Eveniment
Evaluarea Națională 2025: rezolvarea subiectelor la Matematică, analiză detaliată
Evaluarea Națională, rezolvarea subiectelor la Matematică. Subiectele de matematică primite de elevii de clasa a VIII-a în cadrul Evaluării Naționale 2025 au fost „corecte și echilibrate”, potrivit profesorului Mădălin Ghiuler, de la Liceul cu Program Sportiv din Focșani.
Într-un interviu pentru Edupedu.ro, acesta a subliniat că testele au fost concepute pentru a evidenția „copiii muncitori”, dar și pentru a diferenția nivelurile reale de pregătire.
Subiecte corecte și echilibrate
„Subiectul de astăzi este unul corect și echilibrat. Are ca obiectiv evidențierea copiilor muncitori.
Citește și: Magistrații, noi amenințări voalate către Guvern: vor să fie consultați când se decid măsurile pentru reducerea deficitului bugetar
Dar, pentru că sunt niște subiecte originale, pot crea momente de panică.
Pentru o notă mai mare decât 9, subiectele nu sunt banale”, afirmă profesorul.
Potrivit lui Mădălin Ghiuler, un elev atent, care a învățat temeinic în ciclul gimnazial, poate obține cu ușurință nota 8,5.
„Nota 8,5 se obține destul de ușor dacă a existat atenție”, precizează profesorul.
Subiectul al III-lea, diferențiere clară între niveluri
Subiectul al III-lea a fost conceput pentru a separa elevii foarte bine pregătiți de cei cu nivel mediu sau slab.
Profesorul oferă câteva repere:
„Copiii de nivel mediu nu pot face de la Subiectul al III-lea decât: 2.a, 3 integral, 4.a, 5.a (depinde) și 6.a.
Problema 1 nu este simplă decât pentru cine are stabilitate multă – are multe date și un text cam dificil.”
De asemenea, elevii slab pregătiți pot avea dificultăți inclusiv la exerciții din prima parte:
„Le este dificil să facă exercițiul 2 de la Subiectul I și câteva grile de geometrie (dacă vorbim de rezolvare riguroasă).”
Evaluarea Națională, rezolvarea subiectelor la Matematică
Profesorul Mădălin Ghiuler a analizat subiectele propuse la proba de matematică, oferind explicații pas cu pas.
Iată câteva dintre exercițiile abordate:
Subiectul I – Exerciții grilă cu logică matematică de bază
Ex. 1 – Ordinea operațiilor:
Calculează: 4 + 12 : 2
→ Se respectă ordinea operațiilor: mai întâi împărțirea.
→ 12 : 2 = 6, apoi 4 + 6 = 10.
Răspuns corect: c) 10
Ex. 2 – Raporturi între fracții:
Dacă a : 2 = 2/3, atunci a = 4/3. Ce valoare are a : 4?
→ Dacă a = 4/3, atunci a : 4 = (4/3) : 4 = 1/3
Răspuns corect: a) 1/3
Ex. 3 – Produs între un număr negativ și unul pozitiv:
–2 · 5 = –10
Răspuns corect: a) –10
Ex. 4 – Ecuație de gradul I:
6x – 2 = 1 → 6x = 3 → x = 1/2
Răspuns corect: d) 1/2
Ex. 5 – Problema cu radicali și tabele:
Date: a = √9 + 4² = 3 + 16 = 19, b = √(3² · 4²) = √(9 · 16) = √144 = 12
→ Total: a + b = 19 + 12 = 31
Dar în variantă: doar Ana are a = 5 și b = 12, deci a + b = 17
→ Răspuns corect: a) Ana
Ex. 6 – Interpretarea unui grafic
Afirmația: „5 elevi au obținut exact 80 de puncte.”
În grafic apar doar 4 elevi la această categorie.
Răspuns corect: b) Falsă
Subiectul al II-lea – Geometrie aplicată
Ex. 1 – Raporturi pe segmente:
Se știe că AD = 12 cm, iar B este mijlocul lui AC, iar D simetric față de C.
→ Deci AC = o treime din AD = 4 cm, iar AC este dublat → AC = 8 cm
Răspuns corect: d) 8 cm
Ex. 2 – Unghiuri și bisectoare:
Se știe că ∠BOC = 2 ∠AOB și ∠AOC = 120°
→ Rezultă ∠AOB = 40°, ∠BOC = 80°, iar OM este bisectoarea lui BOC
→ Deci ∠AOM = ∠AOB + ½∠BOC = 40° + 40° = 80°
Răspuns corect: d) 80°
Ex. 3 – Triunghi isoscel și perpendicularitate:
Date: ∠BAC = 120°, CE = 4 cm, iar AE perpendiculară pe BC
→ Se deduce că AB = AC, ∠BAE și ∠CAE sunt fiecare 30°
→ AE = 8 cm (bază), CE = 4 cm → deci BC = 8 + 4 = 12 cm
Răspuns corect: b) 12 cm