Șușa lui Aurescu: Ciorbă, sponsor principal. 7,2 milioane de dolari a alocat România pentru a participa la expoziția mondială din Dubai. Iar sponsorul principal, o firmă controlată de afaceristul Vladimir Ciorbă, a contribuit cu produse promoționale evaluate la puțin peste 18.000 de euro.
În schimbul produselor, compania Nordis Management este promovată continuu, timp de cinci luni, în pavilion românesc din Dubai. Astfel, ministerul de Externe, condus de Bogdan Aurescu, vinde imaginea României ieftin și prost.
De toată această organizare răspunde Ferdinand Nagy, cel care în 2010 a fost demis din funcția de subsecretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe pentru eșecul României la Expoziția Mondială de la Shanghai.
Nagy, omul-dezastru salvat de Baconschi
Cariera diplomatică a lui Ferdinand Nagy e strâns legată de organizarea expozițiilor mondiale la care România participă cu regularitate. A început în anul 2005, cu expoziția mondială din Japonia. Cinci ani mai târziu, Nagy a fost desemnat să se ocupe din partea Ministerului Afacerilor Externe de pavilionul românesc din Shanghai, China.
Acolo, de exemplu, la restaurantul cu specific românesc, mâncare a fost sleită iar toaletele nu aveau hârtie igienică. A fost prezent și un grup folcloric din Harghita, care a cântat în limba maghiară. Toată distracția a costat statul român nu mai puțin de patru milioane de euro.
În urma imaginii dezastruoase cu care s-a pricopsit România în urma expoziției de la Shanghai, premierul de atunci Emil Boc l-a demis pe Ferdinand Nagy din funcția de subsecretar de stat. L-a salvat ministrul de Externe Theodor Baconschi, care l-a recomandat pentru funcția de președinte al Biroului Internațional de Expoziții (BIE).
Recompensat cu ambasada din Muntenegru
De la Biroul Internațional de Expoziții, Nagy a fost trimis de România amabasador în Muntenegru, în 2013. A rezistat până în toamna anului 2020, atunci când a fost retras de pe funcție de președintele Klaus Iohannis.
Expoziția mondială din Dubai trebuia organizată inițial în perioada 20 octombrie 2020 – 10 aprilie 2021. Dar a fost amânată oficial cu un an din cauza pandemiei, pentru perioada 1 octombrie 2020 – 31 martie 2022.
În toamna anului 2020, premierul de atunci, Ludovic Orban, a decis să-l numească pe Ferdinand Nagy în funcția de comisar general al „Secțiunii Române pentru Expoziția mondială 2020 – Connecting Minds, Creating the Future – Dubai, Emiratele Arabe Unite”. Iar ce s-a întâmplat la Shanghai se repetă în Dubai. De data aceasta, sub „patronajul” ministrului de Externe Bogdan Aurescu.
Peste 31 de milioane de lei costă pavilionul Româniai
Organizarea pavilionului românesc din Dubai costă peste 31 de milioane de lei, bani publici. Adică în jur de 7,2 milioane de dolari. De exemplu, pentru proiectarea standului s-a plătit peste aproximativ 800.000 de lei. Banii au ajuns la asocierea română-emirateză formată din firmele Cumulus Arhitecture și A2Z Arhitectural Engineering Consultancies. Pentru închirierea pavilionului preconstruit s-a plătit organizatorilor nu mai puțin de 1,05 milioane de dolari.
Societatea emirateză Buildmark Contracting LLC a primit peste 2,18 milioane de dolari pentru executarea amenajării interioare, fațade, dotări, întreținere și demontarea pavilionului.
Ministerul Afacerilor Externe a transmis, la solicitarea Defapt.ro, că pentru „creație, producție, realizare, operare, întreținere și dezasamblare conținut expozițional s-a plătit peste 3,88 milioane de lei firmei Backstage Production Group International”, deținută de Andrei Marian Popea.
Șușa lui Aurescu: Ciorbă, sponsor principal
De pe site-ul realizat pentru această expoziție aflăm că participarea României la expoziția mondială din Dubai a beneficiat și de susținerea unuor parteneri și sponsori. Partenerul oficial este CEC Bank, care a contribuit cu 3.500 de albume fotografice cu imagini reprezentantive pentru România, albume evaluate la peste 247.000 de lei.
Sponsorul oficial al României la această expoziție este firma Nordis Management, controlată de afaceristul Vladimir Ciorbă. El este soțul actualei deputate PSD Laura Vicol Ciorbă, președinta Comisiei Juridice din Camera Deputaților. Vicol a fost în mai multe rânduri avocată a unor interlopi. Nordis a fost subiectul mai multor articole de presă care acuzau nereguli la livrarea partamentelor promise.
Din răspunsul MAE aflăm că firma Nordis Management a obținut calitatea de sponsor oficial pentru că a sponsorizat cu produse promoționale în valoare de, atenție, 18.108,9 dolari.
„Statutul de Sponsor Oficial este dat de valoarea sprijinului oferit Pavilionului național al României, prin asigurarea materialelor promoționale puse la dispoziție”, conform MAE.
MAE se obligă să promoveze Nordis peste tot
Ministerul Afacerilor Externe a transmis că, în urma încheierii contrctului de sponsorizare, are obligația să afișeze numele, marca și imaginea sponsorului în incinta Pavilionului Național împreună cu mențiunea „Sponsor Oficial”. În plus, trebuie să asigure apariția numelui, mărcii și imaginii sponsorului, alături de sigla Pavilionului National cu mențiunea „Sponsor oficial” și pe materialele promoționale asociate cu Pavilionul Național al României.
Totodată, beneficiarul sponsorizării mai are obligația să faciliteze sponsorului organizarea de evenimente personalizate pe durata expoziției și să promoveze prin canale specifice aceste evenimente. Redăm intregral restul obligațiilor statului român așa cum au fost transmise de MAE:
- ” Să faciliteze Sponsorului participarea la evenimentele organizate în cadrul Pavilionului Național al României și vorbitori invitați în panelurile de interes;
- Să pună la dispoziția sponsorului spațiul de conferințe din cadrul Pavilionului Național al României;
- Să menționeze numele, marca și imaginea sponsorului în mare parte din comunicatele de presă emise de Pavilionul Național al României;
- Să publice pe website-ul Pavilionului Național al României numele și logo-ul Sponsorului, cu mențiunea de „Sponsor oficial”;
- Să organizeze amplasarea machetei Sponsorului (Nordis) în incinta Pavilionului Național la Expo 2020 Dubai, în spațiul dedicat evenimentelor economice și de protocol;
- Să asigure accesul gratuit și promovarea Sponsorului pe Platforma Online B2B a Expo 2020 Dubai;
- Să asigure accesul gratuit în cadrul expoziției a reprezentanților Sponsorului.”
Ce a oferit Nordis: șepcuțe, tricouri, termosuri, pungi
Nordis Group a transmis, la solicitarea Defapt.ro, că a achiziționat pentru Pavilionul României la Expo 2020 următoarele produse promoționale: șepci, notebook, măști de protecție, tricouri polo și cu gât rotund, termos pentru apă cu pahar, cutie de sterilizare cu încărcător wireless pentru telefon, rucsac Giftology, pungi de hârtie reciclată, pungi de hârtie, dar și pin.
Nici unul dintre aceste produse nu este de origine românească.
„Acestea au fost produse în Dubai de către compania Jasani L.L.C. (https://www.jasani.ae), au fost alese de către reprezentanții oficiali ai Pavilionului României la EXPO 2020”, a mai precizat Nordis Group.
Defapt.ro i-a transmis mai multe întrebări lui Ferdinand Nagy cu privire la promovarea rușinoasă a României în Dubai, dar acesta nu a răspuns până la publicarea articolului. Este, așadar, foarte neclar cum de firma lui Ciorbă a fost singura care a fost interesată de un astfel de chilipir.
Nordis și-a prezentat campania „Romania now”
Întrebați ce beneficii a obținut Nordis Group în urma calității de „sponsor oficial” al Pavilionului Românesc din Dubai, departamentul de comunicare al grupului a transmis că „Nordis a decis să susțină în calitate de Sponsor Oficial participarea României la Expo 2020, în contextul Inițiativei România Now lansată de Nordis Group. Aceasta inițiativa non comercială are ca scop promovarea culturii, turismului, businessului, sportului a talentelor și ideilor care au potentialul de a amplifica brandul de țară”.
„România Now” este o campanie promoțională a Nordis Management, susținută și de Fundația Nordis. Conform datelor de la Registrul Național ONG, Fundația Nordis a fost înființată de Irina Poștoacă, managerul departamentului de închirieri de la Nordis, Mircea Furtună, broker imobiliar al Nordis și fost asociat în Nordis Development, Andrei Valentin Buruga, Maria Magdalena Morel și Laura Georgiana Bucur, asistent manager la Nordis.
În calitate de „sponsor oficial”, Nordis Group a instalat în pavilionul românesc standuri speciale pentru expoziția „România Now” în cadrul căreia sunt prezentate mai multe fotografii din țară.
„De asemenea pe data de 28 decembrie Nordis a susținut un eveniment special în cadrul Pavilionului României la Expo 2020, care a pus accent pe promovarea talentelor, antreprenorilor români de success”, a mai precizat Nordis Group.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Become a Patron!- cont bancar: IBAN RO48BRDE445SV9776064445
Asociația „Doar fapte”, CIF 45500057.
Cine sunt creatorii defapt.ro.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
[…] Citește și: EXCLUSIV Pavilionul României din Dubai, care a costat 7 milioane $, promovează ca sponsor principa… […]
[…] Citește și: EXCLUSIV Pavilionul României din Dubai, care a costat 7 milioane $, promovează ca sponsor principa… […]
[…] Citește și: EXCLUSIV Pavilionul României din Dubai, care a costat 7 milioane $, promovează ca sponsor principa… […]