vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: otokar

3 articole
Investigații

Otokar confirmă dezvăluirile DeFapt.ro: a ciuntit spatele blindatului Cobra II pentru MApN

Otokar confirmă dezvăluirile DeFapt.ro: blindate ciuntite. Compania turcă a recunoscut public că a tăiat spatele blindatelor Cobra II pentru a putea să le vândă Ministerului Apărării Naționale. Citește și: EXCLUSIV Tîlvăr, ministrul Apărării, întâlnire secretă la sediul Otokar din Turcia înainte ca MApN să semneze un contract de 910 milioane USD cu compania O afacere de aproape un miliard de dolari O afacere controversată de 910 milioane de dolari, girată de ministrul PSD al Apărării Angel Tîlvăr și de generalul - locotenent Teodor Incicaș, în urma căreia Armata Română se va pricopsi cu 1.059 de blindate ciuntite. Partea leului din această afacere, câteva milioane de dolari, o va primi oficial consultantul turcilor, Dorin Iacob, fost șef de cabinet al directorului SRI Virgil Măgureanu și un susținător al lui Călin Georgescu. Specialiștii consultați de către DeFapt.ro au declarat, sub protecția anonimatului, că noul prototip de blindat Cobra II, care urmează să intre în dotarea Armatei române, ar putea să aibă probleme legate de structura mecanică și distribuirea greutății. Mai mult, în cazul unei explozii, ar putea să se desfacă precum o „banană”, punând în pericol viețile militarilor români. MApN a cerut maximum 10.580 kg pe blindat Ministerul Apărării Naționale (MApN), prin Direcția Generală pentru Armamente și Romtehnica, a organizat o procedură de achiziție a 1.059 „autovehicule tactice blindate de tip ușor” – ATBTU pentru 910 milioane de dolari. Achiziția a fost aprobată prin Hotărârea de Guvern 1489/2022, document prin care s-au stabilit caracteristicile mașinii de luptă și condițiile pe care trebuiau să le îndeplinească ofertanții. Astfel, s-a stabilit că varianta de bază a blindatului trebuie să aibă o greutate maximă de 10.580 de kilograme.  În primă fază a procedurii de achiziție s-au înscris companiile Arquus, Nurol și Otokar. Primele două s-au retras din competiție din cauza condițiilor financiare restrictive. Otokar produce doar de 13.500 kg, respectiv de 14.500 kg Totodată, cele două companii se așteptau ca MApN să respingă oferta Otokar, care a venit în licitație cu Cobra II, pentru că firma turcă nu putea să îndeplinească condiția legată de greutate. Conform specificațiilor tehnice publicate pe site-ul Otokar, Cobra II are două variante de bază. Una mai veche, cu o greutate de 13.500 de kilograme, și varianta îmbunătățiță, care are 14.500 de kilograme. Nici una din cele două variante nu se încadra în cerințele MApN. Citește și: Blindatele cumpărate de România din Turcia, cu 180.000 euro mai scumpe decât cele vândute Marocului La începutul lunii aprilie, DeFapt.ro a dezvăluit în exclusivitate că turcii de la Otokar au modificat slăbit substanțial blindatul pentru a respecta cerința legată de greutate. De exemplu, au tăiat pur și simplu spatele blindatului și au modificat scaunele militarilor, conform surselor citate atunci. Otokar confirmă dezvăluirile DeFapt.ro: blindate ciuntite Turcii de la Otokar nu au vrut să răspundă întrebărilor transmise de către DeFapt.ro, dar au confirmat dezvăluirile făcute de către DeFapt.ro cu ocazia organizării unei vizite pentru jurnaliști români la fabrica din provincia turcească Sakaria. Mai mult, din imaginile făcute publice de jurnaliști se vede cu ochiul liber cum turcii de la Otokar au ciuntit blindatele Cobra II.  Tamer Sircali, unul dintre directorii de la Otokar, i-a declarat jurnalistului Victor Cozmei de la Hotnews că informațiile apărute în presă, adică cele publicate de către DeFapt.ro, despre modificările substanțiale aduse blindatului Cobra II pentru a putea câștiga contractul de la MApN sunt corecte.  Turcii minimalizează modificarea grosolană „Ce ați auzit în presă e corect, am modificat vehiculul. Dar e un lucru pe care îl facem în orice țară. Ce am făcut a fost să modificăm vehiculul pentru specificațiile Armatei. Sunt mii de linii de cerințe, iar autoritățile române verifică criteriile și au aprobat. Așa fac toți producătorii din sectorul militar, nu e ceva ciudat. (…)  Modificând greutatea vehiculului nu a însemnat compromiterea blindajului. E ceva complet greșit, vehiculul e dezvoltat conform standardelor NATO. Și a fost avizat de Armata Română pe timpul procedurii de achiziție”, a spus Tamer Sircali pentru Hotnews. Experții, șocați  Experții în achiziții militare îl contrazic pe directorul Tamer Sircali de la Otokar, argumentând că greutatea blindatelor nu se modifică cu peste două tone. „Producătorii din sectorul militar nu fac asemenea modificări la nici un produs cu care participă la licitații. Niște mici modificări se pot face, dar nu să reduci greutate blindatului cu cel puțin două tone, așa cum a făcut Otokar”, a spus unul dintre experți.   „S-a dus naibii toată structura de integritate a mașinii” În plus, reducerea greutății cu peste două tone a blindatului Otokar și intrarea în producție pe repede  înainte ar putea avea repercusiuni grave pentru că un prototip are nevoie de cel puțin doi ani de teste. „Asta e o dovadă că contractul a fost servit turcilor. Va avea probleme mari de integritate a șasiului, pentru că un pick-up are nevoie de ranforsări suplimentare. Dar, dacă le făceau, creștea greutate mașinii și nu îndeplinea condiția de greutate. S-a dus naibii toată structura de integritate a mașinii. În cazul unei explozii, are toate șansele să se desfacă ca o banană, dar văd că nu deranjează pe nimeni această problemă”, a spus o sursă din cadrul MApN pentru DeFapt.ro.

Otokar confirmă dezvăluirile DeFapt.ro: blindate ciuntite (sursa: Otokar)
Blindatele cumpărate de România din Turcia, cu 180.000 euro mai scumpe decât cele vândute Marocului Foto: Otokar
Eveniment

Blindatele cumpărate de România din Turcia, cu 180.000 euro mai scumpe decât cele vândute Marocului

Blindatele cumpărate de România din Turcia sunt cu 180.000 euro mai scumpe decât cele vândute Marocului, afirmă, într-o postare pe Facebook, deputatul USR Claudiu Năsui. Citește și: Luau pensia specială și apoi erau buni de luptă în Congo: 466 de pensionari militari, mercenari pentru Potra El nu este singurul parlamentar care are semne de întrebare în legătură cu acest proiect. Deputatul PNL Adrian Cozma a interpelat, la 26 martie, ministerul Apărării, pentru că una din firmele subcontractoare aparține unui oligarh rus. Blindatele cumpărate din Turcia, mai scumpe decât cele vândute Marocului „M-am uitat puțin să văd ce armate mai folosesc modelul: Azerbaidjan, Bangladesh, Ecuador, Ghana, Coasta de Fildeș, Kazahstan, Maroc, Ruanda, Arabia Saudită, Senegal și Tunisia. Din ce relatează presa (link în comentarii) licitația pare ciudată. Participă trei companii, una franceză și două turcești. După care se retrag două, cea franceză și cea turcă, și ce să vezi rămâne una singură.   După care încep alte lucruri ciudate. Nu doar că modelul pare că nu respecta caietul de sarcini, dar a ajuns să fie cu 180.000 euro per mașină mai scump decât același model vândut armatei Marocului”, a scris Năsui.    Articolul la care se referă deputatul USR este „EXCLUSIV Tîlvăr, ministrul Apărării, întâlnire secretă la sediul Otokar din Turcia înainte ca MApN să semneze un contract de 910 milioane USD cu compania”, publicat de DeFapt.ro.    Oligarhii ruși înarmează România   La 29 martie 2025, deputatul PNL Adrian Cozma l-a întrebat pe ministrul PSD al Apărării: „Dacă participarea unui oligarh rus cu legături în cadrul unor societăți rusești aflate sub sancțiunile partenerului strategic al României, Statele Unite, în realizarea unor capabilități tehnice de înzestrare a Armatei Române este de natură a consolida credibilitatea României față de SUA, NATO și Uniunea Europeană?”.    Acesta a arătat și că: „Utilizarea turelei românești Anubis, fabricată de societatea Pro-Optica S.A. ce are la bază tehnologia companiei israeliene Elbit Systems și care urmează să echipeze blindatele fabricate de OTOKAR, este contestată în instanță de compania israeliană, fiind demarat un proces la High Court of Justice, Chancery Division, în Marea Britanie, sub dosarul «BL-2024-0016636».    Această umbră de îndoială este alimentată de faptul că, aproximativ cu două luni înainte de semnarea contractului, vă solicitam dumneavoastră, prin adresa înregistrată la Camera Deputaților cu nr. 13956A/2024, o serie de date despre această achiziție, unele cu referire la aspectele de mai sus, la care nu ați răspuns sau ați spus că nu aveți informații”, a scris Cozma. 

Ministrul Tîlvăr, întâlnire secretă cu Otokar (sursa: defapt.ro)
Investigații

EXCLUSIV Ministrul Tîlvăr, întâlnire secretă cu Otokar înainte ca MApN să le dea un contract uriaș

Ministrul Tîlvăr, întâlnire secretă cu Otokar. Angel Tîlvăr, ministrul Apărării Naționale, însoțit de generali ai Armatei Române, a avut o întrevedere confidențială în Turcia cu reprezentanții companiei Otokar înainte ca Ministerul Apărării Naționale să anunțe public atribuirea și semnarea unui contractul de 4,26 miliarde de lei fără TVA. Pentru echivalentul a 910 milioane de dolari, Armata a achiziționat 1.059 de blindate Cobra II 4x4. Practic, România plătește pentru fiecare blindat aproape 860.000 de dolari, cu 180.000 de dolari mai mult decât a plătit Marocul pentru aceeași mașină de luptă. Citește și: Luau pensia specială și apoi erau buni de luptă în Congo: 466 de pensionari militari, mercenari pentru Potra O fotografie obținută de către DeFapt.ro arată că, la întâlnirea de taină, care nu apare pe agenda publică a ministrului Angel Tîlvăr, a participat și Dorin Iacob, consultantul Otokar pentru acest contract. Dorin Iacob a fost șeful de cabinet al fostului director SRI Virgil Măgureanu, dar și unul dintre susținătorii și promotorii lui Călin Georgescu, candidatul din cauza căruia au fost anulate alegerile prezidențiale din România. Decembrie 2022, HG pentru aprobarea achiziției Pe 14 decembrie 2022, Guvernul Ciucă a emis Hotărârea de Guvern (HG) 1489/2022 prin care aproba achiziția a 1.059 de "autovehicule tactice blindate de tip ușor" – ATBTU.  Prin acel document s-au stabilit caracteristicile mașinii de luptă 4x4, condițiile și obligațiile participanților la procedura de achiziție organizată de Ministerul Apărării Naționale prin compania sa, Romtehnica, respectiv prin Departamentul pentru Armamente, condus de generalul-locotenent Teodor Incicaș. Astfel, s-a decis că varianta de bază a blindatului trebuie să aibă o masă proprie în stare de funcționare de maximum 10.580 kg, "cu protecție prin blindaj de minimum nivel K2, M2a și M2b (conform STANAG 4569 - Protection levels for occupants of armoured vehicles), dotat cu suport rotativ pentru mitralieră cal. 7,62 mm, care trebuie să permită executarea de misiuni independente în condiții de izolare și în medii ostile și să asigure transportul trupelor și echipamentelor militare în condiții optime, pe teritoriul național sau în teatrele de operații din afara teritoriului național". Trei sferturi din blindate, asamblate în România Aceeași HG mai arăta ca primele 278 de blindate 4x4 urmau să fie livrate direct din fabricile câștigătorului contractului, iar restul urmau să fie asamblate în România. Cu condiția ca pe teritoriul României să se fabrice "sistemul de protecție balistică și antimină, sistemul de armament, sistemul de comunicații și informatică și suita de aplicații software de comandă control, aparatura de ochire și observare, sistemul de avertizare și reacție împotriva dispozitivelor de vizare/dirijare asociate sistemelor de lovire ale inamicului". S-au înscris trei companii la licitație, două s-au retras În cursa pentru adjudecarea cotractului estimat la 4,58 miliarde de lei s-au înscris, oficial, trei companii: Arquus, Nurol și Otokar. Însă francezii de la Arquus și turcii de la Nurol au renunțat la competiție. Surse din MApN au declarat pentru DeFapt.ro, sub protecția anonimatului, că cele două companii s-au retras pentru că au considerat că "termenii contractuali erau împovărători pentru contractanți, la fel și garanțiile. În plus, erau obligate să mențină prețul ferm timp de un an și jumătate". Dar, totodată, au mai arătat sursele noastre, companiile retrase se așteptau ca oferta companiei Otokar să fie respinsă pentru că blindatul Cobra II nu îndeplinea cerința legată de greutatea. Otokar a ciuntit blindatul pentru a se încadra în greutate Astfel, conform specificațiilor tehnice publicate pe site-ul Otokar, blindatul Cobra II are o greutate de 14.500 de kilograme, cu 3.920 de kilograme mai mult decât greutatea maximă cerută de Ministerul Apărării de la București prin Hotărârea de Guvern 1489/2022. Pentru a îndeplini cerința de greutate, turcii de la Otokar ar fi modificat blindatul. O sursă din cadrul MApN care a participat la testarea mașinii de luptă a declarat pentru DeFapt.ro că schimbările au fost drastice: "Din ce am văzut, au tăiat tot spatele blindatului și l-au transformat în pick-up. Vor avea probleme mari de integritate a șasiului. Erau obligați să facă ranforsări suplimentare, dar asta creștea greutatea mașinii. Au mai umblat la scaunele militarilor care au fost înlocuite cu unele din plastic. Nu știu dacă au umblat și la blindaj."  Turcii nu răspund la întrebări despre modificări Consultantul oficial al turcilor de la Otokar este Vlad Iacob, fiul lui Dorin Iacob și fostul administrator special de la Dinamo. Însă de acest contract uriaș se ocupă direct Dorin Iacob. Contactat de către DeFapt.ro, Vlad Iacob a confirmat că este reprezentantul turcilor. Întrebat ce modificări a adus Otokar blindatului Cobra II pentru a îndeplini cerința legată de greutate, Vlad Iacob a cerut întrebările pe e-mail pentru a fi transmise direct șefilor de la Otokar. În final, însă, reprezentanții companiei turce au refuzat să răspundă la întrebări. DeFapt.ro a adresat întrebat și MApN referitor la aceste modificări, dar Biroul de Presă al ministerului s-a rezumat să transmită că "masa proprie a fost criteriul de bază, respectiv de maximum 10.580 kg, cerință îndeplinită atât în propunerea tehnică, cât și în cazul produsului testat. Propunerea tehnică depusă de către Otokar a îndeplinit toate cerințele tehnice din toate specificațiile tehnice pentru achiziție (pentru toate configurațiile)." Ciolacu și Tîlvăr, în Turcia în mai 2024 Pe 21 mai 2024, în timp ce oferta turcilor de la Otokar era în curs de evaluare la Ministerul Apărării, o delegație condusă de premierul Marcel Ciolacu, din care făcea parte și ministrul Angel Tîlvăr, a fost primită la Ankara de președintele Recep Tayyip Erdogan. Vizita a fost facilitată de Victor Ponta, pe atunci consilierul lui Marcel Ciolacu. DeFapt.ro a solicitat Otokar (atât prin intermediul lui Vlad Iacob, cât și al PR-ului Diana Chindriș) să confirme dacă șefii companiei s-au întâlnit și au discutat despre achiziția aflată în curs de desfășurare cu ministrul Apărării Angel Tîlvăr. Otokar a ales să nu răspundă acestei întrebări. Ministrul Angel Tîlvăr a transmis, prin Biroulu de presă al MApN, că nu s-a întâlnit cu reprezentanții Otokar și nu are atribuții în procedura de atribuire a contractului. MApN atribuie contractul Otokar în august 2024, dar nu-l semnează și-l ține la secret Trei luni mai târziu, pe 29 august 2024, MApN i-a informat pe turcii de la Otokar că au câștigat contractul. "Comunicarea rezultatului procedurii de atribuire a fost făcută în data de 29.08.2024, după parcurgerea tuturor etapelor prevăzute în HG 1489/2022, evaluarea fiind efectuată exclusiv de către comisia de evaluare, cu sprijinul experților cooptați și al comisiei de testare", a trasmis Ministerul Apărării la solicitarea DeFapt.ro. Tîlvăr merge iar în Turcia în octombrie 2024 În timp ce la București era ținut la secret rezultatul procedurii de achiziție a blindatelor 4x4, compania Otokar a anunțat în presa din Turcia, pe 6 octombrie 2024, că a fost desemnată câștigătoare a licitației pentru blindatele Armatei române. Ulterior, pe 22 octombrie 2024, ministrul Angel Tîlvăr a plecat din nou în Turcia. De data aceasta, la invitația lui Yaşar Güler, ministrul Apărării din Turcia. Din delegația ministrului Angel Tîlvăr au făcut parte mai mulți generali, inclusiv șeful și locțiitorul Direcției Generale pentru Armamente, generalul-locotenent Teodor Incicaș, respectiv generalul de brigadă Ion Cornel Pleșa. Ministrul Tîlvăr, întâlnire secretă cu Otokar Pe agenda publică a ministrului Tîlvăr figura o întâlnire cu Haluk Görgün, preşedintele Agenţiei pentru Industria de Apărare, şi participarea la expoziţia de tehnică SAHA EXPO 2024 International Defence and Aerospace Exhibition. Însă pe agenda privată a ministrului Angel Tîlvăr figura o întâlnire de taină cu șefii companiei Otokar, dar și cu consultantul Dorin Iacob. O fotografie obținută de către DeFapt.ro arată că ministrul Angel Tîlvăr, flancat de cinci generali, inclusiv de generalii Teodor Incicaș și Ion Cornel Pleșa, purtau discuții cu reprezentantul Otokar și consultantul Dorin Iacob. Contractul, semnat în noiembrie 2024 Nu se știe ce au discutat, dar cert e că, la data respectivă (22 octombrie 2024), contractul cu Otokar nu era încă semnat. La data de 7 noiembrie 2024, la mai bine de două săptămâni de la întâlnirea de taină din Turcia, Biroul de Presă al MApN a transmis că "contractul de furnizare urmează să fie semnat după parcurgerea procedurilor interne de avizare și auditare." Contractul dintre MApN și turcii de la Otokar a fost semnat pe 27 noiembrie 2024. S-a plătit un avans de 300 de milioane de dolari Informațiile oficiale transmise de MApN la solicitarea DeFapt.ro arată că prețul total al contractului a fost de 4,263 miliarde lei fără TVA, echivalentul a aproximativ 910 milioane de dolari, pentru furnizare a 1.059 de blindate Cobra II 4X4. Totodată, conform contractului, MApN a plătit un avans de 30% din valoarea contractului. Până acum, s-a plătit suma de 1,5 miliarde de lei, adică peste 300 de milioane de dolari. Primele 278 de blindate vor fi livrate din Turcia până la data de 27 noiembrie 2025. Restul vor fi asamblate în România, cu condiția ca o parte din componente să fie produse în țară. România plătește cu 180.000 de dolari mai mult pe blindat decât Marocul Publicațiile internaționale, inclusiv pe site-ul Otokar, anunțau că Forțele Armate Regale ale Marocului au achiziționat 200 de blindate Cobra II la finalul anului 2023 pentru suma de 136 de milioane de dolari. Adică 680.000 de dolari bucata. În această sumă au fost incluse piese de schimb și întreținere, dar și servicii de instruire.   Un calcul simplu arată că Ministerul Apărării Națională va plăti pentru fiecare blindat în jur de 860.000 de dolari, cu 180.000 de dolari mai mult decât a plătit Marocul pentru aceeași mașină de luptă. Patru subcontractori locali Compania Otokar a declarat patru subcontractori cu care va lucra în România pentru diferența de 781 de blindate.  Firma Automecanica Mediaș a fost subcontractată pentru "linia de producție pentru ATBTU, sistemul de protecție balistică și antimină, suportul rotativ pentru mitraliera cal. 7,62 mm și mentenanță". Automecanica Mediaș a fost cumpărată în anul 2022 de Serghei Glinka, fostul director executiv al Transmashholding, cea mai mare companie de material rulant din Rusia. Transmashholding a fost inclusă, începând cu 2022, de autoritățile ucrainene și cele americane pe lista companiilor care susțin statul rus în invazia din Ucraina. Interactive Systems & Business Consulting SRL se va ocupa de sistemul de comunicații și informatică și mentenanță, în timp ce Interactive Software SRL va livra suita de aplicații software de comandă-control și mentenanță. Compania Pro Optica SA a fost subcontractată "pentru turela telecomandată cu mitralieră cal. 12,7 mm (inclusiv sistemele de observare și ochire), sistemul de cercetare-observare al variantei ATBTU pentru cercetare, dispozitivul de ochire pentru aruncător cal. 81 mm, sistemul de avertizare și reacție împotriva dispozitivelor de vizare/dirijare asociate sistemelor de lovire ale inamicului și mentenanță."

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră