuirea de lemne de foc către locuitorii comunei se face în ordinea depunerii cererilor cetățenilor, «au fost onorate solicitările doar celor care i-au făcut (n.r. - primăriței Livia Bârlău) promisiunea că o vor vota». De asemenea, localnicii au acuzat și faptul că buldoexcavatorul Primăriei, condus de o persoană care candidează pe lista PSD pentru Consiliul Local, a lucrat în zilele de sâmbătă și duminică (așadar zile nelucrătoare) pentru a repara o stradă unde locuiește un candidat PSD la funcția de consilier, cu toate că strada respectivă nu a fost întăbulată ca aparținând comunei. În final, BEC Brusturi a decis sesizarea Parchetului Aleșd doar pentru prima faptă, privind distribuirea preferențială a lemnelor de vot, după ce, audiată, primărița a afirmat că strada aparține comunei, chiar dacă nu a fost întăbulată”, scrie ebihoreanul. L-au bătut cu ranga, cu pumnii și picioarele Livia Bârlău și soțul ei, Petre Bârlău au fost trimiși în judecată în 2022, la Tribunalul Bihor, pentru tentativă de omor, procesul fiind în desfășurare. Pe 29 septembrie 2021, cei doi l-au bătut cu o rangă, cu pumnii și cu picioarele pe un fost procuror, în propriul lor magazin de materiale de construcții din Brusturi, scena fiind înregistrată de camerele de supraveghere ale magazinului. Cei doi au șters înregistrările înainte ca la fața locului să apară Poliția, sesizată de un sătean printr-un apel la 112, însă ulterior anchetatorii au reușit să recupereze imaginile. Victima soților Bârlău a avut nevoie de 100 zile de îngrijiri, iar medicii au confirmat că viața i-a fost pusă în pericol. Livia Bârlău mai este urmărită și în alte dosare penale, într-unul fiind suspectată că a comandat un atac asupra casei și mașinii unui consilier local din opoziție, Radu Gavra, iar în altul pentru falsuri într-un proiect cu fonduri de la Ministerul Dezvoltării pentru rețeaua de apă și canalizare a comunei Brusturi, mai arată ebihoreanul.

Oradea, în grupa oraşelor cu cea mai ridicată credibilitate Foto: Primăria Oradea
Eveniment

Oradea în grupa oraşelor cu cea mai ridicată credibilitate

Agenția de rating Fitch a reconfirmat Oradea în grupa oraşelor cu cea mai ridicată credibilitate, anunță primăria acestui oraș. Primar al municipiului Oradea este Florin Birta, vicepreședinte al PNL. Citește și: DSP Iași nu spune dacă s-a emis aviz pentru înmormântarea interlopului Corduneanu la restaurant. Priveghiul, pe domeniul restaurantului „La Castel”, din Iași Oradea, în grupa oraşelor cu cea mai ridicată credibilitate Potrivit primăriei, Fitch Ratings a reconfirmat calificativele de rating pentru Municipiul Oradea, după cum urmează: - pentru împrumuturi pe termen lung în valută: BBB-; pentru împrumuturi pe termen lung în moneda naţională: BBB-, iar pentru împrumuturi pe termen scurt în valută: F3. Comparativ cu aprilie 2023, Fitch Ratings a revizuit perspectiva (outlook) în "Stabil" (de la "Negativ"), ca urmare a unui profil de risc "mediu spre scăzut" acordat oraşului şi a unei sustenabilităţi în ceea ce priveşte datoria publică. "Reconfirmarea Municipiului Oradea în grupa ratingurilor cu Grad investiţional - cea mai ridicată credibilitate relevă încă o dată riscul scăzut pentru investiţii în oraşul nostru şi capacitatea administraţiei publice locale de rambursare a împrumuturilor. Performanţa administraţiei locale în gestionarea resurselor financiare, a obligaţiilor contractuale, în general, şi a contractelor de credite bancare, în special, este apreciată de către Fitch Ratings în ciuda dificultăţilor generate de inflaţie şi a unui plan complex de investiţii", a precizat primarul municipiului Oradea, Florin Birta, citat în comunicat. Relaţia oraşului Oradea cu Fitch Ratings a început în 2006, agenţia de rating câştigând licitaţia organizată pentru contractarea acestui serviciu, iniţiată în baza hotărârii de Consiliu Local 1054/2004.

Prima inaugurare majoră a unei lucrări de infrastructură: legătura dintre centura Oradea și autostrada Transilvania Foto: Pro Infrastructura
Eveniment

Prima inaugurare majoră a unei lucrări de infrastructură

Prima inaugurare majoră, în 2024, a unei lucrări de infrastructură: 19 kilometri de drum expres care face legătura între centura Oradea și autostrada Transilvania, un proiect demarat de Ilie Bolojan în 2018, când era primar al municipiului. Citește și: Probabil cea mai scumpă șosea din România: centura Gura Humorului, care are doar zece kilometri, va costa aproape cât toată autostrada de centură din nordul Bucureștiului Prima inaugurare majoră a unei lucrări de infrastructură „Expresul de Oradea, în mai puțin de-o lună. Am început noul sezon de filmări aeriene cu o vizită la Oradea sâmbătă, 24 februarie, pe legătura dintre centura existentă (girația Sântandrei) și Autostrada A3. Cei aproximativ 19 kilometri, din care 13 km sunt pe profil de drum expres veritabil, pot fi inaugurați în perioada 20-25 martie, fix în termenul contractual”, scrie, pe Facebook, Asociația Pro Infrastructură. Proiectul drumului de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania a fost inițiat de Primăria Oradea în 2018, în parteneriat cu CNAIR. Valoarea contractului câștigat de Strabag este de 545,9 milioane de lei fără TVA, sursa de finanțare fiind fondurile UE prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Pentru comparație, Consiliul Județean Suceava vrea să facă o șosea de centură de doar zece kiloemtri, lângă Gura Humorului, cu circa 2,8 miliarde de lei, cu TVA. „În mare parte, antreprenorul Strabag mai are de pus în operă doar elementele de siguranță și semnalizare (marcaje, indicatoare, parapete de protecție, iluminat) și diverse lucrări în afara părții carosabile. Așa că nu vedem niciun fel de obstacol în a-și onora termenul contractual. Acest proiect major pentru Oradea și regiune va fi, probabil, prima inaugurare importantă din 2024 pe infrastructura rutieră. Turcii de la Alsim Alarko ar putea intra în luna aprilie cu deschiderea pe Autostrada A0 între DN5 și DN4”, mai arată Pro Infrastructură.

Grădiniță în totală ilegalitate, în Oradea Foto: Facebook Happy Kids/Bihoreanul
Eveniment

Grădiniță în totală ilegalitate, în Oradea

O grădiniță în totală ilegalitate, în Oradea: ea nu putea fi verificată fiindcă nu exista, arată Bihoreanul. La această grădiniță, un copil a murit, fiindcă personalul grădiniței nu știa să acorde primul ajutor. Citește și: Viaţa de student pakistanez venit în România cu 50 de euro în buzunar: „Tot ce e normal pentru voi, aici, pentru noi e doar vis acolo” Minorul, de doar un an și cinci luni, s-a înecat cu o bucată de măr și, până a ajuns la spital, unde medicii i-au deblocat căile respiratorii, creierul său a rămas fără oxigen. După câteva zile, copilul a decedat. Dacă personalul grădiniței știa să execute manevra Heimlich, copilul putea fi salvat, probabil. Grădiniță în totală ilegalitate, în Oradea „După consumarea tragediei, poliţişti şi reprezentanţii mai multor instituţii de control au descins în cartierul Europa, dar au găsit «grădiniţa» închisă (...) Grădiniţa clandestină funcţiona, potrivit postărilor proprii, de cel puţin trei ani, fără ca instituţiile de control ale statului să poată da vreo explicaţie pentru acest lucru, în condiţiile în care «exercitarea fără drept a unei profesii sau activităţi pentru care legea cere autorizaţie ori exercitarea acestora în alte condiţii decât cele legale» constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă”, scrie Bihoreanul. „La acea adresă este înregistrată o casă, nu un loc unde să se desfăşoare vreo activitate economică", mai arată această publicație. Bihoreanul a mai identificat, pe Facebook, trei grădinițe ilegale. La grădinița unde a decedat copilul de 17 luni, Căsuţa Happy Kid, părinţii plăteau pentru un copil lăsat la program prelungit o taxă lunară de 1.780 lei. Banii erau plătiţi cu titlu de donaţii pentru Asociaţia "Căsuţa Happy Kids", iar apoi unei firme înfiinţate în primăvara lui 2023, Pragmatic Emotion & Comunication SRL, pentru "ateliere educaţionale".

Cea mai mare investiție în infrastructura municipiului Oradea Foto: Facebook Florin Birta
Politică

Cea mai mare investiție în infrastructura municipiului Oradea

Cea mai mare investiție în infrastructura municipiului Oradea, șapte pasaje rutiere inaugurate exact la finalul anului 2023, în prima zi complicată: redeschiderea școlilor. Investiția a fost de 40 de milioane de euro, iar municipalitatea a reușit să o finalizeze la 31 decembrie 2023, pentru a nu pierde finanțarea UE. Citește și: VIDEO George Simion, filmat în timp ce primește un teanc care pare a fi de bani și, în fix patru secunde, îi ia și îi strecoară în buzunar Prima parcare tip park & ride din Oradea, de sub Catedrala Ortodoxă (foto), a fost deschisă cu o zi înaintea pasajelor din imediata vecinătate. „Cu tichetul de parcare, șoferii care își vor lăsa mașinile aici vor putea circula gratis cu mijloacele de transport în comun ale OTL”, a explicat primarul Florin Birta. Cea mai mare investiție în infrastructura municipiului Oradea Din acest motiv, în oraș s-a lucrat efectiv până în ultima zi a anului trecut. Video: Facebook Florin Birta „Vor fi 3 câștiguri majore: eliminarea blocajelor în trafic în cel mai important nod rutier din interiorul orașului; circulația fluentă a tramvaielor și respectarea cadenței de circulație a acestora; piața de deasupra pasajului mare, între Catedrala Ortodoxă și Parcul 1 Decembrie, va asigura traversarea în siguranță a pietonilor dinspre centrul vechi înspre cetate”, a scris, pe Facebook, fostul primar al acestui municipiu, Ilie Bolojan, acum președinte al Consiliului Județean. Foto: Facebook Florin Birta Azi, publicația locală Bihoreanul a testat circulația în aceste pasaje, dimineața, când părinții își duc copiii la școală. „Lanțul de pasaje are și el limitele lui: este ostil celor care vor să traverseze axul principal Nufărul - Magheru. Spre exemplu, șoferii care se deplasează dinspre Calea Averescu către centru, pentru că nu mai pot încălca linia de tramvai, sunt obligați să coboare prin pasaj, să se încadreze în subteran pe banda dreaptă, de unde pot reveni la suprafață doar după colțul Parcului 1 Decembrie sau în dreptul Oradea Plaza (...) Una peste alta, ansamblul de pasaje și-a atins scopul, fluidizând circulația în Centrul Civic, dar cu riscul ca aceasta să se înfunde pe străzile din jur...”, a scris această publicație. Foto: Bihoreanul Foto:Bihoreanul Citește și: Patrioții suveraniști Lazarus și Piperea, vacanțe sfidătoare în Occidentul putred, departe de România Într-un alt articol, Bihoreanul arăta că, în jurul orei 7dimineața s-au format coloane de mașini pe mai multe artere din zona pasajelor, dar „la 10 minute după ora 8, circulaţia pe strada din faţa Facultăţii de Medicină şi a Colegiului Naţional Emanuil Gojdu era deja fluidizată. Coada de maşini s-a risipit odată cu lumina zilei...”.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră