vineri 21 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro
Politică 24 decembrie 2024

Financial Times: Călin Georgescu, susținut de compania rusă care, în pandemie, lansa dezinformări despre coronavirus în Franța și Germania

Georgescu, susținut de compania rusă care lansa dezinformări despre coronavirus Foto: Inquam/Octav Ganea
Georgescu, susținut de compania rusă care lansa dezinformări despre coronavirus Foto: Inquam/Octav Ganea

Călin Georgescu a fost susținut de compania rusă care, în pandemie, lansa dezinformări despre coronavirus în Franța și Germania, arată o investigație Financial Times publicată azi.

Citește și: Radu Marinescu, avocatul care fost numit ministru al Justiției, controlat de cuplul Lia Olguța Vasilescu – Claudiu Manda, a încasat sute de mii de lei din contracte cu primari pesediști din Dolj și Gorj

Georgescu, susținut de compania rusă care lansa dezinformări despre coronavirus

„O rețea rusă de influență, activă în Franța și Germania în timpul pandemiei Covid-19, a fost desfășurată și în perioada premergătoare alegerilor recent anulate din România, potrivit unor documente văzute de Financial Times.

AdNow, o firmă de publicitate online fondată în 2014 de cetățeni ruși, cu sediul la Moscova și cu o filială la Londra, a fost utilizată într-o campanie de promovare a dezinformării cu privire la vaccinurile occidentale împotriva coronavirusului. Firma, acum relocată în Bulgaria, a fost activă în ultimii ani în campanii publicitare în România și Bulgaria, arată documentele. Acestea au fost dezvăluite pentru prima dată de BG Elves, un grup bulgar de experți în securitate cibernetică și de portalul românesc de investigații Snoop.

«Se joacă cu ingineria socială, încearcă să declanșeze emoții pentru a vă forța să faceți clic pe anunțurile lor înșelătoare», a declarat Petko Petkov de la BG Elves, care a analizat software-ul AdNow și a concluzionat că acesta utilizează o operațiune de profilare îmbunătățită care colectează informații despre utilizatori care pot fi exploatate în scopuri politice. «Este foarte ușor să fii indus în eroare. Scopul final este să vă ceară datele personale»”, arată publicația britanică.

Influencerii lui Georgescu, plătiți din reclame la leacuri băbești dubioase

„Documentele arată că, în ciuda mai multor schimbări de proprietate, AdNow are legături cu cercurile de extremă-dreapta, pro-ruse, ale României și a jucat un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele anti-vacciniste, mistice și ultranaționaliste ale lui Georgescu.

AdNow a funcționat ca un agent de publicitate online prin care clienții săi au putut să-i răsplătească pe susținătorii lui Georgescu cu reclame care au generat venituri estimate la 2 milioane de euro în ultimii ani, a spus Victor Ilie de la Snoop. Un astfel de produs promovat prin AdNow a fost Toxic Off, o pastilă care pretinde că elimină paraziții și toxinele din corpul uman cu o rată de 100% de «îmbunătățire generală a sănătății».

«AdNow a fost aici de ani de zile, oferind publicului reclame, dezinformări privind sănătatea și escrocherii financiare, ceea ce i-a pregătit pentru o campanie abruptă precum cea de pe TikTok», a spus Ilie.

«Într-o țară ca România, cu 19 milioane de oameni, dacă vezi 440 de milioane de reclame într-o lună, toate fiind pentru fraude sau medicamente false, asta îi poate educa pe oameni să-și piardă încrederea în știință, în rațiune».

Fondatorul și directorul general al AdNow LLC între 2014 și 2018 a fost Iulia Serebryanskaya, absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat la campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, iar ulterior a acționat ca director de comunicații pentru partidul de guvernământ Rusia Unită. Compania a fost apoi transferată unui alt cetățean rus (...)

Paul-Olivier Dehaye, un matematician belgian care conduce o companie de inteligență artificială numită Hestia.ai, a descris publicitatea online drept „dezinformarea viitorului”.

«Cu ajutorul acestor instrumente, puteți direcționa informații foarte precise, până la persoane și dispozitive individuale”, a declarat Dehaye. Instrumentele, a spus el, „pot fi utilizate pentru a semăna conținut strategic, inclusiv micro influențarea»”. mai explică Financial Times.

Google News
Urmărește-ne pe Google News

DeFapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială care nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice, dar poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent.

PayPal
Transfer bancar
RO48BRDE445SV97760644450
Patreon
Donează

Alte articole din categoria Politică

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!
DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră