Tinerii români, ultimul loc din UE la testele PISA. Unul din trei nici nu muncește, nici nu studiază
PISA, tinerii români, ultimii în UE. La Casa Academiei a avut loc, miercuri, dezbaterea „Perspectivele transformării educației în România și în Regiunea UE a Dunării”, eveniment dedicat găsirii unor soluții pentru adaptarea ofertei educaționale la cerințele aderării României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).
Cu această ocazie s-a dezbătut problema rezultatelor tinerilor români la testele PISA.
Obiectivele dezbaterii
Reuniunea a urmărit formularea unor propuneri concrete pentru o educație responsabilă și etică în raport cu inteligența artificială (AI).
Citește și: Tovarășa lui Savonea, judecătoarea Ispas de la ICCJ, l-a scos din pușcărie pe fostul șef al CNAS Lucian Duță
De asemenea, identificarea unor soluții pentru transformarea instituțională academică prin parteneriate în cadrul platformei europene „Uniunea Competențelor” și analiza progreselor și a recomandărilor de la conferința precedentă (Universitatea din București, 2022), cu accent pe reskilling și upskilling în contextul reformelor societale și administrative.
PISA, tinerii români, ultimii în UE
Profesorul Sever Avram, coordonatorul Catedrei Internaționale Onorifice „Jean Bart” și moderator al dezbaterii, a atras atenția asupra rezultatelor negative din ultimul raport OECD privind educația:
- Unul din patru tineri nu lucrează și nu studiază;
- România se află pe ultimul loc la testele PISA în Europa;
- Doar 6,6% dintre adulți participă la programe de educație pe tot parcursul vieții, cel mai scăzut procent din Uniunea Europeană.
„Universitățile ar trebui stimulate să dezvolte programe de educație continuă, așa cum există la Cluj sau Iași, dar aceste inițiative sunt încă foarte fragile”, a subliniat Avram.
Probleme majore în procesul de aderare la OECD
România are încă 10 jaloane nerezolvate din totalul de 25 în procesul de aderare la OECD, printre care și domenii sensibile, precum lupta împotriva mitei.
Profesorul Avram a criticat lipsa de coordonare a utilizării fondurilor europene și nivelul scăzut de instruire al unor edili locali:
„Multe primării nu au capacitatea de a gestiona banii europeni, iar o parte din fonduri au fost deturnate”.
Declarația – Apel a societății civile
Participanții la dezbatere au adoptat o Declarație – Apel prin care solicită:
- reformă curriculară prin noile planuri-cadru pentru liceu;
- digitalizarea accelerată a educației și modernizarea infrastructurii;
- schimbarea abordării privind formarea profesorilor;
- asumarea unor pachete legislative și strategii guvernamentale pentru transformarea sistemului educațional.
Distincții pentru promotorii educației continue
În cadrul evenimentului a avut loc și ceremonia de decernare a titlului și diplomei de excelență „Lifelong Learning Visionary Education Ambassador”.
Printre laureați s-au numărat profesori universitari, reprezentanți ai mediului academic și jurnaliști.
Organizatori și context
Dezbaterea a fost organizată de Fundația Eurolink House of Europe, în parteneriat cu centrul european „Robert Schumann”, sub egida programului CERV al Comisiei Europene și cu sprijinul Academiei Române.
Evenimentul a marcat 13 ani de la lansarea Catedrei Internaționale Onorifice „Jean Bart” și 28 de ani de la fondarea Eurolink House of Europe.