EXCLUSIV Ultima variantă a "ordonanței austerității" favorizează instituțiile militare și promovează mascat șefi de birouri. Proiectul este neconstituțional, spun specialiștii



"Ordonanța austerității" promovează mascat, favorizează militarii. În urma vizitei făcute de premierul Marcel Ciolacu la Bruxelles, a apărut o nouă variantă de proiect de OUG "privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea/regionalizarea serviciilor publice, disciplină economico-financiară, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative".
Disponibilizații, angajați pe funcții desființate
Colonelul SRI Liliana Anghel a prevăzut în toatele variantele elaborate ale proiectului de OUG că prima dată se desființeză toate funcțiile vacante.
Tot Anghel menționează la articolul VI (4) că "personalul cu funcții de conducere eliberat din funcția de conducere deținută ca urmare a reorganizării activității beneficiază de drepturile prevăzute de lege.
Acesta are dreptul de a ocupa o funcție publică de conducere vacantă de același nivel sau o funcție publică de conducere de nivel ierarhic inferior vacante, pentru care îndeplinește condițiile de ocupare". Aici apare o primă fractură de logică: funcționarii publici nu mai pot ocupa funcțiile vacante dacă acestea vor fi desființate.
"Ordonanța austerității" promovează mascat, favorizează militarii
O altă problemă a celei mai recente variante a OUG este că maschează niște promovări fără examen în reduceri de personal.
Astfel, la articolul VII (2), se menționează că "personalul încadrat în funcția publică de șef birou beneficiază de toate drepturile legale odată cu eliberarea din funcția publică, inclusiv prin ocuparea, în condițiile legii, a unei funcții publice de conducere ierarhic superioare corespunzătoare vechimii, experienței, studiilor de specialitate sau a unei funcții publice de execuție vacante corespunzătoare vechimii, experienței, studiilor de specialitate de comun acord cu conducerea entității publice din care face parte".

Practic, șeful de birou poate ajunge șef de serviciu sau chiar director fără să dea nici un fel de examen. Deși pentru postul de șef birou există anumite criterii de ocupare a funcției și altele pentru o funcție superioară, respectiv cea de șef de serviciu și director.
Voucherele de vacanță, mai mari
Ordonanța de Urgență are ca principal scop declarat reducerea cheltuielilor publice. Însă consiliera Liliana Anghel a crescut valoarea voucherelor de vacanță de la 1.450 lei la 1.600 de lei.
La articolul XII (2) din ultima variantă de OUG se menționează că angajații de la stat care primesc salarii nete de până la 8.000 lei inclusiv, vor primi, în perioada 1 ianuarie 2024 -31 decembrie 2026, vouchere de vacanță în cuantum de 1.600 lei pentru un salariat.
Adică valoarea acestora va crește de la 1.450 lei, cât este în prezent, la 1.600 lei.
Sistemul militar are vouchere și în 2024
La alineatul 3 se menționează că, pe perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024, toate instituțiile publice, cu excepția celor militare, suspendă acordarea voucherelor de vacanță.
Tot 1.600 lei primesc și angajații cu salarii nete de până la 8.000 de lei din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională. Însă în cazul acestora nu suspendă acordare voucherelor, dar se suspendă decontarea serviciilor turistice prestare de orice structură de primire turistică.

Adică polițiștii, polițiștii de penitenciare, personalul militar (inclusiv cei din serviciile secrete) se pot duce în concedii pe datorie.
Proiectul încalcă Codul Administrativ și Constituția
DeFapt.ro a consultat mai mulți specialiști în administrație publică care să explice dacă variantele de proiect respectă cadrul legal din România. Sub protecția anonimatului, specialiștii susțin la unison că cine a scris documentul, adică colonelul Liliana Anghel, nu știe principiile de bază ale funcției publice.
"La o primă vedere, încalcă mai multe prevederi ale Codului Administrativ, dar mai ales Constituția României. Documentul este discriminatoriu pentru că favorizează complet ilegal anumiți șefi de birou.
Încalcă normele de tehnică legislativă, formulările nu sunt elaborate în mod clar și precis lăsând loc la foarte multe interpretări sau portițe", a spus unul dintre specialiști.
"Un proiect legislativ scris în bătaie de joc!"
Un altul a spus că există o problemă pentru că "nu se desființează birourile care funcționează ca autonomii funcționale. Fără să explice în clar ce înseamnă noțiunea de
O altă contradicție în document este legată de desființarea posturilor vacante, posturi desființate care pot fi ocupate ulterior de șefii rămași fără funcții. În cazul acestora, proiectul prevede că pot ocupa un post vacant de același nivel sau inferior. Dar dacă nu mai sunt, la ce posturi vacante se face referire?
Se mai face referire la postul unic, a cărui definiție nu este explicită. Din document se poate interpreta, de exemplu, că va rămâne un director economic pentru toate ministerele. Un proiect legislativ scris în bătaie de joc!", a exclamat alt specalist.