Evaluarea Națională 2025: rezolvarea subiectelor la Matematică, analiză detaliată
Evaluarea Națională, rezolvarea subiectelor la Matematică. Subiectele de matematică primite de elevii de clasa a VIII-a în cadrul Evaluării Naționale 2025 au fost „corecte și echilibrate”, potrivit profesorului Mădălin Ghiuler, de la Liceul cu Program Sportiv din Focșani.
Într-un interviu pentru Edupedu.ro, acesta a subliniat că testele au fost concepute pentru a evidenția „copiii muncitori”, dar și pentru a diferenția nivelurile reale de pregătire.
Subiecte corecte și echilibrate
„Subiectul de astăzi este unul corect și echilibrat. Are ca obiectiv evidențierea copiilor muncitori.
Dar, pentru că sunt niște subiecte originale, pot crea momente de panică.
Pentru o notă mai mare decât 9, subiectele nu sunt banale”, afirmă profesorul.
Potrivit lui Mădălin Ghiuler, un elev atent, care a învățat temeinic în ciclul gimnazial, poate obține cu ușurință nota 8,5.
„Nota 8,5 se obține destul de ușor dacă a existat atenție”, precizează profesorul.
Subiectul al III-lea, diferențiere clară între niveluri
Subiectul al III-lea a fost conceput pentru a separa elevii foarte bine pregătiți de cei cu nivel mediu sau slab.
Profesorul oferă câteva repere:
„Copiii de nivel mediu nu pot face de la Subiectul al III-lea decât: 2.a, 3 integral, 4.a, 5.a (depinde) și 6.a.
Problema 1 nu este simplă decât pentru cine are stabilitate multă – are multe date și un text cam dificil.”
De asemenea, elevii slab pregătiți pot avea dificultăți inclusiv la exerciții din prima parte:
„Le este dificil să facă exercițiul 2 de la Subiectul I și câteva grile de geometrie (dacă vorbim de rezolvare riguroasă).”
Evaluarea Națională, rezolvarea subiectelor la Matematică
Profesorul Mădălin Ghiuler a analizat subiectele propuse la proba de matematică, oferind explicații pas cu pas.
Iată câteva dintre exercițiile abordate:
Subiectul I – Exerciții grilă cu logică matematică de bază
Ex. 1 – Ordinea operațiilor:
Calculează: 4 + 12 : 2
→ Se respectă ordinea operațiilor: mai întâi împărțirea.
→ 12 : 2 = 6, apoi 4 + 6 = 10.
Răspuns corect: c) 10
Ex. 2 – Raporturi între fracții:
Dacă a : 2 = 2/3, atunci a = 4/3. Ce valoare are a : 4?
→ Dacă a = 4/3, atunci a : 4 = (4/3) : 4 = 1/3
Răspuns corect: a) 1/3
Ex. 3 – Produs între un număr negativ și unul pozitiv:
–2 · 5 = –10
Răspuns corect: a) –10
Ex. 4 – Ecuație de gradul I:
6x – 2 = 1 → 6x = 3 → x = 1/2
Răspuns corect: d) 1/2
Ex. 5 – Problema cu radicali și tabele:
Date: a = √9 + 4² = 3 + 16 = 19, b = √(3² · 4²) = √(9 · 16) = √144 = 12
→ Total: a + b = 19 + 12 = 31
Dar în variantă: doar Ana are a = 5 și b = 12, deci a + b = 17
→ Răspuns corect: a) Ana
Ex. 6 – Interpretarea unui grafic
Afirmația: „5 elevi au obținut exact 80 de puncte.”
În grafic apar doar 4 elevi la această categorie.
Răspuns corect: b) Falsă
Subiectul al II-lea – Geometrie aplicată
Ex. 1 – Raporturi pe segmente:
Se știe că AD = 12 cm, iar B este mijlocul lui AC, iar D simetric față de C.
→ Deci AC = o treime din AD = 4 cm, iar AC este dublat → AC = 8 cm
Răspuns corect: d) 8 cm
Ex. 2 – Unghiuri și bisectoare:
Se știe că ∠BOC = 2 ∠AOB și ∠AOC = 120°
→ Rezultă ∠AOB = 40°, ∠BOC = 80°, iar OM este bisectoarea lui BOC
→ Deci ∠AOM = ∠AOB + ½∠BOC = 40° + 40° = 80°
Răspuns corect: d) 80°
Ex. 3 – Triunghi isoscel și perpendicularitate:
Date: ∠BAC = 120°, CE = 4 cm, iar AE perpendiculară pe BC
→ Se deduce că AB = AC, ∠BAE și ∠CAE sunt fiecare 30°
→ AE = 8 cm (bază), CE = 4 cm → deci BC = 8 + 4 = 12 cm
Răspuns corect: b) 12 cm