vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: proiect

58 articole
Eveniment

Ikea la Iași, proiect în linie dreaptă. Costul construcției: 100 de milioane de lei

Iașiul se află într-un amplu proces de modernizare urbană, susținut de investiții private care depășesc 1,4 miliarde de lei și schimbă vizibil profilul economic al orașului. IKEA intră puternic pe piața ieșeană Unul dintre cele mai reprezentative proiecte este magazinul IKEA din Era Shopping Park, simbol al transformării și al extinderii marilor branduri internaționale în regiunea Nord-Est. Citește și: Candidatul independent la șefia CJ Buzău, Mihai Răzvan Moraru, explică cum a favorizat Ciolacu firmele apropiaților săi. PSD și AUR au cerut ștergerea postării Cu o valoare estimată de 100 de milioane de lei, proiectul ocupă locul al doilea în topul Victa al celor mai mari investiții private în construcții din Iași. Dezvoltat de Ermes Holding, parte a grupului Prime Kapital, proiectul marchează intrarea celui mai mare retailer de mobilier din lume pe piața ieșeană, fiind așteptat să devină un punct de referință comercial regional. Continuarea, în Ziarul de Iași

IKEA intră puternic pe piața ieșeană (sursa: apix.ro)
Soțiile, nume păstrat după divorț, proiect de lege (sursa: Pexels/cottonbro studio)
Eveniment

Soția să poată păstra numele soțului și după divorț, cea mai recentă cruciadă a USR

Un nou proiect de lege inițiat de deputații USR și PNL prevede că soția își va putea păstra numele din timpul căsătoriei în caz de divorț, independent de consimțământul soțului. Inițiatorii afirmă că măsura va elimina birocrația inutilă și presiunile emoționale din procesul de separare. Simplificare administrativă și respect pentru identitatea femeilor Potrivit unui comunicat transmis de USR, proiectul legislativ „elimină poverile birocratice puse pe umerii cetățenilor români”, dar are și o semnificație profundă la nivel personal. Citește și: Cum m-a dat Băluță pe mâna unui procuror DIICOT a cărui parteneră de viață lucra pentru amicii săi „Această simplificare nu este doar administrativă, ci și emoțională: fiecare mamă va putea să-și concentreze energia și timpul asupra familiei, fără stresul constant al hârtiilor și aprobărilor inutile. Proiectul reprezintă o garanție a identității și continuității familiale, oferind femeilor libertatea de a-și păstra numele care le leagă de copii și de familie”, a declarat deputata Pollyanna Hangan (USR), una dintre inițiatoarele legii. Birocrație redusă și mai puține probleme administrative Conform inițiatorilor, păstrarea numelui de familie fără acordul celuilalt soț înseamnă mai puține proceduri și costuri pentru persoanele care divorțează. „Dacă își vor putea păstra numele și nu sunt obligate să revină la numele anterior căsătoriei, ele nu vor mai trebui să-și schimbe toate documentele – carte de identitate, pașaport, permis de conducere, semnături electronice, abonamente etc.”, se arată în comunicatul USR. În plus, mamele nu vor mai fi nevoite să dovedească gradul de rudenie cu copiii în diverse situații, precum la școală, spital, vamă sau alte instituții. Fără piedici la divorțul administrativ Proiectul propune eliminarea condiției de acord pentru păstrarea numelui și în procedurile de divorț la notar sau la ofițerul stării civile. Astfel, cuplurile nu vor mai fi nevoite să apeleze la instanță dacă nu există consens privind numele purtat după divorț. Eliminarea acordului va înlătura și cazurile în care un soț „transformă consimțământul într-un instrument de presiune sau de șantaj emoțional ori financiar”, subliniază USR. Beneficii pentru românii din diaspora Inițiatorii au menționat că legea va avea un impact pozitiv pentru românii din străinătate, care divorțează în țări unde păstrarea numelui nu depinde de acordul fostului partener. În prezent, aceștia se confruntă cu dificultăți suplimentare deoarece autoritățile române solicită acordul soțului pentru recunoașterea dreptului de a păstra numele. „Dorim să eliminăm o procedură învechită, care pune o povară suplimentară pe cetățeni. În special pentru românii din diaspora, care pierd ore întregi pentru a obține un simplu drept – păstrarea numelui după divorț”, a explicat deputatul Iulian Lorincz (USR), coinițiator al proiectului. Codul civil actual: păstrarea numelui doar cu acordul soțului În forma actuală a Codului civil, păstrarea numelui din timpul căsătoriei este posibilă doar cu acordul celuilalt soț, sau, în caz de refuz, numai printr-o decizie a instanței care să constate existența unor „motive temeinice”. Totodată, divorțul la notar sau la ofițerul stării civile este permis doar dacă soții ajung la un consens privind numele purtat după divorț — o condiție pe care proiectul USR-PNL urmărește să o elimine definitiv.

Camerele video devin radare fixe (sursa: Pexels/tommy picone)
Eveniment

Șoferii nu vor mai scăpa de radar: cum funcționează sistemul de "viteză medie" cu camere multiple

Poliția Română pregătește un proiect major de reformă a legislației rutiere, care prevede transformarea camerelor video din orașe și de pe drumurile naționale în radare fixe capabile să calculeze viteza medie a vehiculelor. Inițiativa are scopul de a crește siguranța rutieră și de a simplifica modul în care sunt sancționate abaterile de viteză. Modificarea legii circulației, în dezbatere publică Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat că, în perioada următoare, va fi lansat în dezbateri publice proiectul de modificare a OUG 195/2002, actul care reglementează circulația rutieră în România. Citește și: Pacient care a venit la spital pentru un accident minor, scăpat de pe targă, operat, în comă Schimbările vizează, în principal, integrarea tuturor camerelor video ale autorităților locale și ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) într-un sistem unic de supraveghere a traficului. Pentru prima dată în România, va fi introdus conceptul de „viteză medie”, folosit deja în mai multe state europene. Cum vor funcționa noile radare fixe În prezent, Poliția Română acționează pe trei direcții principale pentru combaterea abaterilor rutiere: controale directe efectuate de polițiștii din teren; monitorizarea traficului cu ajutorul celor 700 de radare mobile din programul e-SIGUR; procesarea sesizărilor venite din partea participanților la trafic. Noile modificări ar urma să extindă capacitatea de supraveghere, prin integrarea miilor de camere montate deja de primării și CNAIR în rețeaua națională de control automat al vitezei. e-SIGUR: sistemul național care va calcula viteza medie Potrivit șefului Poliției Române, chestorul-șef Bogdan Despescu, sistemul e-SIGUR a devenit operațional începând cu 1 ianuarie 2025 și urmează să fie extins semnificativ. „Creăm premisele integrării în sistemul e-SIGUR a camerelor administrației publice locale și CNAIR, pentru procesarea unui volum masiv de date”, a explicat acesta. Noul sistem va fi complet automatizat: imaginile vor fi analizate de un software care va calcula viteza medie de deplasare pe un sector de drum. Dacă media depășește limita legală, va fi emisă o alertă și o sancțiune automată. Ce înseamnă „viteza medie” și cum va fi calculată Conceptul de „viteză medie” presupune măsurarea timpului în care un vehicul parcurge distanța dintre două camere fixe. Dacă timpul de deplasare este mai scurt decât ar permite limita legală, sistemul stabilește cu cât a fost depășită viteza admisă. Exemplu: Autostrada București–Pitești are aproximativ 130 km. Dacă un șofer respectă limita de 130 km/h, durata minimă de parcurgere este de 60 de minute. Dacă ajunge în 40 de minute, viteza medie este de aproximativ 195 km/h — ceea ce duce la suspendarea permisului pentru 90 de zile, pentru depășirea vitezei legale cu 65 km/h. Amenzi automate pentru proprietarii vehiculelor Un alt element de noutate îl reprezintă simplificarea modului de sancționare. „Introducem un mecanism simplificat de constatare a sancțiunilor, atunci când proprietarul vehiculului este și conducătorul obișnuit. În această situație, procesul-verbal se consideră comunicat direct”, a explicat Bogdan Despescu. Astfel, proprietarul mașinii va primi amenda automat, fără a mai fi necesară identificarea șoferului la momentul faptei. Dacă proprietarul declară că altcineva conducea vehiculul, procesul-verbal inițial se anulează, iar sancțiunea se emite pe numele șoferului real. Pas înainte pentru siguranța rutieră Prin acest proiect, Poliția Română își propune să modernizeze infrastructura de supraveghere a traficului și să reducă semnificativ numărul accidentelor cauzate de viteză. Modelul urmează exemplele deja implementate în Austria, Țările de Jos, Spania și Bulgaria, unde sistemele automate de măsurare a vitezei medii au redus incidentele rutiere cu până la 30%. Proiectul de modificare a legislației rutiere urmează să fie pus în dezbatere publică în perioada următoare, urmând ca implementarea finală să depindă de aprobarea Guvernului.

Amânarea suspendării permisului, proiect de lege (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Suspendarea permisului ar putea fi amânată până la 120 de zile, la cerere

Deputatul ieșean Ștefan Tanasă, liderul USR Iași, a depus la Parlament un proiect legislativ care propune ca suspendarea permisului de conducere să poată fi amânată, la cerere, pentru o perioadă de până la 120 de zile. Amânarea suspendării permisului, proiect de lege Potrivit deputatului, inițiativa este inspirată din modelul german și vizează șoferii care dau dovadă de responsabilitate. Citește și: Siegfried Mureșan: „Adevărul este că PSD-ul este partidul care s-a opus mereu reformelor” Potrivit proiectului, amânarea ar putea fi solicitată de conducătorii auto care au plătit amenda, nu au mai avut alte suspendări în ultimii doi ani și au un istoric rutier bun. Tanasă afirmă că măsura ar permite șoferilor să-și organizeze mai bine activitățile profesionale, reducând impactul socio-economic al sancțiunilor. Continuarea, în Ziarul de Iași

Parlamentul aprobă noua lege a apărării (sursa: Facebook/Ionuț Moșteanu)
Eveniment

Noi tancuri (Abrams) pentru MApN și armată voluntară, decizii parlamentare

Comisiile parlamentare de apărare au aprobat, luni, două proiecte esențiale pentru consolidarea capacității militare a României: modificarea Legii nr. 446/2006 privind pregătirea populaţiei pentru apărare și demararea noii faze a programului de înzestrare „Tanc principal de luptă”. Voluntariatul în armată Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 446/2006 a fost aprobat de Comisia de Apărare din Camera Deputaţilor. Citește și: ANALIZĂ Cum a ajuns CCR să blocheze și să sfideze România: răspunderea PSD și PNL Documentul introduce conceptul de militar voluntar în termen, vizând tinerii cu vârste între 18 și 35 de ani, care vor putea efectua un stagiu militar de patru luni, remunerat, după care vor rămâne în rezerva operaţională a Armatei Române. „Este un lucru foarte bun, care are ca obiectiv strategic întinerirea rezervei operaţionale a României. Legea a fost discutată luni în două ședințe – una la Camera Deputaților și una comună, cu deputați și senatori”, a declarat ministrul Apărării, Ionuţ Moşteanu. Clerul militar și abrogarea legii rezervistului voluntar Proiectul a suferit două amendamente majore în comisia parlamentară: Ministerul de Interne a introdus un amendament prin care personalul clerical militar este exceptat de la mobilizare; Ministerul Apărării Naţionale a propus abrogarea Legii nr. 270/2015 privind rezervistul voluntar, odată cu intrarea în vigoare a noii legi. „Avem în prezent aproximativ 4.700 de rezervişti voluntari aflaţi sub contract. Toate aceste contracte vor continua până la finalul perioadei lor, însă pe viitor, rezerviştii vor fi înlocuiţi cu noii militari voluntari în termen, care vor efectua pregătire militară de patru luni”, a explicat ministrul Moşteanu. Parlamentul aprobă faza a doua a programului „Tanc principal de luptă” În cadrul ședinței Comisiilor reunite, Ministerul Apărării Naționale a primit aprobarea prealabilă a Parlamentului pentru continuarea achiziţiei de tancuri Abrams. Faza a doua a primei etape vizează completarea pachetului aprobat în 2023, care include 54 de tancuri Abrams, alături de armament suplimentar, muniţie, sisteme de antrenament și simulatoare. „Livrările vor începe la finalul anului 2026 și vor continua în 2027. În plus, pregătim etapa a doua a programului de înzestrare, ce presupune achiziţia a 216 tancuri – echivalentul a patru batalioane complete, cu toate vehiculele derivate: dragoare, platforme tractoare, poduri și echipamente de sprijin”, a precizat ministrul Apărării. Producţie locală și transfer de tehnologie Ionuţ Moşteanu a subliniat că noile achiziţii vor fi realizate cu invocarea interesului strategic naţional, ceea ce impune localizarea producţiei și transferul de tehnologie în România. „Este o achiziţie strategică – tancurile Abrams vor fi folosite cel puțin 25 de ani. Partea de mentenanţă şi producţie trebuie realizată în ţară. Am inclus în procedură componente care vor fi obligatoriu fabricate în România, pentru a asigura independenţa logistică şi industrială a armatei”, a declarat ministrul.

Mașinile cu patru persoane, pe benzile RATB (sursa: Facebook/Dan Cristian Popescu)
Eveniment

Autoturismele cu patru persoane ar putea merge pe benzile de transport în comun (proiect CGMB)

Mașinile cu patru persoane, pe benzile RATB. Consilierul municipal PSD Dan Cristian Popescu a depus la Secretariatul Primăriei Capitalei un proiect care propune ca autoturismele cu cel puțin patru persoane la bord să poată circula pe benzile speciale destinate transportului public. Inițiativa urmărește să reducă aglomerația din trafic și să încurajeze folosirea în comun a mașinilor personale. Mașinile cu patru persoane, pe benzile RATB „Proiectul propune ca pe benzile speciale de transport în comun să poată circula şi autoturisme cu condiţia ca în acestea să fie minim 4 persoane (şofer + 3 pasageri)”, a explicat Dan Cristian Popescu într-o postare pe Facebook. Citește și: Ciolacu vrea să scoată USR de la guvernare și critică violent măsurile luate de Bolojan Consilierul PSD motivează propunerea prin faptul că benzile speciale sunt nefolosite peste 50% din timp, iar în prezent, majoritatea mașinilor aflate în traficul bucureștean sunt ocupate doar de șofer. „Am propus acest lucru pentru a încuraja folosirea în comun a autoturismelor, având în vedere că cele mai multe maşini aflate în traficul bucureştean sunt ocupate doar de şofer”, a adăugat el. Proiectul introduce și restricții pentru taxiurile fără pasageri Pe lângă stimularea carpooling-ului, proiectul include și o limitare pentru taxiurile fără clienți, care nu vor mai putea utiliza benzile de transport public. „De asemenea, proiectul propune şi o restricţie faţă de situaţia de azi, anume că taxiurile fără pasageri să nu mai poată folosi aceste benzi, din simplul motiv că nu le putem considera transport în comun dacă nu au pasageri la bord”, a precizat fostul viceprimar al Sectorului 2. Potrivit inițiatorului, măsura ar putea duce la o acceptare publică mai bună a extinderii benzilor speciale, reducând tensiunile dintre șoferi și autorități. O altă propunere: taxă de acces pentru mașinile din afara Capitalei Dan Cristian Popescu a anunțat recent și un al doilea proiect care vizează reducerea poluării și a traficului în București. Inițiativa prevede ca vehiculele neînmatriculate în București sau Ilfov să plătească o taxă de acces (tip rovinietă) pentru a circula pe drumurile publice din Capitală. Taxa s-ar aplica pentru perioade de o zi, șapte zile, 30 de zile sau 12 luni, iar valoarea ar fi diferențiată în funcție de tipul vehiculului. Cum se va plăti taxa de acces în București Plata taxei ar urma să se facă online, prin SMS sau la puncte autorizate, iar verificarea mașinilor s-ar realiza cu ajutorul camerelor fixe și mobile de recunoaștere a numerelor de înmatriculare. Potrivit proiectului, pentru autoturisme, valoarea taxei ar urma să fie: 3,5 euro/zi 6 euro/7 zile 9,5 euro/30 de zile 50 euro/an

Taxă pentru mașinile din afara Capitalei (sursa: Facebook/Dan Cristian Popescu)
Eveniment

Taxă de acces în București pentru mașinile care nu au număr de B sau IF, cere un consilier PSD

Taxă pentru mașinile din afara Capitalei. Consilierul general Dan Cristian Popescu (PSD) a depus la Primăria Capitalei un proiect de hotărâre prin care toate vehiculele neînmatriculate în București sau Ilfov ar urma să plătească o taxă de acces tip rovinietă pentru circulația pe drumurile publice din Capitală. Taxă pentru mașinile din afara Capitalei Taxa ar urma să poată fi achitată pentru perioade de o zi, șapte zile, 30 de zile sau 12 luni, în funcție de tipul vehiculului. Citește și: Noul consilier prezidențial Valentin Naumescu scrie că președintele Donald Trump merită premiul Nobel Plata se va face online, prin SMS sau la puncte autorizate, iar verificarea se va realiza automat, prin camere fixe și mobile care recunosc numerele de înmatriculare. Cât va costa taxa de acces în București Potrivit proiectului, valoarea taxei variază în funcție de tipul vehiculului: Autoturisme: 3,5 euro/zi, 6 euro/7 zile, 9,5 euro/30 zile, 50 euro/an Autoutilitare: între 8,6 euro/zi și 96 euro/an Camioane: între 4 și 11 euro/zi, respectiv 320–1.210 euro/an (în funcție de tonaj) Microbuze (9–23 locuri): 4 euro/zi, 20 euro/săptămână, 52 euro/lună, 320 euro/an Autocare: între 7 și 560 euro, în funcție de perioada aleasă Cine va fi exceptat de la plată Proiectul prevede mai multe excepții, printre care: Ambulanțele, vehiculele ISU, Poliției, Jandarmeriei și Ministerului Apărării Mașinile persoanelor cu handicap Vehiculele istorice Autovehiculele diplomatice Vehiculele cu emisii zero (100% electrice sau pe hidrogen) Unde vor merge banii colectați Sumele obținute din taxă vor constitui venituri la bugetul Municipiului București, fiind destinate exclusiv pentru: Proiecte de mobilitate durabilă Extinderea rețelelor Park & Ride Măsuri anti-poluare Primăria Capitalei, împreună cu Brigada Rutieră, va elabora în termen de 90 de zile de la adoptare regulamentul detaliat și procedurile tehnice de aplicare. Motivația proiectului: „supraaglomerare cronică” Potrivit referatului de aprobare, Bucureștiul se confruntă cu o supraaglomerare cronică a traficului, având cea mai mare densitate de autovehicule din România. Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2021–2030 și datelor ANPM, în Capitală circulă zilnic peste 1,4 milioane de autovehicule, dintre care aproximativ 35% sunt înmatriculate în alte județe. Această presiune generează pierderi de timp medii de peste 134 ore/an/șofer (conform TomTom Traffic Index 2024) și un nivel ridicat de poluare cu PM10 și NO₂, care depășește frecvent limitele europene (raport ANPM 2024). Etapele următoare: dezbatere publică și vot în CGMB Dan Cristian Popescu a precizat că proiectul a fost înregistrat la Primăria Capitalei și că urmează analiza direcțiilor de specialitate, după care va fi supus dezbaterii publice. El estimează că propunerea ar putea ajunge în plenul Consiliului General în noiembrie sau decembrie. Ce categorii de șoferi vor fi afectate Consilierul general a identificat trei categorii de persoane vizate de măsură: Locuitorii Capitalei care au mașinile înmatriculate în alte județe – aceștia ar putea fi determinați să le înmatriculeze în București. Cei care vin ocazional în Capitală – ar fi încurajați să folosească Park & Ride și transportul public. Șoferii aflați în tranzit – ar putea fi direcționați către centurile ocolitoare pentru a evita intrarea în oraș. Argumentele susținătorilor: reducerea traficului și a poluării Dan Cristian Popescu susține că există mii de localități europene care aplică astfel de taxe și că „foarte mulți bucureșteni sunt de acord cu proiectul”. „Este o măsură care contribuie la reducerea traficului și a poluării. Cred că, cel puțin pentru o perioadă de cinci ani, merită adoptată”, a declarat consilierul general. Posibile efecte economice: înmatriculări și impozite locale Potrivit inițiatorului, implementarea proiectului ar putea determina înmatricularea mașinilor în București, ceea ce ar aduce impozitele auto la bugetul local. El a atras atenția că mulți șoferi care locuiesc în Capitală, dar au mașinile înmatriculate în alte județe, plătesc asigurări RCA aproape la jumătate de preț, deși daunele produse în București sunt incluse în statisticile locale. „Asigurările se calculează în funcție de numărul de daune din județul respectiv. Dacă locuiești în București, dar ai mașina înmatriculată în alt județ, costurile daunelor se împart celor din Capitală – însă tu nu ești afectat”, a explicat Popescu. Proiectul urmează să intre în dezbatere publică, iar adoptarea sa ar putea transforma modul în care se circulă în București, cu impact direct asupra poluării, traficului și veniturilor locale.

Centurile ocolitoare rămân fără finanțare guvernamentală (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Guvernul abandonează pe bandă rulantă proiectele de centuri ocolitoare din lipsă de bani

Centurile ocolitoare rămân fără finanțare guvernamentală. Guvernul renunță tot mai des la proiectele de centuri ocolitoare, invocând lipsa fondurilor necesare. Centurile ocolitoare rămân fără finanțare guvernamentală Variantele ocolitoare de la Podu Iloaiei și Uricani, deși cu studii de fezabilitate avizate, au rămas blocate de luni întregi în așteptarea hotărârilor de guvern care ar permite lansarea licitațiilor. Citește și: EXCLUSIV Cum a primit ministrul Nazare două apartamente nedeclarate de la soția unui fost client al DNA. Schema creditării firmei de către acționarul insignifiant Ministrul Transporturilor anunța încă din iulie că documentațiile sunt pregătite pentru etapa finală, însă aprobările nu au mai venit. La trei luni distanță, ambele proiecte rămân în același punct mort, fără perspective clare de demarare. Continuarea, în Ziarul de Iași

Opera din Iași, proiectul sediului, blocat (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Noul sediu al Operei din Iași, doar o partitură după ureche

Opera din Iași, proiectul sediului, blocat. Proiectul noului sediu al Operei Naționale din Iași stagnează, fiind comparat deja cu Autostrada Unirii – mult discutată, dar niciodată realizată. Opera din Iași, proiectul sediului, blocat Administrația locală a alocat în urmă cu doi ani și jumătate un teren de 9.510 mp în Copou, însă construcția rămâne doar pe hârtie. Citește și: Bolojan le-ar fi spus liderilor PSD că fie se fac concedieri, fie demisionează - surse Se vorbește despre un posibil împrumut pentru finanțare, dar fără un calendar clar privind realizarea acestuia. În lipsa unor pași concreți, noul sediu al Operei rămâne doar o promisiune amânată la nesfârșit. Continuarea, în Ziarul de Iași

Germania finalizează planul serviciului militar voluntar (sursa: Facebook/Bundeswehr)
Internațional

Serviciul militar voluntar, proiect de lege care merge în parlamentul german

Germania finalizează planul serviciului militar voluntar. Guvernul german a definitivat miercuri planurile pentru introducerea unui serviciu militar voluntar, care ar include recrutarea ca soluție de rezervă, au declarat surse guvernamentale. Germania finalizează planul serviciului militar voluntar Proiectul urmează să fie trimis în Bundestag, unde va fi dezbătut în detaliu și ar putea suferi modificări. Citește și: VIDEO Un tânăr s-a filmat când îi dădea pumni în gură unui livrator străin și-i cerea să plece acasă. A fost reținut de poliție Propunerea unei reintroduceri a serviciului militar obligatoriu, susținută de politicieni din Uniunea Creștin-Democrată (CDU), partidul cancelarului Friedrich Merz, nu a fost aprobată. Executivul a optat pentru varianta voluntară, cu accent pe pregătirea de bază și consolidarea rezerviștilor. Nevoia de întărire a Bundeswehr Armata germană (Bundeswehr) are în prezent nevoie de aproximativ 80.000 de soldați activi suplimentari. Potrivit estimărilor NATO, Germania ar trebui să dispună de o forță de aproximativ 260.000 de militari pentru a putea face față unui eventual atac, inclusiv din partea Rusiei. Implementarea planului: 15.000 de noi recruți Noul serviciu militar voluntar va începe cu 15.000 de recruți, care vor beneficia de pregătire de bază. În plus, începând din 2027, vor fi introduse evaluări medicale obligatorii pentru cei interesați să se înscrie în program.

Proiect hotelier nou, în estul României (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Un mare lanț hotelier internațional ar putea investi în estul României, în premieră

Proiect hotelier nou, în estul României. Un nou hotel de cinci stele ar putea apărea pe malul lacului Ciric din Iași, printr-o investiție estimată la 12 milioane de euro. Proiect hotelier nou, în estul României Antreprenorul Marius Pătrașcu negociază afilierea proiectului la un mare lanț hotelier internațional, însă birocrația întârzie demararea planurilor. Citește și: EXCLUSIV Firmele înființate de Oprea (SGG), țeapă statului de peste 22 de milioane de lei (taxe neplătite) Complexul ar urma să fie construit pe un teren de 10.000 mp, aflat în proprietatea firmei Megastep SRL, administrată de mama investitorului. Compania gestionează deja Vila Q din Văratec, Neamț, consolidând astfel experiența în domeniul ospitalității. Continuarea, în Ziarul de Iași

Interzicerea cumulului pensie-salariu la stat, neaprobată (sursa: Facebook/Sorin Grindeanu)
Eveniment

Interzicerea cumulului pensiei cu salariul la stat nu a fost aprobată în coaliția de guvernare

Interzicerea cumulului pensie-salariu la stat, neaprobată. Proiectul privind interzicerea cumulului pensiei cu salariul în sectorul public, lansat în transparență publică de Ministerul Muncii, nu va fi adoptat odată cu al doilea pachet de măsuri fiscale, au declarat surse guvernamentale. Interzicerea cumulului pensie-salariu la stat, neaprobată Motivul amânării ține de dificultatea aplicării și de riscul unui blocaj în sistemele de educație și apărare, unde mulți angajați pensionari continuă să lucreze. Citește și: Greve ilegale ale procurorilor și judecătorilor ca să-și apere pensiile. Infractorii, favorizați, pentru că prescripția se apropie Documentul prezentat săptămâna trecută de Ministerul Muncii stabilea că angajații din sectorul bugetar, odată ajunși la vârsta de pensionare, ar fi fost obligați să aleagă între pensia în plată și continuarea activității. Cei care doreau să rămână în funcție trebuiau să suspende pensia pe durata contractului de muncă. Probleme de aplicare și riscuri constituționale Surse din Executiv au precizat că măsura este dificil de pus în practică și ar putea fi contestată la Curtea Constituțională. În plus, ar fi afectat domenii strategice precum industria de apărare. Un exemplu invocat este cel al fabricilor de armament, unde mulți angajați pensionari ar fi preferat să rămână doar cu pensia, ceea ce ar fi lăsat industria fără personal calificat, un sector oricum puțin atractiv pentru tineri. Îngrijorări în sistemul de educație Și în educație au apărut îngrijorări majore. Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că se poziționează de aceeași parte cu sindicatele și susține că este vital ca profesorii pensionari să poată continua activitatea la catedră. Acesta a menționat că a discutat deja cu premierul Ilie Bolojan pentru a sublinia importanța păstrării cadrelor didactice pensionare în sistem. Poziția premierului Ilie Bolojan Șeful Guvernului a vorbit încă din luna iulie despre această reformă. Ilie Bolojan a afirmat că este „inevitabil” să existe reduceri de personal în instituțiile publice. Premierul a subliniat că, din punct de vedere moral, ar fi mai corect ca cei care beneficiază deja de pensie să iasă din sistem, pentru a face loc tinerilor. Potrivit acestuia, în prezent există aproximativ 10.000 de angajați la stat care cumulează pensia cu salariul.

Till Lindemann, proiect artistic la Chișinău (sursa: Facebook/IMSP Spitalul Clinic de Psihiatrie)
Eveniment

Solistul Rammstein, Till Lindemann, a filmat un videoclip la Spitalul de Psihiatrie din Chișinău

Till Lindemann, proiect artistic la Chișinău. Till Lindemann, solistul trupei Rammstein, a filmat un videoclip la IMSP Spitalul Clinic de Psihiatrie din Chișinău, marcând o premieră artistică unică. Till Lindemann, proiect artistic la Chișinău Instituția a transmis că a fost o onoare să găzduiască acest proiect internațional, care îmbină cultura și creativitatea cu profesionalismul medical. Citește și: Primul atac major al lui Călin Georgescu împotriva lui Simion și a AUR „Instituţia noastră a avut un privilegiu de a deschide porțile pentru un proiect artistic internațional unic, realizat de Till Lindemann, solistul legendar al trupei Rammstein. Filmările au avut loc în condiții de siguranță, respectând toate normele instituționale, demonstrând că arta și responsabilitatea pot coexista armonios. O dovadă că IMSP Spitalul Clinic de Psihiatrie nu este doar un spațiu al profesionalismului medical, ci și un loc deschis pentru cultură și creativitate.”

Crin, proiect electoral respins (pensionarea magistraților) (sursa: Facebook/Crin Antonescu)
Eveniment

Proiectul lui Crin Antonescu de a crește vârsta de pensionare a magistraților, respins în Parlament

Crin, proiect electoral respins (pensionarea magistraților). Plenul Senatului a respins miercuri propunerea legislativă de modificare a unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu. Proiectul a întrunit 74 de voturi pentru respingere, patru contra și șapte abțineri. Crin, proiect electoral respins (pensionarea magistraților) Inițiativa legislativă fusese adoptată anterior de Camera Deputaților și prevedea reducerea ratei de înlocuire la pensionare de la 80% la 65%, precum și accelerarea creșterii vârstei de pensionare pentru magistrați, cu șase luni pe an, până la 65 de ani. Citește și: Șeful DNA explică cum scapă marii evazioniști: ANAF nu face sesizări, dosarele, mutate la tribunale Proiectul a fost inițiat de Crin Antonescu și ulterior preluat în Parlament de mai mulți lideri politici: senatorul PNL Cătălin Predoiu, deputatul PSD Marcel Ciolacu, liderul UDMR Kelemen Hunor și reprezentantul minorităților Varujan Pambuccian. Senatoarea SOS România Nadia Cerva a solicitat retrimiterea proiectului la comisie, însă plenul a respins propunerea. Critici privind schimbarea de poziție Nadia Cerva a acuzat coaliția de guvernare de inconsecvență: „Aceiași oameni și aceleași partide au susținut proiectul în Camera Deputaților, spunând că este vital. Acum, în Senat, votează respingerea, fără o motivare clară. Știm ce urmează: o Ordonanță de la Guvern”, a declarat aceasta. Argumentele opoziției și ale USR Senatorul USR Ștefan Pălărie a explicat că votul negativ nu vizează reforma pensiilor speciale în sine, ci respingerea unui proiect considerat „electoralist” și lipsit de consultări. Potrivit acestuia, CSM a avizat negativ inițiativa, iar Consiliul Legislativ a avertizat asupra lipsei măsurilor tranzitorii, ceea ce ar fi putut bloca sistemul judiciar. Reacția altor senatori Senatorul neafiliat Gheorghe Vela a susținut respingerea, acuzând o parte dintre judecători și membri ai CSM că urmăresc doar „salarii mari și pensionare timpurie”, fără să contribuie la îmbunătățirea justiției. „Trebuie să vină o zi a scadenței pentru aceste pensii nesimțite”, a spus Vela. De cealaltă parte, senatorul PNL Daniel Fenechiu a afirmat că strategia coaliției este transparentă și că măsurile vor fi incluse într-un nou proiect al Guvernului, construit după consultări cu magistrații. Atacuri politice și acuzații de electoralism Senatoarea Nadia Cerva a acuzat Guvernul și coaliția că blochează dezbaterea parlamentară pentru a înlocui proiectul cu o inițiativă venită pe cale guvernamentală, „fără consultări reale”. La rândul său, senatorul AUR Laurențiu Plăeșu a declarat că proiectul a fost „strict electoral”, amintind că a fost folosit în campania prezidențială ca mesaj împotriva pensiilor speciale. AUR a anunțat retragerea de la vot. Alte decizii în plenul Senatului Tot miercuri, Senatul a luat act de mai multe informări privind proiecte de lege pentru aprobarea unor ordonanțe de urgență ale Guvernului, printre care: OUG nr. 40/2025 privind gospodărirea integrată a zonei costiere; OUG nr. 41/2025 referitoare la gestionarea investițiilor finanțate prin PNRR și din fonduri publice naționale.

Numărul uriaș de consilieri personali aflați în slujba demnitarilor Foto: Facebook Guvernul României
Eveniment

Numărul uriaș de consilieri personali aflați în slujba demnitarilor. Guvernul vrea să taie 40%

Numărul uriaș de consilieri personali aflați în slujba demnitarilor va fi redus cu 40%, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de lege - „privind adoptarea unor măsuri pentru creșterea capacității financiare a unităților administrativ-teritoriale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative” - inițiat de ministerul Dezvoltării. Citește și: VIDEO Încă o nenorocire pe podul de la Brăila: au apărut infiltrații de apă, în asfalt, deși nu a plouat Din datele publicate de ministerul Dezvoltării se poate calcula că aceștia îi costă pe contribuabili circa 1,25 miliarde de lei pe an.  Numărul uriaș de consilieri personali aflați în slujba demnitarilor Potrivit notei de fundamentare, la nivel național sunt prevăzute un număr total de 10.126 de posturi - dar aceasta nu înseamnă că toate posturile sunt ocupate. La nivel central, premierul are dreptul la cei mai mulți consilieri personali, nouă, în timp ce un subsecretar de stat poate angaja doar unul.  La nivel local, numărul de posturi la cabinetul primarului și al viceprimarului variază între șase posturi la cabinetul primarului general al municipiului București și un post pentru cabinetul viceprimarului de comună, oraş şi municipiu.  Acum, ministerul Dezvoltării vrea ca numărul total al acestora să fie de maximum 6.060.  „Această măsură generează o reducere a numărului total de posturi la cabinetul demnitarilor din administrația centrală și locală de 6.060 de posturi, respectiv o reducere estimată a cheltuielilor salariale pe ultimele 4 luni ale anului 2025 de 193.920.000 lei și o economie anuală de 581.760.000 lei”, se arată în nota de fundamentare a proiectului. 

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră