marți 20 mai
Login Abonează-te
DeFapt.ro
Investigații 28 aprilie 2025

Otokar confirmă dezvăluirile DeFapt.ro: turcii au ciuntit spatele blindatului Cobra II pentru MApN și, astfel, au afectat siguranța vehiculului

Otokar confirmă dezvăluirile DeFapt.ro: blindate ciuntite (sursa: Otokar)
Otokar confirmă dezvăluirile DeFapt.ro: blindate ciuntite (sursa: Otokar)

Otokar confirmă dezvăluirile DeFapt.ro: blindate ciuntite. Compania turcă a recunoscut public că a tăiat spatele blindatelor Cobra II pentru a putea să le vândă Ministerului Apărării Naționale.

Citește și: EXCLUSIV Tîlvăr, ministrul Apărării, întâlnire secretă la sediul Otokar din Turcia înainte ca MApN să semneze un contract de 910 milioane USD cu compania

O afacere de aproape un miliard de dolari

O afacere controversată de 910 milioane de dolari, girată de ministrul PSD al Apărării Angel Tîlvăr și de generalul - locotenent Teodor Incicaș, în urma căreia Armata Română se va pricopsi cu 1.059 de blindate ciuntite.

Partea leului din această afacere, câteva milioane de dolari, o va primi oficial consultantul turcilor, Dorin Iacob, fost șef de cabinet al directorului SRI Virgil Măgureanu și un susținător al lui Călin Georgescu.

Specialiștii consultați de către DeFapt.ro au declarat, sub protecția anonimatului, că noul prototip de blindat Cobra II, care urmează să intre în dotarea Armatei române, ar putea să aibă probleme legate de structura mecanică și distribuirea greutății.

Mai mult, în cazul unei explozii, ar putea să se desfacă precum o „banană”, punând în pericol viețile militarilor români.

MApN a cerut maximum 10.580 kg pe blindat

Ministerul Apărării Naționale (MApN), prin Direcția Generală pentru Armamente și Romtehnica, a organizat o procedură de achiziție a 1.059 „autovehicule tactice blindate de tip ușor” – ATBTU pentru 910 milioane de dolari.

Achiziția a fost aprobată prin Hotărârea de Guvern 1489/2022, document prin care s-au stabilit caracteristicile mașinii de luptă și condițiile pe care trebuiau să le îndeplinească ofertanții. Astfel, s-a stabilit că varianta de bază a blindatului trebuie să aibă o greutate maximă de 10.580 de kilograme. 

În primă fază a procedurii de achiziție s-au înscris companiile Arquus, Nurol și Otokar. Primele două s-au retras din competiție din cauza condițiilor financiare restrictive.

Otokar produce doar de 13.500 kg, respectiv de 14.500 kg

Totodată, cele două companii se așteptau ca MApN să respingă oferta Otokar, care a venit în licitație cu Cobra II, pentru că firma turcă nu putea să îndeplinească condiția legată de greutate.

Conform specificațiilor tehnice publicate pe site-ul Otokar, Cobra II are două variante de bază. Una mai veche, cu o greutate de 13.500 de kilograme, și varianta îmbunătățiță, care are 14.500 de kilograme. Nici una din cele două variante nu se încadra în cerințele MApN.

Citește și: Blindatele cumpărate de România din Turcia, cu 180.000 euro mai scumpe decât cele vândute Marocului

La începutul lunii aprilie, DeFapt.ro a dezvăluit în exclusivitate că turcii de la Otokar au modificat slăbit substanțial blindatul pentru a respecta cerința legată de greutate. De exemplu, au tăiat pur și simplu spatele blindatului și au modificat scaunele militarilor, conform surselor citate atunci.

Otokar confirmă dezvăluirile DeFapt.ro: blindate ciuntite

Turcii de la Otokar nu au vrut să răspundă întrebărilor transmise de către DeFapt.ro, dar au confirmat dezvăluirile făcute de către DeFapt.ro cu ocazia organizării unei vizite pentru jurnaliști români la fabrica din provincia turcească Sakaria.

Mai mult, din imaginile făcute publice de jurnaliști se vede cu ochiul liber cum turcii de la Otokar au ciuntit blindatele Cobra II. 

Tamer Sircali, unul dintre directorii de la Otokar, i-a declarat jurnalistului Victor Cozmei de la Hotnews că informațiile apărute în presă, adică cele publicate de către DeFapt.ro, despre modificările substanțiale aduse blindatului Cobra II pentru a putea câștiga contractul de la MApN sunt corecte. 

Turcii minimalizează modificarea grosolană

„Ce ați auzit în presă e corect, am modificat vehiculul. Dar e un lucru pe care îl facem în orice țară. Ce am făcut a fost să modificăm vehiculul pentru specificațiile Armatei.

Sunt mii de linii de cerințe, iar autoritățile române verifică criteriile și au aprobat. Așa fac toți producătorii din sectorul militar, nu e ceva ciudat. (…) 

Modificând greutatea vehiculului nu a însemnat compromiterea blindajului. E ceva complet greșit, vehiculul e dezvoltat conform standardelor NATO. Și a fost avizat de Armata Română pe timpul procedurii de achiziție”, a spus Tamer Sircali pentru Hotnews.

Experții, șocați 

Experții în achiziții militare îl contrazic pe directorul Tamer Sircali de la Otokar, argumentând că greutatea blindatelor nu se modifică cu peste două tone.

„Producătorii din sectorul militar nu fac asemenea modificări la nici un produs cu care participă la licitații.

Niște mici modificări se pot face, dar nu să reduci greutate blindatului cu cel puțin două tone, așa cum a făcut Otokar”, a spus unul dintre experți.  

„S-a dus naibii toată structura de integritate a mașinii”

În plus, reducerea greutății cu peste două tone a blindatului Otokar și intrarea în producție pe repede  înainte ar putea avea repercusiuni grave pentru că un prototip are nevoie de cel puțin doi ani de teste.

„Asta e o dovadă că contractul a fost servit turcilor. Va avea probleme mari de integritate a șasiului, pentru că un pick-up are nevoie de ranforsări suplimentare. Dar, dacă le făceau, creștea greutate mașinii și nu îndeplinea condiția de greutate.

S-a dus naibii toată structura de integritate a mașinii. În cazul unei explozii, are toate șansele să se desfacă ca o banană, dar văd că nu deranjează pe nimeni această problemă”, a spus o sursă din cadrul MApN pentru DeFapt.ro.

Google News
Urmărește-ne pe Google News

DeFapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială care nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice, dar poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent.

PayPal
Transfer bancar
RO48BRDE445SV97760644450
Patreon
Donează

Alte articole din categoria Investigații

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!
DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră