sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: santierul naval mangalia

3 articole
Eveniment

Eșec major proiectului PSD-Tudose, preluarea Șantierului Mangalia

Eșec major al proiectului PSD-Tudose, preluarea de stat a Șantierului Naval Mangalia: aproape 300 de angajați vor fi dați afară. Șantierul este îngropat în datorii de circa 200 de milioane de euro, a anunțat conducerea șantierului. Citește și: Afacerile consultantului Andrei Caramitru, catastrofale: pierderi de milioane, datorii de milioane, firme suspendate, SRL-uri fără activitate Eșec major al proiectului PSD-Tudose, preluarea Șantierului Mangalia Șantierul Naval din Mangalia a fost preluat de statul român de la compania coreeană Daewoo la inițiativa premierului PSD Mihai Tudose. „Ne-am descoperit nişte deprinderi, cum poate statul român să cumpere, să avem şi noi un santier naval. Şi vă spun că îl luăm, vom avea un şantier naval al statului (…) Poate o să facem nişte fregate pentru Armată, să facem şi mentenanţa la ele tot acolo. Poate facem şi noi o bărcuţă, acolo. Nu e posibil ca o ţară cu atâta Dunăre, cu mare, să nu aibă un şantier care să facă o bărcuţă acolo”, declara Mihai Tudose la 10 ianuarie 2018. Însă șantierul este acum, de facto, în faliment. „Timpul merge împotriva noastră, iar cele mai bune șanse să supraviețuim și să avem restartul pentru a trăi mai mult, trebuie să reducem personalul cu 295. Este o zi grea pentru noi și îmi e greu să vă anunț asta. Procesul a fost foarte bine gândit pentru a reduce costurile. Chiar după acest plan de măsuri, va fi destul de greu fără proiecte mari“, a spus Sofien Lamiri, Directorul General al Șantierului naval Damen Mangalia. Între timp, Șantierul Naval Damen Galați produce pe bandă rulantă pentru marina militară olandeză: au fost finalizate până în momentul de față opt nave pentru Forţele Navale Regale Olandeze, iar în total au fost construite peste 30 de nave militare pentru diferite țări. Ultima mare navă produsă aici, „Den Helder”, de tip Combat Support Ship (CSS), a ajuns ieri la baza din Olanda.

Eșec major al proiectului PSD-Tudose, preluarea Șantierului Mangalia Foto: Facebook
Un șantier din România va construi primul portavion de drone Foto: Monitorul de Galați
Economie

Un șantier din România va construi primul portavion de drone

Un șantier din România va construi primul portavion de drone, o premieră în UE: Damen Galați a început punerea chiliei pentru o nouă navă de război care va fi achiziționată de Portugalia. Statul român nu a cumpărat nici o navă de la acest șantier, care însă exportă masiv. Citește și: Un fost polițist se pensionează la 48 de ani și va avea o pensie de cel puțin 25.000 de lei pe lună În plus, Șantierul Naval Mangalia, preluat de statul român în 2018, este în insolvență și are datorii de circa un milird de lei. Un număr de 692 de angajaţi din cei 1.453 au intrat în şomaj tehnic. Un șantier din România va construi primul portavion de drone Contractul pentru navă a fost semnat de Damen și guvernul de la Lisabona în noiembrie 2023. Proiectul este finanţat de Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă (RRF) a Uniunii Europene, care face parte din NextGenerationEU. Portavionul de drone are 107 metri lungime și va avea o rampă pentru UUV (vehicule subacvatice fără pilot) şi USV (vehicule de suprafaţă fără pilot), precum şi o punte de zbor de 94x11 metri şi hangare pentru UAV (vehicule aeriene fără pilot). Pentru a facilita explorarea oceanelor şi cercetarea, nava va fi dotată cu facilităţi de laborator şi cazare pentru personalul ştiinţific. Portavionul de drone va fi denumit Dom Joao II și ar trebui să fie gata pentru livrare în 2026. Marina portugheză mai are două nave construite de Damen, fregate multifuncţionale cu o lungime de 122 de metri. Ambele nave au servit iniţial în Marina Regală Olandeză, iar apoi au fost modernizate de către Damen şi agenţia olandeză COMMIT (Command Materiel and IT). România nu e interesată de navele de la Galați Șantierul Damen din Galați a produs peste 30 de nave militare, dar pentru alte țări. Printre altele, Damen Galați a produs sau va produce: o navă de tip Combat Support Ship (CSS) pentru marina olandeză se pregătește construcția a patru corvete anti-submarin pentru armata olandeză un portavion de drone pentru marina portugheză În 2023, guvernul Ciolacu a alocat pentru Apărare doar 1,6% din PIB, față de 2% cât se angajase.

Dezastrul de după etatizarea de către Tudose a șantierului Constanța
Eveniment

Dezastrul etatizarea de către Tudose a șantierului Mangalia

Dezastrul de după etatizarea de către guvernul PSD condus de Mihai Tudose a șantierului naval Mangalia: aproape toți angajații vor intra în șomaj tehnic, iar Damen Holding, acţionar minoritar, se pregătește să plece pe fondul neînțelegerilor cu ministerul Economiei, condus de pesedistul Radu Oprea. În plus, pe portalul Tribunalul Constanţa figurează o cerere privind falimentul Damen Shipyards Mangalia SA. Citește și: EXCLUSIV Elevi minori, folosiți pentru a filma un clip electoral pe terenul de sport pentru candidatul AUR Mihai Enache. Profesorul, candidat AUR la CGMB Șantierul Naval din Mangalia a fost preluat de statul român în 2018, de la compania coreeană Daewoo la inițiativa premierului PSD Mihai Tudose. Dezastrul de după etatizarea de către Tudose a șantierului Constanța „Rămas fără comenzi, cu slabe speranţe de a accesa credite şi cu neînţelegeri între acţionari, şantierul este în mare dificultate. Astfel, reprezentanţii sindicatului au fost notificaţi că, în perioada 3 iunie - 31 decembrie 2024, până la 1.038 de salariaţi, ceea ce reprezintă 78% din personal, vor intra în şomaj tehnic. De asemenea, pe portalul Tribunalul Constanţa, la cererea creditorului, s-a deschis dosarul privind falimentul Damen Shipyards Mangalia SA”, scrie Cuget Liber. Neînțelegeri au apărut din 2023, când Damen, care este acționar minoritar, a amenințat că se retrage din această afacere. 2018, Damen a transfert către statul român, prin ministerul Economiei, 2% din acțiunea pe care le avea la Șantierul Naval Mangalia. În schimb, compania urma să dețină managementul și controlul operațional. Dar, printr-o lege din 2023, acest acord urma să fie rupt, iar Damen pierdea controlul asupra managementului șantierului. În consecință, din august 2023, compania olandeză a refuzat să mai aducă comenzi, arăta Euronews România. Acum o lună, presa scria că Damen se pregătea să dea statul român în judecată, la Curtea de Arbitraj de la Paris. „Ne-am descoperit nişte deprinderi, cum poate statul român să cumpere, să avem şi noi un santier naval. Şi vă spun că îl luăm, vom avea un şantier naval al statului (…) Poate o să facem nişte fregate pentru Armată, să facem şi mentenanţa la ele tot acolo. Poate facem şi noi o bărcuţă, acolo. Nu e posibil ca o ţară cu atâta Dunăre, cu mare, să nu aibă un şantier care să facă o bărcuţă acolo”, se lăuda Mihai Tudose la 10 ianuarie 2018.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră