sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: bastroe

18 articole
Eveniment

Ucraina a dragat Bâstroe doar în scop de întreținere

Ucraina a dragat Bâstroe doar în scop de întreținere, arată primele date analizate de Apele Române, care a primit informații de la ministerul Transporturilor, susțin surse din ministerul Mediului. Ministerul Transporturilor a făcut măsurătorile, dar Apele Române le interpretează. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Datele care au ajuns până acum la Apele Române au fost colectate pe partea română a graniței. Ucraina a dragat Bâstroe doar în scop de întreținere Dragările de întreținere au fost punctuale, doar în anumite zone, apreciază Apele Române. Potrivit datelor primite de la ministerului Transporturilor, pe Chilia s-a dragat pentru întreținere doar strict punctual la intrarea din brațul Chilia în canalul Bâstroe, adâncimea în acea zonă fiind de 6,80-7 metri, în timp ce pescajul maxim al navelor este în jur de șase m. Doar nave mici pot să treacă pe Chilia și să intre pe Bâstroe. Sa-r mai fi făcut dragări de întreținere pe canalul Solomonov (care se află pe teritoriul ucrainean) respectiv punctual în fața portului Izmail și la ieșirea din Bâstroe în mare (deci tot pe teritoriul ucrainean). Ministerul Transporturilor a comparat datele de acum cu măsurătorile pe care le avea din 2004 și a reieșit că situația este neschimbată. Potrivit măsurătorilor, la intrarea din Chilia în Bistroe au fost îndepărtate doar aluviunile/depunerile naturale excesive acumulate în ultimii ani, având în vedere că s-a ajuns la adâncimea din 2004/2005. Această adâncime reflectă prima fază a proiectului de navigație, care prevedea navigarea unor vase cu pescaj de aproape 6 metri. Ulterior, lucrările de dragare pentru dezvoltarea proiectului s-au oprit. Abia ân a doua fază a proiectului – care nu a mai fost realizată - s-ar fi ajuns la lucrări de adâncire la intrarea din Chilia în Bistroe. Citește și: După eșecul palmierilor, Robert Negoiță anunță că Hala Laminor va deveni grădină botanică cu plante exotice Măsurătorile pe Canalul Bâstroe, cerute de autoritățile române pentru a fi lămurită problema lucrărilor de dragare făcute de ucraineni, au început la final de aprilie, după ce în 21 martie Ucraina și-a dat acordul scris în acest sens.

Ucraina a dragat Bâstroe doar în scop de întreținere Foto: Twitter
Când vor fi anunţate concluziile pe Bâstroe Foto: News.ro
Mediu

Când vor fi anunţate concluziile pe Bâstroe

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a declarat azi, întrebat când vor fi anunţate concluziile în urma măsurătorilor făcute pe Bâstroe că specialiştii în hidrologie fac modelările în sistemul informatic, ceea ce ar dura 10-14 zile. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online El a spus că speră să aibă şi o modelare a întregului canal navigabil. Când vor fi anunţate concluziile pe Bâstroe “Colegii noştri specialişti în hidrologie - INHGA (Institutul NaţIonal de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor) face modelările în sistemul informatic. După estimările noastre iniţiale aceste modelări durează între 10 şi 14 zile. Sper ca în cel mai scurt timp posibil să avem şi o modelare a întregului canal navigabil şi a întregului braţ Chilia, inclusiv Canalul Bâstroe, să vedem ce calitate au datele şi cât de precise sunt. Imediat cum suntem gata le vom face publice”, a afirmat ministrul Mediului, citat de news.ro. Autorităţile române şi cele ucrainene au convenit, în 3 martie, în prima întâlnire tehnică referitoare la canalul Bâstroe, ca România să înceapă măsurătorile pe braţul Chilia şi canalul Bâstroe din 15 martie. Citește și: FOTO Ziua Victoriei, la Moscova: parada unei dictaturi de mâna a III-a. Prin Piața Roșie a defilat un tanc vechi, avioanele au rămas la sol. Prigojin, semne ale lipsei de respect față de Putin Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţa, în 16 martie, că ucrainenii au dat un ”acord parţial” pentru începerea măsurătorilor pe braţul Chilia (partea ucraineană), începând din 17 martie, însă doar de la kilometrul 22, nu de la kilometrul 11, cum solicitase partea română. ”Insistăm ca flota de nave specializate a României să primească acces şi pe celelalte sectoare ale braţului Chilia (între km 11 şi km 22), dar şi pe canalul Bâstroe”, arăta el.

România a primit acceptul din partea Ucrainei pentru a măsura adancimea pe Bastroe, spune secretarul de stat Ionel Scriosteanu
Eveniment

România a primit acceptul din partea Ucrainei

România a primit acceptul din partea Ucrainei şi pentru măsurători ale adâncimii pe Bâstroe şi pentru restul din Braţul Chilia, care nu era încă măsurat, a anunțat secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Irinel Scrioşteanu. România a primit acceptul din partea Ucrainei „S-a primit acceptul şi pentru Bâstroe şi pentru restul din Braţul Chilia care nu era încă măsurat, plus încă câteva devieri din Braţul Bâstroe, gen Solomonov, un canal care poate fi navigabil. În total, încă 65 de kilometri de canal şi braţ care vor fi măsurate în perioada următoare”, a spus secretarul de stat, pentru news.ro. El a precizat că ”s-a convenit că se vor folosi de data aceasta nave şi echipamente ucrainene, iar noi punem experţi la dispoziţie”. ”Este o chestiune de reciprocitate, cum am folosit pe Chilia, acolo unde braţul este comun, având în vedere că este teritoriu exclusiv ucrainean şi nu este graniţă comună pe aceste zone, mai sigur este să folosim navele şi echipamentele ucrainene”, a explicat oficialul din Ministerul Transporturilor. Citește și: DOCUMENT Canalul Bâstroe are, de ani întregi, adâncime navigabilă, de peste 8,5 metri. Datele colectate de OSCE arată o adâncime medie de 14 metri Scrioşteanu a arătat că estimează că în aproximativ 7-10 zile ar trebuie să dureze măsurarea celor 65 de kilometri din Braţul Bâstroe.

Canalul Bâstroe are, de ani întregi, adâncime navigabilă
Eveniment

Canalul Bâstroe are, de ani întregi, adâncime navigabilă

Canalul Bâstroe are, de ani întregi, adâncime navigabilă, de peste 8,5 metri, arată un studiu OSCE. De alfel, și recentele măsurători ale Apelor Române au confirmat acest fapt. Financial Times (FT) a scris, la începutul lunii martie, despre scandalul Bâstroe, sugerând că este mâna Rusiei, cu scopul de a diminua susținerea României pentru Ucraina. Publicația britanică nu menționează originea scandalului, dar el a fost inflamat în România de ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu, și de Antena 3. Citește și: Financial Times scrie despre scandalul Bâstroe, sugerând că este mâna Rusiei, cu scopul de a diminua susținerea României pentru Ucraina Canalul Bâstroe are, de ani întregi, adâncime navigabilă „Evident, toate tipurile de activitate industrială sunt negative pentru mediu. Cu toate acestea, în cazul utilizării brațului Bâstroe drept canal navigabil poate avea influențe negative reflectate doar asupra ecosistemului marin, deoarece nici un metru cub de sedimente de fund nu a fost târât din brațul Bâstroe. Nu a fost necesar. Brațul Bâstroe este unul dintre brațele naturale ale Dunării. Adâncimile naturale în acest braț sunt de 12 - 14 m și este mai mult decât suficientă pentru navigație (8,5 m). Realitatea este că lucrările de dragare au avut loc în largul mării în fața gurii Bâstroe. Dragarea a fost făcută în zona de apă de mică adâncime (…). Acestea au fost lucrările cheie legate de canalul navigabil, datorită unui volum mare de materii în suspensie din râu (așa-numita scurgere dură) care formează o zonă de baraj cu o lungime de 3 km”, arată un studiu făcut pentru OSCE de către Nikolai Berlinski, de la Institutul de biologie a mărilor sudice din Odesa, o filială a Academiei Ucrainei. Studiu UNESCO efectuat de un institut de studii marine din Odesa Apele române infirmă teoriile anti-Ucraina Dar și măsurătorile făcute de Apele Române în februarie 2023, după izbucnirea scandalului legat de canalul Bâstroe, arătau adâncimi între 9,2 și 12,4 metri în zona acestui canal, în condițiile în care depunerile de sedimente aveau 1-1,5 metri. Potrivit unui document consultat de DeFapt.ro, din măsurătorile făcute la 22 februarie de Apele Române reieșea că „repartiția debitelor pe brațul Chilia (aval de Periprava) și brațele secundare Oceakov și Bâstroe poate fi încadrată ca o situație normală”. Document Apele Române Acum două zile, potrivit unor surse care nu au prezentat nici un document, după primele măsurători efectuate de trei ambarcațiuni ale Administrației Fluviale a „Dunării de Jos” pe Brațul Chilia, „adâncimea este cu 2 metri mai mare decât cea stabilită anterior”. Citește și: EXCLUSIV Ucraina nu ne-a furat apa din Dunăre, prin canalul Bâstroe: măsurătorile făcute de Apele Române, la 22 februarie, indicau debite normale pe Chilia Navele românești (Donaris 1,2 și 3) efectuează măsurători pe brațul Chilia (sectorul ucrainean). Brațul Chilia este braț comun pe frontieră româno-ucraineană.

Financial Times scrie despre scandalul Bâstroe, sugerând că este mâna Rusiei Foto: Twitter
Politică

Financial Times scrie Bâstroe, apreciind mâna Rusiei

Financial Times (FT) scrie, azi, despre scandalul Bâstroe, sugerând că este mâna Rusiei, cu scopul de a diminua susținerea României pentru Ucraina. Publicația britanică nu menționează originea scandalului, dar el a fost inflamat în România de ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu, și de Antena 3. Citește și: Surse: PSD a ajuns la 28% și cade pe măsură ce se apropie momentul preluării Guvernului. AUR – 20%. Ascensiunea AUR, explicația atacurilor PSD împotriva Ucrainei, pe tema Bâstroe Financial Times scrie despre scandalul Bâstroe, sugerând că este mâna Rusiei „Un mic canal de la gura de vărsare a Dunării a devenit un subiect geopolitic fierbinte între Ucraina și România, stârnind temeri ale unui amestec propagandistic rusesc și că va duce la diminuarea sprijinului din partea Bucureștiului pentru vecinul său devastat de război”, arată FT. „În contextul în care această dispută amenință să afecteze legăturile bilaterale, ambasada Ucrainei a făcut un apel la români să «nu facă jocul propagandei rusești», care urmărește să submineze sprijinul lor pentru Kiev în timp ce războiul se prelungește. Ambasada Ucrainei la București a încercat rapid să clarifice faptul că lucrările erau de o «de natură operațională» pentru a îndepărta aluviunile care au redus adâncimea cursului de apă. Dar subiectul a devenit foarte politizat în România, stat membru al UE și al NATO care a sprijinit puternic Ucraina de la invazia Rusiei, inclusiv prin găzduirea a mii de refugiați (...) Un deputat român de extremă dreapta, George Simion, a postat un video cu o ambarcațiune pe ceea ce el a spus că este canalul Bystre. În videoclip, Simion și-a criticat adversarii politici pentru că nu le pasă de Delta Dunării”, mai arată publicația britanică. Financial Times îl citează pe Adrain Stănică, cercetător la institutul Național de Geologie Marină, din București, care a spus că ar fi costisitor pentru Kiev să dezvolte și să întrețină ruta Bâstroe-Chilia. Stănică a apreciat că lucrările de întreținere regulate au avut efecte neglijabile asupra biosferei. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online „Având în vedere că sunt în joc legăturile bilaterale, el a adăugat că în România discursul pe această temă a fost «intoxicat» de știri false și, posibil, alimentat de o țară terță, fără a numi însă Rusia”, relatează FT.

Ucraina nu ne-a furat apa din Dunăre Foto: PSD
Politică

Ucraina nu ne-a furat apa din Dunăre

Ucraina nu ne-a furat apa din Dunăre, prin canalul Bâstroe, arată măsurătorile făcute de Apele Române, la 22 februarie, care indicau debite normale pe Chilia. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Potrivit unui document consultat de DeFapt.ro, din măsurătorile făcute la 22 februarie de Apele Române reieșea că „repartiția debitelor pe brațul Chilia (aval de Periprava) și brațele secundare Oceakov și Bâstroe poate fi încadrată ca o situație normală”. Ucraina nu ne-a furat apa din Dunăre Măsurătorile au fost făcute după ce scandalul Bâstroe izbucnise. „Pe Bâstroe sunt informat că au început lucrări, tocmai de aceea am provocat această întâlnire, tocmai de aceea am încercat să venim cu date, deşi nu e responsabilitatea Ministerului Transporturilor”, a declarat şeful de la Transporturi într-o conferință de presă din 15 februarie. Apele Române, prin Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor (IHGA) au efectuat măsurători batimetrice între stația hidrologică Chilia Veche și brațul Stambul Vechi, între 21 și 22 februarie. Obiectivul a fost măsurarea debitelor pe brațele Dunării. Măsurătorile s-au efectuat cu o navă a stației hidrologice Tulcea folosind echipament Acoustic Doppler Current Profile. „Nu au fost identificate modificări majore între măsurătorile din 2017 și cele din 2023, mai ales în zona talvegului, la adâncimi maxime”, este concluzia măsurătorilor. În plus, IHGA a făcut o comparație cu datele colectate în anii anteriori și a apreciat că „debitele pe brațul Chilia, între sh Chilia Veche și sh Periprava, se mențin la valori aproximativ egale, cu toate că, o serie de brațe secundare modifică, pe anumite subsectoare, volumele de apă ale Dunării”. După ce a lansat scandalul, Grindeanu fuge de măsurători De altfel, vineri, ministerul Transporturilor, care inițial susținea că dorește să înceapă imediat măsurătorile pe Bâstroe, a tergiversat acest proces și a cerut ca ele să demareze abia pe 15 martie. De fapt, la 23 februarie, când Grindeanu scria pe Facebook „Noi suntem pregătiți”, Apele Române făcuseră deja o analiză a debitelor și constataseră că nu sunt modificări majore. Citește și: Un secretar de stat de la Mediu demontează propaganda lui Grindeanu: Administrația Dunării de Jos a propus începerea măsurătorilor pe Bâstroe abia pe 15 martie Un secretar de stat de la Mediu, Sorin Baciu, a explicat, la Antena 3, că Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ), subordonată ministerului Transporturilor, a propus începerea măsurătorilor pe Bâstroe abia pe 15 martie. Baciu a refuzat să comenteze faptul că Grindeanu s-a lăudat acum zece zile că navele sunt deja pregătite.

Un secretar de stat demontează propaganda lui Grindeanu Foto: Facebook
Politică

Un secretar stat demontează propaganda lui Grindeanu

Un secretar de stat de la Mediu demontează propaganda lui Grindeanu: Sorin Baciu a explicat, la Antena 3, că Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ), subordonată ministerului Transporturilor, a propus începerea măsurătorilor pe Bâstroe abia pe 15 martie. Baciu a refuzat să comenteze faptul că Grindeanu s-a lăudat acum zece zile că navele sunt deja pregătite. Citește și: Propaganda cu bărcuțele lui Grindeanu s-a scufundat: măsurătorile pe Bâstroe încep abia pe 15 martie. Acum 10 zile, Grindeanu a postat trei bărci și a susținut că e gata să verifice canalul Un secretar de stat demontează propaganda lui Grindeanu Iată cum a decurs dialogul Antena 3: „Întrebare Antena 3: De ce 15 martie si nu mai devreme? Răspuns Sorin Baciu: Asta a fost propunerea colegilor de la AFDJ, nu as vrea sa speculez acum. Noi am spus ca incepand cu data de 15 martie putem începe aceste actiuni de masurare. Termenul nu are legatura decat cu pregatirea acestor măsurători. Sunta măsurători complexe si nu pot fi începute de pe o zi pe alta. Întrebare: Ministrul Transporturilor ne–a anunțat de vreo 10 zile ca navele sunt pregatite sa mearga sa măsoare. Răspuns: Dati-mi voie sa nu comentez ce a spus Ministrul Transporturilor”. „Noi suntem pregătiți! Trei nave ale AFDJ Galați- dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile- așteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe”, susținea Grindeanu, la23 februarie. Potrivit lui Baciu, partea ucraineană a „menționat faptul că sunt lucrări de întreținere, dragaje de întreținere, de mentenanță practic, că nu s-au făcut adânciri și că sunt lucruri care se fac recurent pentru a asigura navigabilitatea pe canalul Bâstroe”. „Lucrările au încetat de doua saptamani din ceea ce ne-au confirmat vecinii nostri, au fost lucrări punctuale”, a mai spus secretarul de stat de la Mediu.

Propaganda lui Grindeanu s-a scufundat Foto: Facebook Sorin Grindeanu
Politică

Propaganda lui Grindeanu s-a scufundat

Propaganda lui Grindeanu s-a dezumflat: măsurătorile pe Bâstroe încep abia pe 15 martie, deși ministrul PSD al Transporturilor scria pe Facebook, la 23 februarie, că este pregătit să înceapă verificările. „Noi suntem pregătiți! Trei nave ale AFDJ Galați- dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile- așteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe”, susținea Grindeanu - acesta fiind, de altfel, demnitarul care a declanșat scandalul Bâstroe. Propaganda lui Grindeanu s-a scufundat „Astăzi, 3 martie 2023, a avut loc o întâlnire tehnică, în format videoconferinţă, la nivel de experţi între partea română şi cea ucraineană. Întâlnirea a fost coordonată la nivel de secretari de stat ai ambelor părţi. Participanţii au convenit ca partea română să înceapă măsurătorile pe braţul Chilia şi canalul Bâstroe din data de 15 martie 2023”, a transmis, vineri, Ministerul Transporturilor, citat de news.ro. Potrivit unor surse PSD, data de 15 martie a fost cerută chiar de partea română. Romeo Soare, de la Administrația Fluvială a Dunării de Jos, a recunoscut, la discuțiile de azi cu partea ucraineană, că aceasta a fost de la bun început data propusă de autoritățile române. Declarația lui Soare contravine flagrant postării de pe Facebook a ministrului Grindeanu. Experții se vor întâlni luni, 6 martie 2023 pentru a stabili detaliile planului de efectuare a măsurătorilor pe Braţul Chilia şi pe Canalul Bâstroe, acestea fiind estimate să dureze 10 zile. „Cele două părţi au convenit că este cea mai bună soluţie care să clarifice informaţiile contradictorii pe tema dragării Canalului Bâstroe şi a Braţului Chilia”, a mai transmis, azi, ministerul Transporturilor. Potrivit documentului, partea română şi-a arătat disponibilitatea ca la aceste măsurători să fie prezenţi şi specialişti din Ucraina, dar şi ai unor instituţii terţe. Citește și: Iohannis despre Bâstroe: „Ministerul Transporturilor știe despre lucrări din octombrie”. Plus: „Ucrainenii nu au nevoie să fie certați, au nevoie de sprijin” De asemenea, ministerul anunţă că Ucraina va asigura securitatea navelor şi personalului românesc, pe toată perioada activităţilor de măsurare.

Discuții România-Ucraina pe tema Bâstroe Foto: Facebook
Politică

Discuții România-Ucraina pe tema Bâstroe

Discuții România-Ucraina pe tema Bâstroe: ambasadorul Ucrainei, Ihor Prokopchuk, a anunțat că, în data de 3 martie 2023, va avea loc o ședință de „consultări tehnice”. Anunțul ambasadorului a venit după ce, la 1 martie, Guvernul României a aprobat decizia de a se înființa o comisie mixtă cu Ucraina, care să verifice situația mediului în regiunea frontierei comune, inclusiv situația din Delta Dunării. Discuții România-Ucraina pe tema Bâstroe „Au fost făcuți mai mulți pași din partea ambelor părți în ceea ce privește lucrurările în desfășurate de Ucraina pentru a menține navigabillitatea canalului. Între timp, este necesar să avem consultări tehnice pentru lucrările desfășurate. Astfel de consultări urmează să aibă loc mâine. Aceasta va fi o ocazie bună pentru oamenii responsabili cu această problemă să înțeleagă și să facă schimb de informații factuale cu privire la lucrările desfășurate și, de asemenea, să vadă ce pași trebuie urmați în continuare", a spus ambasadorul ucrainean Prokopchuk. Potrivit unor surse din Ambasada Ucrainei, întâlnirea va avea loc în format videoconferință cu experți din ministerele de Transporturilor din cele două tari. Inițial, ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu - cel care a lansat acest scandal, al canalului Bâstroe - nu a vrut să discute cu partea ucraineană până la finalizarea măsurătorilor pe canal. Însă aceste măsurători durează 10-15 zile, iar interpretarea lor, încă 30 de zile, deci ar fi fost o amânare de 45 de zile. Citește și: Surse: PSD a ajuns la 28% și cade pe măsură ce se apropie momentul preluării Guvernului. AUR – 20%. Ascensiunea AUR, explicația atacurilor PSD împotriva Ucrainei, pe tema Bâstroe Însă Ucraina a insistat pentru o întâlnire, care se pare că va avea loc vineri, 3 martie.

Se draghează Bîstroe, nu seacă Delta (sursa: Facebook/ARBDD - Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii)
Eveniment

Nicio secare Deltei draghează pe braţul Bâstroe

Alfred Vespremeanu, director al Staţiunii de cercetări marine şi fluviale Sf. Gheorghe a declarat luni în emisiunea Proiect de Ţară-România, de la Prima News că nu se întâmplă nicio secare a Deltei fiindcă se draghează pe braţul Bâstroe, este o trăznaie din punct de vedere ştiinţific. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online "Cred că intenţia Ucrainei este de a putea naviga cu nave de pescaj mare până în portul lor principal de pe braţul Chilia, care este Izmail", a mai spus el. Vespremeanu este profesor universitar de geografie fizică și și-a luat doctoratul cu teza „teză: Țărmul Deltei Dunării – studiu geomorfologic”. În plus, el are un stagiu de specializare în Geomorfologie costieră (bursă guvernamentală de doctorat), între 2002-2003, la Universitatea Loughborough, din Marea Britanie. Nu se întâmplă nicio secare a Deltei fiindcă se draghează pe Bâstroe „În cazul ăsta, din ce ştim cu siguranţă, la gura de intrare în braţul Bîstroe este o acţiune de dragare, adică de creştere a adâncimilor de la 4 metri la 8 metri. La capătul braţului lui Chilia, cel mai scurt este braţul Bîstroe, la gura lui de vărsare are loc această adâncire prin dragare. Nu este periculoasă pentru natură, în primul rând sendimentele sunt extrem de tinere, se depun de la o zi la alta, nu formează un suport biologic, sunt predominant nisipoase. Impactul unei dragări la o gură de vărsare de tip Bâstroe este unul categoric local, în niciun caz nu afectează starea Deltei Dunării”, a spus Vespremeanu. Specialistul a comentat şi informaţia privind riscul unei secări a Deltei din cauza acestor lucrări. ”Nici măcar cu unu la mie nu se poate întâmpla procesul acesta, nivelul apelor din Deltei Dunării este controlat de nivelul Mării Negre şi de nivelul de intrare al Dunării în Deltă şi nu de cât de adâncă este o gură de vărsare sau alta. Poate să fie şi de 100 de metri, asta nu afectează nivelul apei în Deltă este o trăznaie din punct de vedere ştiinţific”, a spus Alfred Vespremeanu, citat de news.ro. „O trăznaie” ”Sentimentul unora că ar putea să se usuce Delta este fiindcă poate văd ei uneori aceste lacuri care nu mai arată a lacuri, arată a mlaştină dar nu are legătură cu Ucraina, are legătură cu noi. (..) O deltă, pentru a menţine aproape de forma iniţială înseamnă că îi controlezi fluxul de sedimente, prin dragaje. De exemplu, pe termen lung, decenii, va trebui să creştem debitele braţelor Sulina şi Sfântul Gheorghe. Astăzi nu se schimbă nimic, nu se întâmplă nicio secare a Deltei fiindcă se draghează la gura lui Bâstroe şi mai departe, dacă are loc o redistribuire a apei pe braţe, asta se va întâmpla în defavoarea braţelor vecine ale lui Bîstroe, nu braţul Chilia”, a mai explicat el. Ucraina vrea să navigheze până la Izmail Întrebat dacă partea română ar cunoaşte dacă se draghează în zonă, specialistul a spus: ”Noi ştim oricum ce se întâmplă, există pe coasta românească sisteme, partea maritimă, unde cunoaştem pe zeci de km, vedem, este o tehnică vizuală în care vezi ce se întâmplă, informaţia asta există în statul român. Noi am ştiut de la prima cupă dragată”. Citește și: Surse: PSD a ajuns la 28% și cade pe măsură ce se apropie momentul preluării Guvernului. AUR – 20%. Ascensiunea AUR, explicația atacurilor PSD împotriva Ucrainei, pe tema Bâstroe Despre intenţia părţii ucrainene, specialistul a spus: ”Cred că intenţia lor este de a putea naviga cu nave de pescaj mare până în portul lor principal de pe braţul Chilia, care este Izmail”. Ucraina adânceşte canalul Bâstroe pentru a-şi majora exporturile de cereale, a anunţat ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, transmite Reuters. Însă demnitarul de la Kiev a spus că Ucraina este pregătită să-i arate României activitatea desfăşurată, menționând că Bucureștiul a fost informat încă din august 2022, dar nu a transmis obiecții.

PSD a ajuns la 28% și cade Foto: Facebook
Politică

PSD a ajuns la 28% și cade

Surse politice susțin că, potrivit unor sondaje recente, PSD a ajuns la 28% și cade pe măsură ce se apropie momentul preluării Guvernului, iar AUR a ajuns la o intenție de vot de 20%. PNL ar obține 22% din voturi, dacă duminica viitoare ar fi alegeri. PSD a ajuns la 28% și cade Potrivit acestor surse, datele din aceste sondaje explică atacul brutal al PSD împotriva Ucrainei, pe tema canalului Bâstroe. Tendințele din sondaje arată că formațiunea lui Ciolacu scade și se preconizează că ar putea ajunge la 25%, la momentul la care va prelua șefia guvernării, la finalul lunii mai/ începutul lunii iunie. De altfel, miercuri, președintele Iohannis a pus clar că motivele din spatele dezbaterii despre situația de pe Bâstroe sunt de natură electorală. „Am văzut că la noi o serie întreagă de politicieni s-au inflamat fără să verifice ce se întâmplă în fapt acolo și afirmațiile făcute de dumneavoastră sunt preluate, sigur, de la unii politicieni de-ai noștri care cred că au simțit o ocazie să se profileze un pic mai mult în spațiul public românesc, probabil în vederea alegerilor care vor avea loc anul viitor (...) Cei care au încercat să facă o mare problemă din asta nu cred că au înțeles miza acestei perioade și nici nu mi se pare că preocuparea pentru Deltă este preocuparea numărul unu pentru ei”, a spus Iohannis. Un sondaj de tip Eurobarometru publicat azi arată că în România se înregistrează cel mai mare procent de respondenți care dezaprobă ajutorul umanitar pentru ucraineni. Astfel, 25% dintre români dezaprobă furnizarea de ajutor umanitar oamenilor afectați de război, cea mai mare proporție dintre toate țările membre UE, la mare distanță de următoarele două țări (Bulgaria – 15% dezaprobare și Slovacia 11% dezaprobare). Circa 35% dintre românii chestionați dezaprobă furnizarea de sprijin financiar Ucrainei.

Grapini, europarlamentar al lui Voiculescu, atac la Ucraina Foto: Facebook
Politică

Grapini, europarlamentar Voiculescu, atac la Ucraina

Maria Grapini, europarlamentar al partidului lui Dan Voiculescu, PUSL, a lansat un atac dur la Ucraina: „Preşedintele Ucrainei şi guvernul său ignoră, sfidător, toate regulamentele internaţionale si fac ce vor in raport cu România!”. Și postul controlat de Dan Voiculescu, Antena 3, a atacat constant Ucraina în ultimele luni. Ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit către Defapt.ro. Durează un minut, online Grapini, europarlamentar al lui Voiculescu, atac la Ucraina Într-un comunicat de presă, Grapini susține că „proiectul de a face navigabil canalul Bâstroe, încalcă şapte regulamente şi convenţii internationale” - fără a le prezenta însă, punctual. În plus, ea susține că Ucraina nu a notificat România în legătură cu lucrările de pe Bâstroe. Citește și: Maria Grapini lovește din nou: unirea românilor a fost visul lui Burebista! Totuși, Ucraina a afirmat în mod repetat România pe acest subiect, încă din august. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu a negat acest fapt. Președintele Iohannis a susținut că Transporturile știau din octombrie, ba chiar a existat un acord al părții române. „Suntem ţara care încă acordă ajutoare în bani ucrainenilor care au rămas în România, am discriminat fermierii români lăsând să intre cereale din Ucraina - fără taxe vamale şi fără analize fitosanitare - care ar fi trebuit doar să tranziteze ţara. Cu toate acestea, cantităţi semnificative de cereale au rămas în România. În tot acest timp, Preşedintele Ucrainei şi guvernul său ignoră, sfidător, toate regulamentele internaţionale si fac ce vor in raport cu România! Este inadmisibil!", a afirmat europarlamentarul PUSL. Citește și: Încă o emisiune anti-Ucraina la Antena 3 „CNN”: fermierii români ar falimenta „din cauza cerealelor fără taxe din Ucraina”. Plus: acuzații că cerealele din Ucraina sunt modificate genetic Grapini este vicepreședinte al PUSL. Antena 3, postul controlat de Dan Voiculescu, a criticat dur Ucraina în ultimele două luni. În mai puțin de două luni, cel puțin trei atacuri propagandistice împotriva Ucrainei au fost dirijate de Antena 3 „CNN” și, ulterior, au fost preluate de PSD, AUR și Șoșoacă. În toate cele trei cazuri se poate constata același tipar: atacul este lansat cu multă violență, de obicei în prime time, este preluat de site-uri și televiziuni apropiate PSD, precum și de liderii acestei formațiuni și, brusc, subiectul dispare.

Grindeanu e gata să verifice canalul Bâstroe Foto: Inquam
Politică

Grindeanu e gata să verifice canalul Bâstroe

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a postat pe Facebook trei bărci cu motor și spune că e gata să verifice canalul Bâstroe. Însă Ucraina a anunțat, prin ministerul Transporturilor, că a notificat România din august 2022. În plus, președintele Iohannis a arătat, miercuri seara, că ministerul Transporturilor din România, condus de Grindeanu, știa de lucrări din octombrie și că există „un acord provizoriu”. Grindeanu e gata să verifice canalul Bâstroe „Noi suntem pregătiți! Trei nave ale AFDJ Galați- dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile- așteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe”, a scris Grindeanu, pe Facebook. „Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe din Delta Dunării pentru a crește exporturile de alimente din porturile sale fluviale și este pregătită să arate României lucrările efectuate, a declarat miercuri un înalt oficial ucrainean”, scria Reuters, miercuri. „«Am notificat oficial partea română încă din august 2022 că vom efectua dragarea operațională, adică curățarea sedimentelor, și nu am primit niciun comentariu», a declarat într-un interviu pentru Reuters Iuriy Vaskov, ministrul adjunct ucrainean pentru transporturi Canalul avea o adâncime de 6,5 metri la jumătatea anilor 1990, dar Ucraina nu a efectuat niciun dragare în ultimii ani, ceea ce a dus la o acumulare de nămol”, mai explică Reuters. Ieri, și președintele Klaus Iohannis a arătat că Ucraina a notificat România încă de anul trecut în legătură cu lucrările de pe Bâstroe. Citește și: Moment istoric: s-a redeschis o nouă legătură feroviară Rămânia Ucraina, la Câmpulung pe Tisa. Dar partea română s-a făcut de râs: trenul s-a blocat în firele electrice Iohannis: „Noi le-am dat un acord provizoriu” „Pentru a ști ce se întâmplă acolo, e nevoie să vorbim cu ucrainenii. Doar că acest lucru nu s-a prea întâmplat (...) Ucrainenii au solicitat să existe discuții la nivel de expert și cu Ministerul Transporturilor, și cu Ministerul Mediului, și pe alte paliere, pe Externe, evident. Aceste discuții nu au avut loc, dar ai noștri, inflamați și hotărâți, fac afirmații care nu au încă un fundament dovedit. Ucrainenii afirmă că ei draghează pentru întreținere și nu pentru altceva. Dacă este așa sau nu, e bine să se verifice, dar cred că este legitim să se verifice împreună cu ei. Până la urmă, este teritoriu național ucrainean (...) Așa, că se fac lucrări, ştim, știe și Ministerul Transporturilor cam din octombrie. Deci nu e nicio noutate. Ei ne-au anunțat oficial că vor să facă lucrări de dragare, de întreținere și că vor să folosească canalul Bîstroe pentru a-și exporta marfă și noi le-am dat un acord provizoriu până când lucrările se clarifică și această chestiune a fost comunicată și Comisiei Europene”, a afirmat șeful statului.

Iohannis: Ministerul Transporturilor știe despre lucrări din octombrie
Politică

Ministerul Transporturilor știe lucrări din octombrie

Președintele Klaus Iohannis a declarat, la Varșovia, vorbind despre situația canalului Bâstroe, că „ministerul Transporturilor știe despre lucrări din octombrie” și a apreciat că „ucrainenii nu au nevoie să fie certați, au nevoie de sprijin”. Vă prezentăm integral dialogul său cu presa. „Ai noștri fac afirmații care nu au încă un fundament dovedit” Întrebare: Care este poziția statului român privind lucrările care încalcă toate conventiile, dragarile pe canalul Bâstroe? Răspuns: Există o preocupare legitima pentru Delta Dunarii, in schimb nu putem sa amestecam îngrijorarea si măsurile concrete pentru prezervarea Deltei Dunării Nu trebuie sa le amestecăm cu diverse abordări politice de moment. Dati-mi voie sa va spun ca pe acel canal Bastroe se dragheaza de ani de zile, fiindcă ucrainieni il folosesc pentru navigare. Evident ca aceste chestiuni sunt limitate de înțelegeri internaționale si trebuie respectate de toate părțile. pentru a sti ce se intampla acolo este nevoie sa vorbim cu ucrainienii , doar ca acest lucru nu prea s-a intamplat, am văzut ca la noi o serie întreaga de politicieni s-au inflamat fără sa verifice ce se intampla in fapt acolo si afirmațiile făcute de dvs sunt preluate sigur de la unii politicieni de ai noștri care cred ca au simțit o ocazie sa se profileze un pic mai mult in spațiul public românesc, probabil in vederea alegerilor care vor avea loc anul viitor. Ucrainienii au solicitat sa existe discuții la nivel de expert si cu Ministerul Transporturilor si cu Ministerul Mediului si pe alte paliere, pe Externe evident. Aceste discuţii nu au avut loc, dar ai noştri, inflamaţi şi hotărâţi, fac afirmaţii care nu au inca un temei dovedit. Ucrainienii afirma ca ei dragheaza pentru întreținere si nu pentru altceva, acum daca este asa sau nu e bine să se verifice, dar cred că e legitim să se verifice împreună cu ei, pana la urma este teritoriu ucrainean. Cred că este foarte bine ca politicienii noştri înainte să ţină discursuri inflamate să lase experţii să vadă ce se întâmplă real acolo, dacă se respectă sau nu se respecta legislaţia internaţională, să discute in bilateral dar si cu Comisia Europeană pentru a lua măsurile care se impun. Nu cred că in acest moment e potrivit să atacăm ucrainenii pe baza unor date incerte. Ei acum nu au nevoie sa fie certati, ei au nevoie de sprijin, tocmai asta am spus înainte si asa am discutat la Summit. Nu ma-ntelegeti gresit , nu vreau sa punem in pericol biodiversitatea Deltei Dunarii dar cred ca nu este bine sa ne amblam fara sa stim despre ce vorbim aici. Eu cred ca multe dintre afirmații care s-au făcut sunt si nepotrivite si neproductive si îi invit pe toţi cei preocupaţi să aştepte până se întâlnesc experţii, discută, şi vin cu un plan de măsuri. E abordarea cea mai corectă şi care duce la rezultate. Și ucraineni fac lucrări pentru ca vor ceva și noi știm foarte bine ce vor, cum porturile lor la Marea Neagra sunt blocate de rusi , ei vor sa iasa undeva cu marfa lor, cred ca este de înțeles dar si noi avem pretenții ca Delta Dunarii sa fie prezervata si protejata. Calea este cea diplomatică, calmă şi cu experți. Întrebare: Cand ați fost înștiințat ce lucrări se fac? Răspuns: Despre lucrări voi fi înștiințat atunci cand îmi confirma experții ce anume lucrări se fac. Așa ca se fac lucruri știm, știe si Ministerul Transporturilor cam din octombrie, deci nu este nicio noutate, ei ne-au anunțat oficial ca vor sa sa faca lucrări de dragare de întreținere si ca vor sa folosească canalul pentru a-si exporta marfa si noi e-am dat un acord provizoriu pana cand lucrarile se clarifica si aceasta chestiune a fost comunicata si Comisiei Europene. Nu e absolut nimic nou aici. Cei care au încercat să facă o mare problemă din asta nu cred că au înţeles miza acestei perioade şi nici nu mi se pare că preocuparea pentru Delta e preocuparea numărul 1 pentru ei. Întrebare: Cand putem stopa lucrările, pentru ca oficiali din Ucraina au spus ca s-au făcut lucrări majore? R: Asta o sa ne confirme experții după ce se clarifica ce este acolo. Întrebare: De ce nu s-au purtat discuții înainte? R: Asta este o întrebare buna pe care va rog sa o puneti celor care au iesit cu problema. Întrebare: In spațiul public au avut loc tot felul de discuții, sunteți îngrijorat ca in sânul societății românești ar scădea sprijinul pentru Ucraina? R: Cu cat dureaza războiul mai mult cu atat mai mulți oameni vor cauta alte subiecte, va aparea asa numita oboseala. Ea este contraproductiva pentru ca razboiale nu se castiga de la sine. Războaiele se castiga luptând si primind sprijin. Este bine, corect si oportun ca Ucraina sa fie sprijinită, dar sunt si alte preocupări politice. Cum noi ne apropiem de alegeri, ai noștri fug dupa notorietate si după teme interesante. Nu am dat un avertisment politicienilor noştri, ci le-am făcut o recomandare să se ocupe de alte teme, până ne clarificăm ce se intampla acolo. E important să păstrăm sprijinul populaţiei pentru ce face România, adică pentru sprijinul pentru Ucraina, pentru întărirea Flancului Estic, pentru inatrirea NATO, pentru a ne păstra valorile noastre. Dar noi ştim că există oameni care vor să abordeze altfel chestiunea. Nu mi se pare oportun pentru România. Se exagerează prea mult cu aceste chestiuni care duc la o tensionare a relaţiilor bilaterale, atunci pot fi găsiţi şi la noi şi în Ucraina unii mulţumiţi şi unii nemulţumiţi, dar vă asigur că vor fi şi care se bucură în Moscova.

Ucraina adânceşte Bâstroe pentru a-şi majora exporturile Foto: Twitter
Eveniment

Ucraina adânceşte Bâstroe pentru majora exporturile

Ucraina adânceşte canalul Bâstroe pentru a-şi majora exporturile de cereale, a anunţat miercuri ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, transmite Reuters. Însă demnitarul de la Kiev a spus că Ucraina este pregătită să-i arate României activitatea desfăşurată, menționând că Bucureștiul a fost informat încă din august 2022, dar nu a transmis obiecții. Ucraina adânceşte Bâstroe pentru a-şi majora exporturile „Am notificat oficial partea română în august 2022 că vom efectua operaţiuni de dragare, cum ar fi eliminarea sedimentelor, şi nu am primit comentarii", a afirmat Vaskov, într-un interviu acordat Reuters. La mijlocul anilor '90 canalul avea o adâncime de 6,5 metri, dar în ultimii ani Ucraina nu a efectuat operaţiuni de dragare, ceea ce a avut ca rezultat acumularea de aluviuni. "Nu vedem nicio problemă - nu este o nouă construcţie, ci o adâncire operaţională", a declarat Vaskov, adăugând că operaţiunile de dragare sunt menite să menţină canalul suficient de adânc pentru a permite nave cu un pescaj de până la 6,5 metri. Ucraina transportă cereale pe canalul Bâstroe, deoarece dezvoltă rute alternative pentru exporturile sale, în timp ce accesul la porturile sale de la Marea Neagră a fost limitat de la invazia Rusiei. "Anterior, nu a fost necesară creşterea adâncimii (canalului). Acum există o astfel de necesitate", a explicat oficialul ucrainean. Plus de 500.000 tone la export El a spus că aglomeraţia ridicată de la porturile de la Dunăre şi cozile lungi de la canalul românesc Sulina sunt principalele motive ale deciziei. Ucraina, care şi-a majorat semnificativ exporturile prin porturile sale de la Dunăre, de 1,5 milioane de tone pe lună de la invazia Rusiei, speră că un canal mai adânc va permite să fie exporte lunar încă 500.000 tone. Anterior, Ucraina a dezvoltat un plan de adâncire a canalului la 8,2 - 8,3 metri, care ar putea fi implementat în viitor. Citește și: ANALIZĂ Trei atacuri propagandistice împotriva Ucrainei dirijate de Antena 3 „CNN” și preluate de PSD, AUR și Șoșoacă "Există de mulţi ani un astfel de proiect, dar în acest moment nu este implementat. Aici nu a fost de acord România cu implementarea proiectului", a explicat Vaskov. Hartă Digi 24 "Este în interesul economic al Ucrainei şi este necesar pe termen mediu, dar discuţiile încă sunt în derulare". Orice acţiune ar putea fi efectuată când va exista un acord cu România, a adăugat oficialul ucrainean.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră