FOTO Eșecul controlului unic la vama Albița, între România și Moldova: cozi de peste două ore, vameșul notează mașinile cu pixul, sistemele informatice nu sunt interconectate



Eșecul controlului unic la vama Albița, între România și Moldova, descris, pe Facebook de către un cetățean român, Ștefan Miron: cozi de peste două ore, vameșul notează mașinile cu pixul, sistemele informatice nu sunt interconectate.


Eșecul controlului unic la vama Albița
„Vama Albița - de ce durează mai bine de 2 ore trecerea acesteia, de ce controlul/ghișeul unic nu este chiar “unic” și de ce de o săptămâna, coada este până peste Prut.
Pana acum aveam 2 vămi, cu câte 2 ghișee fiecare (Poliție de Frontiera + Vama). Odată cu anunțarea implementării ghișeului unic, numărul ghișeelor nu a fost redus, ci doar mutat. Astfel, tot la 4 ghișee este nevoie să te prezinți, doar că peste Prut.
1. Exista 2 sisteme informatice diferite, ce înțeleg că nu comunică între ele. Astfel, după ce pașaportul este verificat de Politistul de frontieră MD, îl primești înapoi și aștepți sa vină polițistul de frontieră RO. Este posibil ca acesta să vină înainte să fi primit/ridicat actele de la cel MD, sau să nu fi venit încă cel MD. Ca să nu aștepte, cel RO trece la următoarea mașină. De aici, și haosul.
2. Prin Ghișeu comun, ar trebui să înțelegem că primirea actelor = Drum bun! Ceea ce nu este valabil în cazul Albița. Cel puțin asta se întâmpla în cazul ghișeelor comune prin care am avut ocazia sa trec (RO-HU, RO-BG sau chiar MD-UA), unde primirea actelor înseamnă ca ești liber să pleci.
3. Indiferent că verifică sau nu ambii polițiști de frontiera Pașapoartele, aceștia ar trebui Cel Puțin! să se afle FIZIC în același ghișeu, să își transmită ei actele unul altuia, iar înmânarea pașapoartelor să însemne că poți pleca.
4. Dar asta nu e tot, după ce ai primit actele și a doua oară, urmează VAMA și “ghișeul mobil” pe nume “vameșul RO”, care scrie numerele mașinilor CU PIXUL într-un tabel ce nu îl citește nimeni, niciodată. De fiecare dată când ai nevoie de el, nu ai cum sa îl găsești, el ne fiind la ghișeu, pentru că de cele mai multe ori el este pe un cu totul alt rând. De obicei, căutând prin bagajele cuiva, unde a identificat el un suspect traficant cu vin, găini sau ouă de casă.
5. Pe lângă lipsa de informare privind procedura de trecere, acest “ghișeu unic” a și fost pus în aplicare într-un moment în care numărul mașinilor este cu mult mai mare decât în mod normal, haosul fiind astfel, și el mai mare. La pachet, vine și anularea zborurilor AirMoldova și WizzAir, astfel mii de oameni fiind obligați sa meargă în RO pentru a putea zbura.
În concluzie:
In acest moment avem doar o mutare fizică a unei gherete, peste Prut. Dacă tot vorbim despre protocoale semnate între state, atunci ar trebui sa putem vorbi de ÎNCREDERE și delegate de atribuții între cele 2 entități, Vama RO și Vama MD, ceea ce înțeleg ca nu există. Fie prin a conecta sistemele informatice între ele sau prin implementarea unui sistem unic, comun. Fie prin “cedarea verificării” către cealaltă entitate (Vama RO verifică actele la intrarea în Romania, Vama MD verifica actele la intrarea in Moldova).
Sper foarte mult să nu se renunțe la acest control unic sub pretextul eșecului din acest moment, ci să fie îmbunătățit. Soluții există și trebuie doar aplicate.
Doamne Ajută!”, a scris Miron.
Control unic, din 15 aprilie
Începând din 15 aprilie, are loc un control unic la punctul de frontieră Leușeni-Albița, la trecerea din Republica Moldova spre România. Cele patru autorități de frontieră și vamale din Republica Moldova și România au început aplicarea în comun a controlului coordonat în punctul de trecere a frontierei.
În 2018, timpul mediu de traversare a acestei vămi era de 1.033 minute, scria presa din Republica Moldova.
Acest fapt presupune „oprire unică” pe partea română pentru toate procedurile de control ale traversării frontierei de stat.