Lucrările de forare în proiectul Neptun Deep vor începe în câteva săptămâni

Neptun Deep, forajul va începe curând. Platforma Transocean Barents este pregătită să înceapă forajul la Neptun Deep în Marea Neagră. Supranumită Mighty Barents, platforma este pregătită să demareze lucrările la unul dintre cele mai importante proiecte energetice ale Uniunii Europene, relatează Reuters.
Neptun Deep, forajul va începe curând
În câteva săptămâni, platforma va parcurge 160 de kilometri pe mare pentru a fora la cele 10 sonde de exploatare din cadrul proiectului Neptun Deep.
Citește și: Lui George Simion i-a răsărit în declarația de avere un cont bancar uriaș, de care uitase până acum
Acest proiect are potențialul de a dubla producția de gaze a României și de a transforma țara într-un exportator net de gaze, într-un moment crucial, în care Uniunea Europeană a renunțat la importurile de gaze rusești.
Parteneriat strategic între OMV Petrom și Romgaz
Neptun Deep este deținut în comun de gigantul energetic OMV Petrom – al cărui acționar majoritar este compania austriacă OMV – și producătorul de gaze Romgaz, controlat de statul român.
Estimările sugerează că zăcământul conține aproximativ 100 de miliarde de metri cubi (bcm) de gaze recuperabile.
„Odată ce vasul pleacă pe mare, poate începe în câteva zile lucrările de foraj. Este doar o chestiune de săptămâni până când va începe efectiv exploatarea”, a declarat Cristian Hubati, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil pentru Explorare și Producție.
Primele gaze sunt așteptate în 2027
Proiectul Neptun Deep este programat să livreze primele gaze naturale în 2027, fiind cel mai mare proiect energetic al României după finalizarea reactoarelor 1 și 2 de la Cernavodă între 1990 și 2000.
Deși are un potențial economic major, proiectul a fost criticat de extrema dreaptă din România, care susține că exportul gazelor ar reprezenta o trădare a intereselor naționale.
În plus, activiștii de mediu au ridicat probleme legate de impactul ecologic.
Totodată, incertitudinile fiscale planează asupra proiectului, deoarece Guvernul României încearcă să reducă cel mai mare deficit bugetar din Uniunea Europeană.
O platformă modernă
Platforma Transocean Barents a forat anterior în țări precum Canada, Norvegia, Cipru și Liban.
Pentru a putea traversa strâmtoarea Bosfor și a ajunge în Marea Neagră, a fost necesară coborârea turlei platformei – o premieră de la intrarea sa în operare, în 2009.
Platforma dispune de facilități moderne pentru cei aproximativ 140 de angajați care vor lucra în schimburi la fiecare patru săptămâni, pe o perioadă de până la 18 luni.
Condițiile includ un cinematograf, o sală de gimnastică, sală de muzică, cantină și spații de birouri
„Unele dintre zăcăminte se află la o adâncime de peste 1.000 de metri, iar operațiunile vor implica angajați din 20 de companii diferite”, a declarat Pierre Gully, directorul platformei.