vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro
Eveniment 07 septembrie 2025

De ce au murit în funicularul din Lisabona 16 oameni și 20 au fost răniți: cablul dintre cele două vagoane a cedat

Funicularul prăbușit la Lisabona, 16 morți (sursa: Pexels/Naimish Verma)
Funicularul prăbușit la Lisabona, 16 morți (sursa: Pexels/Naimish Verma)

Funicularul prăbușit la Lisabona, 16 morți. Un accident grav s-a produs miercuri la Lisabona, unde funicularul Gloria a deraiat, provocând moartea a 16 persoane și rănirea altor peste 20.

Primele concluzii preliminare ale Biroului pentru Prevenirea și Investigarea Accidentelor Aeriene și Feroviare (GPIAAF) indică faptul că tragedia a urmat deconectării cablului care lega cele două cabine.

Funicularul prăbușit la Lisabona, 16 morți

Conform celui mai recent raport oficial, cinci portughezi și 11 turiști străini și-au pierdut viața.

Citește și: George Simion, singurul lider politic care susține greva magistraților pentru pensii speciale: „Acești profitori se aruncă asupra unei puteri a statului”

Alte peste 20 de persoane au fost rănite, unele grav.

Autoritățile continuă ancheta pentru a stabili cu exactitate cauzele deconectării cablului și pentru a evalua posibile responsabilități.

Inspecția tehnică nu a semnalat probleme

Ancheta GPIAAF arată că în dimineața zilei accidentului fusese efectuată o inspecție vizuală programată, care nu a detectat nicio anomalie la cablu.

Această primă notă a instituției conține doar constatări confirmate, fără a trage încă concluzii precise asupra cauzelor.

Impact violent

Potrivit raportului preliminar, coliziunea s-a produs cu o viteză de aproximativ 60 km/h, iar totul s-a derulat în mai puțin de 50 de secunde.

În ciuda încercărilor mecanicului de a încetini vehiculul, cabina nu a putut fi oprită.

Funicularul Gloria: istorie și mecanism

Funicularul Gloria, inaugurat în forma actuală în 1914, funcționează printr-un sistem de contragreutăți.

Cele două vagoane galbene sunt conectate de un cablu îngropat, care le echilibrează greutatea prin intermediul unei roți reversibile aflate într-un compartiment tehnic subteran.

Traseul are 276 de metri, cu o cădere de 45 de metri și o înclinație medie de 18%.

Cum s-a desfășurat tragedia

La ora 18:00, cabinele erau staționate în gările de plecare.

Câteva minute mai târziu, după ce au parcurs doar șase metri, cablul de legătură a cedat:

Cabina nr. 2, aflată la baza traseului, a dat brusc înapoi.

Cabina nr. 1, aflată în partea superioară a Calçada da Gloria, și-a continuat deplasarea descendentă cu o viteză crescândă.

După aproximativ 170 de metri, cabina a deraiat într-o curbă la dreapta, s-a răsturnat și a lovit mai multe obstacole: pereții clădirilor, un felinar și un suport de fontă al rețelei electrice.

Impactul a distrus în mare parte vagonul de lemn.

Google News
Urmărește-ne pe Google News

DeFapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială care nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice, dar poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent.

PayPal
Transfer bancar
RO48BRDE445SV97760644450
Patreon
Donează

Alte articole din categoria Eveniment

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!
DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră