sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: preturi

43 articole
Eveniment

Piețe vs supermarketuri, prețurile produselor variază

Piețe vs supermarketuri, prețurile produselor variază. Prețurile produselor alimentare variază considerabil între piețe și supermarketuri, uneori în mod neașteptat. Piețe vs supermarketuri, prețurile produselor variază De exemplu, miezul de nucă, laptele și roșiile sunt mai ieftine în piețe, în timp ce cartofii, unele fructe, ouăle și pătrunjelul au prețuri mai mari decât în supermarketuri. Citește și: Piedone a început războiul cu Nicușor Dan, în fața căruia a pierdut alegerile pentru funcția de primar general: ANPC a amendat Termoenergetica cu 620.000 de lei Călin Georgescu și susținătorii săi au anunțat un boicot împotriva marilor lanțuri comerciale, acuzând prețuri excesive față de cele din piețe. Totuși, o analiză realizată de „Ziarul de Iași” arată că diferențele nu confirmă pe deplin aceste acuzații. Continuarea, în Ziarul de Iași

Piețe vs supermarketuri, prețurile produselor variază (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Propaganda lui Georgescu, demontată Foto: Inquam/Ovidiu Dumitru Matiu
Politică

Propaganda lui Georgescu, demontată

Propaganda lui Georgescu, care vrea să mențină dependența României de Gazprom, a fost demontată de un fost ministru al Energiei: „Un capitol din manualul rusesc de propagandă”, a taxat Răzvan Niculescu afirmațiile fostului candidat la președinție. Citește și: Kelemen Hunor atacă dur ministerul Energiei fiindcă se opune cumpărării E.ON furnizare de către o companie maghiară cu legături cu Gazprom Niculescu a explicat că Europa poate importa gaze din SUA, care au resurse suficiente. Fostul ministru l-a acuzat pe Georgescu și de faptul că „a împins în groapă” producția de energie pe bază de cărbune. Propaganda lui Georgescu, demontată „Într-un interviu acordat domnului Robert Turcescu, candidatul la președinție dl. Călin Georgescu a abordat aspecte legate de sectorul energetic. Una dintre recomandările făcute de dl. Georgescu Europei a fost să reia importurile de gaz natural rusesc, susținând că «nu este altă soluție» pentru că americanii nu au nici pentru ei. Realitatea este că SUA sunt și vor rămâne cel mai mare producător și exportator de gaz natural de gaz natural din lume, cu mult peste Rusia, adică americanii au mult mai mult decât au nevoie pentru ei. Din acest motiv dau gaz și vor da și mai mult Europei. Retorica că Europa nu se poate descurca fără gazul rusesc reprezintă un capitol important din manualul rusesc de propagandă”, a scris Niculescu. El a amintit și de recomandările făcute de Călin Georgescu pe vremea când lucra pentru guvernul Tăriceanu, în 2007, și l-a acuzat că a contribuit la creșterea prețurilor la energie. Georgescu a îngropat producția de energie pe bază de cărbune „Al doilea element care mi-a atras atenția a fost adversitatea domnului Georgescu față de eoliene și fotovoltaicele pe care le promova activ în 2007 când domnul Călin Popescu Tăriceanu îl numise să redacteze strategia României de sustenabilitate. Ce s-a schimbat între 2007 când dl. Georgescu era susținătorul fotovoltaicelor și eolienelor și acum când le detestă? Un singur lucru major : datorită inovației și dezvoltărilor tehnologice costurile acestor tehnologii au scăzut de câteva ori, ele transformându-se dintr-un moft în 2007, într-o necesitate acum. Urmând sfatul domnului Georgescu România a implementat în 2007, atunci când tehnologiile erau scumpe, o schemă de promovare a eolienelor și fotovoltaicelor care a costat și costă România 20 de miliarde de euro. Cine plătește facturi mai mari din acest motiv? Noi toți, adică poporul român. În plus, implementarea recomandării domnului Georgescu a împins în groapă și sectorul producției de energie pe baza de cărbune. Acum însă când românii au șanse să devină aproape suverani energetic, luându-și soarta în propriile mâini și instalându-și fotovolatice ieftine pe case că să plătească facturi mai mici și să respire un aer mai curat, dl. Georgescu ne spune că nu mai sunt bune, probabil, pentru că au devenit ieftine între timp”, a explicat fostul demnitar.

Ciocolata ar putea deveni un lux (sursa: Pexels/Pixabay)
Eveniment

Ciocolata ar putea deveni un lux

Ciocolata ar putea deveni un lux. Prețurile la cacao au crescut semnificativ în 2023, determinând temeri că ciocolata ar putea deveni un produs de lux. Figurinele de Crăciun, simboluri tradiționale ale sărbătorilor, ar putea deveni nu doar mai scumpe, ci și de calitate inferioară, potrivit analistului financiar Radu Puiu, din cadrul XTB România. Ciocolata ar putea deveni un lux Ani de zile, prețul la cacao s-a menținut între 2.500 și 3.000 de dolari pe tonă. Citește și: Afacerile consultantului Andrei Caramitru, catastrofale: pierderi de milioane, datorii de milioane, firme suspendate, SRL-uri fără activitate În 2023, însă, a atins pragul de 4.000 de dolari, iar în prima jumătate a anului, prețurile aproape s-au triplat. Această creștere rapidă s-a produs în contextul unui deficit major de producție. Deficitul de producție în Africa de Vest Sezonul de recoltare 2023/2024 a înregistrat cel mai mare deficit din istorie, cauzat de scăderi masive ale producției. Ghana, al doilea mare producător mondial, a raportat o scădere de aproape 50%, iar Coasta de Fildeș a înregistrat un declin de 30%. Aceste două țări asigură 75% din producția globală de cacao, astfel încât problemele lor afectează semnificativ prețurile mondiale. Stocurile, la nivel minim Stocurile de cacao au scăzut la doar 27% din consumul anual, un nivel extrem de scăzut comparativ cu 40-50% în trecut. În plus, problemele de calitate și distrugerile cauzate de ploi și boli agravează situația, limitând și mai mult oferta. Producătorii de ciocolată se confruntă cu dificultăți majore din cauza prețurilor ridicate. Pentru a menține prețurile finale accesibile, multe companii apelează la „shrinkflation” – reducerea greutății produselor sau utilizarea de ingrediente alternative. De exemplu, proporția de zahăr ar putea crește în raport cu cacaoa, afectând calitatea ciocolatei. Creșterea costurilor, impact inevitabil Pe lângă prețul la cacao, costurile de producție, transport și alte materii prime, precum laptele și zahărul, contribuie la scumpirea produselor. În aceste condiții, figurinele de ciocolată pentru Crăciun vor deveni mai costisitoare. Germania, unul dintre cei mai mari producători, estimează o scădere a producției în 2024, de la 167 milioane de unități la 164 milioane. Previziuni incerte Analiștii anticipează că prețurile la cacao ar putea depăși 12.000 de dolari pe tonă, în funcție de condițiile climatice și cerere. Totuși, perspectivele pentru reducerea prețurilor sunt slabe, ceea ce pune presiune asupra producătorilor și consumatorilor. Viitorul Moș Crăciunilor de ciocolată Într-un scenariu pesimist, figurinele de ciocolată vor fi mai scumpe, mai puțin bogate în cacao și de calitate inferioară. Totuși, producătorii vor încerca să justifice creșterea prețurilor, astfel încât consumatorii să perceapă aceste schimbări drept necesare. Creșterea prețurilor la cacao pune industria ciocolatei în fața unor provocări fără precedent. De la scumpiri la schimbări ale calității produselor, ciocolata riscă să devină un lux, mai ales în contextul dificultăților de producție și cererii în creștere.

Inflația a început să crească din nou Foto: Inquam/Octav Ganea
Economie

Inflația a început să crească din nou

Inflația a început să crească din nou, prețurile la fructe, detergenți sau apă și canalizare au explodat, arată datele publicate azi de Institutul Național de Statistică (INS). Potrivit INS, rata anuală a inflaţiei în luna octombrie 2024 comparativ cu luna octombrie 2023 a fost 4,7%. În septembrie, rata inflației a fost de 4,6%. Citește și: Geoană dirijează aproape toate cheltuielile electorale spre firma prietenilor prietenilor săi din Buzău Inflația a început să crească din nou Rata anuală a inflaţiei în luna octombrie 2024 comparativ cu luna octombrie 2023 calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) a fost 5,0%. În septembrie, era de doar 4,8%. Inflația la mărfuri alimentare a fost de 4,75%. Datele INS arată, la fructe proaspete, prețurile au crescut cu 13%, din cotmbrie 2023 în octombrie 2024. La detergenți, creșterea a fost de 13,47%, iar la apă și canalizare de 11,47%. Inflația era în UE, în septembrie, de 2,1%. În iulie, premierul Marcel Ciolacu a confundat evaziunea fiscală cu inflația când a vorbit despre faptul că „nu pot să ridic din umeri, prim-minstru al României, şi să mă uit că avem cea mai mare inflaţie din Europa”. Oficialul se referea de fapt la evaziunea fiscală, nu la inflație. „Nu pot să ridic din umeri, prim-minstru al României, şi să mă uit că avem cea mai mare inflaţie din Europa, când mă duc la Bruxelles, e primul lucru pe care mi-l spun, că avem cel mai mare gap de TVA”, spunea Ciolacu.

România, cele mai mari majorări ale prețului la gaze Foto: Facebook
Economie

România, cele mai mari majorări ale prețului la gaze

România a avut una din cele mai mari majorări ale prețului la gaze, în primul semestru din 2024, arată Eurostat. Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a reamintit, azi, că prețurile la gaze și energie electrică vor continua să fie subvenționate până la 1 aprilie. Citește și: O tânără pe care Antenele și Kanal D au „ucis-o” la știri va primi daune de mii de euro România, cele mai mari majorări ale prețului la gaze „Prețurile gazelor (în moneda națională) au scăzut cel mai mult în Lituania (-60%), Grecia (-39%) și Estonia (-37%). În schimb, printre țările care au înregistrat o creștere, prețul a crescut cel mai mult în Italia (+16%), Franța (+13%) și România (+7%), în timp ce prețul a rămas neschimbat în Slovenia”, arată Eurostat. Evoluția prețului la gaze Între prima jumătate a anului 2023 și prima jumătate a anului 2024, prețurile la gaze pentru gospodării, inclusiv taxele, au scăzut în 15 din cele 24 de țări ale UE care raportează prețurile la gaze. „Preţurile (la facturi - n. r.) nu vor fi mai mari decât iarna trecută. Schema de compensare-plafonare este în vigoare până la 1 aprilie. A fost important şi este important să-i protejăm pe români, pentru că, aşa cum ştiţi, preţul la gaz, dar şi la energie electrică, depinde de lucruri care nu sunt doar la îndemâna României. Depinde de situaţia din Orientul Mijlociu, depinde de situaţia din Ucraina, depinde de decizia Ucrainei de a continua sau nu tranzitul de gaze ruseşti ş.a.m.d. Deci, în contextul acestor evenimente excepţionale, schema de compensare-plafonare şi-a făcut treaba şi şi-o va face şi în iarna aceasta”, a declarat, azi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja (PNL).

România, prețuri mai mari decât Occidentul (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Economie

România, prețuri mai mari decât Occidentul

România, prețuri mai mari decât Occidentul. Mulți români stabiliți în străinătate și-au exprimat surprinderea față de prețurile din România. România, prețuri mai mari decât Occidentul În ciuda faptului că locuiesc în țări cu un nivel de trai și dezvoltare mult mai ridicat decât în România, aceștia au constatat că unele produse esențiale și de consum zilnic sunt mai scumpe în țara noastră decât în cele în care s-au stabilit. Citește și: Nordis Management intră în insolvență, a decis Tribunalul București. Începe să cadă imperiul de carton al lui Ciorbă, soțul „avocatei interlopilor”, pesedista Laura Vicol Patru români care locuiesc în Japonia, Franța, Belgia și SUA au remarcat diferențe semnificative în prețuri, care nu sunt justificate de nivelul salarial sau de puterea de cumpărare din România. În ciuda salariilor de trei-patru ori mai mari în țările de rezidență, prețurile din țara noastră sunt adesea mai mari sau cel puțin la fel de ridicate. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Mitul aurist-șoșocist „avem prețuri ca afară”, demolat de Eurostat Foto: Facebook
Economie

Mitul aurist-șoșocist „avem prețuri ca afară”, demolat de Eurostat

Mitul aurist-șoșocist „avem prețuri ca afară”, demolat de Eurostat: România are printre cele mai mici prețuri din UE. De exemplu, la alimente și băuturi non-alcoolice, prețurile din România sunt la 73,5% față de media Uniunii Europene, arată Eurostat. Citește și: Cotele candidaților la președinție la casele de pariuri: pariorii cred că PSD câștigă în orice variantă Mitul aurist-șoșocist „avem prețuri ca afară”, demolat de Eurostat În medie, la toate produsele analizate de Eurostat, prețurile din România sunt la 60,2% față de media UE, doar Bulgaria fiind ușor mai ieftină, la 59,7% față de media Uniunii. „În 2023, nivelurile prețurilor pentru bunurile și serviciile de consum erau foarte diferite în Europa. Cel mai ridicat nivel al prețurilor dintre țările UE a fost observat în Danemarca, cu 43 % peste media UE, în timp ce în Bulgaria și România nivelul prețurilor a fost cu 40 % sub media UE”, explică Eurostat. Singurele produse unde prețurile din România sunt peste media UE sunt încălțările. „Dintre țările UE, Luxemburg are cel mai ridicat nivel al prețurilor pentru alimente și băuturi nealcoolice, Irlanda pentru băuturi alcoolice și tutun, în timp ce Danemarca este cea mai scumpă pentru îmbrăcăminte și încălțăminte. Dintre toate țările, Elveția are cel mai ridicat nivel al prețurilor pentru alimente și băuturi nealcoolice și pentru îmbrăcăminte, Islanda pentru băuturi alcoolice și tutun și din nou Danemarca pentru încălțăminte. Macedonia de Nord prezintă cel mai scăzut nivel al prețurilor din toate cele 36 de țări pentru băuturi alcoolice și tutun. Turcia este cea mai ieftină dintre țările participante pentru alimente și băuturi nealcoolice, precum și pentru îmbrăcăminte și încălțăminte. Dintre țările UE, România este cea mai ieftină țară pentru alimente și băuturi nealcoolice, Spania pentru îmbrăcăminte și Bulgaria pentru celelalte două categorii (băuturi alcoolice și tutun și încălțăminte)”, arată institutul european de statistică. Și în ceea ce privește costurile comunicațiilor, cetățenii români plătesc ele mai mici costuri din UE, ele fiind la 51,3% față de medie. La energie, prețurile din România sunt la 60,7% din medie, dar Ungaria este pe locul I, cu o medie de 39,7%.

Un liberal desființează măsura plafonării prețurilor Foto: Facebook
Politică

Un liberal desființează măsura plafonării prețurilor

Un senator liberal, Daniel Fenechiu, desființează măsura plafonării prețurilor: „Orice intervenție a statului în stabilirea prețurilor este contraproductivă”, a spus el, la postul B1 TV. Citește și: Nordis, dezvoltatorul imobiliar la care este asociat soțul deputatei PSD Laura Vicol, acuzat că a luat banii clienților și a fugit cu ei – presă Fenechiu, care este liderul senatorilor PNL, a afirmat că el nu a fost de acord cu plafonarea prețurilor. Un liberal desființează măsura plafonării prețurilor „Orice intervenție a statului în stabilirea prețurilor este contraproductivă. Statul poate interveni în anumite situații prin subvenționarea unor costuri, dar să intervină în fixarea prețului e o chestiune care, pe de o parte, generează consecințe proaste atât pentru producția internă, care a fost cea mai lovită de această măsură, cât și pentru consumator”, a declarat senatorul PNL, la postul B1 TV. „Pentru că tu plafonezi prețul la un anumit produs la o anumită greutate. Producătorul îi schimbă calitatea, îl face premium și vinde tot la prețul la care vrea. A fost o măsură care, din păcate, nu a ajutat foarte mult economia și agricultura românească”, a adăugat liberalul. El a explicat că a fost „o încercare de sorginte franțuzească, dar care, din păcate, a avut un efect asemănător cu efectul din Franța”. „Faptul că efectele au fost mai puțin vizibile ca la noi se datorează faptului că acolo anumite instituții, cum sunt instituția de concurență și anumite instituții de protecția consumatorului, funcționează puțin mai bine și piața este puțin mai competitivă. În România există o disproporție vădită între mărfurile importate și puterea de reacție a marilor corporații și micii producători români, care nu au această putere de reacție și, prin urmare, au alte metode de a face față unei asemenea măsuri”, a spus Fenechiu.

Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa - prețuri umflate (sursa: Facebook/Austrian Airlines)
Economie

Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa - prețuri umflate

După pandemia de COVID, oamenii au început să călătorească din ce în ce mai mult, în special cu avionul. Călătoriile de "revanșă", cum au fost denumite în domeniul aviatic, au fost monetizate corespunzător - biletele de avion s-au scumpit de la an la an: Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa - prețuri umflate. Greenwashing-ul scumpește biletele Transportatorii invocă pierderile de miliarde provocate de restricțiile din timpul pandemiei, penuria de avioane, cauzată de problemele lanțului de aprovizionare, dar și taxele mai mari pentru poluare și politica ecologică impuse de Parlamentul European în decembrie anul trecut. Citește și: Care sunt companiile aeriene care oferă de multe ori prețuri chiar mai bune decât Wizz Air în Europa. Ofertele pentru destinații de vacanță în 2024, foarte ieftine Pe de altă parte, Uniunea Europeană critică creșterea costului biletelor de avion și pune presiune pe companiile aeriene. Deși Comisia Europeană nu are puterea de a reglementa tarifele aeriene, în aprilie a.c. a demarat o anchetă care vizează 20 de companii aeriene. Companiile sunt acuzate de practici de greenwashing (înșelarea publicului cu privire la proiecte ecologice) prin care au cerut taxe suplimentare călătorilor. De partea lor, investitorii în companii aeriene susțin că, atât companiile aeriene europene, cât și cele americane "testează" toleranța călătorilor la creșterea de prețuri de după pandemie. 50% în plus pe zboruri După pandemia de COVID, industria turismului în Europa s-a relansat. În doar primele luni ale anului 2024, călătoriile turiștilor au depășit nivelul anului 2019. Citește și: Șmecheria la care apelează companiile aeriene care refuză pasageri cu bilete valabile din cauză că vând mai multe bilete decât locuri: „uită” să informeze călătorii că fac overbooking pe zboruri Potrivit datelor europene, tendința ascendentă, observată în 2023, e datorată în mare măsură călătoriilor intraregionale puternic alimentate de Germania, Franța, Italia și Olanda. La acestea se adaugă turiștii din SUA, care continuă să fie cea mai importantă piață a turismului în Europa. Relansarea turismului vine la pachet cu costuri mai ridicate. În 2023, o dată cu inflația, au crescut și prețurile asociate turismului. Față de 2019, prețurile hotelurilor au crescut cu 35%, ale pachetelor de vacanță - cu 47%, iar prețul biletelor de avion pentru zborurile internaționale - cu până la 49%. Prețurile mari nu i-au descurajat, însă, pe turiști. Potrivit lui Miguel Sanz, președintele European Travel Comission, în 2024, cheltuielile de călătorie ale consumatorilor vor crește considerabil în toată Europa, atingând cifre-record în lunile de vară. Clienții, încă dispuși să plătească Anul acesta, companiile aeriene (americane și europene) au de gând să-și sporească profiturile, mărind prețurile biletelor, arată o analiză Reuters. Citește și: Afaceri austriece: Austrian Airlines ia banii pe mai multe bilete decât locuri în avion, apoi le cere unor pasageri să renunțe la cursă. Tactica, folosită des de companii low-cost Potrivit mai multor investitori în companii aeriene și directori de companii, transportatorii aerieni "încearcă să strângă tot ce pot din boom-ul călătoriilor post-COVID și să-și atenueze costurile din ce în ce mai mari provocate de penuria persistentă de avioane". Jamie Lindsay, investitor al companiei aeriene la Artemis Investment, a declarat că „Tarifele mai mari în această vară vor continua să genereze profituri. Companiile aeriene vor câștiga mai mulți bani, deoarece clienții sunt încă dispuși să plătească mai mult". Ryanair ba scumpește, ba nu, dar pierde la acțiuni În luna februarie a.c., CEO-ul Ryanair, Michael O'Leary, a declarat că prețurile biletelor Ryanair vor fi cu până la 10% mai scumpe în această vară, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Printre cauze: creșterea numărului de pasageri și lipsa de aeronave, noile livrări de avioane Boeing fiind întârziate. Însă, în luna mai a.c., O'Leary a revenit cu noi declarații: Ryanair nu va crește prețurile biletelor pe timp de vară.În urma anunțului, acțiunile companiei aeriene au scăzut cu 4%. Comisarul Vălean cere "explicații" companiilor Anul trecut, companiile aeriene europene au crescut prețurile biletelor cu până la 30%, în timpul verii. În decembrie, Adina Vălean, comisarul UE pentru Transport, a declarat că Bruxelles are nevoie de "explicații" din partea companiilor pentru aceste creșteri de preț. Comisarul a mai declarat că oficialii UE au început deja să analizeze tarifele aeriene în toată Europa. Totuși, companiile aeriene sunt libere să-și stabilească propriile tarife, în conformitate cu legile UE. Vălean a subliniat acest lucru, declarând că nu are de gând să intervină pe piața aviației, însă Comisia "are nevoie de mai multe detalii despre dinamica industriei care a dus la creșterea prețurilor". Oficialul european a spus că se teme că prețurile biletelor de avion vor continua să crească și, deși Comisia nu este "un organism de reglementare a micromanagementului prețurilor", este îngrijorător că "un preț ar putea deveni o barieră pentru conectivitate". Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa - prețuri umflate Câteva luni mai târziu, pe 30 aprilie a.c., Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor au demarat o anchetă împotriva a 20 de companii aeriene. Motivul: practici înșelătoare de greenwashing (afirmații false despre cât de ecologic este un produs, o politică sau o organizație). Invocând protecția climatică, companiile vizate sunt suspectate că au cerut taxe suplimentare călătorilor. Companiile au afirmat că emisiile de CO2 cauzate de zboruri ar putea să fie compensate prin proiecte climatice la care consumatorii ar putea contribui prin plata unor taxe suplimentare. Investigația a fost lansată în urma unei alerte venite din partea Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC). Companiile aeriene au la dispoziție 30 de zile pentru a aduce dovezi științifice care au stat la baza proiectelor climatice invocate pentru care au cerut bani de la călători. Printre companiile investigate se numără: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian Air, Ryanair, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling și Wizz Air.

Prețurile la Mamaia, în vacanța de Paște, comparabile cu Dubai Foto: Facebook Visit Dubai
Eveniment

Prețurile la Mamaia, în vacanța de Paște, comparabile cu Dubai

Prețurile la Mamaia, în vacanța de 1 Mai și Paște, sunt comparabile cu ofertele din Dubai sau Cannes, arată datele de pe platforma Booking. Am analizat datele pentru o familie de doar două persoane, care caută cazare în perioada 1-6 mai, pentru cinci nopți. Citește și: Armata obligatorie a fost catastrofală la noi: soldați de trupă fără armament profesionist. Acum se reagită subiectul pentru că UE vrea armată proprie, spune sociologul Bruno Ștefan Prețurile la Mamaia, în vacanța de Paște, comparabile cu Dubai Atât în Dubai, cât și la Cannes, se găsesc hoteluri de patru stele, bine evaluate pe Booking, care au oferte mai mici sau egale cu cele din Mamaia. Evident, în eventualitatea unei deplasări în aceste zone turistice trebuie luate în considerare costurile deplasării cu avionul. De exemply, Skyscanner arată că cel mai ieftin zbor spre Dubai în această perioadă este 2.401 lei de persoană, dar ar dura peste zece ore, fiind cu escală. Un zbor direct, cu Fly Dubai, poate costa circa 4.000 de lei de persoană. La Nisa, aeroportul cel mai apropiat de Cannes, se poate ajunge cu Wizz, la circa 2.000 de lei de persoană. Zborul ar dura două ore și 45 de minute. Lufthansa oferă curse la puțin peste 1.600 de lei, dar cu escală la Munchen si cu durata prelungită, la aproape cinci ore. La Poiana Brașov, prețurile par a fi ceva mai mici decât la Mamaia, dar se pot compara cu Dubai sau stațiunile din jurul Cannes. Ce oferte sunt la Mamaia pentru cinci nopți, între 1 și 6 mai: Nordis Hotel Mamaia - 7.435 de lei, Vega Hotel - 4.318 lei, Hotel Bavaria Blu - 3.271 de lei, Monaco Summerland - peste 4.000 de lei, depinde de dimensiunea apartamentului, Hotel Iaki - 4.487 lei. Pe de altă parte, se pot găsi hoteluri la trei stele, bine cotate pe Booking, precum Solid Residence sau Quartz, la prețuri între 1650 și 2.000 de lei. Ce oferte sunt la Poiana Brașov în această perioadă: Aurelius Impăratul Romanilor - 4.447 de lei, Hotel Teleferic - 4.492 de lei, apartamente Silver Mountains - 4.640 de lei. Însă Ski Bike Residence, cotată cu nota 9,7 pe Booking, oferă un studio cu bucătărie la doar 1.224 de lei. Pine Woods Apartment (nota 9 pe Booking) închiriază un apartmanet de 60 mp cu 1.977 de lei. Prețurile din stațiunile de lux din afara României Ce oferă Booking în Dubai: Golden Sands Boutique Hotel, cinci stele și nota 9,2 ar costa 3.430 de lei, cu mic dejun. Four Points by Sheraton, la 2,1 km de centru, patru stele și evaluat cu nota 8,4 - 2.845 de lei. Taj Exotica Resort, un hotel pe malul mării, de cinci stele și evaluat pe Booking la 9,2, ar costa 6.204 lei, mai puțin decât la Nordis Mamaia. Ce oferte sunt la Cannes sau în stațiunile din zonă: Le Cavendish, la 600 de metri de plajă, patru stele și nota 8,5 - 2.928 de lei. Carlton Riviera, patru stele și nota 8,7, situat în zona centrală a Cannes - 7.148 de lei, mai ieftin decât cea mai scumpă ofertă de la Mamaia. Însă există și oferte mult mai ieftine: Residences Cresci (patru stele, nota 8,8) - 1.954. Un studiode trei stele și nota 8,5, în Juan les Pins, o mică stațiune la câțiva kilometri de Cannes - 2.339 de lei. Un hotel de patru stele din Antibes oferă mici studiouri de 22 mp la 1.806 lei. Vacanța de primăvară pentru copii de grădiniță, elevi și profesori începe sâmbătă, 27 aprilie, și durează 11 zile, până marți, 7 mai, a treia zi de Paște.

Bulgaria și România, cea mai mare creștere a prețurilor la carne
Economie

Bulgaria și România, cea mai mare creștere a prețurilor la carne

Bulgaria și România, țările din UE în care s-a înregistrat cea mai mare creștere anuală a prețurilor la carne, arată datele Eurostat publicate azi. Oficial, Guvernul a plafonat prețurile la carnea de pui și de porc, dar și la alte produse magiunul. Citește și: Fapte: prețurile la benzină și motorină au crescut cu aproape 10% în trei luni. Litrul de benzină la o stație Petrom a ajuns la 7,24 lei, iar cel de motorină la 7,47 lei „Susțin amendamentul depus astăzi în Parlament de #PSD, amendament care prelungește plafonarea adaosurilor la prețurile alimentelor de bază până la 31 decembrie 2024 (...) PSD este singurul partid care vine cu soluții concrete pentru stabilizarea prețurilor, aceasta fiind cea mai importantă așteptare a românilor în 2024!”, anunța, la 18 martie, premierul PSD Marcel Ciolacu. Bulgaria și România, cea mai mare creștere a prețurilor la carne Datele Eurostat contrazic aceste afirmații: din februarie 2023 în februarie 2024, prețul la carne a crescut, în România, cu 7,7%. Doar în Bulgaria a crescut mai mult prețul acestor produse, cu 8,2%. „În schimb, treio țări au înregistrat o scădere a prețurilor la carne: Cehia (-5,1%), Finlanda (-2,2%) și Danemarca (-0,6%)”, arată Eurostat. Media UE a fost de 3,3%. Pe categorii, carnea de porc a înregistrat cea mai mare creştere de preţuri la nivelul UE (5,7%), urmată de carnea de oaie sau capră (4,5%) şi carnea de vită sau viţel (3%). În schimb, preţurile la carnea de pasăre au scăzut cu 1,6%, la nivelul UE, în luna februarie 2024 comparativ cu luna februarie 2023. Eurostat a anunţat anterior că rata anuală a inflaţiei în Uniunea Europeană a scăzut în luna februarie până la 2,8%, de la un nivel de 3,1% în ianuarie, însă România este, pentru a doua lună consecutiv, ţara cu cea mai ridicată inflaţie din blocul comunitar. Separat, datele Institutului Naţional de Statistică (INS) arată că rata anuală a inflaţiei a coborât în luna februarie 2024 la 7,23%, de la 7,41% în ianuarie, în condiţiile în care mărfurile alimentare s-au scumpit cu 4,48%, cele nealimentare cu 7,82%, iar serviciile cu 11%.

Prețuri astronomice pe aeroportul Otopeni Foto: Antena 3
Politică

Prețuri astronomice pe aeroportul Otopeni

Prețuri astronomice pe aeroportul Otopeni, unde șpaga ca să deții un bufet era de 20 de milioane de euro: potrivit unui reportaj al Antenei 3, prețul unei banale merdenele este de 20 de lei, de trei sau patru ori mai mare ca în București. Pe aeroport, această merdenea este prezentată drept „cheese pie”. Citește și: „Băieții deștepți” estimau că Gold Corporation pierde procesul Roșia Montana și au pariat pe prăbușire: numărul acțiunilor „shortate” a explodat după declarațiile lui Ciolacu În aprilie 2023, fostul director general al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti George Alexandru Ivan şi trei oameni de afaceri - Cristian Bălan, Cătălin Lăscuț și Laurențiu Tănăsescu - cercetaţi de DNA în dosarul privind mita de peste 22,4 milioane de euro pentru închirierea spațiilor din aeroport au fost arestați preventiv Citește și: VIDEO Aerohalta Otopeni, mult sub aeroportul din Varșovia. Care este atât de mare și de spațios încât copiii pot juca baschet la porțile de îmbarcare Patronii de la City Grill vor prelua o parte din spațiile de alimentație publică de pe Otopeni, a anunțat Ziarul Financiar la 4 martie 2024. Restul de 55% va fi preluat de Dnata Catering, care are „tradiție” în operarea pe aeroport, arată Ziarul Financiar. Prețuri astronomice pe aeroportul Otopeni „O banală gustare pe aeroportul din Capitală poate scoate din buzunarele românilor şi a tuturor turiștilor nu mai puțin de 100 de lei de persoană, dacă mai punem la socoteală şi o sticlă cu apă şi un desert. De pildă, o merdenea cu brânză de doar 160 gr costă 20 de lei, cât o masă caldă compusă dintr-o bucată de carne generoasă, garnitură la alegere şi o salată, pe care o găsim la o cantină din Bucureşti la doar 20 de lei. În condiţiile în care, la patiseriile din București, o astfel de merdenea se poate cumpăra cu doar 5 lei. Cu alte cuvinte, pasagerii scot din buzunar de 4 ori mai mult preţul unui astfel de produs de patiserie. Până și o banală bagheta rustică cu salam uscat are un preţ exorbitant. Pentru un astfel de sendviş, pasagerii plătesc 55 de lei, o sumă enormă pentru un român de rând”, arată Antena 3. Din fotografiile publicate de acest post se vede că un ecler costă 29 de lei. Cea mai exclusivistă cofetărie din București, care vinde doar eclere, vinde un astfel de produs cu 23 de lei.

Alimentele, preț plafonat încă două luni (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Economie

Alimentele, preț plafonat încă două luni

Alimentele, preț plafonat încă două luni. Începând de la 1 februarie a intrat în vigoare prelungirea ordonanţei privind plafonarea adaosurilor comerciale la alimentele de bază. Alimentele, preț plafonat încă două luni Lista a fost făcută publică şi conţine 17 produse în total. Primul aliment menţionat este pâinea, fiind cel mai consumat produs de panificaţie de către români. Citește și: Grădiniță în totală ilegalitate, în Oradea: nu putea fi verificată fiindcă nu exista. Un copil a murit, fiindcă personalul grădiniței nu știa să acorde primul ajutor Preţul plafonat se aplică însă doar la sortimentul de pâine albă, de 300-500 de grame, fără specialităţi. Un kilogram de pâine este de aproape zece ori mai scump decât un kilogram de grâu. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Prețurile la raft vor crește accentuat (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Economie

Prețurile la raft vor crește accentuat

Prețurile la raft vor crește accentuat. Industria prelucrătoare, comerţul cu amănuntul şi serviciile sunt domeniile economice în vom vedea scumpiri. Prețurile la raft vor crește accentuat Totuşi, managerii din domeniul construcţiilor se aşteaptă la o scădere moderată a numărului de salariaţi și cei din industria prelucrătoare şi din construcţii prognozează o creştere a preţurilor. Citește și: VIDEO George Simion, beat clampă de Revelion: liderul AUR, filmat mergând împleticit și cu cămașa pe jumătate ieșită din pantaloni În comerţ este aşteptată o creştere accentuată a preţurilor de vânzare cu amănuntul. Tendinţele economice au fost stabilite de Institutul Naţional de Statistică. Totul, pe baza unor anchete numite „de conjunctură”, care exprimă estimările făcute de managerii întreprinderilor cu privire la tendinţele în evoluţia activităţii economice. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Dezastrul Vodafone: prețuri abuzive, procese, concedieri (sursa: Facebook/Vodafone Romania)
Eveniment

Dezastrul Vodafone: prețuri abuzive, procese, concedieri

Dezastrul Vodafone: prețuri abuzive, procese, concedieri. În Germania, compania Vodafone a fost dat în judecată din cauza creșteri abuzive a tarifelor. În Marea Britanie, CEO-ul companiei a anunțat disponibilizări majore, în toate filialele europene. În Spania, Vodafone și-a vândut deja afacerea unei alte companii. Creștere de preț unilaterală în Germania În luna februarie, Vodafone Germania înregistra o scădere cu 1,8% a veniturilor din servicii. În luna aprilie, majora prețurile pentru toate tarifele de rețea fixă pentru cablu și DSL, cu cinci euro pe lună, fără a da posibilitatea clienților de a renegocia contractele. Citește și: Vodafone România, în colaps: a concediat un sfert din angajați, are pierderi anuale de sute de milioane de lei și datorii de aproape patru miliarde de lei, cam cât cifra de afaceri În jur de zece milioane de clienți au fost afectați. În luna mai Asociația Federală a Organizațiilor Consumatorilor ((VZBV) a catalogat ilegală această creștere de prețuri pentru contractele existente. Deși furnizorul de telecomunicații acorda clienților un drept special de reziliere în cazul creșterii prețurilor, acest lucru nu a fost suficient pentru avocații Asociației. Proces colectiv cu 10.000 de consumatori Din perspectiva lor, compania nu ar fi trebuit să crească unilateral prețurile pentru relațiile contractuale aflate în derulare fără a renegocia cu clienții. Potrivit acestora, furnizorii de servicii impun de obicei prețuri mai mari pentru contracte noi. Citește și: Strategia Vodafone: apelul *555 de 1,29 euro, la care clienții ajung pentru că, la toate numerele de contact cu tarif normal, operatorii sunt „ocupați” Drept urmare Asociația a anunțat că pregătește o acțiune colectivă în instanță contra Vodafone. În doar câteva săptămâni, peste 10.000 de persoane au raportat Asociației abuzuri contractuale. Pe 14 noiembrie, Asociația Federală a Organizațiilor de Consumatori a anunțat demararea procesului intentat Vodafone, la Curtea Regională Superioară Hamm. Milioane de clienți afectați „Un cost suplimentar de cinci euro pe lună reprezintă o mulțime de bani pentru mulți oameni”, a declarat recent șefa Asociației, Ramona Pop, adăugând că acțiunea colectivă îi va ajuta pe consumatori să se apere împotriva abuzurilor contractuale. Citește și: Vodafone România amenință DeFapt.ro cu procese și cere retragerea unui articol care conține date de la Ministerul de Finanțe despre companie „Cum o confruntarea directă cu o companie este o barieră pentru mulți clienți, un proces colectiv le mărește șansele de reușită. Acțiunea colectivă are ca scop să-i asigure pe milioanele de clienți Vodafone că își pot primi banii înapoi direct”, a afirmat Ramona Pop. Dacă verdictul va fi pozitiv, instanța va numi un administrator care va primi banii de la firma și îi va transfera consumatorilor, astfel încât aceștia să nu mai fie nevoiți să se confrunte ei înșiși cu compania. 11.000 de concedieri la nivel european Pe 16 mai, la Londra, Margherita Della Valle, CEO-ul Vodafone, a anunțat că 11.000 de angajați vor fi disponibilizați (aproximativ unu din opt locuri de muncă) din toate filialele europene. Motivul: scăderea numărului de clienți și scăderea profiturilor. „Performanța noastră nu a fost suficient de bună”, a declarat Della Valle, explicând decizia pentru cea mai mare disponibilizare din istoria grupului de telecomunicații. Della Valle a spus că reducerile vor elibera o sumă suplimentară de 100 de milioane de euro, care va fi alocată pentru marketingul necesar revitalizării brandul Vodafone și 150 de milioane de euro, pentru a îmbunătăți experiența clienților. 40%, scădere a valorii de piață Totuși, Della Valle a afirmat că economiile din reducerea locurilor de muncă nu vor atinge obiectivul de reducere a consturilor de 1 miliard de euro, anunțat la finalul anului trecut. În noiembrie 2022, Vodafone și-a redus previziunile anuale de profit, anunțând inclusiv posibilitatea reducerii locurilor de muncă, pentru a face față creșterii facturilor la energie și inflației. În decembrie, compania a numit-o CEO pe Della Valle, în locul lui Nick Read, în mandatul căruia compania înregistrase o scădere de 40% a valorii de piață. Dezastrul Vodafone: prețuri abuzive, procese, concedieri După declarațiile din luna mai a noului CEO, acțiunile Vodafone au mai scăzut cu peste 9%, înregistrând cea mai mare scădere a cotei FTSE 100, investitorii reacționând la prognoza unei scăderi de 1,5 miliarde de euro a fluxului de numerar pentru acest an. „Perfomanța slabă a Vodafone din ultima perioadă este ceva la care piața a ajuns să se aștepte”, a concluzionat Matt Britzman, analist de acțiuni la Hargreaves Lansdown. „Noul director executiv a vorbit foarte mult despre multitudinea de provocări cu care se confruntă în noul său rol. Onestitatea este revigorantă, dar nu suficientă pentru a menține acțiunile în scădere. Piețele vor trebui să vadă rezultate tangibile în anul viitor, înainte de a deveni mai entuziasmate.”, a adăugat Britzman. Vodafone Spania, afacere vândută La sfârșitul lunii octombrie, compania Vodafone a anunțat că își va vinde afacerile din Spania către compania Zegona Communications, pentru suma de cinci miliarde de euro. Potrivit Financial Times, această decizie a Vodafone a fost „cel mai mare pas de până acum în reducerea afacerilor sale europene.” Motivele: profituri slabe în ultimii ani. Veniturile Vodafone Spania au scăzut cu 6,5% față de anul precedent, până la 3,9 miliarde de euro. La sfârșitul lunii iunie 2023, baza de clienți pentru telefonia mobilă scăzuse cu 86.000, iar pentru internet, cu 65.000. Potrivit presei spaniole, pierderea clienților a fost cauzată de concurența celorlalte companii care ofereau prețuri mult mai bune. Majorări unilaterale de tarif și în Spania Recent, Vodafone Spania a comunicat clienților că își va majora toate tarifele cu 4,38% în ianuarie 2024, în conformitate cu politica sa de actualizare a prețurilor în funcție de inflația medie anuală calculată din octombrie 2022 până în septembrie 2023. Compania a aplicat deja această politică anul trecut, când și-a majorat toate ratele cu 8,1% în concordanță cu creșterea inflației. Diferența este că actualizarea prețurilor în 2024 nu va mai da dreptul clienților de a solicita anularea contractului, fără să plătească o penalitate. Filiala spaniolă a Vodafone introdusese în 2022 o clauză prin care și-a modificat contractele de servicii care îi permite să aplice anual la începutul fiecărui an o creștere de preț pe factura echivalentă cu IPC (Indicele prețurilor de consum). Noul proprietar spaniol va reduce prețurile Acest lucru a anulat dreptul clienților de a-și rezilia contractul în următoarele 30 de zile fără nici o penalitate, în cazul oricărei modificări contractuale. „Rețineți că actualizarea prețurilor în conformitate cu IPC nu dă dreptul de a solicita anularea contractului. Prin urmare, dacă vă dezabonați și aveți angajamente restante de permanență, va trebui să plătiți suma corespunzătoare penalității asociate nerespectării”, a indicat Vodafone în mesajul către clienții săi. Totuși, după cum comentează presa spaniolă, această actualizare a tarifelor poate rămâne o măsură temporară. Când Zegona va oficializa achiziția a 100% din Vodafone Spania, fondul a anunțat deja că va schimba politica agresivă de prețuri, axându-se pe abordarea ofertelor low-cost din piață.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră