luni 15 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: marea neagra

73 articole
Internațional

Erdoğan începe să simtă efectele războiului din Ucraina: cere pace în Marea Neagră

Președintele Turciei, Recep Tayyip Erdoğan, a avertizat sâmbătă că Marea Neagră nu trebuie să devină o zonă de confruntare militară între Rusia și Ucraina, subliniind necesitatea menținerii siguranței navigației într-o regiune strategică pentru comerțul internațional. Declarația vine în contextul intensificării atacurilor din ultimele săptămâni, inclusiv al unui incident recent în care o navă comercială sub pavilion turc a fost avariată. Navă turcească avariată într-un atac aerian rusesc O navă comercială turcă a fost avariată vineri în urma unui atac aerian rusesc desfășurat în apropierea orașului-port ucrainean Odesa, pe litoralul Mării Negre. Citește și: EXCLUSIV Soțul șefei Curții de Apel București a primit sute de mii de lei de la instanțe pentru expertize contabile. Sumele s-au dublat după avansarea Lianei Arsenie Incidentul a amplificat îngrijorările Ankarei privind securitatea rutelor maritime din zonă. „Toată lumea are nevoie de o navigație sigură” Aflat la bordul avionului prezidențial, la întoarcerea din Turkmenistan, Erdogan a declarat jurnaliștilor că transformarea Mării Negre într-un teatru de confruntare nu ar aduce beneficii nici Rusiei, nici Ucrainei. „Marea Neagră nu ar trebui considerată o zonă de confruntare. Toată lumea are nevoie de o navigație sigură în Marea Neagră”, a subliniat liderul turc. Discuții Erdogan–Putin despre o încetare limitată a focului Atacul asupra navei turcești a avut loc la câteva ore după ce Erdogan a discutat cu președintele rus Vladimir Putin despre posibilitatea unei încetări limitate a focului, care să vizeze în special instalațiile energetice și porturile. Cei doi lideri au abordat subiectul în marja unui summit desfășurat în Turkmenistan, într-un moment marcat de tensiuni crescânde în regiune. Turcia avertizează asupra unei „escaladări îngrijorătoare” În ultimele săptămâni, Turcia a transmis avertismente repetate privind o escaladare îngrijorătoare în Marea Neagră, după ce Ucraina a revendicat atacuri cu drone asupra unor petroliere cu legături rusești. Ankara încearcă să evite destabilizarea unei zone esențiale pentru transportul cerealelor și al resurselor energetice. „Putin cunoaște poziția Turciei” Erdogan a afirmat că a discutat pe larg cu Vladimir Putin despre războiul din Ucraina și eforturile de pace, subliniind că liderul de la Kremlin este pe deplin conștient de poziția Turciei. „Putin știe foarte bine care este poziția Turciei în această chestiune”, a declarat președintele turc. Ankara speră la discuții și cu Donald Trump După întâlnirea cu președintele rus, Erdogan a afirmat că Turcia speră să aibă posibilitatea de a discuta planul de pace pentru Ucraina și cu președintele american Donald Trump. „Pacea nu este departe, o putem vedea”, a spus liderul de la Ankara, exprimând un optimism prudent. Rol strategic al Turciei în regiunea Mării Negre De la începutul războiului din Ucraina, în februarie 2022, Turcia a menținut relații atât cu Moscova, cât și cu Kievul. În același timp, Ankara controlează strâmtoarea Bosfor, un coridor strategic pentru transportul grâului ucrainean și al petrolului rusesc către Marea Mediterană. Poziția Turciei rămâne una-cheie în orice discuție legată de securitatea și stabilitatea regiunii Mării Negre.

Erdoğan cere pace în Marea Neagră (sursa: kremlin.ru)
Interzis la pescuit, sturionul sălbatic braconat se vinde la liber în restaurante în Deltă (sursa: Poliția de Frontieră)
Investigații

EXCLUSIV Interzis la pescuit, sturionul sălbatic braconat se vinde la liber în restaurante în Deltă

De aproape 20 de ani, pescuitul sturionilor este interzis în România pentru că cele patru specii din această grupă care mai există în apele românești sunt periclitate și critic periclitate. Pescuirea, transportul și depozitarea oricărui exemplar de cegă, morun, păstrugă sau nisetru se pedepsesc cu închisoarea. Aceste măsuri drastice au fost luate pentru ca populațiile de sturion să se poată regenera, după ce s-a constatat că alte două specii, viza și șipul, altădată bine reprezentate în Dunăre și Marea Neagră, au dispărut din România. După două decenii de restricții, însă, stupoare: ceea ce părea a fi, în ultimii ani, un reviriment al populației de sturion s-a dovedit doar o alarmă falsă. Cercetătorii au fost șocați să constate, în 2024, că numărul exemplarelor capturate în scop științific pentru evaluarea numărului de indivizi ai grupului de specii a scăzut catastrofal. Sturionii nu au dispărut misterios, ci au fost exterminați, metodic și la vedere, atât pe Dunăre, cât și în Marea Neagră, în ciuda interdicțiilor și consecințelor penale. Morunul din restaurant, mai mare decât bucătăreasa În cel mai estic punct al României, la Sulina, se află unul din locurile preferate de sturioni, golful Musura. Sute de metri de plase de pescuit sunt descoperite periodic de polițiști în apa golfului. Plase în care, de fiecare dată, sunt prinși și sturioni. La un kilometru de limita sudică a golfului, peste brațul Sulina al Dunării, se află una din multele pensiuni din zonă. Restaurantul pensiunii i-a fost recomandat reporterului DeFapt.ro, de către proprietarul altei pensiuni, pentru sturionul gustos din meniu. E început de octombrie și în restaurant nu e nimeni. Reporterul alege din meniu sturionul pe plită. Morun sălbatic gătit pe plită și servit la restaurant în Sulina (sursa: DeFapt.ro) Întrebată dacă sturionul e românesc, una din bucătărese confirmă. „Da, da, nu e de cultură, e românesc. Avem un morun mare. Peștele e proaspăt. Tot! Patronul are peste drum cherhanaua lui. E aici, peste Dunăre. Ultima dată, (patronul – n.r.) a adus unul mare, mai mare decât mine”, spune bucătăreasa, o femeie de statură medie. „De abia l-am tăiat cu M. (cealaltă bucătăreasă a restaurantului – n.r.), l-am făcut rondele”, continuă ea pe tonul cel mai firesc, de parcă nu ar fi auzit niciodată de interdicția la sturion. Cega ce-mi place mie La insistențele reporterului DeFapt.ro, în rol de turist oarecare la Sulina, M., cealaltă bucătăreasă, dă și mai multe detalii despre peștele din farfurie. „Ăsta e morun. Morun! În storceag tot morun aveți. O să vedeți și o să vă dați seama. În storceag aveți partea dinspre coadă. Tot e bun! Pe mijloc e un pic mai gras. (...) Mie îmi place din specia asta de pește cega. Cega e mai gustoasă. Morunu-i morun. Nisetru-i nisetru. Dar cega este altceva. Cega face alte icre. Cega face icrele argintii. Ca să strângi un kilogram trebuie să prinzi patru pești. Cega are alt gust datorită faptului că stă mai mult în apă dulce. Morunul stă în apă dulce cât depune icrele”, turuie competentă M. Mațe și ficat de morun Morunul din farfurie, întreabă reporterul „turist”, e mascul sau femelă? „Nu a avut icre. Era bine dacă avea icre. Era mascul. Lapți a avut. Lapții se fac pané. De la morun se mănâncă și mațele. Se pun în ciorbă. Pate de morun se face din ficat. Ăsta-i din mare, să știți! Trebuie să ai noroc să-l prinzi. Se prinde pe Dunăre. Ca să ai norocul să prinzi unul cu icre, mai rar. Când (femela – n.r.) urcă să depună icre, vine și masculul după ea. Umblă așa, în perechi. Trebuie să pună lapții peste icre”, ține bucătăreasa M. și un curs scurt de înmulțire a morunului. Și dă și explicații clare despre diferențele de înfățișare între sturionul de acvacultură și cel sălbatic: „Ăsta de acvacultură e negru. E mai închis, așa. Are carnea mai negricioasă spre gri. Pielea e neagră, neagră. Trebuie să fie mai galbenă (la cel sălbatic – n.r.).” „Ăsta se simte și la gust că e prins proaspăt” „Ăsta nu-i ulei. E din grăsimea lui”, mai spune M., făcând referire, înainte să se întoarcă în bucătărie, la grăsimea lăsată în farfurie de morunul luat de pe plită. Între timp, în restaurant a ajuns unul din ghizii locali care plimbă turiștii pe canalele Deltei. Din vorbă în vorbă cu „turistul” DeFapt.ro, ghidul s-a oferit să dea verdictul asupra sturionului din farfurie, după ce se lăudase că ar face diferența între un pește sălbatic și unul de acvacultură în orice situație. „Da, este sălbatic. Sturionul de acvacultură nu lasă grăsime în farfurie. Nu are grăsime deloc pe burtă și are un gust oribil. Ăsta se simte și la gust că e prins proaspăt. Dacă nu era sălbatic, nu își lăsa grăsimea în farfurie”, conchide ghidul, confirmând spusele bucătăresei M., pe care nu o auzise spunându-i reporterului același lucru. Înainte să plece, ghidul face și o dezvăluire: „Parlamentarii noștri, guvernanții noștri niciodată nu o să mănânce sturion din crescătorie. Când vin din mare cu bărcile pline de sturioni, morun și nisetru, șefii de cherhana fac actele și îl trimit la București.” „Cum să nu fie sturion în Dunăre?!” Că localnicii nu văd cu ochi buni interdicția la pescuit de sturion deja nu mai e un secret când unul din pescarii din zonă ajunge și el în restaurant și-și prezintă propria evaluare a situației. „Eu sunt din ‘90 pescar. Atunci era Piscicola, care îți dădea cizme, bărci, mânecuțe, pufoaice, scule de pescuit. (…) Morunii erau prinși cu taliene (scule de pescuit industrial, cu plase – n.r.), dar și accidental. Era secție de carmace (scule de pescuit cu cârlige – n.r.). Se prindea ceva. Oricum, făceau câteva sute de tone de pește, că erau mulți. Întreprinderea avea 600 de pescari. Toți ieșeau la pescuit zilnic. Acum, în Sulina, nu știu dacă mai sunt 200 de pescari. (…) Cum să nu fie sturion (în Dunăre – n.r.)?! Ucrainenii prind și noi nu prindem. Ei fac afumat, sărat, vând la talcioc. (...) Nu e adevărat că (morunul – n.r.) era pe cale de dispariție. Cum să nu fie morun pe Dunăre? Este sturion! Nu avem voie să-l prindem. (...) Du-te, mă, de aici! Cum, este (sturion – n.r.) la Galați și trag și prind, și pe cele trei brațe nu ajunge sturionul? Credeți că pe brațul Chilia, care e mai mare ca Sfântu Gheorghe, rușii nu... ei pescuiesc cu nailoane. Numai la noi în Deltă este oprit. La noi este rezervație. Cu cine să te cerți, cu morile de vânt? Sturionul nu pleacă în adânc mult. Se învârte pe lângă țărm, aici. Când pleacă la ruși, când pleacă la ucraineni, la bulgari, la turci. Dacă ei nu respectă, noi, cei mai săraci, respectăm. Uite, treci la Ucraina, să vezi acolo. La tarabă, afumat, sărat, exportă peste tot”, încheie pescarul din Sulina expunerea comparativă. „Băieții ăia care mai braconează din când în când” Reporterul DeFapt.ro l-a identificat, după vizita „turistică” la Sulina, pe patronul restaurantului în care se gătește morun sălbatic pe plită. Întâmplător, Dan M., patronul cu cherhana (cum l-a descris una din bucătăresele de la restaurant), a avut legături de afaceri cu tatăl unui politician local PSD, consilier local la Sulina, dar și fost adjunct al Administrației Zona Liberă Sulina. Întrebat despre sturionul vândut la restaurant, a negat că peștele ar fi fost pescuit local. „Nu s-a vândut la noi sturion sălbatic. Ați cumpărat de la mine? Nu am avut sturion sălbatic niciodată. Iar sturionul care s-a vândut la noi și s-a făcut mâncare și așa a fost cumpărat. E sturion de acvacultură, cumpărat din... nu știu... Grecia, habar n-am”, a spus Dan M. Apoi, patronul de cherhana a jucat cartea niznaiului: „Sincer să fiu, nici nu am relații în domeniul ăsta. Și nu știu cât ar fi de profitabil. Ăsta vine deja trunchi, curățat, făcut. Și prețul e mai bun decât prețul cu care îl iei de la băieții ăia care mai braconează din când în când. Mai ales că are acte, are TVA inclus, are tot ce trebuie. Deci, nu.” Totuși, Dan M. nu e chiar așa naiv: „Dacă îl prind unii, îl vând mai departe, cam pe asta ar trebui să marșați. Aud și eu în oraș că sunt unii care vând în București, nu știu.” Paraschiv (INCDDD): „Aproape tot peștele care vine la pensiuni este pește sălbatic” Că nu se mai ascunde aproape nimeni în Delta Dunării când vine vorba de sturion braconat admite și Marian Paraschiv, cercetător la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare „Delta Dunării” din Tulcea. Cercetătorul Marian Paraschiv, Institutul de Cercetare-Dezvoltare „Delta Dunării” (sursa: DeFapt.ro) „Este dificil de estimat în procent (braconajul - n.r.). Cert este că, aproape la orice pescar din Deltă sau de pe Dunăre, poți să cumperi un exemplar de sturion. Dacă, în trecut, icrele erau adevăratul trofeu, acum cumva carnea de sturion reprezintă un produs căutat. Icrele ajungeau pe piața neagră la diferite, de ce să nu recunoaștem, restaurante. De exemplu, cumpărau un kilogram de icre din Bulgaria cu factură. Și pe baza acelei facturi mai vindeau două, cinci kilograme de icre provenite din braconaj. Carnea de sturion, după părerea mea, e vândută mai mult la persoane fizice. Dacă vrei un grătar, te duci la un pescar și găsești sturion. (...) Piața de pește la negru cred că este în pensiuni și restaurante. Nu la piața propriu-zisă. E greu de controlat. Te duci și mănânci un storceag, cine poate să se ducă în ladă și să vadă peștele? Ți-l aduce gata preparat. Ăsta e și cumva secretul, că e greu de controlat și de prins braconierii. Delta e vastă, e greu de controlat. La pensiune, dacă a ajuns peștele, e foarte greu de controlat și să demonstrezi că e sălbatic. Suntem convinși că aproape tot peștele care vine la pensiuni este pește sălbatic. Nimeni nu poate să spună ce cantitate. Există ceva studii din care rezultă că jumătate din pește capturat se raportează, jumătate se vinde la negru”, a spus Paraschiv într-un amplu interviu pentru DeFapt.ro. Poliția: Sturionul braconat, în restaurante și gospodării Braconajul și tranzacțiile pe persoană fizică cu sturioni au fost confirmate și de Gabriel Mediuru, comisar-șef în Poliția Deltei Dunării din Tulcea. Comisarul-șef Gabriel Mediuru, Poliția Deltei Dunării (sursa: DeFapt.ro) „Din ce am întâlnit în spețele noastre, nu avem cazuri de pescuit industrial al sturionului, ci numai cazuri de persoane individuale sau grup de persoane care pescuiesc prin metodele clasice. Setcă, au mai fost identificate unelte de tip carmac, care erau folosite de pescarii vechi pentru capturarea morunului, a sturionilor mari în Marea Neagră. Destul de rar întâlnim astfel de unelte. (...) Peștele braconat poate ajunge la orice persoană fizică sau în restaurante. Am întâlnit cazuri și în pensiuni, unde am găsit sturion în galantare, pentru consumul turiștilor, consumatorilor de acolo. Și în casele oamenilor, unde era consumat de familie acestora.”, a arătat polițistul pentru DeFapt.ro. Mediuru a și detaliat. În primăvara acestui an, „doi pescari din zona Isaccea, prevalându-se de pescuitul la scrumbie, au pescuit sturion din specia păstrugă și au venit cu ei la mal. Plasele erau băgate în autoturism. Acolo nu mai vorbim de pescuit accidental, nu mai vorbim de vreo scuză. Am întocmit, bineînțeles, dosar penal și vor fi trimiși în judecată.” Una din cele mai importante capturi a avut loc „în 2021, când am identificat un număr de șase bărbați cu vârste cuprinse între 41 și 55 de ani, cu 23,6 kilograme icre de morun. Voiau să le plaseze pe piața neagră. Sunt locuri, gropi, anumite zone pe care sturionul le frecventează. Cum ar fi zona localității Grindu. Am avut multe acțiuni în zona respectivă, cu percheziții, în care au fost identificate cantități de sturioni și icre negre.” Morun de peste 100 kg, condamnare cu suspendare Comisarul-șef a pus la dispoziția DeFapt.ro o listă cu 13 braconieri prinși de polițiști în ultimul an în Delta Dunării. Dintre aceștia, însă, doar doi au ajuns să fie condamnați și un al treilea este în curs de judecare, ceea ce înseamnă că, în trei sferturi din cazuri, dosarele penale nu ajung să fie definitivate cu rechizitoriu. Într-unul din cazurile finalizate cu condamnare, s-a „stabilit că bucățile de carne de pește, stomacul și organele interne (găsite în urma unei percheziții la domiciliul unui inculpat – n.r.) aparțin speciei morun și provin de la un exemplar sălbatic. Conform inelelor de creștere identificate prin secțiunea transversală prin radia osoasă, exemplarul de morun de la care provin toate bucățile de carne expuse expertizei avea o vârstă cuprinsă între 21-22 ani, vârstă la care un morun adult ajunge la greutatea de peste 100 kg. Exemplarele de cegă identificate, s-a stabilit că provin din mediul natural, fiind 2 hibrizi de păstrugă și cegă de aproximativ 1-1,5 ani și 7 exemplare de cegă cu o vârstă cuprinsă între 2 și 3 ani.”, se arată în motivarea deciziei de condamnare. În același document se mai arată că s-a constatat că, după o altă percheziție, “cele 3 bucăți de carne de pește provin de la un exemplar sălbatic din specia nisetru, care avea o lungime de aproximativ 120 cm, fiind estimat că avea o vârstă de peste 10 ani. Cele 4 exemplare de cegă provin din mediul natural, având o lungime de peste 50 cm și o vârstă de peste 5 ani”. În acest dosar, în care au fost trimise în judecată șapte persoane, s-a ajuns la o singură condamnare: „pedeapsa de 9 (nouă) luni închisoare. (…) interzice inculpatului dreptul de a pescui pe o perioadă de 2 (doi) ani. Suspendă sub supraveghere a executării pedepsei închisorii aplicate inculpatului”. Restul de șase inculpați au fost achitați. „Delta e un stat în stat” Într-un alt dosar, un braconier care a prins pești din mai multe specii (unele, în perioada de prohibiție), dar și un „nisetru în greutate de 17,5 kg”, a primit „pedeapsa de 1 an și 2 luni închisoare, cu aplicarea art. 5 Cod penal. şi interzicerea dreptului de a pescui pe o durată de un an”, se arată în motivarea deciziei instanței. Executarea pedepsei a fost suspendată, dar condamnatul a fost obligat de instanță, în schimb, să „să presteze o muncă neremunerată în folosul comunităţii pe o perioadă de 60 de zile lucrătoare” și să „să frecventeze un program de reintegrare socială”. În cele din urmă, nu a mai prestat nici munca în folosul comunității după ce a prezentat documente medicale potrivit cărora nu avea capacitatea fizică necesară activităților respective. Cercetătorul Marian Paraschiv are o explicație pentru aceste pedepse mai degrabă simbolice: „Delta e un stat în stat. Pescarii au destul de multă putere, influență, fac lobby la nivel înalt. Au cunoștințe la nivel înalt. Pentru că altfel nu se explică că toate dosarele de braconaj nu s-au soluționat, din câte știu eu, cu închisoare. Decât cu o amendă penală sau, de cele mai multe ori, cu încetarea urmăririi penale.” Kilogramul de icre negre: 2.000 de euro Miza braconajului este, evident, financiară. „La pescari se dădea până în 1.000 de euro pe kilogramul de icre de morun. Era în 2006, acum  nu se știe. Pescarul îl dă în funcție de nevoi”, a indicat cercetătorul Marian Paraschiv prețul neactualizat pe piața neagră. Comisarul-șef Mediuru a confirmat cota icrelor: „Prețurile la icre negre sunt greu de contabilizat. Variază foarte, foarte mult. Sunt cuprinse, de exemplu de morun sau nisetru, între 2.000 și 4.000 de lei, ajungând la valori de peste 1.000-2.000 de euro la cumpărătorul final.” Paraschiv: „Braconajul a ajuns un fenomen imposibil de controlat” Cercetătorul de la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare „Delta Dunării” din Tulcea consideră că pescuitul ilegal a fost scăpat de sub control. „Braconajul a explodat. După părerea noastră, a institutului, braconajul a ajuns un fenomen imposibil de controlat. Pentru că, n-aș putea să dau niște răspunsuri în cunoștință de cauză, dar pot să presupun, că nu avem drept de control. Noi oferim niște informații pe baza proiectelor, datelor pe care le colectăm în cursul campaniilor din teren. Unul dintre ele ar putea fi faptul că organele de control, în cea mai mare parte, fac controale ziua. Pentru că au programul de la 8 la 14, ceva de genul acesta. Al doilea motiv ar fi faptul că nu au destui oameni. Delta este destul de greu de acoperit cu îndeajuns de mulți oameni ca să poți să faci un control eficient. Controalele se fac punctual, pe un braț, sau pe celălalt. Nu poți să acoperi toată Delta sau toate zonele pe care ți-ai dori să le controlezi. Al treilea motiv e că orice control de mare anvergură, cu o zi înainte de a începe... mulți pescari sunt informați. Atunci, nu mai ies. Știm cazuri concrete. Un fost guvernator ne spunea că s-a dus incognito noaptea și pescarii îl salutau. Teoretic, era un control secret.”, a explicat Marian Paraschiv. Curios, însă, pentru comisarul-șef Mediuru, „În anul 2025 înregistrăm o scădere a fenomenului de braconaj”. 2025, an catastrofal: „Nici un pește nu a reușit să se reproducă” Efectele braconajului sunt devastatoare și anulează toate progresele făcute în ultimii 20 de ani de interdicție la pescuit sturion, potrivit datelor furnizate de cercetătorul Marian Paraschiv. „Institutul nostru face monitorizarea reproducerii anuale a speciilor de sturioni. Asta înseamnă că în fiecare an, timp de o lună, o lună jumătate, două luni, mergem pe Dunăre zi de zi, și pescuim pui de sturioni. Astfel, vedem în fiecare an cam câți pui s-au <născut> (eclozat – n.r.) din fiecare specie. (...) Dacă au fost ani foarte buni până în 2010, deja până în 2021 o specie nu s-a mai reprodus. Nu am mai prins pui timp de zece ani. Asta înseamnă că era în pragul extincției, vorbim de nisetru. În 2022 și 2023 și 2024 am început să prindem pui de nisetru. Însemnând că peștii ăștia, care au fost populați anterior, vin și se reproduc. La un nivel mic, dar îmbucurător, pentru că după zece ani vezi un rezultat. În schimb, anul ăsta, în condițiile în care în orice an prindeam între 70, 80, 100 de pești pe an și din care puteai să îți dai seama de nivelul de reproducere, anul trecut am prins doar patru. Asta înseamnă că braconajul a fost extrem de eficient. Adică aproape nici un pește nu a reușit să se reproducă. (...) Până acum doi ani, aș fi spus că sunt optimist. După datele din anul ăsta, nu mai sunt așa de optimist. Eu locuiesc într-un alt oraș de pe malul Dunării și știu cazuri în care pescarii pescuiesc fără frică. Controalele sunt aproape inexistente pe Dunăre.”, a conchis Paraschiv. Pescuitul la scrumbie în mare decimează sturionii Cercetătorul a identificat încă o acțiune umană care decimează populația de sturion. Activitate legală, dar foarte dăunătoare. „Faptul că de ceva timp s-a permis pescuitul scrumbiei în mare, ceea ce nu era un obicei istoric, pentru că scrumbia se pescuia pe Dunăre când migra, astfel încât și pentru scrumbie și pentru sturion marea era ca o creșă. Ei acolo creșteau, se hrăneau, se dezvoltau, se pregăteau de migrație. Când erau gata de reproducere, veneau în Dunăre. Acum, faptul că s-a permis pescuitul la scrumbie în mare a avut consecințe catastrofale pentru juvenilii de sturion. Pentru că ochiul ăla de 30 cu care se pescuiește scrumbia este mortal pentru juvenilii de sturion. Știm cazuri, avem fotografii, avem dovezi de la colegii care au fost în expediție pe mare. Vedeau juvenili aruncați pe țărm sau în plase. Pur și simplu nu are nici o șansă peștele. Dacă mai prinzi și o furtună și plasa rămâne două-trei zile în apă, peștele e mort. Mor cu miile. Ai un indice de supraviețuire de aproape 100% după 15-20 de cm pentru că nu mai ai prădători naturali nici în Dunăre, nici în mare. Deci reușesc să iasă din Dunăre în bune condiții, te aștepți să ai un bazin de reproducători peste 15-20 de ani din peștele care s-a reprodus anul acesta. Dar, în același timp, după ce scapă și au toate condițiile să trăiască în mare, ei sfârșesc prin a fi capturați și, uneori, luați de pescari și mâncați. Uneori, mor în plase și aruncați, că nu mai ai ce să faci cu ei”, a descris Marian Paraschiv situația sumbră. Icre alba-negre De multe ori, braconajul este doar mimat și se transformă în escrocherie. Este vorba de vânzători ambulanți aflați pe marginea șoselelor și care promit că vând icre negre. Ceea ce fac, într-adevăr, dar numai în faza de testare. „Omul vine, vrea să se asigure, cel care vinde îi oferă ceva care e autentic și, după, îl înșală prin a-i vinde imitații. Sunt niște biluțe sintetice, sunt create de om. Nu e nimic natural în ele. Nu au nicio legătură, deși seamănă foarte bine”, a explicat comisarul-șef Gabriel Mediuru. DeFapt.ro a descoperit un astfel de vânzător ambulant care oferea „icre” de nisetru la un preț excepțional de bun. Poate prea bun. La marginea șoselei, puțin înainte de bariera de la Hârșova, doi cetățeni vindeau pește din portbagajul mașinii. Aveau caras, știucă, șalău, scrumbie și somn. Unul dintre ei, Sandu, întrebat dacă are icre negre, s-a dus la câțiva metri în spatele mașinii, în tufișurile de la marginea drumului. De acolo, s-a întors cu o sacoșă cu câteva borcane de ceea ce păreau să fie icre negre.  Reporterul DeFapt.ro i-a cerut să desfacă un borcan pentru a filma marfa. Pretextul a fost că filmarea urma să fie trimisă unui expert care să confirme dacă într-adevăr sunt icre negre. Icre negre sau ceva asemănător de vânzare pe marginea șoselei, lângă Hârșova (sursa: DeFapt.ro) Vânzătorul a fost de acord. „Sunt icre de nisetru. A fost prins pe Dunăre acum câteva zile”, a spus Sandu. După câteva minute, Sandu a devenit nerăbdător: „De icre ce a zis? Le vrea? Ne înțelegem la două borcane? Ia și gustă, ia și mănâncă. Eu sunt în fiecare zi aici, nu stau să te păcălesc.” Pe un borcan de 400 de grame de ce prezenta ca fiind icre negre, Sandu cerea un preț de 300 de lei. În urma negocierilor, a redus prețul la 200 de lei. La acest preț, „icrele negre” vândute pe marginea drumului ar fi de numai 500 e lei, de patru ori mi puțin decât cele mai ieftine icre de sturion. Văzând că reporterul DeFapt.ro nu prea se încumetă să cumpere, Sandu i-a dat numărul său de telefon și i-a făcut și o ofertă de pește: „Dacă vrei sturion, o să îți fac rost. E 60 de lei kilogramul.” Acest articol a fost realizat cu sprijinul Journalismfund Europe.    

Erdoğan condamnă atacurile Ucrainei din Marea Neagră (sursa: Facebook/Recep Tayyip Erdoğan)
Internațional

Erdoğan, furios după ce Ucraina a lovit petroliere-fantomă rusești: Navigația, în pericol

Președintele turc Recep Tayyip Erdoğan a atras atenția asupra unei „escaladări îngrijorătoare” după ce două petroliere au fost lovite vineri și sâmbătă în Marea Neagră, în apropierea coastelor Turciei, în urma unor atacuri cu drone revendicate de Ucraina. Erdoğan a subliniat că Turcia „nu poate accepta aceste atacuri în nicio circumstanță”, întrucât ele amenință securitatea navigației, mediul marin și viețile oamenilor aflate în zona economică exclusivă a statului. Conflictul Rusia–Ucraina afectează siguranța navigației Liderul turc avertizează că războiul dintre Rusia și Ucraina „a atins un nivel care amenință clar siguranța navigației în Marea Neagră”. Citește și: Sondaj AtlasIntel: Anca Alexandrescu a crescut puternic, Drulă a picat Turcia transmite avertismente părților implicate și monitorizează atent evoluția situației pentru a sprijini încheierea conflictului. Declarația vine pe fondul negocierilor dintre Washington și Kiev privind un plan de pace american în 28 de puncte. Petroliere din „flota din umbră” a Rusiei, lovite în apropierea Turciei Două petroliere, Kairos și Virat, ambele sub pavilionul Gambiei și considerate parte a „flotei din umbră” prin care Rusia evită sancțiunile occidentale, au fost lovite de drone navale ucrainene în Marea Neagră, în afara apelor teritoriale turcești. Nava Virat a fost atacată din nou sâmbătă dimineața. Ambele vase se deplasau fără încărcătură către portul rusesc Novorossiisk. Atacuri și asupra infrastructurii petroliere ruse În aceeași perioadă, un alt atac ucrainean cu drone a avariat un terminal petrolier din Novorossiisk, utilizat inclusiv pentru exportul de petrol kazah, ceea ce amplifică tensiunile din zonă și impactul economic asupra fluxurilor energetice. Un alt petrolier, Mersin, aflat sub pavilion panamez, dar operat de o companie turcă și folosit la exportul de petrol rusesc, a fost avariat joi în Atlantic, în apropierea coastelor Senegalului. Nava a suferit patru explozii externe, iar cauza acestora nu a fost încă stabilită.

Acordul cerealelor, considerat depășit de Moscova (sursa: Pexels/Tom Fisk)
Internațional

Rusia nu va mai lăsa vasele ucrainene cu cereale să circule în Marea Neagră

Viceministrul rus de externe, Serghei Riabkov, a declarat miercuri că perioada acordului cu Ucraina privind transportul de cereale prin Marea Neagră „a trecut”. Acordul cerealelor, considerat depășit de Moscova Serghei Riabkov a sugerat că Moscova nu mai vede utilitatea sau relevanța acestui cadru de cooperare. Citește și: Lasconi, interviu în cartea unui angajat al propagandei Chinei comuniste despre „lovitura de stat” din 2024. Banii din carte, pentru Georgescu Săptămâna trecută, preşedintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, a anunțat că intenţionează să discute telefonic cu omologul său rus, Vladimir Putin, despre posibilitatea relansării acordului cerealelor. Cu toate acestea, comunicatul oficial al Kremlinului, emis după convorbirea dintre cei doi lideri, nu a făcut nicio referire la acest subiect. Acordul cerealelor din Marea Neagră Acordul privind exportul de cereale prin Marea Neagră a fost semnat în iulie 2022, sub egida ONU și cu medierea Turciei. Scopul lui a fost să permită Ucrainei – unul dintre cei mai mari exportatori globali de grâu, porumb și semințe oleaginoase – să își trimită produsele agricole pe piețele internaționale, în ciuda războiului și blocadei maritime impuse de Rusia. Prin acest acord, navele încărcate cu cereale ucrainene puteau traversa în siguranță Marea Neagră, sub supravegherea Turciei, chiar dacă porturile ucrainene din Odesa, Ciornomorsk și Pivdeni se aflau în apropierea zonelor de conflict. De ce era acordul important Acordul a prevenit o criză alimentară globală, în special în țările din Africa, Orientul Mijlociu și Asia, dependente de grâul ucrainean. A stabilizat prețurile cerealelor pe piețele internaționale. A oferit Ucrainei venituri importante într-o perioadă de război.

Transgaz anunță când vor fi extrase primele gaze din perimetrul Neptun Deep, din Marea Neagră Foto: OMV
Eveniment

Transgaz anunță când vor fi extrase primele gaze din perimetrul Neptun Deep, din Marea Neagră

Transgaz anunță când vor fi extrase primele gaze din perimetrul Neptun Deep, din Marea Neagră: în toamna anului 2027. Informația apare în „Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport gaze naturale 2024–2033, actualizat 2025”, publicat recent de Transgaz. Citește și: VIDEO Dani Mocanu promovează Rusia. Foarte popularul manelist dă „Rusia vibe special” în concerte Proiectul Neptun Deep este cel mai mare proiect de gaze naturale din Marea Neagră, situat în apele românești, operat de OMV Petrom în parteneriat cu Romgaz. Perimetrul se află la aproximativ 160 km de țărmul românesc, acoperind o suprafață de 7.500 km², cu adâncimi ale apei între 100 și 1.000 de metri.  Transgaz anunță când vor fi extrase primele gaze din perimetrul Neptun Deep „Primele gaze naturale din proiectul Neptun Deep, gaz exploatat de OMV Petrom si Romgaz in Marea Neagră, vor fi extrase și transportate prin gazoductul Tuzla-Podișor începând din toamna anului 2027”, se arată în document. Volumele de gaze naturale anuale estimate sunt de aproximativ 8,16 mld.m3/an (87,6 TWh/an) (ce vor intra din perimetrul Neptun Deep în rețeaua națională de transport gaze naturale).  Potrivit estimărilor Transgaz, urmare a exploatării Neptun Deep, producția de gaze a României va crește cu 70-80% în 2027-2028.  Însă Transgaz arată că generarea de electricitate pe bază de gaze naturale este „foarte mică”, comparativ cu alte state europene. „Capacitățile de energie electrică eficiente pe bază de gaze naturale au perspectiva unei poziționări competitive în mixul energetic, datorită emisiilor relativ reduse de GES și de noxe, precum și flexibilității și capacității lor de reglaj rapid. Ele sunt capabile să ofere servicii de sistem și rezervă pentru SRE intermitente”, explică această companie de stat.   

Putin vrea Odesa, pentru izolarea Ucrainei (sursa: kremlin.ru)
Internațional

Adevăratul scop al lui Puțin este ocuparea Odesei, pentru a tăia accesul Ucrainei la Marea Neagră

Putin vrea Odesa, pentru izolarea Ucrainei. Președintele rus Vladimir Putin își dorește capturarea orașului Odesa, considerat un obiectiv strategic major în războiul din Ucraina, potrivit Financial Times. Obiectivul său este să taie complet accesul Ucrainei la Marea Neagră și să își consolideze controlul asupra sudului țării. Informația provine de la un oficial occidental de rang înalt, care a vorbit sub protecția anonimatului. Putin vrea Odesa, pentru izolarea Ucrainei Potrivit sursei citate, Vladimir Putin consideră Odesa un oraș cu semnificație istorică pentru Rusia și urmărește să îl ocupe cu orice preț. Citește și: EXCLUSIV „Bomba” pusă de Tîlvăr sub scaunul lui Moșteanu: sistemul de rachete SHORAD-VSHORAD de 2,2 miliarde de euro care nu respectă cerințele de licitație Capturarea orașului-port ar fi, în viziunea Kremlinului, cheia succesului în acest război. Declarații recente ale liderului rus și ale consilierului său Nikolai Patrușev au confirmat intenția de a revendica orașul. În plus, biroul președinției de la Kiev a anunțat că Rusia urmărește ocuparea Odesei și a orașului Nikolaiv pentru a priva Ucraina de ieșirea la mare. Situație tensionată la Kiev Atmosfera la Kiev este din ce în ce mai apăsătoare. Potrivit Financial Times, conducerea ucraineană, în discuții confidențiale cu aliații occidentali, insistă asupra necesității unei presiuni internaționale pentru o încetare a focului. Cu un an sau doi în urmă, astfel de poziții erau considerate inacceptabile în cercurile guvernamentale ucrainene. Toamna ar putea aduce o escaladare Lideri NATO și oficiali europeni se tem că frontul s-ar putea deteriora semnificativ până în toamnă. Analiști militari estimează că Rusia ar putea susține actualul ritm de operațiuni încă un an, în timp ce Ucraina ar putea atinge punctul critic în următoarele șase luni, dacă nu primește sprijin militar suplimentar. Foste figuri europene trag un semnal de alarmă Aleksander Kwasniewski (fost președinte al Poloniei), Carl Bildt (fost premier al Suediei), Sanna Marin (fost premier al Finlandei) și Kajsa Ollongren (ministrul apărării din Olanda) au vizitat recent Kievul și au exprimat îngrijorări profunde. Potrivit lor, Europa riscă un „pericol clar și iminent” dacă nu acționează rapid. Ei solicită alocarea urgentă a unor fonduri între 10 și 15 miliarde de dolari pentru ca Ucraina să-și intensifice producția de armament. În lipsa acestui sprijin, avertizează ei, Ucraina riscă pierderi teritoriale semnificative, ceea ce ar pune în pericol securitatea întregii Europe. Risc de epuizare a resurselor pentru ambele tabere Analiștii militari subliniază că atât Rusia, cât și Ucraina se apropie de limita resurselor. Potrivit comandantului ucrainean Oleksandr Sîrski, linia frontului a crescut cu peste 160 km, ajungând la peste 1.200 km în total, ceea ce face apărarea tot mai dificilă. Rezistență ucraineană susținută de tehnologie Nu toți analiștii sunt pesimiști. Unii experți susțin că armata ucraineană ar putea rezista și în 2025 datorită utilizării masive a dronelor, care fac imposibilă avansarea trupelor ruse în formațiuni mari.  În plus, Rusia nu ar avea suficiente trupe mecanizate pentru a valorifica eventuale breșe în apărarea ucraineană. Scenariul pentru vara 2025 Dara Massicot, expert militar și cercetător senior la Carnegie Endowment for International Peace, a declarat pentru Washington Post că situația operațională rămâne extrem de complicată pentru ambele părți. Potrivit ei, Rusia nu pare capabilă să lanseze o ofensivă majoră fără a fi oprită de artileria și dronele ucrainene. Astfel, vara aceasta este puțin probabil să aducă o schimbare radicală în desfășurarea războiului, concluzionează Massicot.

Dronă strategică americană survolează Marea Neagră (sursa: northropgrumman.com)
Eveniment

Cea mai mare dronă de supraveghere americană se întoarce în Marea Neagră după 11 luni

Dronă strategică americană survolează Marea Neagră. Potrivit datelor oferite de platforma Flightradar24, o dronă de recunoaștere strategică RQ-4B Global Hawk a efectuat sâmbătă un nou zbor în apropierea coastei României, în zona Mării Negre. Informațiile au fost publicate luni de Kyiv Post. Dronă strategică americană survolează Marea Neagră Aparatul de zbor fără pilot, cu indicativul Forte10, a plecat de la baza aeriană NATO din Sigonella (Sicilia) și a operat la o altitudine de aproximativ 15.500 de metri, la circa 130 km de Peninsula Crimeea. Citește și: Intenția de vot pentru PSD a căzut la 12%, spune un lider PSD: „Este colaps” Zborul a avut scop de recunoaștere și supraveghere strategică. RQ-4B Global Hawk: cel mai mare UAV din lume Drona RQ-4B Global Hawk, produsă de Northrop Grumman, este considerată cel mai mare vehicul aerian fără pilot (UAV) din lume. Are o anvergură de aproape 40 de metri și o autonomie de peste 30 de ore de zbor. Este echipată cu radare de tip SAR, senzori electro-optici și în infraroșu, având capacitatea de a supraveghea până la 100.000 km² pe zi – echivalentul suprafeței Islandei. Prima misiune de acest tip în regiune din iunie anul trecut Aceasta este prima misiune cunoscută a unei drone Global Hawk în regiunea Mării Negre de la jumătatea anului 2024. Analiștii militari consideră zborul un posibil semnal că Statele Unite își reconsideră poziția față de atitudinea tot mai intransigentă a Rusiei. Context tensionat: negocierile ruso-ucrainene de la Istanbul au eșuat Zborul strategic a avut loc imediat după discuțiile ruso-ucrainene de la Istanbul, din 16 mai, mediate de Turcia. Negocierile au fost considerate un eșec, singurul acord încheiat fiind un schimb de 1.000 de prizonieri de război de fiecare parte. Amenințările Rusiei: „Putem lupta 21 de ani” În cadrul discuțiilor, șeful delegației ruse, Vladimir Medinski, a amenințat că Rusia este dispusă să lupte „pe termen nelimitat”, evocând Marele Război Nordic, care a durat 21 de ani. Moscova cere cedarea regiunilor Donețk, Luhansk, Herson, Zaporojie, recunoașterea anexării Crimeei și adoptarea neutralității de către Ucraina. Trump, obosit de tergiversări Financial Times a relatat că Steven Witkoff, trimisul special al președintelui SUA pentru Rusia, și-a anulat vizita planificată la Moscova, în urma eșecului discuțiilor. Casa Albă a confirmat o convorbire telefonică între președintele Donald Trump și Vladimir Putin, ce a avut loc luni după-amiază, ora Europei. SUA și Marea Britanie cer măsuri mai ferme împotriva Moscovei Premierul britanic Keir Starmer a reluat apelurile pentru intensificarea sancțiunilor impuse Rusiei și pentru extinderea sprijinului militar acordat Ucrainei. În același timp, purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, Karoline Leavitt, a declarat că președintele Trump este „frustrat” de lipsa de progrese și dorește o încheiere rapidă a conflictului.

Proiectul Kanal Istanbul, periculos pentru mediu (sursa: kanalistanbul.gov.tr/)
Internațional

Canalul navigabil între Marmara și Marea Neagră, proiectul Turciei, periculos pentru mediu

Proiectul Kanal Istanbul, periculos pentru mediu. Turcia intenționează să construiască un canal navigabil între Marea Neagră și Marea Marmara, cunoscut sub numele de Kanal Istanbul, odată ce va reuși să asigure finanțarea necesară. Declarația a fost făcută joi de ministrul turc al Transporturilor, în ciuda criticilor privind impactul ecologic al proiectului și a faptului că inițiativa fusese aparent abandonată. Ambiția lui Erdogan Președintele Recep Tayyip Erdogan a lansat oficial proiectul în 2021, când a pus piatra de temelie pentru Kanal Istanbul – un canal de 45 km lungime, cu o adâncime de 25 de metri și o lățime de 400 de metri. Citește și: LIVE Prezența la vot și rezultatele numărării, în timp real Traseul canalului pornește din districtul Kucukcekmece, trece prin rezervorul Sazlidere și ajunge la Marea Neagră, în apropiere de localitatea Durusu. Proiectul prevede și construcția unor noi porturi și centre logistice, realizarea a trei tuneluri subterane pentru autovehicule, integrarea canalului în infrastructura de transport a regiunii Istanbul. Proiectul Kanal Istanbul, periculos pentru mediu Proiectul are un cost estimat de 75 de miliarde de lire turcești (aproximativ 1,95 miliarde de dolari). Încă de la anunțare, Kanal Istanbul a fost intens criticat din mai multe direcții, precum impactul asupra mediului înconjurător și a ecosistemului marin. De asemenea este criticat pericolul afectării surselor de apă potabilă pentru Istanbul. Există îndoieli și asupra viabilitatății economice, într-un context marcat de crize succesive. Proiectul a fost înghețat, dar nu abandonat Din cauza dificultăților economice, a lipsei de finanțare și a opoziției publice, lucrările la Kanal Istanbul au fost suspendate în ultimii ani. Totuși, ministrul Transporturilor, Abdulkadir Uraloglu, a reafirmat intenția Guvernului de a continua proiectul, când vor exista condițiile necesare: „Nu am abandonat proiectul Kanal Istanbul. Nu este astăzi pe agenda noastră, dar când vom găsi formula adecvată de finanțare, cu siguranță îl vom realiza.” Această declarație vine în contradicție cu afirmațiile făcute anterior de ministrul Mediului, care susținea că proiectul nu mai este, de ceva vreme, în planurile Guvernului. Tensiuni politice și presiuni asupra opoziției Reluarea discuțiilor despre Kanal Istanbul are loc într-un climat politic tensionat. Autoritățile centrale au fost acuzate că intimidează reprezentanții partidelor de opoziție din cadrul municipalității Istanbulului, dominată de Partidul Republican al Poporului (CHP). Un exemplu important este arestarea primarului Ekrem Imamoglu, unul dintre cei mai vocali opozanți ai președintelui Erdogan. Acesta a fost reținut pe 19 martie, sub acuzația de „corupție”, acuzație pe care o respinge categoric, denunțând o „execuție fără proces”. Arestarea primarului Imamoglu a amplificat protestele Imamoglu, considerat un posibil candidat la viitoarele alegeri prezidențiale, a beneficiat de un val de susținere publică, iar reținerea sa a declanșat proteste masive și turbulențe economice în Turcia. Guvernul a negat orice implicare în decizia justiției, însă criticii vorbesc despre o campanie de presiune sistematică asupra opoziției.

Armistițiu Rusia-Ucraina pe Marea Neagră (sursa: kremlin.ru)
Internațional

S-a decis un armistițiu pe Marea Neagră între Rusia și Ucraina, susține Casa Albă

Armistițiu Rusia-Ucraina pe Marea Neagră. Statele Unite au anunțat marți că au încheiat acorduri separate cu Rusia și Ucraina pentru a garanta siguranța navigației în Marea Neagră și pentru a implementa un armistițiu parțial, prin care cele două țări își opresc reciproc atacurile asupra infrastructurilor energetice. Armistițiu Rusia-Ucraina pe Marea Neagră Pe lângă măsurile privind securitatea maritimă, SUA vor contribui la restabilirea exporturilor ruse de cereale și îngrășăminte. Citește și: BREAKING SUA suspendă pe termen nedefinit programul de ridicare a vizelor pentru cetățenii români „Washingtonul va continua să intermedieze discuții între cele două părți pentru a ajunge la o pace durabilă”, a transmis Casa Albă. Într-un comunicat oficial, președinția SUA a precizat că Rusia va beneficia de sprijin pentru restabilirea accesului pe piața globală, reducerea costurilor asigurărilor maritime și îmbunătățirea accesului la porturi și la sistemele de plăți internaționale. Măsuri pentru securitatea navigației în Marea Neagră Acordurile includ angajamente clare pentru siguranța transportului maritim. Acestea prevăd asigurarea securității navigației, eliminarea utilizării forței și prevenirea folosirii navelor comerciale în scopuri militare. SUA susțin schimbul de prizonieri și protejarea civililor ucraineni Pentru Ucraina, acordul include și angajamente privind schimbul de prizonieri, eliberarea civililor și revenirea copiilor deportați. „SUA se angajează să susțină eforturile pentru schimburile de prizonieri, eliberarea civililor și revenirea copiilor ucraineni strămutați cu forța”, a subliniat Casa Albă. Putin și Trump au convenit un armistițiu parțial de 30 de zile Acordul a fost precedat de o discuție telefonică între Vladimir Putin și Donald Trump, în care cei doi lideri au convenit asupra unui armistițiu parțial de 30 de zile, limitat la atacurile asupra infrastructurii energetice. Totuși, Putin a refuzat un armistițiu total, motivând că „armata ucraineană ar putea folosi acest răgaz pentru a-și reface capacitățile”. Negocierile de la Riad au dus la acorduri separate Discuțiile s-au desfășurat în capitala saudită Riad, unde SUA și Rusia au negociat luni termenii armistițiului energetic și ai acordului maritim. SUA și Ucraina au purtat discuții între duminică și marți. Inițial, negocierile s-au încheiat fără un acord, deoarece Rusia a cerut relaxarea restricțiilor asupra exporturilor sale de cereale și îngrășăminte, impuse de sancțiunile occidentale. De asemenea, Moscova a solicitat garanții că navele care ajung în porturile ucrainene nu vor transporta arme și muniții. După negocieri intense, SUA au reușit să medieze acordurile finale, anunțate oficial de Casa Albă. Kievul cere „consultări suplimentare” Într-o primă reacție, ministrul ucrainean al apărării, Rustem Umerov, a declarat că sunt necesare „consultări tehnice suplimentare”. Umerov a solicitat consultările pentru clarificarea detaliilor acordurilor, inclusiv în privința „monitorizării și controlului” acestora.  

Păstrăvul curcubeu, adaptat la Marea Neagră (sursa: Pexels/Kelly)
Economie

România experimentează adaptarea păstrăvului curcubeu la apa sărată a Mării Negre. Rezultatele, bune

Păstrăvul curcubeu, adaptat la Marea Neagră. Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Marină "Grigore Antipa" (INCDM) derulează un experiment inovator care ar putea revoluționa acvacultura pe litoralul românesc. Păstrăvul curcubeu, adaptat la Marea Neagră Cercetătorii testează creșterea păstrăvului curcubeu într-un sistem recirculant, utilizând apa sărată a Mării Negre – un mediu complet diferit față de habitatul său natural, caracterizat de ape montane reci și dulci.  Citește și: Fabrica de pulberi Rheinmetall, blocată de aranjamentele dubioase ale PSD, acuză un deputat PNL Conform Ministerului Cercetării, proiectul, lansat în noiembrie 2024 cu 200 de pui de păstrăv, a generat deja rezultate promițătoare. Peștii s-au adaptat rapid, înregistrând o rată de creștere de patru ori mai mare decât în apă dulce și, până în prezent, fără pierderi. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Influentă publicație conservatoare din SUA cere retragerea trupelor de la baza Kogălniceanu Foto: Baza Aeriana 57
Politică

Publicație conservatoare din SUA cere retragerea trupelor de la baza Kogălniceanu

O publicație conservatoare din SUA, The American Conservative, cere retragerea trupelor americane de la baza aeriană Kogălniceanu: „Este timpul să renunțăm la România” („It’s Time to Cut Romania Off/ Walking away from an expensive peripheral air base fits neatly with several of the Trump administration’s priorities”), titrează publicația. Revista The American Conservative a fost fondată de Pat Buchanan în 2001 și se apreciază că, în 2016, l-ar fi ajutat pe actualul vicepreședinte JD Vance să-și facă binecunoscută cartea „Hillbilly Elegy”. Publicația scrie că promovează „reținerea în afacerile externe pe baza intereselor naționale vitale ale Americii”.  Citește și: Pariorii de pe Polymarket cred într-un un câștigător detașat al prezidențialelor. Pisaroglu, recent lansat, cotat peste Lasconi Influentă publicație conservatoare cere retragerea trupelor de la Kogălniceanu Articolul publicat la 14 martie arată că Marea Neagră nu prezintă nici o importanță strategică pentru SUA: „Retragerea sprijinului american pentru bază nu ar fi în dezacord cu prioritățile administrației din secolul XXI; într-adevăr, le-ar sprijini și le-ar consolida. Trump este în mod clar interesat de realinierea politicii externe americane cu interesul său național. Aceasta înseamnă dezangajarea din Europa, orientarea către Asia și cheltuirea banilor americani pentru cetățenii americani în loc de aventuri inutile în străinătate (...) România încă pare să creadă că America are nevoie de această bază, ceea ce poate explica de ce s-a simțit încrezătoare în a sfida dorințele administrației Trump cu privire la Georgescu. Dar, în timp ce ultimul președinte republican, George W. Bush, a invitat România în NATO și a crezut că obiectivul Americii ar trebui să fie răspândirea democrației cât mai departe posibil, acest președinte vede lumea în mod clar diferit, și pe bună dreptate.  Să luăm, de exemplu, localizarea bazei. Dacă America ar încerca să păstreze unipolaritatea, o bază la Marea Neagră - a cărei prezență este un iritant permanent pentru Rusia - ar putea avea sens. Dar, din perspectiva unei politici externe preocupate de interesul național, America nu câștigă prea mult de pe urma unei prezențe acolo. Turcia, aliat NATO - care găzduiește și o bază NATO importantă - controlează deja Bosforul. Iar Marea Neagră, deși este un corp de apă regional important, nu este chiar un element asupra căruia Statele Unite trebuie să aibă un anumit control. Ea reprezintă doar aproximativ 2,5 % din comerțul internațional. Spre deosebire de Pacificul de Vest, în care se află posesiuni americane precum Guam și Hawaii, Marea Neagră nu este aproape de nicio masă de pământ american”.  The American Conservative arată că baza - care găzduiește acum 4.000 de militari americani - este scumpă, chiar dacă România s-a angajat să plătească costurile de 2,7 miliarde de dolari pentru extindere.  „Baza este importantă pentru România, desigur, care se uită în prezent peste mare spre o Rusie care și-a extins coasta Mării Negre prin cucerirea unei mari părți din sudul Ucrainei și a transformat Marea Azov într-un lac rusesc. Dar importanța sa pentru România nu o face importantă pentru Statele Unite”, mai arată autorul articolului, Anthony J. Constantini.  Articolul vorbește despre decizia prostească („tomfoolery”) de a interzice candidatura lui Călin Georgescu, în pofida numeroaselor semnale de la Washington DC. „Dezvăluirea că, de fapt, a fost un partid de centru care a cumpărat conturile TikTok în încercarea de a-l promova pe Georgescu (despre care credeau că nu va câștiga, ci va lua voturi de la un alt candidat de dreapta) se pare că nu a avut nicio influență asupra cazului”, scrie The American Conservative. Însă articolul apreciază că această situație este o „oportunitate” pentru administrația Trump să-și retragă trupele. „Chiar dacă establishmentul românesc permite unui candidat cu adevărat de dreapta să candideze - și poate, dacă se simte deosebit de democratic, să câștige - nu va schimba interesele naționale geografice ale Americii. Administrația Trump (...) este în mod clar interesată în reducerea risipei și în reajustarea politicii externe americane. Ar trebui să înceapă prin a analiza mai atent prezența noastră militară în România”, se încheie articolul. 

Poluare rusească, posibilă pe litoralul românesc (sursa: Facebook/Mircea Fechet)
Mediu

Poluare rusească, posibilă pe litoralul românesc

Poluare rusească, posibilă pe litoralul românesc. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a participat marți, la Constanța, la o acțiune de prelevare de probe din apa Mării Negre. Monitorizarea vine pe fondul poluării generate de accidentul naval din strâmtoarea Kerci și urmărește pregătirea autorităților în cazul unei eventuale contaminări a litoralului românesc. Poluare rusească, posibilă pe litoralul românesc Ministrul a explicat că procesul de monitorizare va dura patru-cinci zile și implică prelevarea de probe din 16-18 puncte diferite din Marea Neagră, inclusiv la adâncimi de 5 și 20 de metri, precum și la 12 mile în larg. Citește și: Boloș recunoaște că pensiile speciale au blocat PNRR-ul: „Avem jaloane care nu au fost îndeplinite, unul, cel legat de pensiile speciale” „Motivul pentru care am venit astăzi la Constanţa este acela de a participa împreună cu colegii mei de la Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral la o misiune de prelevare de probe din Marea Neagră. (…) În contextul accidentului naval, cea mai importantă determinare este legată de conţinutul de hidrocarburi în apa Mării Negre. (…) Trebuie să fim pregătiţi, chiar dacă specialiştii spun că şansele ca unde de poluare să ajungă pe litoralul românesc sunt minime,” a declarat Mircea Fechet. Impact grav în strâmtoarea Kerci Ministrul a detaliat consecințele grave ale accidentului naval din strâmtoarea Kerci, unde, în decembrie 2024, două nave s-au scufundat, eliberând substanțe toxice în apă. „Pe 15 decembrie, în strâmtoarea Kerci a avut loc un accident naval, două vase s-au scufundat. (…) În regiunea Sevastopol, în regiunea Yalta, am constatat (…) mii de păsări moarte, sute de delfini eşuaţi, zeci de kilometri de plajă afectată, poluată cu o substanţă extrem de toxică, extrem de nocivă pentru mediu, un produs sintetic specific fostei Uniuni Sovietice. Situaţia este una extrem de gravă,” a subliniat Fechet. Vizite oficiale în Constanța Vizita ministrului în județul Constanța a inclus o deplasare cu Nava Marina I a Administraţiei Bazinale de Apă Dobrogea-Litoral pentru prelevare de probe. De asemenea a avut loc o întâlnire cu specialiștii de la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină „Grigore Antipa” și o inspecție a lucrărilor de înnisipare la Costinești. Autoritățile, îngrijorate Deși riscul ca undele de poluare să ajungă pe litoralul românesc este considerat minim de specialiști, autoritățile iau măsuri preventive. „Suntem îngrijoraţi (…) În măsura în care am putea avea probleme, trebuie să fim pregătiţi. Sunt mai multe instituţii ce participă la acest proces,” a precizat ministrul.

Taxa pe stâlp este mai nocivă decât creșterea TVA Foto: Captură TikTok
Economie

Taxa pe stâlp este mai nocivă decât creșterea TVA

Profesorul universitar Cristian Păun explică de ce taxa pe stâlp este mai nocivă decât creșterea TVA: „Se duce mult mai direct în prețul final”. Într-o postare pe Facebook, el a arătat că această taxă „vizează domenii în care prețul este reglementat de stat, în care producția este controlată puternic de stat (energie, gaz, petrol, telecomunicații, transporturi, transporturi speciale, infrastructură etc.)” și „se va regăsi în tot și în toate foarte repede”. Citește și: Ponta se oferă să candideze la președinție și apără „suveraniștii”: „Nu este adevărat că, dacă votezi cu Georgescu, ești anti-european” Taxa pe stâlp este mai nocivă decât creșterea TVA „Nu crește nicio taxă în 2025: Taxa pe stâlp Nicio țară nu se dezvoltă prin taxare. Mai ales excesivă. Taxarea nu este și nu poate fi despre dezvoltare ci despre redistribuirea arbitrară și pe principii politice (nu economice) a acumulării de resurse de la cei care se dezvoltă mai mult. Din moment ce iei resurse de la unii ca să le dai altora, dezvoltarea nu poate fi niciodată spectaculoasă. Taxa pe stâlp este una dintre cele mai nocive taxe. Este mai nocivă decât alternativa creșterii de TVA. Nu se regularizează ca TVA, nu există o compensație ca la TVA. Se duce mult mai direct în prețul final. Cu atât mai mult cu cât vizează domenii în care prețul este reglementat de stat, în care producția este controlată puternic de stat (energie, gaz, petrol, telecomunicații, transporturi, transporturi speciale, infrastructură etc.). Este o taxă ce se va regăsi în tot și în toate foarte repede. La care se aplică, desigur, TVA. TVA care nu a fost mărit deocamdată dar care se va aplica la accize mărite, la taxa pe stâlp, la suprataxa pe cifra de afaceri pentru companiile mari. Presiunea fiscală a ajuns extrem de mare pe marii contribuabili la bugetul de stat, mulți dintre ei fiind companii multinaționale. Taxe pe stâlp va încetini investițiile majore de care are România nevoie pentru a se redresa, va dinamita industrializarea României în perioada următoare (gazul din Marea Neagră ar trebui prelucrat intens aici), va încuraja și mai mult exporturile de produse cu valoare adăugată mică (resurse naturale) și importul de produse cu valoare adăugată mare (care se produc în țările din jur care nu au această taxă). Adică, va înrăutăți și mai mult balanța comercială. Taxa va izola și mai mult România și o va scoate de pe harta lumii în ceea ce privește integrarea sa în marile lanțuri de valoare din care nu ar trebui să lipsim dacă avem pretenții. Va îndepărta potențialii investitori. Va reduce oportunitățile pentru mulți români. Va avea un efect mai degrabă contrar. Nu va rezolva problemele ci le va agrava și mai tare. Având în vedere că este reintrodusă fix când ne apropiem cu pași repezi de momentul primelor molecule de gaz din Marea Neagră, nu poți să nu te întrebi dacă nu există chiar un interes ascuns care a reîncălzit această țopăială fiscală aberantă inventată de Guvernul Ponta cu ani în urmă (la care am renunțat în 2017, taxa având efecte adverse vădite). Parcă cineva are un plan cu noi. Să nu scoatem capul. Să nu ne dezvoltăm. Să nu avem energie ieftină pe aici, gaz ieftin pe aici. Să nu fim independenți. Să nu furnizăm aceste lucruri celor din jurul nostru (Moldova, Ucraina). Să stăm în noroi și mocirlă. Taxa aceasta este una din cele mai anti-naționale măsuri pe care le-am văzut vreodată... Este expresia neputinței, disperării, lipsei de viziune și, mai ales, a lipsei de educație economică elementară. Este clar că guvernul nu vrea cu adevărat să scape sustenabil de problema deficitului. Nu vrea să ne scape de inflație. Nu vrea să ne scape de dobânzile mari. Nu vrea mai puțini români care aleg să plece ei către aceste oportunități din lumea largă pentru că aici nu sunt dorite. Iar noi, noi ne uităm cu invidie cum alții ajung departe, neînțelegând de ce suntem mereu în coada lumii civilizate. Vrem o țară ca afară dar ne lăsăm mânați de la spate către prăpastie. Semne bune anul n-are!”, a scris Păun.

„Taxa pe stâlp” va lovi proiectul de extragere a gazelor din Marea Neagră Foto: Inquam/Octav Ganea
Economie

„Taxa pe stâlp” lovi proiectul extragere gazelor Marea Neagră

„Taxa pe stâlp” va lovi dur în proiectul de extragere a gazelor din Marea Neagră, încalcă o prevedere crucială din legea offshore și va ajuta, indirect, Rusia. Azi, Federaţia Patronală a Energiei (FPE) a explicat cum vor fi afectate investițiile majore pentru extragerea gazelor din Marea Neagră. Citește și: Cel mai dezastruos impozit reinventat de Ciolacu II: noua taxă pe stâlp lovește în companiile din energie și agricultură și va crește facturile Investițiile OMV și Romgaz în extragerea gazelor din perimetrul Neptun Deep sunt estimate la patru miliarde de euro. O întârziere a proiectului ar prelungi dependența României de importurile de gaze, inclusiv cele rusești. „Taxa pe stâlp” va lovi proiectul de extragere a gazelor din Marea Neagră „Această măsură descurajează semnificativ investiţiile în sectoare strategice, de interes naţional şi provoacă firmele să reducă locurile de muncă şi să pună presiune pe preţurile finale suportate de consumatori. Acest impozit va afecta semnificativ contribuabilii care au investit foarte mult şi pe termen lung (dat fiind faptul că impozitul este direct proporţional cu valoarea investiţiilor efectuate). Impozitul, aplicat retroactiv asupra investiţiilor deja realizate, poate duce la scumpiri, reducerea consumului şi creşterea inflaţiei (...) Impozitarea construcţiilor speciale poate afecta domenii cheie, precum energia regenerabilă, producţia de gaze naturale şi infrastructura critică, limitând capacitatea ţării de a-şi atinge obiectivele de tranziţie energetică şi dezvoltare durabilă. Mai mult, acest impozit încalcă prevederile Legii Offshore privind stabilitatea”, arată această federație patronală din sectorul energetic. Legea offshore prevede că regimul de redevențe și regimul fiscal specific existent la data de 1 ianuarie 2023 va rămâne același (nu se va modifica sub nicio formă în favoarea sau în defavoarea titularilor de acorduri) pe întreaga durată de derulare a acordurilor petroliere. Guvernul nu pricepe cum funcționează economia reală „Activele din categoria construcții au cele mai mari durate normale de funcționare din întreg catalogul de clasificare a mijloacelor fixe, majoritatea activelor situându-se în intervalul 10-60 de ani (foarte puține tipuri de active au o durată de funcționare sub 10 ani). În condițiile în care cota de 1,5% pe an se aplică la valoarea brută a activelor, rezultă că o societate este obligată să plătească la bugetul statului între 15% și 90% din valoarea activului achiziționat pentru scopuri productive. Din această perspectivă impozitul se dovedește nu numai excesiv, dar reprezintă și o dovadă de neînțelegere de către inițiatorii actului normativ a impactului pe care această măsură urmează să îl aibă asupra funcționării economiei reale, cu efecte dezastruoase pe termen mediu și lung″, se arată în comunicatul FPE.

Primele ferme marine în Marea Neagră (sursa: Facebook/Mircea Fechet)
Eveniment

Primele ferme marine în Marea Neagră

Primele ferme marine în Marea Neagră. Primele ferme marine din România sunt pregătite să devină realitate, iar investitorii români au adjudecat deja 60 de hectare în apele maritime interioare și ale mării teritoriale. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a făcut anunțul printr-o postare pe Facebook, subliniind importanța acestui moment pentru economia României. Primele ferme marine în Marea Neagră „Se poate și în România: de anul viitor, punem pe masă pește și fructe de mare proaspete, autohtone!”, a declarat ministrul Fechet. Citește și: Guvernul scoate din rezerva bugetară 80.000 de lei pentru ochelarii angajaților de la Înalta Curte. Plus încă 900 milioane de lei pentru salarii câștigate în instanță Fermele marine vor fi amplasate în zece perimetre situate în zonele dintre Mamaia și Constanța; în dreptul lacului Sinoe; între Agigea și Eforie Nord; în zonele Venus și 2 Mai - Vama Veche. Aceste perimetre, gestionate de Administrația Bazinală de Apă Dobrogea - Litoral, se află la o distanță de 2-3 km față de mal. Aici, investitorii vor cultiva fructe de mare și pești cu valoare economică ridicată, precum păstrăvul somonat, lupul de mare și dorada. Dezvoltarea „Economiei Albastre” Ministrul Fechet a subliniat că licitațiile pentru luciul apei reprezintă o premieră pentru România. Acestea marchează un pas esențial în dezvoltarea economiei albastre, o inițiativă care încurajează utilizarea sustenabilă a resurselor marine. „O mai bună utilizare a resurselor marine înseamnă să ne bucurăm de potențialul mării noastre la costuri corecte, pe care să ni le permitem cu toții”, a explicat ministrul. Produse proaspete, made in România Potrivit ministrului, acest proiect are potențialul de a transforma piața locală de produse pescărești. Obiectivul este de a reduce dependența de produsele congelate importate din alte țări și de a pune accent pe calitatea produselor locale. „Sper ca 2025 să fie anul în care spunem un 'Adio' definitiv produselor pescărești congelate, venite de la mii de kilometri distanță, și 'Sărut-mâna pentru masă!' fermierilor piscicoli care fac eforturi să avem preparate proaspete din Marea Neagră”, a transmis ministrul Fechet. Resursele marine românești Primele ferme marine din Marea Neagră marchează un moment istoric pentru România. Acestea aduc oportunități economice semnificative și deschid drumul pentru un consum sustenabil de produse pescărești locale. Economia albastră devine astfel o realitate concretă, cu beneficii pe termen lung pentru consumatori și investitori deopotrivă.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră