Tarifele UE pentru mașinile electrice din China cresc cu până la 35% din valoarea mașinii și sunt aplicate deja

Cresc tarifele mașinilor electrice din China. La mai bine de un an după lansarea anchetei privind subvențiile acordate constructorilor chinezi de automobile electrice, Comisia Europeană a început să aplice, de miercuri, tarife suplimentare pentru aceste vehicule. Tarifele variază de la 7,8% pentru automobilele Tesla până la 35,3% pentru cele produse de SAIC, adăugându-se la tariful standard de 10% aplicat importurilor auto în UE.
Cresc tarifele mașinilor electrice din China
Tarifele suplimentare, publicate oficial în Jurnalul Oficial al UE, au fost aprobate pentru a combate „subvențiile incorecte” acordate de statul chinez, inclusiv accesul preferențial la finanțare, granturi, terenuri și baterii.
Aceste măsuri vizează piața auto din China, care deține o capacitate de producție de trei milioane de automobile electrice anual, dublu față de cererea actuală din UE.
Reacția Chinei
Ministerul chinez al Comerțului a declarat că „China nu este de acord și nici nu acceptă această decizie”.
Ca răspuns, Beijingul a lansat anchete proprii asupra importurilor europene de produse precum coniacul, lactatele și carnea de porc și a contestat la Organizația Mondială a Comerțului măsurile adoptate de UE.
Creșterea competitivității chineze
Constructorii auto din UE se confruntă cu o competiție intensificată din partea producătorilor chinezi de automobile electrice, care oferă modele la prețuri semnificativ mai mici.
Ponderea mărcilor chineze pe piața UE a crescut de la sub 1% în 2019 la 8% în prezent și este estimată să atingă 15% până în 2025.
Comisia Europeană estimează că prețurile automobilelor electrice chineze sunt, în medie, cu 20% mai mici decât cele ale modelelor produse în UE.
UE, schimbarea atitudinii față de China
În ultimii cinci ani, relația UE cu China s-a modificat semnificativ, UE considerând acum China un partener strategic în unele domenii, dar și un competitor și rival sistemic.
În timp ce UE ia măsuri de protecție a pieței auto europene, nu toate statele membre sunt pe deplin aliniate în privința tarifelor suplimentare pentru automobilele electrice din China.