Rețeta Georgescu: conturi pro-Băluţă cu „potenţial inauntentic” au milioane de vizualizări pe TikTok - Expert Forum
Rețeta Călin Georgescu este folosită de PSD, în campania de alegere a primarului Capitalei: „O campanie anonimă cu mărci puternice de coordonare pe TikTok a inundat feed-urile bucureștenilor în luna noiembrie, suindu-l în topul vizibilității. Opt conturi pro-Băluţă cu vădit potenţial inauntentic sunt vedetele acestei rețele: au doar 100–200 de urmăritori, dar peste 22 de milioane de vizualizări”, scrie Sorin Ioniță, citând un raport Expert Forum, EFOR.
Citește și: Cine este partenera de viață a lui Ilie Bolojan, cu care s-ar fi căsătorit recent, în secret
„Niciunul dintre aceste clipuri nu e marcat ca publicitate politică, deși legislația românească și Regulamentul european 2024/900 cer explicit acest lucru, cu numele sponsorului și al entității care produce campania. Cum platformele nu mai acceptă reclame politice transparente, se pune întrebarea: riscăm să înlocuim promovarea legală cu rețele opace și neasumate?”, mai arată Ioniță.
„Deși am identificat 46 de conturi active (și alte câteva zeci care și-au șters activitatea) care îl promovează pe Daniel Băluță după aceeași rețetă, opt dintre ele domină promovarea candidatului pe TikTok. Mai exact, folosind principalul hashtag de promovare a candidatului pe TikTok #danielbaluta cu 60.9 milioane de vizualizari în luna noiembrie, am colectat 601 videoclipuri, dintre care 354 au peste 10,000 de vizualizări. Dintre acestea 249 cele mai populare videoclipuri despre Daniel Băluță au fost create de rețeaua inautentică descoperită de noi. Cu alte cuvinte, 70,3% din conținutul viral despre Băluță vine din aceste conturi în luna noiembrie”, scrie Expert Forum.
Conturi pro-Băluţă cu „potenţial inauntentic” au milioane de vizualizări pe TikTok
Sorin Ioniță pune mai multe întrebări:
- „Dacă legea spune că o campanie pentru Primăria București costă maximum 810.000 lei, unde se încadrează aceste campanii paralele nemarcate? Cine le plătește? Cine le controlează? Și mai ales: cine le verifică? Autoritățile nu au mecanisme reale de monitorizare a mediului online, iar reflexul stupid-poliţienesc din 2025, de a sancționa opiniile unor cetățeni în loc să se investigheze rețelele coordonate, arată cât de nepregătit e statul pentru lupta cu dezinformarea”
- „Înainte să vorbim despre războaie hibride și influențe externe, nu mai bine ne uităm mai atent in ograda proprie? Folosirea masivă a unei campanii online cu indicii clare de comportament inautentic coordonat (CIB) de către candidatul PSD, într-o manieră care contravine atât legislației naționale, cât și normelor interne TikTok, devine o problemă structurală pentru un guvern care se revendică pro-UE și pentru un partid care a facut numirile exact la instituțiile menite să garanteze corectitudinea alegerilor, precum AEP, ANCOM etc”
Ioniță arată că „partidul principal aflat la guvernare utilizează, direct sau prin terți, rețele anonime, nemarcate și probabil neautentice pentru a amplifica artificial vizibilitatea candidatului său”, fiind protejat de instituțiile unde și-a numit oamenii.
„Cu alte cuvinte, regulile europene sunt construite ca să ajute guvernarea să se lupte cu dezinformarea – dar ce te faci când cei mai mari dezinformatori, care încalcă regulile, sunt chiar cei de la guvernare? ![]()