Nicușor Dan: Naiv sau corupt, Crin Antonescu a făcut posibilă înstrăinarea unor bunuri publice
Considerați că Crin Antonescu a fost naiv sau corupt atunci când a semnat certificate de atestare fiscală pentru unele terenuri în favoarea BTT, terenuri care ulterior au ajuns să fie vândute la prețuri derizorii? Nicușor Dan: În calitate de primar al Capitalei și candidat la președinție, am adus în atenția publicului fapte concrete: în 1999, domnul Crin Antonescu, în calitate de ministru al Tineretului și Sportului, a semnat certificate de atestare a dreptului de proprietate pentru Biroul de Turism pentru Tineret (BTT) asupra unor terenuri valoroase din Parcul Herăstrău și Ștrandul Tineretului. Ulterior, aceste terenuri au fost vândute la prețuri derizorii către firme controlate de afaceriști cunoscuți, cum ar fi Bartolomeu Finiș și Alexandru Bittner. Aceste acțiuni au avut consecințe grave asupra patrimoniului public și ridică semne de întrebare privind legalitatea și moralitatea deciziilor luate. Deși DNA a constatat în 2015 că există indicii de abuz în serviciu cu consecințe deosebit de grave, faptele s-au prescris în 2009. Indiferent dacă a fost vorba de naivitate sau corupție, rezultatul a fost același: pierderea unor bunuri publice valoroase în favoarea unor interese private. Este esențial ca astfel de practici să nu se mai repete, iar responsabilitatea pentru deciziile luate să fie asumată. Credeți că, în acest moment, dezvoltatorii imobiliari cu care sunteți în conflict de ani de zile, ca primar al Bucureștiului, își doresc să ajungeți președinte sau să rămâneți primar? Nicușor Dan: Dezvoltatorii imobiliari care au beneficiat de pe urma haosului urbanistic din București preferă un primar care să le faciliteze proiectele, nu unul care să le ceară respectarea legii. În calitate de primar, am blocat zeci de PUZ-uri ilegale și am fost dat în judecată de aproximativ 60 de ori pentru că am refuzat să emit autorizații de construire neconforme. Într-un caz, mi s-au cerut daune de 7,5 milioane de lei. Dacă voi ajunge președinte, voi continua să apăr legalitatea și interesul public, la nivel național. Dezvoltatorii care au profitat de lacunele legislative și de complicitatea autorităților locale nu își doresc un președinte care să le limiteze influența. Prin urmare, este clar că preferă să rămân primar, unde pot încerca să-mi limiteze acțiunile, decât să devin președinte și să promovez reforme care să le afecteze interesele la nivel național. Considerați că legislația referitoare la urbanism ar trebui modificată? Dacă da, ce schimbări ați promova din postura de președinte? Nicușor Dan: Da, legislația urbanistică din România necesită reforme profunde. Actualul cadru legal permite interpretări abuzive și favorizează interesele private în detrimentul interesului public. Am criticat proiectul Codului urbanismului, considerând că "legalizează hoția" și face apel la liderii coaliției să nu mai adopte legi pentru "șmecheri". Ca președinte, voi promova o legislație clară și predictibilă, care să elimine posibilitatea emiterii de PUZ-uri și autorizații de construire în afara legii. De asemenea, voi susține digitalizarea proceselor de autorizare și transparentizarea deciziilor urbanistice, pentru a preveni abuzurile și corupția. Aveți un plan de reformă a justiției, considerați că este necesar un astfel de demers? Dacă da, cum arată acest plan? Nicușor Dan: Da, reforma justiției este esențială pentru consolidarea statului de drept. În programul "România onestă", propun ca judecătorii Curții Constituționale să fie desemnați exclusiv din rândul magistraților cu o anumită experiență, pentru a asigura independența și profesionalismul acestei instituții. De asemenea, voi susține măsuri pentru eficientizarea sistemului judiciar, reducerea duratei proceselor și combaterea corupției. Este vital ca justiția să fie accesibilă, echitabilă și să funcționeze în interesul cetățeanului. Cum credeți că ar trebui schimbat aparatul administrativ pentru ca banii europeni (programe multianuale, dar și PNRR) să fie absorbiți eficient? Nicușor Dan: Pentru o absorbție eficientă a fondurilor europene, este necesară o reformă administrativă profundă. Propun redesenarea administrativă a țării în funcție de polii de creștere, pentru a reduce fragmentarea și a crește eficiența. De asemenea, este esențială profesionalizarea funcției publice, prin recrutarea și promovarea pe criterii de competență și merit. Digitalizarea administrației și simplificarea procedurilor vor contribui la reducerea birocrației și la creșterea capacității de absorbție a fondurilor europene. Ați încuraja, de la Cotroceni, diminuarea aparatului bugetar? Dacă da, care ar fi principiile? Nicușor Dan: Da, este necesară o reformă a aparatului bugetar pentru a asigura eficiența și sustenabilitatea finanțelor publice. Diminuarea aparatului bugetar nu înseamnă concedieri masive, ci o reorganizare bazată pe evaluarea performanței și pe nevoile reale ale administrației. Principiile care ar trebui să ghideze această reformă includ: profesionalizarea funcției publice, eliminarea posturilor redundante, digitalizarea serviciilor publice și orientarea către rezultate. Este esențial ca administrația să fie eficientă, transparentă și orientată către cetățean. MATERIAL PUBLICITAR POLITICCandidat independent NICUȘOR-DANIEL DAN | e-mail: contact@nicusordan.ro Adresa poștală: Bd. Regina Elisabeta nr. 38, Sector 5, BucureștiCMF 34250009 CPP A1B1C1D1E1
