sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: pmb

11 articole
Eveniment

Nicușor Dan, proces cu SAGA Festival

Nicușor Dan, proces cu SAGA Festival. Organizatorii SAGA Festival au o listă lungă de datorii, de milioane de lei. Nicușor Dan, proces cu SAGA Festival O parte din aceste sume sunt datorate și Primăriei Municipiului București, care a dat în judecată Saga Festival SRL. Citește și: EXCLUSIV Organizatorii SAGA Festival au „tras țeapă” și companiei municipale Energetica: nu au plătit serviciile pentru amenajarea locurilor VIP de la ediția din 2022 de pe Arena Națională Potrivit cererii de chemare în judecată, PMB cere "Plata sumei de 328.679,46 lei în temeiul art. 3 și art. 5.2.22 din Contractul de închiriere privind organizarea pe stadionul Arena Națională a evenimentului Festivalul Saga 2022 nr. 205/06.05.2022, formată din: suma de 290.486,00 lei reprezentând contravaloare consumului de energie electrică pentru Festivalul Saga 2022; suma de 38.193,46 lei reprezentând contravaloarea consumului de apă și canal pentru Festivalul Saga 2022". Citește și: SAGA, Untold, Neversea și Electric Castle, pline de droguri, dealeri, tineri în stare inconștientă. Interesele financiare mari fac ca raportările oficiale pe stupefiante să fie ridicol de mici În plus, Primăria mai cere daune și plata cheltuielilor de judecată. SAGA Festival SRL se folosește de pretexte Același document citat mai arată că "Răspunderea contractuală a pârâtei (SAGA festival SRL - n.r.) rezidă în neexecutarea obligațiilor prevăzute în art. 3.1. din Contract, respectiv în neachitarea sumelor de bani reprezentând contravaloarea costurilor cu utilitățile, formate din consumul de energie electrică și apă raportat la toată perioada de închiriere a locației și, respectiv, la perioada de montare și aducere la starea inițială a gazonului.". Conform cererii de chemare în judecată, firma refuză plata utilităților invocând lipsa documentelor justificative pentru cheltuieli. Pe de altă parte, PMB susține că toate cheltuielile au fost acceptate, pe semnătură, de către administratorul SAGA Festival SRL.

Nicușor Dan, proces cu SAGA Festival (sursa: Facebook/Nicușor Dan)
PMB achiziţionează energia la un preţ cu 10 milioane lei mai mic Foto: Facebook
Economie

PMB achiziţionează energia la un preţ cu 10 milioane lei mai mic

Primăria Municipiului București (PMB) achiziţionează energia electrică la un preţ cu 10 milioane de lei mai mic faţă de 2023, a anunțat, azi, primarul general al capitalei, Nicușor Dan. Citește și: Sumele astronomice pe care statul român să le plătească în 2024 magistraților care au dat statul în judecată ca să primească salarii mai mari: circa două spitale regionale ultramoderne PMB achiziţionează energia la un preţ cu 10 milioane lei mai mic „Economisim zece milioane de lei în urma achiziţionării energiei electrice la un preţ avantajos, iar banii economisiţi îi vom utiliza în proiecte de modernizare a sistemului de iluminat public în Bucureşti", a scris edilul general, pe Facebook. El a menţionat că Primăria Capitalei a demarat în luna martie procedura de achiziţie publică de contractare a furnizării energiei electrice pentru iluminatul public din Bucureşti, pentru un an pentru o cantitate energie de 64.698 Mwh. Luni, la procedura desfăşurată pe Bursa Română de Mărfuri, s-au prezentat trei ofertanţi, iar contractul a fost încredinţat celei mai bune oferte. În cadrul contractului valabil în perioada 15 aprilie 2023 - 14 aprilie 2024, PMB a achiziţionat energie la un preţ de 1.114 lei/ Mwh, în timp ce pentru 2024-2025, contractul se va încheia pe un preţ de 923.08 lei/ Mwh, a mai arătat Nicuşor Dan.

Firea, pedepsită să stea lângă Cătălin Cîrstoiu Foto: Inquam/Octav Ganea
Eveniment

Firea, pedepsită să stea lângă Cătălin Cîrstoiu

Gabriela Firea a fost, practic, pedepsită să stea lângă Cătălin Cîrstoiu, la lansarea candidaturii acestuia la primăria Capitalei. Fostul primar PSD al Capitalei s-a luptat până acum câteva zile pentru această candidatură. Citește și: Procurorul din Caracal care i-a ținut pe polițiști în fața porții ucigașului Alexandrei Măceșanu scapă cu o sancțiune ridicolă. El are salariu uriaș, dar a dat statul în judecată pentru mai mult Foto: Inquam/Octav Ganea Firea, pedepsită să stea lângă Cătălin Cîrstoiu În fotografiile agenției Inquam de la lansarea candidatului PSD-PNL la funcția de primar al Capitalei, se vede că, inițial, președintele PSD, Marcel Ciolacu, se așează între Firea și Cîrstoiu, dar, când premierul pleacă la tribună, nu-i mai separă nimic. Medicul pare jenat și încearcă să fie politicos, în timp ce senatoarea PSD are un zâmbet înghețat. G4Media remarcă faptul că Firea nu a pronunțat numele candidatului PSD-PNL la Primăria Capitalei, în peste 4 minute de discurs la începutul conferinței. Foto: Inquam/Octav Ganea „Candidatul nostru comun” și „domnul doctor, candidatul nostru”, au fost formulele folosite de Firea. Liderii PSD și PNL, Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, pare că și-au bătut joc de Gabriela Firea, Sebastian Burduja și Rareș Bogdan: aceștia vor conduce campania lui Cătălin Cîrstoiu. Firea și Burduja au fost desemnați să conducă campania electorală din Capitală, iar Rareș Bogdan să se ocupe de comunicare. Acum câteva zile, Rareș Bogdan îl ironiza pe Cîrstoiu. Candidatul comun PSD-PNL la Primăria Capitalei, medicul Cătălin Cîrstoiu, a fost prezentat oficial miercuri, în cadrul unui eveniment la care, alături de el, au fost coordonatori politici ai campaniei electorale pentru Bucureşti, Gabriela Firea şi Sebastian Burduja, liderii celor două partide Marcel Ciolacu ăi Nicolae Ciucă şi reprezentanţi ai celor două formaţiuni. Foto: Inquam/Octav Ganea Firea a declarat că îşi doreşte „ca bucureştenii să simtă că au autorităţile de partea lor, să simtă că ne dăm mâna şi trecem peste poate pasiuni personale, să nu le spun orgolii, şi punem într-adevăr ca de fiecare dată, oamenii pe primul loc”, scrie news.ro.

DNA: detașări ilegale în Primăria București (sursa: wall-street.ro)
Eveniment

DNA: detașări ilegale în Primăria București

DNA: detașări ilegale în Primăria București. Liberalul Victor Picu, fostul șef al Direcției Generale de Arhitectură Peisagistică și Monumente de For Public din cadrul Primăriei Capitalei, împreună cu alte cinci persoane, inclusiv primarul Matei Gheorghiță de la Pro România, au fost trimiși în judecată de procurorii DNA. Citește și: Beizadeaua Mario Iorgulescu ar putea scăpa, după ce a fost condamnat pentru că, drogat fiind, a ucis un om cu mașina. Judecătoarea Stoian de la ICCJ a admis recursul în casație Toți șase au tras sforile astfel încât Valentina Țoancă, soția liberalului Stelian Dorel Țoancă, să fie angajată la Primăria Capitalei, în subordinea lui directorului Victor Picu, deși aceasta nu avea studii de specialitate în domeniu. Contactat de către DeFapt.ro, Victor Picu a spus că angajarea prin detașare a Valentinei Țoancă s-a făcut conform prevederilor legale. DNA: detașări ilegale în Primăria București Angajările ilegale de la Primăria Capitalei au fost transformate în dosare penale de procurorii Direcției Naționale Anticorupție. Ultimul dosar trimis în judecată de DNA îl are în centrul anchetei pe liberalul Victor Emanuel Picu, fostul director general al Direcției Generale de Arhitectură Peisagistică și Monumente de For Public din cadrul Primăriei Capitalei, pe care procurorii îl acuză de abuz în serviciu și două fapte de fals intelectual. Totul a început în martie 2021, atunci când liberalul Stelian Dorel Țoancă le-a cerut primarului comunei Șelaru, Gheorghiță Matei, și secretarului general al primăriei, Emilian Petre Dragne, să o angajeze pe soția sa, Valentina Țoancă. În urma diligențelor, Valentina Țoancă a fost angajată pe funcția de consilier personal al primarului Gheorghiță Matei, ales pe listele Pro România, partid condus de Victor Ponta. "Aparențele unui cadru legal" "La doar 6 zile de la angajare, perioadă în care inculpata Ț.V. nu s-ar fi prezentat nicio zi la locul de muncă, respectiv la data de 15 martie 2021, inculpații Matei Gheorghiță și Dragne Emilian Petre ar fi aprobat detașarea acesteia la Direcția Generală de Arhitectură Peisagistică și Monumente de For Public din cadrul Primăriei municipiului București", se menționează în comunicatul de presă al DNA. Detașare cu care a fost de acord directorul general Victor Picu, care la rândul lui a fost ajutat de subalternele sale de la resurse umane, Mariana Radu și Cristina Luminița Cristea. Cele două femei ar fi creat "aparențele unui cadru legal" de numire a Valentinei Țoancă în funcția de șef al Biroului Strategie Programe și Proiecte de Arhitectură Peisagistică. Toate cele șase persoane implicate în această poveste au fost trimise în judecată. Picu: "Lăsăm justiția să se pronunțe" La solicitarea DeFapt.ro, Victor Picu a spus că detașarea Valentinei Țoancă s-a făcut conform legii. În apărarea sa invocă faptul că astfel de detașări se practică la toate instituțiile publice din țară. "Sunt 100.000 de detașări de genul acesta, toată țara detașează așa, nu e nimic ilegal. Lăsăm justiția să se pronunțe. E o poveste care o să se rezolve în instanță așa cum va decide justiția. Ce poate să fie altceva? O detașare, o cerere conform Codului Muncii, de pe persoană contractuală pe persoană contractuală. Adică nu e nici o poveste. Nici nu știu de ce mai e interes", a declarat Victor Picu. Detașările de la privat la stat, oprite Totodată, Victor Picu a susținut că până în 2020 se putea face detașări de personal din mediu privat la stat. Guvernul Orban a interzis detașările de la privat la stat, dar politicienii au găsit noi metode de a fenta legea. Cum? Primarii și-au angajat consilieri personali pe care i-a detașat ulterior pe funcțiile publice. "Toate primăriile au făcut detașări de pe cabinet de când s-a interzis detașarea de la privat la stat. Înainte, toți directorii erau detașați de la privat la stat. Mai grav, cum ar veni. Te angajai la o societate comercială și a doua zi te transferam. Asta a fost în toată țara până când a interzis Guvernul Orban detașările de la privat la stat. Când s-a detașat de la stat la stat, toți primarii, și toți care aveau angajați pe cabinet au detașat", a precizat Victor Picu. Alcool la volan, dat afară de la șefia ANOFM Liberalul Victor Picu a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității Titu Maiorescu, apoi a devenit avocat. A colaborat cu "Boștină și Asociații", apoi și-a făcut propriul cabinet de avocatură. În perioada 2011-2012, a fost expert juridic în Parlamentul României, apoi a ajuns consilier personal al primarului interimar al Capitalei Răzvan Sava. Fostul edil liberal l-a plasat la conducerea Direcției Generale de Dezvoltare și Investiții din cadrul PMB, apoi Picu a ajuns secretar general adjunct la Ministerul Transporturilor. În perioada noiembrie 2019 – ianuarie 2020, acesta a fost consilier la cabinetul ministrului Muncii, Violeta Alexandru, actual deputat Forța Dreptei. De acolo, a fost numit pe funcția de președinte al Agenției Naționale pentru Ocupare Forței de Muncă, dar a fost demis de premierul Ludovic Orban în august 2020. Motivul: Poliția Rutieră l-a prins conducând sub influența băuturilor alcoolice. Conform rezultatelor afișate de alcooltest, atunci când a fost oprit de polițiștii de la Rutieră avea o alcoolemie de 0,46 mg/l alcool în aerul expirat.

Prietena lui Firea, Gabriela Szabo, a pierdut procesul cu primăria București Foto: Facebook
Politică

Gabriela Szabo a pierdut procesul cu primăria București

Prietena lui Firea, Gabriela Szabo, a pierdut definitiv procesul cu primăria București, care o dăduse afară, a anunțat, azi, Nicușor Dan. Szabo și-ar fi acordat prime ilegale de aproape 200.000 de lei, explică edilul-șef al Capitalei. Citește și: Judecătoarea Pivniceru, primă de pensionare de 30.000 de euro. Pensia anuală, aproape 400.000 de lei. Alți judecători cer aceeași primă în instanță În noiembrie 2022, Primăria Municipiului București (PMB) a reclamat-o la DNA. Plângerea a fost urmarea unui raport al Corpului de Control a PMB, care a identificat un posibil conflict de interese generat de un contract încheiat de conducerea CSM în 2018 cu o firmă cu care Gabriela Szabo a încheiat ulterior, în același an, un contract de cesiune de drepturi de autor. Nicușor Dan a scris, azi, pe Facebook, despre situația de la CSM București, că „litigiile din perioada 2018-2022 au generat costuri de 2.928.065 de lei reprezentând cheltuieli cu avocații de 1.205.213 de lei și despăgubiri și cheltuieli de judecată în valoare de 1.722.852 de lei (până la acest moment)”. Citește și: Lăcomie extremă a magistraților pensionari speciali: vor și bonus de pensionare, echivalentul a șapte salarii, au dat instanțele în judecată Gabriela Szabo a pierdut procesul cu primăria București „Gabriela Szabo a pierdut procesul împotriva noastră în care a contestat măsura concedierii din funcția de director al CSM București. Decizia desfacerii contractului de muncă a venit ca urmare a concluziilor Comisiei de Disciplină în care aceasta fost trimisă după ce Corpul de Control a descoperit mai multe nereguli în desfășurarea activității ei ca director al CSM. Printre concluzii, Corpul de Control a reținut că în anul 2018, sub conducerea Gabrielei Szabo CSM a plătit prime în valoare totală de 1.076.330 de lei unor angajați care nu aveau dreptul la acești bani, mai exact personalului administrativ. Primele pentru câștigarea competițiilor se puteau acorda potrivit legislației în vigoare la acel moment numai sportivilor și colectivelor tehnice (antrenori, medici, kinetoterapeuți). Mai mult, o parte consistentă din suma totală achitată personalului administrativ, respectiv 190.965 de lei, a fost încasată în mai multe tranșe de directorul general al CSM, Gabriela Szabo, tot sub formă de primă. În plus, Corpul de Control a constatat și că reorganizările succesive ale instituției, făcute în 2017-2019, au fost deficitare, neducând la o îmbunătățire a activității. Totodată, litigiile din perioada 2018-2022 au generat costuri de 2.928.065 de lei reprezentând cheltuieli cu avocații de 1.205.213 de lei și despăgubiri și cheltuieli de judecată în valoare de 1.722.852 de lei (până la acest moment)”, a explicat primarul Capitalei.

Patronul Nuba, stăpânul stațiilor STB (Firea) (sursa: Facebook/Gabriela Firea)
Investigații

Patronul Nuba, stăpânul stațiilor STB (Firea)

Patronul Nuba, stăpânul stațiilor STB (Firea). 4,9 milioane de euro a încasat până acum un grup de firme condus de Alexandru Ștefan Nanu, celebrul patron al clubului Nuba, dintr-un contract de 18,3 milioane de euro, atribuit în pandemie de Primăria Capitalei, sub conducerea primarului Gabriela Firea. Citește și: Prietenul lui Ciolacu, Omar Hayssam, cere să fie eliberat. El a executat zece ani de închisoare, din cei 24 de ani la care a fost condamnat Documentele obținute în exclusivitate de către DeFapt.ro arată că pesedistul Alexandru Ștefan Nanu și asociatul său din firma Euromedia Group, liberalul George Nicolaie, câștigă de două ori de pe urma contractului cu Primăria Municipiului București. Pe de-o parte, încasează milioane de euro de la Primăria Capitalei pentru a monta în stațiile de autobuz și troilebuz adăposturi modulare, pe de altă parte, vinde separat spațiile publicitare amplasate pe acestea. Adăposturi modulare în stațiile STB Piața spațiilor publicitare stradale din București era în haos la începutul anului 2020. Firmele din domeniu, majoritatea conectate politic la cel mai înalt nivel, își disputau domeniul public pentru a amplasa cât mai multe panouri publicitare stradale. Fie legal, fie ilegal. Nu conta modalitatea, politicienii aveau nevoie de acestea pentru a-și transmite mesajele alegătorilor. În plină criză a spațiilor publicitare, un grup de „băieți deștepți” s-a gândit la modalități inovative de a face rost de noi locuri în care să expună reclamele stradale de pe urma cărora puteau să obțină venituri colosale. Iar Primăria Municipiului București (PMB), condusă în anul 2020 de primarul Gabriela Firea, a sărit în ajutorul lor: a organizat o licitație pentru a achiziționa „elemente constructive pentru mobilier urban, respectiv adăposturi modulare pentru stații de troleibuz și stații de autobuz”. Patronul Nuba, stăpânul stațiilor STB (Firea) La licitația organizată de PMB au fost depuse două oferte, din care una a fost declarată inacceptabilă, conform anunțului publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). În joc a rămas doar oferta unei asocieri de trei firme conduse de Euromedia Group SA, care a și câștigat contractul pentru suma de 88,73 milioane lei, echivalentul a peste 18 milioane de euro la acea dată. Din asociere mai făceau parte X-tra Best Construct și Electrogrup SA. Contractul a fost semnat în data de 30 martie 2020 și prevedea construcția a minimum 500 și a maximum 2.000 de adăposturi modulare pentru stațiile de autobuz și troleibuz. Firea dă contractul, Nicușor Dan dă banii Primul contract subsecvent, în valoare de 20,4 milioane de lei, a fost semnat la data de 6 iulie 2020. Conform acestui contract, Euromedia Group și asociații săi urma să livreze și să monteze 300 de modulare. Banii s-au plătit în mandatul de primar al lui Nicușor Dan. Ulterior, la data de 27 octombrie 2023, actualul primar general, Nicușor Dan, a semnat un nou contract subsecvent, în valoare de 12,57 milioane lei pentru amplasarea de noi adăposturi modulare. Primăria Capitalei a transmis, la solicitarea DeFapt.ro, că până acum a plătit asocierii de firme conduse de Euromedia Group suma de 24,28 milioane lei pentru livrarea și montajul a 500 de adăposturi modulare. Adică în jur de 4,9 milioane de euro. Costul unui adăpost modular a fost calculat de municipalitate la suma de 40.819 lei. Furnizează modularele, le și umple de reclame Toate cele 500 de adăposturi modulare au fost concesionate de Primăria Municipiului București către Societatea de Transport București (STB), companie a municipalității care și-a asumat că le va întreține. Costul de întreținere a unui astfel de adăpost modular se ridică la aproximativ 1.000 de euro anual. Ceea ce înseamnă că STB cheltuie anual jumătate de milion de euro în acest sens. În schimb, poate valorifica spațiile publicitare amplasate pe adăposturi. Principalul contractor al acestor spații publicitare este chiar Euromedia Group, firma care a câștigat contractul pentru amplasa aceste adăposturi modulare. Care plătește pentru închirierea lunară a spațiului publicitar aferent unui adăpost modular amplasat tot de firmă. Pariurile sportive pe toate modularele Primăria Capitalei a transmis, la solicitarea DeFapt.ro, că suprața de expunere a unei reclame comerciale este de 1,2 m x 1,7m, iar prețurile variază de la 280 de euro până la 182 euro lunar, în funcție de pachetul achiziționat. De exemplu, pentru o reclamă la o companie de pariuri sportive, afișată pe două geamuri în perioada 5 iunie – 31 octombrie 2023, compania Euromedia Group a plătit 2.406 euro către STB. Tot pentru o reclamă la aceleași pariuri, afișată pe șase geamuri în perioada 28 august – 31 octombrie 2023, s-a plătit suma de 3.155 euro. Pesedistul Nanu și liberalul George Firma Euromedia Group SA, cea care este liderul asocierii, are ca acționar majoritar cu aproape 75% o altă societate, Stalex Pr & Media Events SRL, iar restul acțiunilor sunt deținute de liberalul Nicolaie George. La rândul ei, firma care deține pachetul majoritar de acțiuni este deținută integral de Alexandru Ștefan Nanu. Consiliul de Administrație al Euromedia Group este condus de Alexandru Ștefan Nanu, ajutat de Sorin Enache și Ionuț Coldea, care deține și funcția de director general. Alexandru Ștefan Nanu a fost vicepreședinte al organizației de tineret PSD Prahova, fiind un apropiat al lui Vlad Cosma și Sebastian Ghiță. Tatăl său, Cornel Nanu, este primarul localității prahovene Cornu, acolo unde și-au făcut case foștii premieri Adrian Năstase și Victor Ponta. Sinecurile afaceriștilor În anul 2016, primarul Cornel Nanu a câștigat un mandat de deputat de Prahova, dar s-a retras pentru a-i lăsa locul Andreei Cosma, fiica baronului Mircea Cosma. Asociatul lui Alexandru Ștefan Nanu, Nicolaie George, se află în tabăra liberalilor. În anul 2020 a candidat din partea PNL Sector 4 pentru un mandat de consilier general pe lista liberalilor. După ce șeful lui pe linie de partid, Pavel Popescu, l-a trădat pe Ludovic Orban, afaceristul Nicolaie George a fost numit în funcția de secretar de stat la Ministerul Digitalizării de premierul Florin Cîțu. Recent, tot pe filieră liberală, Nicolaie George a fost numit în Consiliul de Administrație al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, instituție condusă de Romică Andrei Baciu. Doi ani de pierderi Din asocierea condusă de Euromedia Group fac parte firmele X-tra Best Construct și Electrogrup SA. Prima este patronată și administrată de teleormăneanul Vali Porojan. În anul 2020, atunci când s-a câștigat contractul de peste 18 milioane de euro, firma lui Porojan avea o cifră de afaceri de 7,53 milioane de lei și un profit de peste patru milioane de lei, totul cu un singur angajat. În ultimii doi ani fiscali, conform datelor publice, firma lui Porojan a declarat o cifră de afaceri zero și pierderi de peste 80.000 lei anual. Cealaltă firmă din asociere, Electrogrup SA, este deținută la rândul ei de societatea Electrogrup Infrastructure SA care îi are ca asociați pe Teofil Ovidiu Mureșean, Simion Adrian Mureșan și Marian Pantazescu. Baronii fibrei optice Frații Teofil și Simion Mureșan sunt în prezent unii dintre cei mai importanți jucători de pe piața telecomunicațiilor și energiei. Printre clienții companiei se află toate marile firmele de telefonie mobilă, UPC, Huawei, Electrica, Transelectrica sau UTI Group, controlată de Tiberiu Urdăreanu. De la cel din urmă, frații Mureșan au cumpărat proiectul Netcity prin firma Direct One. Prin această societate, frații Mureșan controlează rețeaua de fibră optică din București, plus 62.000 de km de fibră optică la care sunt conectate 50 de orașe din țară. În societatea Nova Power & Gas, fostă Amgaz Furnizare, Teofil Mureșan a fost asociat cu Alin Ardelean, fiul lui Virgil Ardelean, fostul șef al serviciului secret din Ministerul de Interne.

Pasajul Basarab, nerecepționat de 14 ani (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)
Investigații

Pasajul Basarab, nerecepționat de 14 ani

Pasajul Basarab, nerecepționat de 12 ani. 760 de milioane lei a plătit Primăria Capitalei până în anul 2011 pentru construcția Pasajului Basarab, lucrare care nu a fost recepționată nici până în ziua de astăzi. Motivul? Cei doi constructori, compania spaniolă FCC Construction și compania italiană Astaldi, nu au vrut să remedieze lucrările neconforme constatate de comisia de recepție la terminarea lucrării. Citește și: DOCUMENT Bătăușii de la Costinești, tratați după „Ghidul de intervenție profesională” al Jandarmeriei. Unii aplaudă snopirea turiștilor agresivi, alții îl critică pe jandarmul full contact Dar nici ultimii primari generali ai Capitalei, Sorin Oprescu, Gabriela Firea și Nicușor Dan, nu au luat vreo măsură împotriva celor două companii abonate la contractele cu statul. Adică nu au impus penalități pentru nefinalizarea lucrării, nu au executat scrisoarea de garanție, nici măcar nu au emis certificat negativ. Citește și: GALERIE FOTO+VIDEO Dezastrul lăsat de Firea și Oprescu în rețeaua de transport a apei calde din Capitală: țevi putrezite și ciuruite, după 50 de ani. Ciolacu dă vina pe Nicușor Dan Culmea, acum după 12 ani, Primăria Capitalei vrea o nouă expertiză pentru Pasajul Basarab pentru ca lucrările neconforme să fie decontate din banii publici ai bucureștenilor. Contractat de Videanu, inaugurat de Oprescu Primăria Capitalei, în mandatul de primar general al lui Adriean Videanu, a organizat licitația pentru proiectarea și construcția Pasajului Basarab. Licitația a fost atribuită în iulie 2006 asocierii dintre firmele FCC Construction și Astaldi, două companii abonate la contractele cu statul. Valoarea contractului a fost stabilită la 471,63 milioane lei, sumă care era atunci echivalentul a 135 milioane de euro. Conform contractului inițial, lucrarea urma să fie finalizată în octombrie 2009. Din cauza exproprierilor tergiversate de Guvernul României, lucrarea avea o întârziere de 18 luni. Citește și: Noi aventuri cu ursul Rambo din Ploiești: a fost tranchilizat, dar a fugit, rănit, în lanul de porumb! Autoritățile ezită să-l momească cu fum de oase Ulterior, în funcția de edil al Capitalei a fost ales medicul Sorin Oprescu. Acesta a deblocat lucrările la Pasajul Basarab, dar a crescut treptat și valoarea contractului la 760 de milioane lei. Adică cu peste 288 milioane lei. Într-un final, Pasajul Basarab a fost inaugurat cu fanfară și șampanie. Bucuria edilului Sorin Oprescu a fost perturbată de reprezentanții Inspectoratului de Stat în Construcții care susțineau că Pasajul Basarab nu poate fi pus în funcțiune pentru că nu s-a făcut recepția finală. În replică, primarul Sorin Oprescu le-a transmis reprezentanților ISC să îl mai lase cu povestea asta. "Să mă mai lase, să citească bine legea. Să mă mai lase cu prostii. Toată viața au pus piciorul pe frână să nu se termine absolut nimic. Era cineva inconștient să dea drumul la astea. Le spun că sunt primarul bestial care face totul legal", spunea atunci Sorin Oprescu Tentativă de recepție în 2015 Primăria Municipiului București (PMB) a transmis, la solicitarea Defapt.ro, că nu au fost efectuate recepții intermediare ale lucrărilor de la Pasajul Basarab. Însă, în iunie 2011 și februarie 2012, au fost încheiate procesele-verbale de predare-primire în vederea punerii în funcțiune a lucrării, după verificările efectuate în teren și analizarea stării tehnice a lucrărilor. La patru ani distanță de la darea în funcțiune a Pasajului Basarab, PMB a încercat să facă o recepție la terminarea lucrărilor. Se întâmpla la data de 17 iulie 2015. Conform răspunsului transmis de către municipalitate, atunci s-a încheiat procesul – verbal nr. 16965 în anexa căruia au fost menționate mai multe remedieri pe care trebuia să le facă FCC Construction și Astaldi. De exemplu, atunci s-a constatat la o primă vedere că în zona stației intermodale tramvai 1 s-au colmatat rosturile, balustradele de inox erau incomplete, trotuarul rulant era nefuncțional. Totodată, s-a mai menționat în procesul-verbal că protecția anticorozivă era deficitară la anumite părți metalice, că lipsea gardul de protecție în anumite zone, că erau stâlpi vandalizați, că erau console pietonale și stradale lipsă, că erau corpuri de iluminat lipsă și proiectoare nefuncționale. Nu s-a menționat nimic legat de structura de rezistență a podului. Oprescu nu a impus termene de remediere, Firea n-a sancționat Reprezentanții Primăriei Capitalei au fost atât de indulgenți cu FCC Construction și cu Astaldi încât nu au impus un termen de remediere a deficiențelor. "Nu a fost transmis către Antreprenor un termen pentru remedierea deficiențelor prezentate în Anexa la Procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor nr. 16965 din 17.07.2015", susține PMB pentru Defapt.ro. Tot de la Primăria Capitalei mai aflăm că problemele constatate nu fuseseră remediate până în iulie 2017. Ce a făcut ordonatorul de credite, adică Primăria Capitalei? Nimic. La data de 17 iulie 2017, aparatul de specialitate al Primăriei Capitalei a decis reluarea recepției prin numirea unei noi comisii de recepție la terminarea lucrărilor. Primăria Capitalei era condusă atunci de Gabriela Firea. "Inspectoratul de Stat în Construcții București, unul din reprezentanții Comisiei, a constatat o serie de deficiențe la pasaj. Din acest motiv s-a dispus efectuarea unei Expertize Tehnice care să ateste starea tehnică a pasajului. De asemenea, precizăm că, în urma expertizei tehnice, a rezultat că starea tehnică a obiectivului de investiții a fost una bună, cu încadrare în clasa tehnică II", potrivit PMB. Constructorii FCC Construction si Astaldi au avut ca termen impus de ISC să finalizeze noile deficiențe constatate până la data de 15 august 2018. Cele două companii nu au remediat nici o deficiență, motiv pentru care recepția mult dorită de angajații primăriei a fost respinsă. Pasajul Basarab, nerecepționat de 14 ani Întrebați care au fost motivele pentru care PMB nu a impus penalități și nu a executat scrisoarea de bună execuție depusă de FCC Construction și Astaldi, oficialii municipalității au transmis că, conform clauzelor contractuale, perioada de garanție acordată lucrărilor este de 120 de luni de la data recepției la terminarea lucrărilor și se încheie la data recepției finale. "(1) În perioada de garanție, Executantul are obligația, în urma dispoziției date de Achizitor, de a executa toate lucrările de modificare, reconstrucție și remediere a viciilor și a altor defecte a căror cauză este nerespectarea clauzelor contractuale. (…) Executantul are obligația de a executa toate activitățile prevăzute la alin (1), pe cheltuiala proprie", a menționat PMB. Cum constructorul nu a remediat nici o deficiență constatată în termenul generos acordat de angajații primăriei, am solicitat să ni se comunice ce măsuri s-a luat împotriva celor două companii. "Fără un temei legal, Municipiul București nu a dispus măsuri împotriva Antreprenorului, având în vedere faptul că recepția la terminarea lucrărilor nu a fost finalizată", susține PMB. Deși tot municipalitatea recunoaște că a constat o serie de lucrări neconforme, nu a găsit nici un temei legal de a impune penalități constructorului. Astaldi, mai ocupată cu DNA Compania Astaldi a fost redenumită Webuild pentru a scăpa de trecutul tenebros. Pe 1 noiembrie 2018, administratorul Astaldi România, Pier Luca Canino, a depus mai multe denunțuri la DNA, după ce a aflat că este vizat de o serie de anchete de corupție. De exemplu, numele companiei Astaldi apare într-o anchetă a Direcției Naționale Anticorupție pentru că ar fi dat mită peste două milioane de euro controversatului italian Mario La Sala, un apropiat al fostului ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi. Italianul Mario La Sala a fost și consilierul pentru afaceri externe al europarlamentarului Giovanni La Via, care la rândul său a fost raportor pentru buget în Parlamentul European. În schimbul acestor bani, La Sala trebuia să intervină la ministrul Transporturilor pentru a debloca banii datorați de stat firmei italiene pentru lucrările de modernizare a căii ferate București - Constanța. O parte din șpaga românească a ajuns în contul fostului parlamentar european Giovanni La Via, membru al partidului Forza Italia, condus de Silvio Berlusconi. O altă parte din bani a ajuns în conturile pentru campania electorală a alianței USL, condusă de Victor Ponta și Crin Antonescu.

Arestatul Godei, angajat șofer de Firea (sursa: Facebook/Godei Ștefan Cristian, Gabriela Firea)
Investigații

Arestatul Godei, angajat șofer de Firea

Arestatul Godei, angajat șofer de Firea. Ștefan Godei, administratorul unuia dintre căminele în care erau maltratați seniorii României, a fost arestat preventiv pentru 30 de zile. El este partenerul de afaceri al Ligiei Gheorghe (fostă Enache), consiliera ministrului Gabriela Firea, încă din septembrie 2015, an în care au deschis un stand de vânzare a cărnii în complexul Smart Expo Voluntari. La o săptămână după ce Gabriela Firea a câștigat funcția de primar în iunie 2016, Ștefan Godei, unul din cei doi patroni, a fost angajat ca șofer la Primăria Municipiului București. Arestări pe bandă rulantă Procurorii DIICOT au cerut arestarea a 24 de persoane în dosarul azilelor de bătrâni, în care aproape 100 de bătrâni au fost supuși la tratamente inumane ori degradante. Citește și: EXCLUSIV Azilul ororilor din Voluntari nu era conectat la canalizare: apele menajere uzate erau deversate pe stradă. Societatea de apă din Voluntari, deținută de Primărie, era la curent Conform anchetatorilor, exploatarea bătrânilor sau a celor aflați în incapacitatea de a se îngriji singuri, a fost realizată prin muncă forțată, constrângere „și exercitarea de acte de violență fizică, prin lipsirea de hrană suficientă și adecvată nutrițional, prin lipsa sau neadministrarea tratamentului medical adecvat diagnosticului fiecărui beneficiar, prin lipsa îngrijirii și asigurarea igienei beneficiarilor care nu aveau capacitatea fizică și/sau psihică de autoîngrijire”. Citește și: Bătrânii din azilele ororii de la Voluntari și-au mâncat hainele de foame, cu tot cu nasturi. Medicii care i-au preluat sunt șocați: Nu am mai văzut așa ceva, parcă au fost uitați într-un container Judecătorii au decis să-i aresteze preventiv pentru 30 de zile pe frații Ștefan Godei și Dan Godei, administrator, respectiv coordonatorul unui cămin de bătrâni, pe Andrei Răzvan Țicu, șef serviciu din cadrul Direcției de Asistență Socială și Protecția Copilului Ilfov, și pe Ovidiu Dumitra, fost polițist în cadrul Inspectoratului de Poliție Ilfov. Ultimul este soțul Cristinei Dumitra, cea care a administrat afacerea căminelor de bătrâni. Ligia Gheorghe, consiliera ministrului Familiei Gabriela Firea, are calitatea de martor în dosar pentru că a fost vicepreședinta Asociației „Sfântul Gabriel cel Viteaz”, coordonată de Ștefan Godei. Prejudiciul stabilit de procurori în acest caz a fost estimat la 5,2 milioane lei. PIU-PIU & Casa Bună 2015 SRL Ștefan Godei și Ligia Gheorghe au o relație aparte. Primul a fost vicepreședinte al organizației TSD Ilfov, în timp ce ea a este prietena și consiliera ministrului Gabrielei Firea. În iunie 2015, Ștefan Godei și Ligia Gheorghe au înființat firma PIU-PIU & Casa Bună 2015 SRL, cu social într-o cameră a unui imobil din orașul Volunari. Citește și: Pandele, șantaj voalat la Patriarhul Daniel și amenințări pe față la Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al BOR: Firea a dat bani Catedralei Mântuirii Neamului Conform documentelor din Monitorul Oficial, Ligia Gheorghe era asociat majoritar, cu 70% din părțile sociale, restul erau pe numele lui Godei. Obiectul principal de activitate al firmei comerţ cu amănuntul al cărnii şi al produselor din carne, în magazine specializate. Cei doi asociați și-au deschis un punct de lucru în complexul Smart Expo din Voluntari, în Pavilionul de Frig. Din declarația de avere a Ligiei Gheorghe depusă în august 2016 aflăm că soțul ei, Emanuel Gheorghe, era angajatul firmei PIU-PIU & Casa Bună 2015 SRL. De acolo a încasat un salariu de 7.800 lei. Cifre de afaceri ciudate Firma PIU-PIU & Casa Bună 2015 SRL a declarat o pierdere de 7.148 lei în anul fiscal 2017, 6.884 lei în 2018 și 5 lei în 2019. În anul fiscal 2020, firma era pe zero. Pentru anii fiscali 2021 și 2022 nu au mai fost depuse datele financiare, conform site-ului Ministerului Finanțelor. Ștefan Godei mai este unic asociat și administrator al firmei Creativ Home Concept, care are ca obiect principal de activitate „activităţi ale căminelor de bătrâni şi ale căminelor pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure”. În anul fiscal 2022, firma a avut o cifră de afaceri de peste 517.000 lei și pierderi nete de aproape 400.000 lei. Cu un an înainte, a raportat o cifră de afaceri dublă și un profit net de peste 80.000 lei. Arestatul Godei, angajat șofer de Firea La aproape un an de zile după ce cei doi s-au asociat în firma PIU-PIU & Casa Bună 2015, Gabriela Firea a câștigat alegerile de primar al Municipiului București. Mandatul de primar l-a preluat în data de 23 iunie 2016. Ligia Gheorghe a fost angajată de primarul Gabriela Firea pe funcția de consilier. La fix o săptămână după instalarea în funcție a Gabrielei Firea, Ștefan Godei a fost angajat ca șofer la Primăria Capitalei. Într-un răspuns transmis de Biroul de Presă al PMB se menționează că „domnul Godei Ștefan a fost angajat la Primăria Municipiului București, începând cu data de 01.07.2016, pe postul de șofer, în Cadrul Direcției Suport Tehnico-Administrativ și deserveste, la cerere, Municipalitatea, în funcție de nevoile acesteia. Menționăm că domnul Godei Ștefan nu a fost transferat niciodată la Primăria Municipiului București. Mașina Audi cu numărul B-01-PMB la care faceți referire se află în dotarea Primpriei Capitalei, fiind condusă de către persoane autorizate, la cerere.”. Cocălăreală cu B 01 PMB Solicitarea a fost făcută în ianuarie 2018, după ce primarul Gabriela Firea a anunțat public că l-a concediat pe șoferul fotografiat conducând mașina municipalității neregulamentar. Fotografia a fost postată pe consilierul general din partea USR Bogdan Stroe. Autoturismul PMB, pe linia de tramvai golită de mașini (sursa: Bogdan Stroe) După cum se vede din fotografia de mai sus, mașina circula pe linia de tramvai eliberată de trafic rutier ca urmare a unei decizii luate de Firea: montarea unor garduri între linii și benzile pentru mașini. Citește și: Purtătorul de cuvânt al BOR, Vasile Bănescu, atac indirect, dar dur, la patronii politici ai dezastrului din căminele de bătrâni din Voluntari: „Proba supremă de abjecție și cinism” Azi, însă, Firea neagă orice relație cu Ligia Enache/Gheorghe și cu Ștefan Godei. Ministerul Familiei a transmis un comunicat de presă în care s-a precizat că ministrul Gabriela Firea nu are legătură cu centrele menționate în ancheta respectivă și nici cu asociația care deține azilele. Afirmațile privind legătura dintre ministrul Gabriela Firea și Ligia Gheorghe, alta decât cea de prietenie și colegialitate, sunt tendențioase și au rolul de a deforma realitatea, se mai arată în comunicat.

BMW-urile electrice scumpe ale PMB, abandonate (sursa: G4Media)
Investigații

BMW-urile electrice scumpe ale PMB, abandonate

BMW-urile electrice scumpe ale PMB, abandonate. Situație halucinantă la Primăria Municipiului București: din cele 15 mașini electrice BMW I3, cumpărate cu aproape 500.000 de euro de Compania Municipală Managementul Transporturilor în mandatul de primar al Gabrielei Firea, 11 au fost abandonate în București și Ilfov. Celelalte patru au fost vândute la licitație publică de un executor pentru a fi plătite drepturile salariale ale unor angajați. Culmea, fostul administrator special Alexandru Anghelina nu a reușit timp de șase luni să dea de urma patrimoniului și a documentelor de la Compania Municipală Managementul Transporturilor, motiv pentru care și-a dat demisia în primăvara acestui an. Ulterior, s-au găsit mașinile și documente, unele distruse în urma unei inundații. Pierderi de 15 milioane în trei ani Compania Municipală Managementul Transportului (CMMT), una dintre companiile municipale înființate în anul 2017 la cererea primarului Gabriela Firea, a avut în primii trei ani de funcționare pierderi cumulate de aproape 15 milioane de lei, echivalentul a trei milioane de euro. Șefii companiei au făcut o serie de achiziții controversate și ineficiente pentru funcționarea societății. De exemplu, la 1 septembrie 2019, s-a cumpărat șase mașini Iveco, cu dispozitiv de ridicare rapidă produs în Turcia, cu 490.000 lei bucata. Valoarea contractului a fost de 2,94 milioane lei. Primăria Municipiului București a transmis la solicitarea Defapt.ro că dispozitivele au fost cumpărate fără contract de service. În aceeași perioadă au mai fost cumpărate o Dacia Dokker cu 52.740 lei și o Dacia Logan cu 41.300 lei. O lună mai târziu, pe 1 octombrie 2019, s-au cumpărat 15 mașini BMW I3 cu un preț de 160.000 lei pe bucată. Cele 15 mașini au costat în total nu mai puțin de 2,4 milioane de lei. Pentru toate cele 23 de mașini, CMMT a plătit 5,34 milioane de lei, echivalentul a peste 1,1 milioane euro. Totul, din taxele și impozitelor bucureștenilor. Car-sharing, apoi testare COVID Ce s-a întâmplat cu cele 15 mașini BMW I3? Primăria Municipiului București a transmis că "după achiziție, autoturismele au fost folosite de angajații companiei, apoi, o parte dintre acestea au fost închiriate pentru activități car-sharing inițial către BCR eGO, iar apoi către Teleport Technologies". Ultima societate îl are ca acționar majoritar pe un cetățean pe nume Grigore Danciu. Acesta a spus că a predat către CMMT toate mașinile. "Noi nu am închiriat efectiv mașinile. Aveam doar o aplicație prin care clienții puteau să închirieze mașinile. Noi primeam un comision pentru aplicație", a spus Grigore Danciu pentru Defapt.ro. Însă, la începutul pandemiei de COVID, primarul de atunci Gabriela Firea a anunțat că 13 mașini BMW I3 vor fi puse la dispoziția Institutului de Boli Infecțioase "Matei Balș" pentru a fi folosite pentru testarea în masa a bucureștenilor din grupele de risc. Compania, părăsită, apoi în insolvență Tot atunci, primarul Gabriela Firea se lăuda cu aceste mașini electrice care "au o autonomie de 250 km/zi și ZERO emisii CO2". Nu se știe dacă au fost folosite sau nu. Mai mult, deși pare incredibil, municipalitatea le-a pierdut urma. "CMMT a intrat în insolvență în septembrie 2022. Până la data intrării în insolvență, ca urmare a demisiei anterior cu 6 luni a directorului general și a imposibilității plății salariilor, nimeni nu s-a mai ocupat de gestionarea companiei", potrivit PMB. Nu au mai fost depuse bilanțuri sau declarații fiscale, nu s-au mai plătit salarii, angajații nu au mai venit la muncă. Mai mult, nu s-a mai ocupat nimeni de urmărirea contractelor în general și de cele de închiriere în special. Nici măcar nu s-au mai facturat prestațiile. BMW-urile electrice scumpe ale PMB, abandonate De la Primăria Capitalei mai aflăm că "patrimoniul și documentele companiei au fost abandonate" în patru sedii diferite, fără ca nimeni să le predea sau să răspundă de ele. Din septembrie 2022 până în martie 2023, administratorul special numit de Consiliul General, Alexandru Anghelina, nu a găsit nici documentele, nici patrimoniul. Adică mașinile. Motiv pentru care și-a dat demisia. A urmat numirea un nou administrator special care a găsit o parte din documente în trei din cele patru sedii. Noul administrator a constatat și că documentele de la sediul social de pe bd. Regina Maria 86-88 au fost distruse în urma unei inundații din 2022. "Până în acest moment nu am găsit printre documentele recuperate contractele de închiriere pentru cele 15 mașini BMW, însă mai avem de citit, de inventariat și arhivat mai mult de jumătate dintre documente găsite", potrivit PMB. Șapte BMW-uri, recuperate Tot municipalitate a mai transmis, la solicitarea Defapt.ro, că până în acest moment au fost localizate 22 de autovehicule ale CMMT. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, reparații umflate cu milioane EUR. Aeronava, folosită de Gabriel Oprea la „zboruri speciale”. Investigația DNA, după o dezvăluire Defapt.ro "Am recuperat până azi 7 dintre autoturismele BMW I3 pe care le-am depozitat fără taxe într-o parcare administrată de Compania Municipală de Parking. Restul de 4 autoturisme BMW sunt în curs de recuperare. Majoritatea celor 11 autoturisme electrice au fost abandonate în diferite locuri din București și Ilfov, cu baterii complet descărcate, cu daune estetice", susține oficial PMB. Dar mai sunt încă patru din cele 15 cumpărate care nu vor mai ajunge la companie. Pentru că au fost vândute la licitație de către un executor judecătoresc înainte de intrarea în insolvență, la cererea unor angajați care și-au recuperat pe această cale o parte din creanțele salariale.

PMB a început programul anti-gândaci (sursa: greennews.ro)
Mediu

PMB a început programul anti-gândaci

PMB a început programul anti-gândaci. Consiliul General al Municipiului Bucureşti a aprobat Programul Unitar de Acţiune (PUA) pentru deratizare, dezinsecţie şi dezinfecţie în 2023. Noutatea: anul acesta a fost prevăzută şi efectuarea tratamentelor de combatere a gândacilor, ca urmare a numeroaselor sesizări şi reclamaţii primite din partea bucureştenilor. PMB a început programul anti-gândaci Combaterea gândacilor va fi efectuată, la solicitarea asociaţiilor de proprietari/locatari, doar la subsolurile de bloc. Pentru efectuarea acestor tratamente, se va utiliza produsul insecticid K-Othrine Partix, folosit cu precădere la combaterea insectelor târâtoare. Citește și: EXCLUSIV Cel puțin 21 de spitale românești se pot prăbuși la un cutremur mare. Alte 68 ar suferi pagube majore. IGSU ține la secret lista celor mai șubrede spitale Ion Bănică, responsabil zonal al Companiei Municipale Eco Igienizare București a explicat pentru Green News (VIDEO) unde sunt cei mai mulți gândaci în blocuri și de câte tratamente e nevoie. Bănică a spus foarte clar că ghenele tubulare din blocuri sunt focare de apariție a gândacilor. Acesta a adăugat că este nevoie de patru tratamente anual împotriva gândacilor.

Deșeuri toxice arse la marginea Bucureștiului Foto: Facebook PMB
Eveniment

Deșeuri toxice arse la marginea Bucureștiului

Primăria Capitalei anunță că mari cantități de deșeuri toxice arse - cauciucuri, cabluri electrice şi resturi provenite din dezmembrări auto - au fost descoperite la marginea Bucureștiului. Potrivit unui comunicat al primăriei, aceasta ar fi una din sursele poluării orașului. Deșeuri toxice arse la marginea Bucureștiului „Mai multe zone cu acumulări masive de deşeuri au fost descoperite, vineri, de poliţiştii locali ai Direcţiei Generale de Poliţie Locală şi Control Bucureşti cu ocazia unor acţiuni de combatere a poluării aerului în Capitală. Însoţiţi de doamna Anamaria Gram, consilier general şi membru în Comisia de Ecologie, Protecţia Mediului şi Igienizare, inspectorii Direcţiei Control din cadrul D.G.P.L.C.M.B. au identificat, la marginea Capitalei, mai multe terenuri pe care erau depozitate şi arse ilegal cantităţi mari de deşeuri toxice, în special cauciucuri, cabluri electrice şi resturi provenite din dezmembrări auto. În urma arderii ilegale a acestora în atmosferă sunt eliberate substanţe chimice sub forma unor compuşi foarte toxici atât pentru oameni, cât şi pentru mediul înconjurător. Terenurile - sursă a poluării aerului în Capitală - sunt situate la marginea Bucureştiului, în zone nepopulate, accesul făcându-se pe drumuri neasfaltate, aproape impracticabile. În urma verificărilor efectuate, poliţiştii locali au constatat că aceste activităţi ilegale – care aduc prejudicii majore mediului înconjurător – se produc, în special, noaptea tocmai pentru a face imposibilă depistarea arderilor. Persoanele responsabile de arderea ilegală a deşeurilor şi, implicit, de poluarea aerului în Bucureşti urmează a fi identificate şi sancţionate, conform prevederilor legale”, se arată în comunicatul postat pe pagina de Facebook a primăriei. Citește și: Simion recunoaște că a negociat cu Cristian Diaconescu încă din noiembrie 2021. Liderul AUR îl atacă pe Tomac

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră