Nu vor fi concedieri și reduceri salariale în învățământ, promite ministrul David
Daniel David promite reformă în educație. Ministrul Educației, Daniel David, a transmis un comunicat de presă cu privire la măsurile de criză din legea fiscal-bugetară propusă de Guvern. Ministrul recunoaște gravitatea momentului, dar vede în această criză o oportunitate de reformă profundă și de reconstrucție a sistemului de educație și cercetare. Daniel David promite reformă în educație Daniel David transmite că România se află într-o criză fiscală profundă, iar dacă nu sunt adoptate măsuri de eficientizare, statul riscă din toamnă să nu mai poată plăti salarii, pensii și burse. Citește și: Bonus astronomic pentru un ex-director la Aeroporturi București, recrutat de la firmă de copiatoare. Nu făcea mai nimic, se uita la cinci “indicatori cheie“ Totuși, ministrul susține că această criză poate fi transformată într-o șansă de a corecta paradigme vechi și ineficiente din educație și cercetare. Fără concedieri, fără scăderi salariale Ministrul dă asigurări că nu vor exista concedieri în sistemul educațional. Salariile nu vor fi diminuate. Se păstrează toate contractele de muncă aflate în derulare. Măsuri pe termen scurt, mediu și lung Pe termen scurt nu va fi nici o concediere, nici o reducere de salarii, promite ministrul David. Pe termen mediu, salariul de debut pentru profesorii începători va fi aliniat la salariul mediu brut pe economie; De asemenea, se va asigura echivalența între cercetători științifici și cadre universitare. Pe termen lung se renunță la amânarea alocării de 1% din PIB pentru cercetare și 15% din bugetul general consolidat pentru educație. Norma didactică crește ușor Norma de activitate directă cu elevii va crește de la 3,6 la 4 ore zilnic, adică o majorare de aproximativ 24 de minute pe zi. Această modificare este temporară, valabilă pentru un ciclu de studiu de 4 ani, și va fi monitorizată. Activitățile precum dirigenția, pregătirea pentru examenele naționale și olimpiade vor fi în continuare plătite separat. Transparență și sustenabilitate Ministerul dorește să limiteze distorsiunile privind plata cu ora, în special în preuniversitar, și să aducă acest mecanism într-un cadru rațional și echitabil, aliniat cu salarizarea de bază și sustenabilitatea bugetară. Degrevarea pentru funcțiile de conducere va fi reglementată, cu un plafon de 50%, în funcție de dimensiunea unității. Începând cu 2026–2027, va fi implementat un nou model de profesionalizare a conducerii în școli, însoțit de concursuri pentru directori și reorganizarea inspectoratelor. Clase mai mari, dar în limite europene Limitele de elevi per clasă vor reveni la valorile utilizate între 2011 și 2020, în acord cu practicile europene, pentru a reduce presiunea pe infrastructură. Excepțiile pentru copiii cu cerințe speciale și minorități rămân valabile. Reguli noi pentru personalitatea juridică a școlilor Creșterea pragului pentru ca o școală să aibă personalitate juridică nu afectează activitatea educațională. Unitatea își continuă funcționarea, dar fără poziție de director distinct, iar personalul rămâne titular. Reforma burselor: meritul, echitatea și susținerea reală Noua arhitectură a burselor are trei direcții: Burse sociale extinse pentru copiii cu nevoi reale, inclusiv pentru mamele minore; Burse de merit limitate la maximum 15% dintr-o clasă, pentru elevii cu note de minimum 9; Premii de excelență crescute pentru olimpici, inclusiv recompense în bani (până la 4.000 EUR pentru premiile internaționale). Bursele universitare vor continua, dar într-o formă sustenabilă Deși se redimensionează temporar, fondul de burse pentru studenți va fi mai mare decât în 2022–2023. Măsura este una temporară, valabilă pentru un ciclu de 3 ani, timp în care se va căuta un nou model de finanțare, echitabil și funcțional. Studenții doctoranzi cu bursă nu sunt afectați. Un apel la solidaritate și viziune Ministrul Daniel David îndeamnă la coerență, solidaritate și profesionalism, avertizând că alergarea după norme și burse a devenit un scop în sine, deturnând esența educației. Reforma vizează reconectarea sistemului la realitățile lumii actuale, susținând dinamismul, echitatea și competențele reale.
