vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: transporturi

29 articole
Investigații

EXCLUSIV Căror companii le va împărți Moșteanu (MApN) nouă miliarde de euro prin SAFE

România va lua împrumuturi de 16,68 miliarde de euro prin programul SAFE – Acțiune pentru Securitatea Europei pentru achiziții de armament, muniții, drone, securitate cibernetică, protecția infrastructurilor critice, dar și construcția de drumuri și poduri. DeFapt.ro a analizat cum se vor împărți banii între ministerele conduse de liderii USR, PNL și PSD. țCitește și: Guvernul l-a rechemat pe consulul la Cape Town, Andrei Zaharescu, fost purtător de cuvânt al guvernului Ponta. Zaharescu era uitat în post din 2013 Cea mai mare parte a banilor împrumutați va ajunge să fie cheltuită de Ministerul Apărării Naționale, urmat de Ministerul Transporturilor și de Ministerul Afacerilor Interne.  Ce este SAFE și care sunt condițiile de eligibilitate Consiliul Uniunii Europene a adoptat la data de 27 mai 2025 programul SAFE - „Acțiune pentru Securitatea Europei”. Acesta este un instrument financiar prin care statele membre ale Uniunii Europene au la dispoziție 150 de miliarde de euro, sub formă de împrumuturi pe termen lung cu dobânzi de până la 3%, pentru a cumpăra tehnică militară și muniții. Principala condiție pentru a putea beneficia de aceste împrumuturi este ca tehnica militară și munițiile care urmează să fie achiziționate să fie produse în proporție de minimum 65% pe teritoriul Uniunii Europene. O altă condiție prevede ca contractele de achiziție să fie semnate până în vara anului 2026, iar produsele să fie livrate până în 2030. Ce se poate cumpăra Totodată, conform documentelor publice, s-au stabilit două mari categorii de produse ce pot fi cumpărate prin SAFE. În prima categorie au fost incluse muniții și rachete, sisteme de artilerie, capacități de luptă terestră, drone mici, protecția infrastructurii critice, cibernetică și mobilitate militară. În a doua categorie intră sisteme de apărare antiaeriană și antirachetă, nave și submarine, drone și sisteme anti-drone, tehnologie pentru inteligență artificială și război electronic, sisteme C4ISTAR, active și servicii spațiale, dar și sisteme de protecție a activelor spațiale. Șeful cancelariei lui Bolojan „vămuiește” propunerile Documentele oficiale arată că România va beneficia de împrumuturi prin SAFE în valoare de16,68 miliarde de euro. Conform unei Ordonanțe de Urgență adoptate joi, Guvernul României, condus de Ilie Bolojan, a decis ca toate proiectele de achiziții să fie centralizate la nivelul Cancelariei, în fruntea căreia se află Mihai Jurcă. Mai mult, Cancelaria Prim-Ministrului negociază cooperarea cu alte state eligibile pentru a întruni condițiile de finanțare. Tot cancelarul Mihai Jurcă va primi de la Ministerul Apărării Naționale propunerile de achiziții, dar și numele potențialilor furnizori. Ulterior, Ministerul Economiei transmite (atenție, doar la solicitarea Cancelariei) propuneri de măsuri de cooperare aferente fiecărui proiect de achiziție. „Șeful Cancelariei Prim-Ministrului stabilește, prin ordin, cerințele de cooperare aferente fiecărui proiect, în acord cu prevederile Instrumentului SAFE, luând în considerare cerințele operaționale sau similare”, se mai menționează în OUG. Lista finală, aprobată de CSAT. Ultimul cuvânt îl are Comisia Europeană Dar realitatea este un pic diferită. Cancelaria va centraliza, întra-adevăr toate propunerile de achiziții, dar lista finală cu proiectele va fi aprobată de către Consiliul Suprem de Apărare al Țării, în ședința din data de 24 noiembrie 2025.  Lista finală cu documentațiile aferente va ajunge apoi la Comisia Europeană, care are drept de veto asupra proiectelor care vor fi primi finanțare. Cinci miliarde la Transporturi Ministerul Transporturilor, condus de pesedistul Ciprian Constantin Șerban, va primi în jur de cinci miliarde de euro din SAFE. Aproape 4,5 miliarde euro vor fi cheltuiți prin intermediul Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) și Companiei Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru construcția unor bucăți de autostrăzi. Prima bucată va avea o lungime de 89 de km, între Târgu Neamț (Moțca) și Ungheni, trecând prin Iași. Cealaltă, care leagă Pașcani de Suceava și Siret, va avea aproximativ 100 de km. Dar, pentru a se încadra în suma prevăzută, tronsonul de drum Suceava – Siret va fi retrogradat de la autostradă la drum expres. Diferență de peste 500 de milioane de euro va fi alocată pentru dezvoltarea infrastructurii logistice aferente Portului Constanța, dar și pentru alte proiecte minore. Predoiu împarte 2,8 miliarde euro cu Raed Arafat  Liberalul Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne, a anunțat printr-un comunicat de presă că propune proiecte în valoare de 2,8 miliarde de euro pentru a primi finanțare prin mecanismul SAFE. Însă banii îi va împărți în mod egal cu secretarul de stat Raed Arafat, șeful  Departamentului pentru Situații de Urgență. „Proiectele includ sisteme avansate de supraveghere, echipamente de protecție și mobilitate, drone pentru monitorizare, tehnologii pentru managementul situațiilor de urgență și comunicații securizate și au aplicabilitate duală, atât în pace, cât și în situații de conflict, fiind aliniate cu prioritățile de înzestrare ale MAI. (…) Bugetul propus se împarte egal între Ordine și Siguranță Publică și Situații de Urgență și Protecție Civilă, câte 1,4 miliarde euro fiecare”, se menționează în comunicatul MAI. Există deja oferte pentru miliardele destinate Armatei Useristul Ionuț Moșteanu, în calitate de ministru al Apărării Naționale, va primi diferența de aproape nouă miliarde de euro pentru înzestrarea Armatei române. În capul listei de finanțări se află achiziția de sisteme portabile de rachete Mistral 3 (MANPADS) de la compania franceză MBDA. Valoarea acestui contract este de 600 de milioane de euro. Alte 6,5 miliarde de euro vor fi alocate pentru achiziția a 216 tancuri. Contractul este vânat de sud-coreenii de la Hyundai Rotem care, după ce i-a plimbat deja pe politicienii și generalii români prin Coreea de Sud, și-au arătat disponibilitatea de a produce tancurile K2 în România. Pe fir au intrat și nemții de la Rheinmetall. Aceștia oferă tancurile KF51 Panther, care îndeplinesc integral cerințele SAFE. Cel mai probabil, însă, Rheinmetall vizează un alt contract, de 2,5 miliarde de euro: furnizarea a 298 de mașini de luptă KF41 Lynx pentru infanterie. Principalul contracandidat al nemților pentru acest contract sunt alți sud-coreeni (Hanwha), cu mașina de luptă Redback. Pe lista de achiziții a MApN prin SAFE se mai află 200.000 de arme de asalt, tip NATO, în șase configurații. Contractul, în valoare de 440 de milioane de euro, este vizat de compania belgiană FN Herstal, dar și de nemții de la Heckler & Koch (HK). O altă companie care vrea să obțină contractul este SIG Sauer. Totodată, se vrea și cumpărarea de radare militare de la compania franceza Thales.  

Căror companii le va împărți Moșteanu (MApN) nouă miliarde de euro prin SAFE (sursa: Facebook/Ionuț Moșteanu)
Ministru turc, amendat pentru viteză excesivă (sursa: X/Abdulkadir URALOĞLU)
Internațional

VIDEO Ministrul turc al Transporturilor s-a filmat conducând cu 225 km/h pe autostradă

Ministru turc, amendat pentru viteză excesivă. Ministrul transporturilor din Turcia, Abdulkadir Uraloglu, a primit o amendă după ce a publicat pe X un videoclip în care conducea cu 225 km/h pe autostrada Ankara–Nigde, aproape dublul vitezei legale. Imaginile au stârnit un val de critici pe rețelele sociale. Ministru turc, amendat pentru viteză excesivă Clipul, însoțit de muzică folk și fragmente dintr-un discurs al președintelui Recep Tayyip Erdogan, îl arăta pe ministru depășind rapid alte mașini pe banda de viteză. Citește și: Primul atac major al lui Călin Georgescu împotriva lui Simion și a AUR Videoclipul a fost perceput ca o promovare a infrastructurii realizate de guvern. Poliția rutieră aplică sancțiunea Poliția turcă a emis o amendă de 9.267 lire turcești (aproximativ 280 de dolari) pentru depășirea limitei de viteză, la circa 50 km de Ankara. Limita maximă legală pe autostrăzile din Turcia este de 140 km/h. Scuze publice după reacția negativă Confruntat cu numeroase critici, Uraloglu a publicat pe X o imagine cu amenda primită, însoțită de mesajul: „Prezint scuze națiunii noastre”. Potrivit datelor oficiale, anul trecut peste 6.300 de persoane au murit în aproape 1,5 milioane de accidente rutiere în Turcia.

Cel mai mare eșec din PNRR: se taie două miliarde de euro pentru căi ferate și metrou Foto: Facebook
Economie

Cel mai mare eșec din PNRR: se taie două miliarde de euro pentru căi ferate și metrou

Cel mai mare eșec din PNRR: se taie două miliarde de euro pentru căi ferate și metrou, arată un document publicat de Guvern. Acest document este o anexă la memorandumul cu tema: “Aprobarea mandatării Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) în vederea finalizării ajustării Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă“.  Citește și: Autostrada A8, mai aproape să fie abandonată decât să primească finanțare Cel mai mare eșec din PNRR: se taie două miliarde de euro pentru căi ferate și metrou Anexa arată clar de unde se “taie“ finanțări din PNRR, iar cele mai mair “ajustări“ sunt la Transporturi - unde, politic, responsabilitatea revine fostului ministru Sorin Grindeanu, acum președintele PSD. Nu mai puțin de 1,369 miliarde de euro se taie de la “Modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare“. Alte 1,87 miliarde de euro se mută din grant în loan, deci România va trebui să returneze banii cu dobândă, chiar dacă modică. Încă 135 de milioane de euro se pierd de la achiziționarea de material rulant, iar 280 milioane de euro se mută din grant în loan. “Dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în Municipiile București și Cluj-Napoca“ rămâne fără 600 milioane de euro, toată alocarea.     

Transporturile vor să scumpească masiv călătoriile STB+metrou Foto: Facebook
Eveniment

Plătim dezastrul Metrorex: Transporturile vor să scumpească masiv călătoriile STB+metrou

Plătim dezastrul Metrorex: Transporturile vor să scumpească masiv călătoriile STB+metrou. Potrivit unui proiect de ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, prețurile pentru acest tip de bilete/abonamente comune se vor scumpi între 30 și 40%. Citește și: Magistrații, disperați că Bolojan se atinge de pensiile lor: „măcelar”, „dictat”, abuz În ianuarie, acest minister a scumpit puternic biletele la metrou, pentru a acoperi creșterile salariale de la metrou. Marți, ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban (PSD), a anunțat căa trimis Corpul de Control al Ministrului Transporturilor la Metrorex pentru a verifica sporurile acordate și contractele.  Transporturile vor să scumpească masiv călătoriile STB+metrou „Începând cu data de 1 ianuarie 2025, tarifele la călătoria cu metroul au fost modificate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 4094/2024 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1.026/2021 privind aprobarea tarifelor de călătorie cu metroul. În cadrul acestei modificări nu au fost incluse decât titlurile de călătorie valabile exclusiv la călătoria cu metroul, nu și cele de tip «metropolitan integrat», ce permit călătoria atât cu metroul, cât și cu mijloacele de transport public de suprafață din București și județul Ilfov ale operatorilor de transport ce au încheiate contracte de servicii publice cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (ADI-TPBI). Ultima modificare a acestor tarife a avut loc la 1 august 2021 în condițiile în care, cel puțin pentru perioada august 2021 - septembrie 2024, prețurile de consum pentru anumite elemente care au pondere mare în cheltuielile de exploatare ale Metrorex au crescut, astfel: pentru combustibili           131,07%, pentru apă, canal 151,63%, pentru energie termică 153,91%”, explică ministerul Transporturilor.  În consecință, o călătorie STB+Metrou, care costa cinci lei, va ajunge la șapte lei. Zece călătorii de 120 de minute vor fi 59 de lei față de 45 de lei, acum.  Așa numitul „Abonament metropolitan și metrou/12 luni” se va scumpi de la 1.200 lei la 1.410 lei. 

La Transporturi (CA), majoritar pile politice (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)
Politică

La Transporturi, doar un membru de CA din șase e competent. Bolojan: Nu mai au ce căuta în funcții

La Transporturi (CA), majoritar pile politice: cam unul din șase membri ai Consiliilor de Administrație din subordinea Ministerului Transporturilor sunt calificați în domeniu. La Transporturi (CA), majoritar pile politice Informația i-a fost transmisă premierului Ilie Bolojan în direct la B1 TV (VIDEO, de la minutul 39). Bolojan nu a contrazis aceste date. Citește și: Clădire de 1.500 mp a Ministerului Economiei, închiriată la zeci de firme pe zero lei "Nu este o problemă că un om este numit undeva în sectorul public chiar cu sprijin politic. Nu trebuie să fim ipocriți. Numirea într-o poziție de secretar de stat sau alte funcții poate avea o componentă politică. Problema este ca acei oameni să fie competenți — asta e o condiție de bază. (...) Indicatori de performanță sau concedieri Din punctul meu de vedere, oamenii care sunt astăzi în companii, dacă acceptă indicatori de performanță corect stabiliți, pot rămâne. Să pună în aplicare acești indicatori. Vom avea: companii mai bine administrate, mai puține pierderi, subvenții mai mici de la stat, mai mult profit, servicii mai bune. Statul va câștiga. Cetățenii vor câștiga. Și, indirect, și acești oameni vor câștiga. Dar, dacă nu acceptă indicatorii și nici nu fac nimic — iar noi îi ținem acolo doar pentru că i-a propus cineva — , vom continua greșelile din trecut. Astfel de oameni fără responsabilitate reală nu mai au ce căuta în astfel de funcții, indiferent de cine i-a propus.", a răspuns premierul.    

Ministrul Transporturilor promite kilometri de autostradă (sursa: Facebook/Ciprian Serban)
Eveniment

Ministrul Transporturilor se laudă cu aproape 25 km din Autostrada A8

Ministrul Transporturilor promite kilometri de autostradă. Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban, a anunțat luni semnarea autorizației de construire pentru un nou tronson al Autostrăzii A8, între Târgu Mureș și Miercurea Nirajului. Acest segment include și legătura cu Autostrada A3 și este esențial pentru începerea efectivă a lucrărilor. Ministrul Transporturilor promite kilometri de autostradă „Am dat undă verde pentru un nou tronson al Autostrăzii A8! Astăzi, a fost semnată autorizaţia de construire pentru 22 de kilometri ai Autostrăzii Târgu Mureş - Târgu Neamţ, între Târgu Mureş şi Miercurea Nirajului, plus legătura cu Autostrada A3. Citește și: Primarul Buzăului, membru PSD, îl desființează pe Grindeanu pentru licitațiile incorecte din PNRR Această autorizaţie este esenţială! Fără ea, lucrările nu pot începe", a transmis ministrul Ciprian Şerban pe pagina sa de Facebook. Proiect de peste 760 milioane lei în județul Mureș Tronsonul autorizat cuprinde 22 km de autostradă și 2,4 km de drum de legătură, în județul Mureș, și traversează 6 localități. Valoarea totală a lucrărilor depășește 760 milioane lei, iar termenul de execuție este estimat la 17 luni. Autostrada A8 – legătura strategică dintre Moldova și Transilvania Ministrul Transporturilor a subliniat importanța acestui proiect pentru conectivitatea regională: „Autostrada A8 va lega Moldova de Transilvania – un vis aşteptat de zeci de ani, iar azi facem un pas important în realizarea acestui obiectiv de infrastructură. Ştiu cât de mult a fost aşteptată această autostradă. Semnătura de azi înseamnă că nu mai vorbim doar de promisiuni, ci de muncă pe teren", a mai declarat Ciprian Șerban.    

Deputatul Ciprian Șerban, recomandat de Sorin Grindeanu la Transporturi (sursa: Facebook/Sorin Grindeanu)
Politică

Deputat apropiat de fugarul Arsene, în cărți pentru Transporturi pe mâna lui Grindeanu - surse

Deputatul Ciprian Șerban, recomandat de Sorin Grindeanu la Transporturi, afirmă surse politice. Citește și: EXCLUSIV Patronul Nuba, clubul unde Sorin Grindeanu se afișa cu Laura Vicol, împrumut la PSD de 1,6 milioane de lei printr-o firmă fără activitate De fapt, Grindeanu vrea să fie președinte al Camerei Deputaților, a treia funcție în stat, așa că îl dă deoparte pe Șerban, care ocupă acum acest post, și-i oferă la schimb acest minister. Deputatul Șerban, recomandat de Grindeanu la Transporturi Ciprian Șerban nu are nici o legătură cu Transporturile: el a absolvit științe politice la Universitatea Petre Andrei din Iași și a fost city manager la Roznov, înainte de a ajunge deputat PSD, în 2016.  În 2012, Șerban a fost ales consilier judeţean pe listele PP-DD, formațiunea lui Dan Diaconescu. Ulterior el s-a înscris în UNPR, partidul lui Gabriel Oprea. Ulterior, a intrat în PSD prin Alianţa electorală PSD-UNPR. El și rudele sale au deținut sau mai dețin diferite firme care au fost abonate la contracte cu statul.  „Poate cea mai cunoscută dintre afacerile lui Ciprian Șerban este IN2Energy Holding SRL, firmă prin care a fost desfășurată «Afacerea Beculețelor». Compania, fondată în 2014 și administrată de Șerban și soția sa, a fost una dintre firmele care au obținut contracte publice pentru modernizarea iluminatului stradal în Neamț. Afacerea a fost criticată pentru lipsa de transparență și pentru sumele semnificative cheltuite pe beculețe LED, cu suspiciuni privind profituri exagerate”, scria în noiembrie 2024 News Moldova. „Mulțumesc domnului Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților și președinte al PSD, și domnului Ionel Arsene, președintele filialei PSD Neamț, pentru încrederea pe care mi-au acordat-o”, spunea Șerban în februarie 2022, când a fost promovat vicepreședinte a Camerei Deputaților. „Felicitări, Ciprian Șerban, pentru alegerea ta în funcția de vicepreședinte al Camerei Deputaților!”, îi răspundea Arsene.   

Grindeanu i-a găsit sexy-coafezei Hunyadi, cu care se plimba cu avioanele Nordis, două noi sinecuri Foto: Facebook
Politică

Grindeanu i-a găsit sexy-coafezei Hunyadi, cu care se plimba cu avioanele Nordis, două noi sinecuri

Președintele PSD, Sorin Grindeanu, i-a găsit sexy-coafezei Monica Hunyadi, cu care se plimba cu avioanele Nordis, două noi sinecuri din gestiunea ministerului Transporturilor. Citește și: Cine răspunde pentru dezastrul Praid: Dobrea, funcționar din Lehliu Gară, cu masterat la Academia de Poliție și client PSD-Galați, director Salrom Grindeanu i-a găsit sexy-coafezei Hunyadi două noi sinecuri La finalul anului 2024, când opinia publică era concentrată pe alegerile parlamentare și prezidențiale, Hunyadi a fost plasată în consiliul de administrație (CA) al companiei Electrificare CFR și în consiliul de conducere al Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR).  Potrivit unei declarații de avere depusă de Hunyadi în decembrie 2024, ea a acâștigat în anul fiscal 2023 doar 30.192 de lei, tot în calitate de membru al CA-ului Electrificare CFR. Ea deține însă un Porsche, din 2018, bijuterii cu o valoare estimată la 10.000 de euro și un apartament de 75 mp în Voluntari.  „În câteva din cele cinci zboruri dus-întors figurează doar numele familiei Vicol – Ciorbă. În altele apar liderii PSD Marcel Ciolacu, Sorin Grindeanu sau Alfred Simonis, împreună cu alte persoane din anturajul lor, ca Sorina Docuz sau Monica Hunyadi, numită de ministrul Grindeanu în februarie 2022 administrator provizoriu la Compania CFR Electrificare”, arăta G4Media în noiembrie 2024.  Declarațiile de avere ale lui Hunyadi sunt pline de elemente contradictorii. În iulie 2024, apartamentul din Voluntari avea 104 mp, în declarația din decembrie 2024 avea doar 75 mp.  În iulie 2024, avea trei mașini - două Porsche și un BMW. În decembrie 2024, mai era doar o mașină dar ea nu menționa vânzarea celorlalte două. În decembrie 2024, Monica Hunyadi declara 30.192 de lei de la Electrificare CFR, în iulie ea consemna 55.352 de lei de la această companie și 22.969 de lei, CIM de la Hunymoo Voluntari - un salon de înfrumusețare. Datele din ambele declarații de avere ar trebui să se refere la anul fiscal 2023.  Chiar și numărul conturilor lui Hunyadi este diferit de la o declarație la alta, dar sumele sunt nesemnificative. În anul fiscal 2022, ea declara venituri de 5.300 de lei, iar Porsche-ul din 2018 nu apărea în declarația de avere. 

Informații controversate despre posibila oprire a lucrărilor la autostrăzile din portofoliul UMB Foto: Facebook
Eveniment

Informații controversate despre posibila oprire a lucrărilor la autostrăzile din portofoliul UMB

Informații controversate despre posibila oprire a lucrărilor la autostrăzile din portofoliul UMB: pagina de Facebook Drum Expres Focșani-Brăila- Constanța a scris că compania controlată de Dorinel Umbrărescu opreșește lucrările pe A3 (autostrada Transilvania) și A8 (Ungheni-Târgu Mureș). Citește și: Biserica Ortodoxă Română își declară neutralitatea în alegerile prezidențiale. Bisericile maghiare au cerut contracararea extremismului Informații controversate despre posibila oprire a lucrărilor la autostrăzile din portofoliul UMB În plus, „ca element de noutate, a scăzut ritmul și pe A7 lotul 3 Ploiești-Buzău, al turcilor de la Nurol-Makyol”. Ulterior, pagina de Facebook a scris că „Guvernul României a reușit totuși să se împrumute, doar că la niște costuri destul de mari. Deci, există totuși posibilitatea (foarte mică, de altfel), ca șantierele mai sus menționate, să nu se oprească”.  CNAIR a dezmințit informațiile susținând că ar fi vorba de o „pauză programată de o săptămână” pentru muncitorii de la UMB. Pe de altă parte, CNAIR scrie, fără să ofere detalii, că „este normal că toți constructorii să fie preocupați de asigurarea fluxurilor financiare care le permit continuarea activității în viitor, iar aceste fluxuri sunt asigurate atât din fonduri europene cât și din bugetul de stat”.  „Drum Expres Focșani-Brăila-Constanța” susține că „nu s-au plătit facturile pe lucrările executate și  predate către #CNAIR” și „nu s-au plătit diurnele  către șoferi”. Această pagină de Facebook prezintă discuțiile de pe un grup al celor care lucrează pentru UMB. În unul din aceste grupuri se arată că restanțele la plată sunt, în unele cazuri, din toamna anului 2024. Însă CNAIR intensifică controalele și ridică obiecții la lucrările efectuate pentru a justifica amânarea plăților, iar constructorii să nu ceară penalități.

Un polițist din Timiș, fieful lui Grindeanu, specialist în transporturi, căi ferate și autostrăzi Foto: debanat.ro
Politică

Un polițist din Timiș, fieful lui Grindeanu, specialist în transporturi, căi ferate și autostrăzi

Un polițist din Timiș, fieful lui Grindeanu, Ion Damian, a devenit specialist în transporturi, căi ferate și autostrăzi și încasează sume impresionante de la stat. Acesta și-a luat licența la controversata Academie de Poliție și a fost ofițer de poliție din 2001 în 2012. Citește și: Noi măsuri de jupuire a contribuabililor pregătite de Guvern, deși salariile bugetarilor cresc în continuare Un polițist din Timiș, fieful lui Grindeanu, specialist în transporturi, căi ferate și autostrăzi Din acel an, Ion Damian a început să fie plasat în diferite funcții publice cu care nu pare să fi avut vreo legătură: a fost director în ANAF, inclusiv la controversata direcție de executări silite „cazuri speciale”, din 2015 în 2021 (cu o întrerupere). Aceasta este direcția care ar fi trebuit să recupereze, printre altele, banii furați în mari dosare de corupție. Presa a scris în repetate rânduri despre eșecul acestei direcții, cazul cel mai cunoscut fiind al lui Dan Voiculescu.  din 2022 este secretar general adjunct la ministerul Transporturilor în 2016 a făcut parte din adunarea generală a acționarilor la mina Băița - nu este clar ce  îl făcea competent în 2018 a fost în CA-ul regiei de administrare a domeniului public din județul Argeș din 2022, Grindeanu l-a plasat în CA-urile CFR și CNAIR, companiile care administrează rețeaua de căi ferate, repectiv se ocupă de construcția de autostrăzi. El este chiar președinte al CA-ului CNAIR.  Ion damian a încasat, în 2023, net: 113.000 lei de la ministerul Transporturilor, 92.000 lei de la CNAIR și 87.000 de lei de la CFR. În 2025, indemnizația membrilor CA-ului CNAIR se va dubla, față de 2023, arată un proiect de buget al acestei companii. 

Politruc PSD, Cristian Șologon, numit al cincilea secretar de stat la Transporturi Foto: Facebook
Politică

Politruc PSD, numit al cincilea secretar de stat la Transporturi, cu încălcarea legii

Un politruc PSD din Suceava, Cristian Ioan Șologon, a fost numit al cincilea secretar de stat la Transporturi, cu încălcarea unei ordonanțe, OUG 16/2025, emisă acum opt zile. La Transporturi ar fi trebuit să rămână doar patru secretari de stat, scrie clar în anexa la această ordonanță. Citește și: Primarul PNL din Rădăuți, Bogdan Loghin, a venit la București ca să anunțe că-l susține pe Nicușor Dan Politruc PSD, numit al cincilea secretar de stat la Transporturi Însă, potrivit informațiilor de pe site-ul Transporturilor, la acest minister sunt cinci secretari de stat: Șologan, Ionel Scrioșteanu, Bogdan Mîndrescu, Adrian Foghiș și Ionuț Săvoiu.  Potrivit Monitorului de Suceava, din 1992 până în 2005 Şologon a fost administrator la afacerea familiei, de producere de flori şi amenajare spaţii verzi, electrician la o firmă producătoare de panouri pentru mobilă şi profesor suplinitor de limbă română la şcoala gimnazială din Zahareşti.  El a absolvit facultatea de inginerie electronică din cadrul universității locale După ce a intrat în politică a ajuns subprefect de Suceava și subsecretar de stat la ministerul Dezvoltării, în regimul Dragnea.  „Astăzi, prin ordonanță de urgență, Guvernul a mai luat o decizie pentru limitarea numărului funcțiilor de demnitate publică la nivel de secretari de stat și subsecretari de stat din cadrul ministerelor, pentru a continua prevederile din planul de guvernare privind reducerea aparatului bugetar (...) Un număr total al secretarilor de stat a fost convenit astăzi la 56 - dau și o informație de context: dacă nu mă înșel, în prezent sunt 75 de secretari de stat”, spunea purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, la 20 martie.  Noul secretar de stat de la Transporturi, Cristian Ioan Șologon, a fost ales sâmbătă prim vicepreședinte al organizației județene PSD Suceava în prezența premierului Marcel Ciolacu.  

Pentru că banii PNRR nu vin, Transporturile cer din Fondul de rezervă Foto: Realitatea.net
Economie

Pentru că banii PNRR nu vin, Transporturile scot Fondul de rezervă

Pentru că banii din PNRR nu mai vin, Transporturile scot un miliard de lei din Fondul de rezervă, pentru plata constructorilor care lucrează la autostrăzi. De altfel, încă din 2022, fostul ministru al Proiectelor Europene, Marcel Boloș, avertizase că există acest risc: dacă PNRR se blochează, firmele care lucrează la proiecte ce ar trebui finanțate din acest program vor trebui plătite din buget. Citește și: Un fost polițist se pensionează la 48 de ani și va avea o pensie de cel puțin 25.000 de lei pe lună Guvernul Ciolacu a depus a treia cerere de plată prin PNRR la 18 decembrie, dar ea nu a fost aprobată nici acum. Mai mult, oficialii Executivului au estimat că va fi aprobată plata unei sume mult mai mici decât cea solicitată, de circa două miliarde de euro. Pentru că banii PNRR nu vin, Transporturile scot din Fondul de rezervă „Menționam că alocarea aferentă titlului 61 «Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR» Componenta 4 Transport sustenabil a fost consumată până la această dată în proporție de 93% existând în același timp și facturi neplătite aferente unor lucrări deja executate în valoare de 1.050.000 mii lei”, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre de guvern prin care ministerul Transporturilor cere 1,5 miliarde de lei din Fondul de rezervă, pentru mai multe companii din subordine, inclusiv CNAIR. Și CFR se află într-o situație asemănătoare cu compania de drumuri: a înregistrat facturi „fără alocație bugetară” în valoare totală de 101.907 mii lei pentru plata unor proiecte finanțate din fonduri europene. Aceste facturi, pentru lucrările la proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria”, sunt scadente în octombrie. Și acești bani ar trebui scoși din Fondul de rezervă al Guvernului. Mai rău, CFR SA are nevoie de 100 de milioane de lei pentru plata salariilor sau a curentului electric. Nu este clar de ce ministerul Transporturilor nu a cerut acești bani la rectificarea bugetară, care a fost efectuată acum zece zile prin ordonanță de urgență.

Guvernul a rămas fără bani pentru plata companiilor care construiesc autostrăzi PNRR Foto: Facebook
Eveniment

Guvernul, fără bani plata companiilor construiesc autostrăzi PNRR

Guvernul a rămas fără bani pentru plata companiilor care construiesc autostrăzi finanțate prin PNRR. În consecință, Ministerul Transporturilor apelează la Fondul de rezervă al Guvernului pentru a plăti facturile restante către constructori. Citește și: CNAS nu are bani pentru salariile angajaților spitalelor publice, care trebuie plătite până pe 15 septembrie, și cere o suplimentare masivă de fonduri de la Ciolacu România a depus a treia cerere de plată pentru fonduri PNRR în decembrie 2023, dar până acum Comisia Europeană nu a aprobat-o. Informația apare în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre de guvern prin care ministerul Transporturilor cere din fondul de rezervă 573 de milioane de lei, adică aproape 115 milioane de euro. Guvernul, fără bani pentru plata companiilor care construiesc autostrăzi PNRR „Antreprenorii, cu care beneficiarii Planului National de Redresare si Rezilienta au încheiat contractele de executie au realizat lucrările, au facturat lucrările respective însă fonduri disponibile pentru plata lor in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii nu mai există în acest moment. Menționăm că este absolut necesară plata facturilor respective atât pentru a stinge datoriile către antreprenori, cât și pentru ca banii plătiți să poată fi solicitați către Comisia Europeană (...) În vederea finalizării si închiderii unor secțiuni din rețeaua rutier este necesara asigurarea resurselor financiare necesare plaților curente pentru urmatoarele proiecte: Autostrada Buzau- Focșani, Autostrada Ploiesti Buzau, Autostrada Focsani Bacau, Autostrada Buzau Pascani, oarecum si Autostrada Transilvania Sectiune Nadaselu Poarta Salajului De asemenea mai sunt si alte proiecte pentru care se solicita finantare suplimentara avand in vedere ca au un grad mediu de executie si au deja facturi si certficate intermediare de plata emise: Autostrada A8 Targu Mures Targu Neamt, Autostrada Lugoj Deva Sectiunea Marginea Holdea, Sporirea sigurentei rutiere pe timp de noapte prin semnalizarea sectoarelor de drum periculoase cu surse de lumine ce utilizeaza energie verde, Proiectare si amenajere intersectie cu sens giratoriu in zona drumului national DN 39 precum si Elaborarea SF si PAC pentru realizare obiectiv de investitii amenajare pasaj pietonal subteran DN 2 in localitatea Nicolae Balcescu judetul Bacau”, se arată în nota de fundamentare a ministerului Transporturilor. Citește și: Cotele candidaților la președinție la casele de pariuri: pariorii cred că PSD câștigă în orice variantă

Grindeanu, direct responsabil de dezastrul din Transporturi Foto: Romania Curata
Eveniment

Grindeanu, direct responsabil de dezastrul din Transporturi

De ce ministrul PSD Sorin Grindeanu este direct responsabil de dezastrul din Transporturi și de ratarea vacanțelor a zeci de mii de cetățeni români: de la haosul de pe Otopeni și de la Tarom, la CFR-ul falit și închiderea haotică a Văii Oltului. Citește și: RetuRO SGR rămâne cu 30 mil. EUR lunar cash, dar numărul automatelor de colectare este de abia 3.000 și nu crește. Danemarca are 14.500 de automate la o populație de numai șase milioane Grindeanu, direct responsabil de dezastrul din Transporturi Toate aceste structuri - aeroportul Otopeni, Tarom, CFR Călători și CFR, precum și CNAIR - sunt direct subordonate ministerului Transporturilor, iar Grindeanu a profitat de puterea sa ca să le poltizeze, în loc să selecteze manageri competenți. Aeroportul Otopeni - denumirea sa completă fiind Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) - a avut profit, dar în loc să-l investească, l-a redistribuit sub formă de dividende. La CNAB, Transporturile dețin 80% din acțiuni, iar Fondul Proprietatea - 20%. Din profitul pe 2023, Transporturile au luat dividende de 321 de milioane de lei. “Ultima extindere a aeroportului a fost finalizată în 2011, când a fost deschis un nou terminal. La acea vreme, Otopeniul avea doar 5 milioane de pasageri, faţă de 15 milioane în prezent. Aeroportul din Iaşi, cu 2,3 milioane de pasageri, are în prezent o suprafaţă aproape similară cu cea a Otopeniului“, a explicat, azi, Ziarul Financiar. Tarom este pe pierdere din 2007. În 2022, TAROM a raportat o cifră de afaceri de 1.116.291.444 lei și pierderi de 284.824.646 lei. Pentru 2023 nu a fost încă prezentat un bilanț. Conform rapoartelor publicate de Tarom, conducerea companiei beneficiază de salarii lunare brut de peste 36.000 de lei. Directorul General, Costin Iordache, primește o remunerație brută de 37.000 de lei pe lună, în timp ce Directorul Financiar și Directorul Comercial câștigă fiecare 36.131 lei lunar. CFR Călători estimează pentru anul 2024 pierderi de 1,026 miliarde de lei, cu 464% mai mari decât cele raportate la 31 decembrie 2023, acestea fiind determinate în principal de scăderea cu aproape 30% a compensației acordate de la bugetul de stat și de creșterea cheltuielilor salariale la aproape 1,8 miliarde de lei ca urmare a aplicării Legii privind statutul feroviarului. CNAIR a anunțat extrem de târziu că va închide Valea Oltului, deși putea să prevadă acest moment încă de acum doi ani. “Existau alte soluții, dar trebuiau făcute din timp. Nimeni nu cere să faci o deviere a Oltului de pe o zi pe alta. Poate era nevoied e un an, poate de doi ani. Problema asta se știe în Compania de Drumuri și în Minister de mai bine de doi ani de zile, încă din timpul licitațiilor“, a explicat Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura. Pe lângă aceste probleme, CNAIR a anunțat abia recent că partea bulgară închide parțial podul Giurgiu-Ruse, iar în București, în zona Pieței Presei Libere, se vor accentua ambuteiajele, fiindcă încep cu întârziere lucrările la linia de metrou spre Otopoeni.

PNL va cere demisia lui Grindeanu (sursa: Inquam Photos/George Călin)
Eveniment

PNL va cere demisia lui Grindeanu

PNL va cere demisia lui Grindeanu. Fricțiuni din ce în ce mai mari în guvernul PSD-PNL: liberalii se pregătesc să ceară ieșirea din Executiv a ministrului Transporturilor. PNL va cere demisia lui Grindeanu Recenta decizie a ministrului Sorin Grindeanu de a închide complet circulația pe DN7, care traversează Valea Oltului, a luat prin surprindere România. Citește și: VIDEO Tupeu gros: Grindeanu s-a dus pe Valea Oltului cu elicopterul chiar în mijlocul scandalului referitor la închiderea circulației Vineri, 5 iulie, Grindeanu s-a deplasat la Boița, pe Valea Oltului, pentru a-și explica decizia. A fost o vizită de lucru din elicopter, la propriu. Ministrul a invocat pentru alegerea transportului aerian programul încărcat de vizite pe șantierele arterelor rutiere din zonă. Potrivit surselor politice ale DeFapt.ro, PNL nu va lăsa să treacă acest scandal și va cere public demiterea lui Grindeanu de la șefia Transporturilor. Grindeanu se află în conflict cu șeful PNL, Nicolae Ciucă, pe care l-a ironizat în legătură cu cerințele liberalilor referitoare la calendarul alegerilor prezidențiale. API: Nu va dura o lună, va dura două, probabil Decizia a fost criticată și de Asociația Pro Infrastructură. "Soluția decentă într-o țară normală ar fi fost devierea traficului în zona afectată prin mutarea DN7 pe celălalt mal al Oltului cu un pod (temporar) și folosirea infrastructurii existente. Dar asta presupune gândire, bani, muncă birocratică și, mai ales, asumare. Greu de crezut că închiderea va fi doar de o lună. Nu ar fi exclus să dureze dublu. Mai mult, defrișările acestea se fac doar pentru studiul geotehnic (foraje), NU lucrări. Acelea vor fi... la Sfântul Așteaptă. Iar în timpul lucrărilor vor veni, probabil, alte restricții.", a arătat Asociația într-o postare pe Facebook. "Închiderea Văii Oltului va fi un dezastru rutier" Și Radu Burnete, director executiv al Confederației Patronale Concordia, a comentat în termeni duri măsura de închidere a DN7. "Închiderea Văii Oltului va fi un dezastru rutier însă nu asta este cel mai tragic din păcate. Nu mă pricep. Poate că e inevitabilă această închidere. Tragic este că ilustrează perfect un lucru pe care îl spun de ani de zile încât mi s-a făcut și mie silă: transparență, predictibilitate, consultare. Nu poți să închizi cea mai importantă arteră economică a României anunțând din 3 pentru 8 iulie. Așa ceva trebuia anunțat cu minimum 6 luni înainte dacă nu mai mult. Oamenii aveau timp să își planifice concediile, afacerile, evenimentele. Poate în 6 luni de zile avea totuși cineva o soluție mai bună, de ce să gândească 20 de oameni când pot gândi 20.000? Aveai timp să explici de 100 de ori. Unii tot ar fi înjurat, dar mult mai puțini. Așa o să înjure toată lumea și pe bună dreptate. De ce avem studii de fezabilitate și pre-fezabilitate? De ce ne costă statul român o treime din PIB dacă nu poate să anticipeze ceva ce nu e chiar program spațial?".

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră