Ciocolata „Dubai” provoacă penurie internațională de fistic din cauza unui trend pe TikTok

Ciocolata „Dubai” declanșează penuria de fistic. O banală tabletă de ciocolată a declanșat o adevărată isterie mondială, după ce un trend pe TikTok a dus la o explozie a cererii pentru fistic. Produsul, supranumit „ciocolata Dubai”, a devenit viral după ce videoclipuri care îi lăudau gustul luxuriant au strâns peste 120 de milioane de vizualizări de la finalul anului 2023.
Prețul fisticului a crescut semnificativ
Popularitatea bruscă a acestui desert a avut consecințe directe asupra pieței agricole internaționale.
Fisticul, ingredientul principal al cremei din interiorul tabletei, este cultivat în principal în SUA și Iran.
Potrivit traderului Giles Hacking, citat de Financial Times, prețul unui kilogram de miez de fistic a crescut de la 7,65 la 10,30 dolari în doar un an.
Ciocolata „Dubai” declanșează penuria de fistic
Criza de fistic a fost accentuată de recolta slabă din SUA, cel mai mare exportator global.
Producția mai redusă, dar de calitate superioară, a fost vândută mai ales sub formă de fistic întreg, în coajă, ceea ce a limitat disponibilitatea miezului, exact cel folosit în faimoasele ciocolate.
În paralel, Iranul a exportat cu 40% mai mult fistic către Emiratele Arabe Unite în ultimele șase luni, comparativ cu întregul an anterior.
Rețeta care a cucerit internetul
Ciocolata virală a fost creată de brandul de lux emiratez Fix, disponibil exclusiv în EAU.
Tableta, denumită ingenios Can’t Get Knafeh of It (joc de cuvinte inspirat de desertul arab knafeh), combină ciocolata cu lapte, un strat crocant de kataifi (un tip de tăiței subțiri) și o cremă verde intensă de fistic.
Succesul uriaș al produsului a determinat branduri internaționale precum Lindt și Läderach să lanseze versiuni proprii de ciocolată cu fistic, însă acestea se confruntă acum cu dificultăți în acoperirea cererii globale.
Magazinele încep să raționalizeze vânzările
Cererea neobișnuit de mare a determinat unele magazine să impună limite privind numărul de tablete pe care un client le poate cumpăra.
Charles Jandreau, director general la Prestat Group (deținător al mai multor mărci britanice de ciocolată de lux), a declarat pentru Financial Times că valul de popularitate „pare că a apărut din senin” și că produsul este „peste tot, inclusiv în cele mai mici magazine de cartier”.