vineri 18 iulie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: metrorex

19 articole
Eveniment

Tupeul sindicatului Metrorex, condus de un pesedist: sporurile, recompensă pentru că se „sacrifică”

Tupeul sindicatului Metrorex, condus de un pesedist: sporurile sunt recompensă pentru că angajații companiei se „sacrifică”. Reacția acestui sindicat, condus de Marian Artimon, consilier PSD în Consiliul General al Municipiului București și apropiat al Gabrielei Firea, apare după ce presa a scris despre sporurile imense și nejustificate luate de angajații Metrorex. Citește și: Șeful Regiei Protocolului de Stat, criticat de Bolojan, indemnizații astronomice în 2025 Sindicatul Metrorex susține însă că „aceste sporuri nu sunt favoruri, ele sunt obligaţii ale angajatorului de a plăti pentru sacrificiul salariaţilor de a munci în condiţiile speciale de muncă din metrou". Însă presa a scris că sporuri se dau și celor care nu au nici o legătură cu munca în subteran, dimpotrivă, lucrează la etajul IX din sediul ministerului Transporturilor. Tupeul sindicatului Metrorex, condus de un pesedist „În ultima perioada de timp am văzut o serie de emisiuni, știri, articole, reportaje care prezentau într-o lumină total nefavorabilă Metrorexul pe baza unor idei total false. Aceste neadevăruri ne obligă la transmiterea acestui comunicat către presă și spre știință opiniei publice. Au apărut afirmații cum că la metroul bucureștean salariații ar trăi în <raiul> sporurilor, fiind prezentată o listă de <favoruri>. Aceste sporuri nu sunt favoruri, ele sunt obligații ale angajatorului de a plăti pentru sacrificiul salariaților de a munci în condițiile speciale de muncă din metrou. Sporul de vechime în muncă, sporul pentru conducerea unei formații de lucru, sporul pentu orele prestate în zilele de sâmbăta, duminica și sărbători legale, sporul pentru executarea unei funcții suplimentare, sporul pentru titlul științific de doctor, toate aceste sporuri se acordă la nivelul tuturor societăților de stat conform prevederilor Codului Muncii”. susțin sindicaliștii.  „Sporul de metrou este o altă cauză a luptei presei. În primul rând, acesta nu este un spor de subteran, acesta este un spor compus în baza atribuțiilor și responsabilităților de serviciu și a condițiilor de muncă. Cu cât lucrezi mai adânc în pământ, cu atât ai un spor de metrou mai mare, dar nu este doar pentru subteran”, mai precizează comunicatul.   

Tupeul sindicatului Metrorex, condus de un pesedist Foto: Facebook
Șoferii de la Metrorex și funcționarii care lucrează la etajul IX iau spor de subteran Foto: Facebook Metrorex
Eveniment

Șoferii de la Metrorex și funcționarii care lucrează la etajul IX iau spor de subteran - presă

Șoferii de la Metrorex și funcționarii care lucrează la etajul IX iau spor de subteran, scrie Club Feroviar. Potrivit acestui site, care a obținut contractul colectiv al angajaților Metrorex, angajații companiei au nu mai puțin de zece sporuri. Bugetul Metrorex prevede pierderi în anul 2025, deși compania primește subvenții de 873 de milioane de lei.  Citește și: Cum conducea Coldea rețeaua acuzată de procurori de trafic de influență în justiție. Dezvăluiri din rechizitoriul cazului Hideg Șoferii de la Metrorex și funcționarii care lucrează la etajul IX iau spor de subteran Sporurile angajaților Metrorex sunt: spor de vechime în muncă (12-25%), spor de metrou (20-40%) - acest spor era denumit inițial “de subteran“, dar denumirea sa a fost schimbată tocmai pentru ca un număr cât mai mare de angajați să-l poată primi,  spor pentru condiții nocive de muncă (10% din salariul minim la Metrorex), spor pentru lucrul în timpul nopții (25%, cu posibilitatea majorării la 28%), spor pentru conducerea unei formații de lucru (5-10%), spor pentru orele prestate sâmbăta, duminica și sărbătorile legale (100%), spor pentru lucrul sistematic peste programul normal (5-25%), spor pentru executarea unei funcții suplimentare (30%), spor pentru titlul științific de doctor (15%), spor de fidelitate (2-10%). Însă, potrivit Club Feroviar, în contractul colectiv se prevede ca de sporul de metrou să beneficieze și cei care ocupă pozițiile de: contabil șef, economist, contabil, inspector personal/resurse umane (între 27% și 34% din salariul brut, în funcție de secția la care sunt încadrați). Șoferii primesc acest spor, dar doar în procent de 20%.  Sporul de metrou, plafonat la 20%, este încasat și de cei care lucrează la etajul IX în sediul ministerului Transporturilor: director general, consilier al directorului general, șef serviciu, șef birou, economist, traducător, bibliotecar, expert achiziții publice. 

Spor de metrou, chiar la suprafață (sursa: clubferoviar.ro)
Eveniment

De sporurile mari de subteran de la Metrorex beneficiază traducătorii, șoferii și directorii

Spor de metrou, chiar la suprafață. La Metrorex, nu doar angajații care lucrează în subteran beneficiază de sporuri pentru condiții grele. Inclusiv salariații care își desfășoară activitatea la suprafață sau în sediul central din Palatul CFR, la etajul 9, primesc „spor de metrou”, alături de alte beneficii salariale consistente. Majorare salarială acoperită prin scumpirea biletelor Potrivit Club Feroviar, sporurile și creșterile salariale sunt prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă semnat în decembrie 2024. Citește și: Dobânzile cu care statul român s-a împrumutat, la cel mai mic nivel din 2025 Cu acea ocazie, angajații Metrorex au obținut o majorare de 1.050 de lei per persoană, sumă care a fost ulterior compensată prin scumpirea titlurilor de călătorie, aplicată începând cu 1 ianuarie 2025. Spor de metrou, chiar la suprafață Angajații Metrorex beneficiază de numeroase tipuri de sporuri, indiferent de locul în care își desfășoară activitatea. Printre cele mai importante se numără: Spor de vechime în muncă: între 12% și 25% Spor de metrou: între 20% și 40%, aplicabil tuturor angajaților, inclusiv celor din birouri Spor pentru condiții nocive: 10% din salariul minim la Metrorex Spor pentru lucru în timpul nopții: 25%, cu posibilitate de majorare la 28% Spor pentru conducerea unei formații de lucru: între 5% și 10% Spor pentru activitate în weekend și sărbători legale: 100% Spor pentru muncă sistematică peste program: între 5% și 25% Spor pentru exercitarea unei funcții suplimentare: 30% Spor pentru titlul științific de doctor: 15% Spor de fidelitate: între 2% și 10% Sporuri și în birourile de la etajul 9 Toate aceste sporuri sunt acordate inclusiv angajaților din aparatul central al companiei, care lucrează în condiții normale, în birouri situate la etajul 9 al Palatului CFR. Astfel, beneficiile salariale sunt extinse mult dincolo de angajații care lucrează în subteran sau în condiții de risc.

Grindeanu propune o creștere uriașă a salariilor la Metrorex Foto: captură video
Politică

Grindeanu propune o creștere uriașă a salariilor la Metrorex, deși compania are pierderi imense

Ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu, propune o creștere uriașă a salariilor la Metrorex, de peste 10%, deși compania are pierderi imense și primește subvenții masive de la buget. Compania este controlată, de facto, de sindicatul pesedizat, în fruntea căruia se află Marian Artimon, consilier PSD în Consiliul General al Municipiului București (CGMB). De Crăciun, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD), a decis să scumpească biletele la metrou cu 43%.  Citește și: Ce salarii astronomice se vor plăti în 2025 la compania-căpușă care „investește” banii statului în stadioane, biserici sau terenuri de sport Grindeanu propune o creștere uriașă a salariilor la Metrorex În plus, numirile politice, a unor personaje cu CV-uri dubioase, în fruntea Metrorex au pus în pericol îndeplinirea unui jalon din PNRR. Șeful investițiilor de la Metrou, Denis Gabriel Panait, este un fost muncitor necalificat și „meseriaș tunel”, dar nepot de lider sindical. Mariana Miclăuș, numită director al Metrorex în septembrie 2023, a lucrat din 1981 în 1991 ca „montator” la „realizarea revixiilor de întreținere a instalațiilor de automatizare a traficului”. Potrivit proiectului de buget pe 2025, salariul mediu îm compania unde lucrează 5.004 persoane va fi, în 2025, de 15.441,91 lei/salariat, „estimat în creștere cu 10,24 % față de valoarea preliminată în anul 2024” - explică ministerul Transporturilor.  În 2024, salariile au crescut cu 13% față de 2023.  Compania și-a planificat, în 2025, o pierdere de peste 180 de milioane de lei, deși primește subvenții de peste 870 de milioane de lei. 

Sindicaliștii lui Firea, grevă parțială la metrou, nedeclarată Foto: Facebook
Eveniment

Sindicaliștii lui Firea, grevă parțială la metrou, nedeclarată

Sindicaliștii lui Firea, au demarat o grevă parțială la metrou, nedeclarată, pentru salarii mai mari: mecanicii de tren susțin că sunt bolnavi, așa că, la oră de vârf, trenurile vin la intervale de 6-7 minute, față de trei minute. Sindicatul Metrorex este condus de Marian Artimon, consilier PSD în Consiliul General al Municipiului București. Citește și: Piedone a început războiul cu Nicușor Dan, în fața căruia a pierdut alegerile pentru funcția de primar general: ANPC a amendat Termoenergetica cu 620.000 de lei Recent, Metrorex a scumpit cu 40% biletele și abonamentele. Banii ar fi rumat să acopere creșteri de salarii, dar, pe fondul înghețării salariilor bugetarilor, se pare că ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a refuzat să mai accepte pretențiile sindicatului condus de colegul său de partid. Sindicaliștii lui Firea, grevă parțială la metrou, nedeclarată „Metrorex informează publicul călător că circulația trenurilor pe Magistrala 2 se menține la un interval de 6–7 minute în orele cu vârf de trafic, față de intervalul de 4 minute prevăzut în programul de circulație aprobat. Cauza acestei situații o reprezintă continuarea absentării din motive medicale a unui număr semnificativ de mecanici de tren autorizați să opereze pe această magistrală. În acest context, 3 trenuri din cele 18 care operează în mod uzual pe această magistrală rămân anulate”, a anunțat, azi, Metrorex, într-un comunicat postat doar pe pagina de internet a companiei subordonate ministerului Transporturilor. Potrivit bugetului Metrorex pe 2024, salariul mediu brut în companie a fost, în 2024, de 13.869 de lei. Sunt peste 5.200 de angajați, iar cheltuielile salariale au ajuns la 893 de milioane de lei, față de 777 milioane de lei pentru investiții.

Grindeanu a decis să scumpească biletele la metrou cu 43% Foto: Inquam/George Calin
Politică

Grindeanu a decis să scumpească biletele la metrou cu 43

De Crăciun, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD), a decis să scumpească biletele la metrou cu 43%. În 24 decembrie, ministerul Transporturilor a publicat un proiect de ordin al ministrului prin care prețul unui bilet pentru o călătorie sare de la trei lei la cinci lei. Și celelate tipuri de abonamente sau alte titluri de călătorie se scumpesc masiv. Potrivit Club Feroviar, această majorare va avea drept consecință și dispariția biletului unic în București, care permitea locuitorilor să plătească un singur bilet pentru călătorii cu STB și Metrorex. Citește și: Șeful investițiilor de la Metrou este un fost muncitor necalificat și „meseriaș tunel”, dar nepot de lider sindical. Pe mâna lui e magistrala 6, proiect de zece miliarde de lei Grindeanu a decis să scumpească biletele la metrou cu 43% Motivul acestei scumpiri abrupte sunt salariile uriașe care vor fi plătite angajaților Metrorex, după „negocieri” între ministrul PSD Grindeanu și liderul sindicatului Metrorex, Marian Artimon, consilier PSD în Consiliul General al Municipiului București și un apropiat al Gabrielei Firea. Artimon a fost nelipsit în campania Gabrielei Firea din 2024, pentru funcția de primar general al Capitalei. Marian Artimon, liderul sindicatului de la Metrou, și Gabriela Firea O estimare Metrorex, arată că cheltuiuelile salariale sar cu 175 de milioane de lei, din 2024 în 2025. Majorarea prețului la bilete se estimează că va aduce circa 130 de milioane de lei la bugetul companiei. În 2024, salariul mediu brut lunar la Metrorex a fost de 13.869 de lei. Potrivit Club Feroviar, după negocierile din noiembrie 2024 - când sindicatul Metrorex a amenințat cu greva - acest salariu a fost majorat cu 1.050 de lei, brut, lunar. „Prin decizia care va intra în vigoare la 1 ianuarie se mai stabilește un record nedorit. Biletul unic în București, introdus pe 1 august 2022 de către STB și Metrorex, va deveni istorie. O călătorie de 90 de minute cu tramvaiele, troleibuzele sau autobuzele STB și ale celorlalți operatori din ilfov va costa 3 lei, iar una cu trenurile Metrorex – 5 lei”, mai arată azi Club Feroviar. „Facem precizarea că în perioada următoare Metrorex S.A. va face demersurile necesare în vederea ajustării tarifelor de călătorie la titlurile comune cu S.T.B. și CFR”, susține ministerul Transporturilor. Citește și: Andra și Măruță, cel mai puternic cuplu din showbiz-ul românesc, încă un an cu profituri fabuloase, inclusiv din bani publici: milioanele, pe firme și cu 80% profit. Dar și datoriile sunt enorme

Magistrala 6 de metrou, spre Otopeni, în aer Foto: captură video
Economie

Magistrala 6 de metrou, spre Otopeni, în aer

Magistrala 6 de metrou, spre Otopeni, în aer: lucrările la un tronson, cel de la stația Tokyo spre aeroportul Henri Conadă, nici nu au început, iar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, evită să spună, oficial, când se termină. Citește și: Ciolacu a cheltuit, din pixul său, fără nici un fel de control al Parlamentului, aproape 18 miliarde de lei, doar în primele opt luni din 2024 Magistrala 6 de metrou, spre Otopeni, în aer În două etape esențiale ale lucrărilor nici măcar au fost finalizate licitațiile: „Proiectare și execuție lucrări de arhitectură, cale de rulare, instalații electromecanice și de curenți slabi”: procedura de achiziție este în derulare „Proiectare și execuție lucrări de automatizări (siguranța traficului) și material rulant”: abia acum un consultant elaborează documentația de atribuire. Ministerul Transporturilor arată că pentru „lucrări de arhitectură, cale de rulare, instalații electromecanice” sunt necesare 44 de luni, iar circulația propriu-zisă nu va putea începe fără „rezultatul pozitiv al probelor tehnologice de funcționare”. În ceea ce privește lucrările la structura de rezistență/stații/galerii, ele erau, la 4 decembrie, la un stadiu de 19,1% pe tronsonul 1 Mai - Tokyo, dar pe tronsonul Tokyo - Aeroportul Otopeni nici măcar nu începuseră, proiectele tehnice erau „în curs de finalizare”. Aceste date apar într-un răspuns la o interpelare parlamentară. La întrebarea „Când va circula metroul până la Otopeni”, ministerul Transporturilor nu avansează nici o dată. În luna decembrie 2023, Metrorex anunța că Magistrala 6 de metrou, secțiunea Sud (Lot 1.1), a primit autorizația de construire, iar asocierea de constructori turci Alsim Alarko – Makyol, desemnată pentru proiectarea și execuția lucrărilor de structură de rezistență pentru Lotul 1.1: 1 Mai – Tokyo, a putut demara lucrările de șantier. Pe lângă stația 1 Mai (existentă), secțiunea Sud cuprinde șase stații: Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokyo. Grindeanu susținea, la 30 august 2024, că metroul spre Otopeni va fi gata în 2028. La acel moment, pe tronsonul I se efectuaseră circa 14% din lucrări, potrivit demnitarului PSD.

Băluță nu avea aviz nici măcar de la Metrorex Foto: Facebook
Politică

Băluță nu avea aviz nici măcar de la Metrorex

Primarul PSD al Sectorului 4, Daniel Băluță, nu avea aviz nici măcar de la Metrorex când a ocupat Piața Unirii, deși ar fi lucrat chiar deasupra metroului. El ceruse aviz de la Metrorex abia vineri, 11 octombrie, cu trei zile înainte de a ocupa în forță Piața Unirii. Citește și: Candidata PSD Lipă îl umilește pe Popovici: contabila și secretarul federației de canotaj, prime mai mari decât ale medaliatului de la J.O. Băluță nu avea aviz nici măcar de la Metrorex „Primăria Sectorului 4 a solicitat aviz de la Metrorex. Asta s-a întâmplat vineri. Noi am solicitat mai departe către proiectantul general Metroul SA un punct de vedere. Nu l-am primit încă și deci avizul pentru Primăria Sectorului 4 nu a fost eliberat. Au motivat că au nevoie de acest aviz pentru certificatul de urbanism și pentru autorizația de construire pentru ceea ce doresc dumnealor să facă la Piața Unirii. Dacă nu au avizul și toate avizele necesare solicitate prin certificatul de urbanism, nu pot să obțină autorizația de construire”, a spus Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex, citat de Euronews. Structura de rezistență la care primăria Sectorului 4 ar urma să lucreze este lipită de cea a metroului.

Jumătate din eșecurile care au blocat PNRR, răspunderea lui Grindeanu Foto: Inquam/George Calin
Eveniment

Jumătate eșecurile blocat PNRR, răspunderea lui Grindeanu

Jumătate din eșecurile care au blocat plata tranșei III din PNRR sunt în răspunderea directă a lui Grindeanu, favoritul lui Ciolacu, se poate constata analizând comunicatul Comisiei Europene privind cea de-a treia cerere de plată a României. Comunicatul Comisiei Europene înșiră, sec, fără a oferi detalii, șase jaloane care au fost îndeplinite doar parțial sau deloc: „Comisia a constatat că, în această etapă, nu au fost atinse șase jaloane. Este vorba despre reforme ale guvernanței întreprinderilor de stat (C4.R2/M79, C6.R2/M121 și C14.R9/M440), precum și de investiții din domeniul transporturilor (C4.I1/M72 și C4.I4/M86) și de o reformă a regimului fiscal al microîntreprinderilor (M8.R4/M206)”, arată Comisia. Citește și: Piesa-cheie în puciul lui Băluță de la Unirii: o obscură directoare de la cadastru, cu Mercedes și vilă, susținută de rețeaua PSD Sector 4 Codul C4 indică jaloanele și țintele din domeniul Transporturilor, aflat în răspunderea lui Sorin Grindeanu. Un prim obiectiv ratat este numirea transparentă a unor conduceri profesioniste la cele mai importante companii din ministerul Transporturilor. Jumătate din eșecurile care au blocat PNRR, răspunderea lui Grindeanu Ce cere PNRR, la capitolul C4.R2/M79: „Selectarea și numirea membrilor consiliului de administrație al C.N.A.I.R., C.N.I.R, C.F.R., Metrorex, C.F.R. Călători. Selectarea și numirea membrilor consiliilor de administrație ale companiilor de stat din sectorul transporturilor (C.N.A.I.R., C.N.I.R, C.F.R., Metrorex, C.F.R. Călători) se vor face: - pe baza unei proceduri transparente și concurențiale, cu o durată a mandatului de 4 ani pentru a asigura implementarea unor planuri de eficientizare pe durată medie și lungă; - cu remunerarea membrilor consiliilor de administrație pe baza indicatorilorcheie de performanță (KPI) legați de sustenabilitatea financiară pe termen lung (KPI relevanți pentru profilul fiecărei companii) și furnizarea de servicii (de exemplu, pe baza unui sondaj de satisfacție a clienților); - cu respectarea principiilor bunei guvernanțe în conformitate cu reforma privind întreprinderile de stat de modificare a Legii nr. 111/2016”. În realitate, DeFapt.ro a scris că „șeful investițiilor de la Metrou, Denis Gabriel Panait, este un fost muncitor necalificat și «meseriaș tunel», dar nepot de lider sindical”. Șefa Metrorex este o doamnă care, timp de zece ani, a reparat semafoarele dintre stații. Tot în răspunderea ministrului PSD al Transporturilor sunt alte două ratări, în zona căilor ferate/metroului. Dezastrul modernizării căii ferate C4.I1/M72 prevede „semnarea contractelor pentru 50 % din lucrările legate de modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare”. Ținta se referă la atribuirea contractelor cu întreprinderile câștigătoare pentru 50 % din lucrările de construcție și supraveghere a căilor ferate, după cum urmează: - Modernizarea, electrificarea liniilor de cale ferată, ERTMS pe tronsonul Arad – Timișoara – Caransebeș; - Modernizarea, electrificarea liniilor de cale ferată, ERTMS pe tronsonul Cluj-Napoca – Episcopia Bihor; - Electrificarea și reînnoirea liniilor de cale ferată: Constanța – Mangalia și Videle – Giurgiu. Investițiile de reînnoire acoperă următoarele linii:  București – Pitești – includere în TEN-T;  Reșița – Voiteni – legătură cu coridorul rețelei centrale TEN-T. Investiția va include, de asemenea, o serie de proiecte de tip „quick wins” pentru eliminarea restricțiilor și a limitărilor de viteză pe mai multe tronsoane, precum: București – Craiova; Arad – Oradea; Sibiu – Copșa Mică; Oradea – Satu Mare – Halmeu; Apahida – Dej – Baia Mare – Satu Mare sau Dej – Beclean – Ilva Mică. Metroul lui Boc, eșec comun Jalonul C4.I4/M86 se referă la deja dezbătuta problemă a metroului din Cluj. Acest jalon prevedea „dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în municipiile Bucuresti și Cluj-Napoca / Semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, în urma unor licitații deschise și competitive și obtinerea autorizatților relevante”. Guvernul Ciolacu a dat vina pe Emil Boc pentru acest eșec. „Au fost probleme legate de licitația pentru execuția metroului, mai precis neînscrierea unor indicatori tehnico-economici în registrul european, fapt care ar fi dus la pierderea finanțării prin PNRR”, spunea Sorin Grindeanu.

Metroul riscă „blocarea activității”, anunță ministerul Transporturilor Foto: Club Feroviar
Economie

Metroul riscă „blocarea activității”, anunță ministerul Transporturilor

Metroul riscă „blocarea activității, cu repercusiuni directe în asigurarea serviciului de transport public de călători cu metroul”, anunță ministerul Transporturilor, pentru că ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu, n-a plătit o datorie uriașă din 2020. Citește și: Pensionara cu pensie de 280.000 de lei care conduce Avocatul Poporului, tupeu colosal în legătură cu recalcularea pensiilor: Analizăm criticile formulate, vă anunțăm noi când e ceva Datoria către compania WEBUILD Spa MILANO este de 57,5 milioane de lei, dar a acumulat dobânzi și penalități de 6,2 milioane de lei. WEBUILD a pus deja poprire pe conturile Metrorex. Metroul riscă „blocarea activității”, anunță ministerul Transporturilor Informația apare în nota de fundamentare a unei hotărâri de guvern în care ministerul Transporturilor cere 106,9 milioane de lei pentru a salva metroul. Situația procesului cu WEBUILD, unde Metrorex a pierdut un proces, dar n-a plătit, nu este singulară, așa că Transporturile cer încă 43,2 milioane de lei din fondul de rezervă pentru a plăti datorii, „cu rugămintea de a urgenta alocarea suplimentară a sumei solicitate, astfel încât activitatea curentă a Metrorex S.A. de transport public de călători cu metroul, să nu fie afectată”. „Suma reprezintă cheltuieli de capital și a fost stabilită de instanțele de judecată prin sentințe definitive, pentru care există instituită poprire pe conturile curente ale Metrorex S.A. și riscul blocarii activității cu repercusiuni directe în asigurarea serviciului de transport public de călători cu metroul”, arată ministerul Transporturilor. Nota de fundamentare arată că, de la începutul anului 2024, bugetul alocat a fost complet nerealist. „Subvenția Metrorex ce se regăsește în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 este în valoare de 727.200,00 mii lei, reprezentând 67,38 % din necesarul fundamentat, fapt ce conduce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare a metroului în valoare de 352.107,59 mii lei, astfel Metrorex a construit un buget de venituri și cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat”, explică ministerul lui Grindeanu. De altfel, în notă se arată că metroul bucureștean are probleme cu plata salariilor: „Este necesară o alocare de fonduri de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – acționar unic, datorită următoarelor considerente (...) cheltuielile cu personalul”.

Conturile Metrorex, blocate de despăgubirile Webuild (sursa: Facebook/Sorin Grindeanu)
Economie

Conturile Metrorex, blocate de despăgubirile Webuild

Conturile Metrorex, blocate de despăgubirile Webuild. 31,5 milioane de euro a cerut pesedistul Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, din fondul de urgență al Guvernului, pentru plata datoriilor pe care le are Metrorex către compania italiană Webuild, fosta Astaldi. Citește și: Feminista Mihaela Miroiu, acuzată de o fostă studentă că știa că Marius Pieleanu este un prădător sexual, dar l-a protejat Peste 2,7 milioane de euro din suma totală reprezintă dobânzi și penalități. Culmea, cererea ministrului Sorin Grindeanu vine la o lună după ce i-a acuzat de șantaj pe italienii de la Webuild. Datoria de 34 de milioane de euro rezultă dintr-un contract atribuit companiei Astaldi de către Metrorex pentru construcția magistralei de metrou Drumul Taberei – Pantelimon. O afacere roasă de corupție în care procurorii DNA au găsit o șpagă de 1.000.000 de euro, tranzacție în care au fost implicați Pier Luca Canino, șeful Astaldi România, afaceristul Dragoș Dobrescu și avocatul Doru Boștină. Primul contract cu adiționale: peste un miliard de lei Compania Metrorex, deținută de Ministerul Transporturilor, a atribuit un contract de aproape 919 milioane lei fără TVA unei asocieri de firme formată din Astaldi, FCC Construccion, Delta Antrepriză de Construcții și Montaj '93 și AB Costruct SRL pentru contrucția primului lot din Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon. Prin actul adițional nr. 2, contractul a fost majorat cu 69 de milioane de lei pentru lucrări suplimentare. Au urmat alte două acte adiționale, nr. 4 și nr. 5, prin care valoarea lucrărilor a fost crescută pentru alte lucrări suplimentare cu 54,4 milioane lei, respectiv 20,5 milioane lei. În total, valoarea contractului inițial a ajuns la 1,063 miliarde lei. Al doilea contract: 793 de milioane de lei Ulterior, în anul 2015, Metrorex a semnat un nou contract cu asocierea dintre firmele Astaldi, FCC Construccion, UTI Grup și Activ Group Management pentru lucrări de cale de rulare, șina a treia și fir aerian de contact, plus finisaje și sisteme de instalații. Valoarea noului contract a fost de 793,38 milioane lei fără TVA. Cumulat, valoarea celor două contracte a fost de 1,856 miliarde lei, echivalentul a aproximativ 380 de milioane de euro. Documentele obținute de către DeFapt.ro arată că Metrorex a aplicat penalități de 429.354,45 lei în timpul derulării primului contract câștigat de compania italiană Astaldi, actuala Webuild, și asociații ei. Principalele nereguli au fost următoarele: "executantul nu a transmis programul de execuție; executantul nu și-a îndeplinit obligațiile privind proiectarea; prezentarea incompletă sau neprezentarea raportului lunar". Cum s-a ajuns la șpaga de un milion de euro Lucrările la Magistrala 5, zona Drumul Taberei, au fost tergiversate atât din cauza statului, cât și din a constructorului italian. Pe de-o parte, Primăria Sectorului 6, condusă în perioada 2012 -2016 de primarul liberal Rareș Mănescu, a emis cu întârziere avizele și autorizațiile de construcție. Pe de altă parte, locuitorii din Sectorul 6 au depus nenumărate reclamații la Primăria Sectorului 6 pentru disconfortul pricinuit de Astaldi. Atunci și-a făcut intrarea în scenă afaceristul Dragoș Dobrescu, un apropiat al primarului Rareș Mănescu. Acesta i-ar fi cerut lui Pier Luca Canino, șeful Astaldi România, suma de 1.000.000 de euro pentru a facilita obținerea avizelor și autorizațiilor pentru compania italiană, dar și pentru a scăpa de reclamațiile cetățenilor. Circuitul mitei, explicat de DNA Informațiile apar în dosarul 481/P/2017 al procurorilor Direcției Naționale Anticorupție, care au decis la data de 4 octombrie 2022 să îl acuze pe Dragoș Dobrescu de trafic de influență. În același dosar este acuzat de complicitate la cumpărare de influență avocatul Doru Boștină, iar italianul Pier Luca Canino, de cumpărare de influență. "În contextul desfășurării unor lucrări în București la Magistrala 5 de metrou (Drumul Taberei), în perioada 20-26 iunie 2013, unul dintre oamenii de afaceri (nr. - Dragoș Dobrescu) ar fi pretins de la celălalt om de afaceri, ambii inculpați în cauză, suma de 1.000.000 euro (plătibili în decursul a patru ani), în schimbul exercitării influenței pe care a pretins că o are asupra unui primar de sector din București, pentru obținerea cu ușurință a avizelor necesare execuției lucrărilor respective", se menționează în comunicatul de presă al DNA. Banii urma să fie remiși printr-o firmă controlată de avocatul Dorul Boștină, sub forma unor servicii fictive de "mentenanță". Prima plată a fost în cuantum de 547.000 lei, bani retrași în numerar. Conturile Metrorex, blocate de despăgubirile Webuild Compania Webuild, fosta Astaldi, a deschis în paralel mai multe procese împotriva Metrorex pentru a obține plata unor daune pentru lucrările și întârzierile neprevăzute. În total, 154,9 milioane lei, echivalentul a 31,5 de milioane de euro. De exemplu, 63,7 milioane lei a câștigat prin sentința civilă nr. 7178/22.12.2020. Alte 86,4 milioane lei au fost obținute prin hotărârea instanței nr. 19/23.01.2024. Încă două decizii ale instanțelor de judecată au stabilit că Webuild trebuie să mai primească încă 4,7 milioane lei. La sume de bani câștigate în instanță, Metrorex, respectiv Ministerul Transporturilor, trebuie să plătească dobânzi și penalități în cuantum de 13,4 milioane lei, echivalentul a 2,7 milioane de euro. Dobânzi și penalități care vor crește până la momentul în care se va efectua plata integral a acestor sume de bani. Pentru toate aceste sume de bani există "instituită poprire pe conturile curente ale Metrorex S.A și blocarea activității, cu repercusiuni directe în asigurarea serviciului de transport public de călători cu metroul". Scandalul podului de la Brăila Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a acuzat de șantaj compania italiană Webuild pentru că ar cere niște bani suplimentari pentru podul de la Brăila. Mai mult, i-a cerut ambasadorului italian în funcție la București, Alfredo Maria Durante Mangoni, să nu se mai amestece în afacerile companiilor din Italia, respectiv Webuild, cu statul român. Tot scandalul, declanșat atât de ministrul Sorin Grindeanu, cât și de italienii de la Webuild, a început în urmă cu o lună de zile. Grindeanu vorbește de "șantaj" "Nu vom fi de acord nici la minister, nici la CNAIR cu acest tip de şantaj, iar măsurile pe care noi le vom lua, nu doar pe această lucrare, o să le vedeţi în săptămânile şi lunile viitoare", declara ministrul Sorin Grindeanu la Brăila. Ce a făcut ministrul Sorin Grindeanu ulterior acestei declarații? A pus în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern prin care îi cere prim-ministrului Marcel Ciolacu să aloce "din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii" suma de 180 de milioane lei pentru majorarea capitalului social al Metrorex. Bani care vor fi folosiți pentru plata celor 154,9 milioane lei către compania italiană Webuild. Diferența de bani va fi folosită pentru plata altor datorii ale companiei Metrorex.

Incident grav la metrou Foto: Digi 24
Eveniment

Incident grav la metrou

Incident grav la metrou: mai muți angajați s-ar fi intoxicat cu “gaze“, unul a ajuns la spital, anunță Realitatea TV. Postul susține că ar fi fost vorba de o “acumulare de gaze“, dar nu oferă alte detalii. Citește și: PSD îl promovează mediatic intens, din nou, pe George Simion. Analist politic: „Lui Ciolacu îi convine, evident, un tur doi cu liderul AUR, nu cu Ciucă” Incidentul a avut loc marți după-amiaza, dar abia azi a fost recunoscut de Metrorex. Incident grav la metrou “Incidentul a avut loc la stațiile de metrou Constantin Brâncuși și Râul Doamnei, unde patru angajate și trei agenți de pază au acuzat simptome de intoxicație. O casieră a fost transportată de urgență la spital pentru îngrijiri medicale. Simptomele de rău au apărut inițial la angajatele de la stația de metrou Constantin Brâncuși. Ulterior, aceleași simptome au fost raportate și de angajatele de la stația Râul Doamnei. În total, patru angajate și trei agenți de pază au fost afectați, prezentând stări de amețeală și greață“, a arătat Realitatea TV. Metrorex a confirmat incidentul, arătând că “la fața locului s-au deplasat echipaje ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU), care au efectuat măsurători cu aparatele portabile“. “În urma acestor măsurători, ISU nu a dispus măsuri care să aibă impact în transportul public de persoane. Metrorex dorește să asigure publicul că zona este în continuare monitorizată atent, iar sistemul de ventilație funcționează în parametri optimi“, se susține în comunicatul companiei.

Noile autobuze STB golesc metroul, spune liderul de sindicat Marian Artimon, care candidează pentru PSD Foto: Facebook
Politică

Noile autobuze STB golesc metroul

Pesedistul care conduce sindicatul Metrorex, Marian Artimon, recunoaște că noile autobuze și troleibuze aduse în mandatul lui Nicușor Dan golesc metroul, care circulă tot mai prost. Artimon este lider al Sindicatului Liber de la Metrou și candidează pe o poziție eligibilă pe listele de candidați PSD pentru Consilul General al Capitalei. Metrorex este în subordinea ministerului Transporturilor, condus de pesedistul Sorin Grindeanu. Citește și: Piedone pare că s-a predat: „Că voi fi primar la Capitală sau că nu voi fi… Dumnezeu știe!” Noile autobuze STB golesc metroul „Suntem concurați mai nou, prin prisma faptelor, și de către STB. Oamenii au adus mașini și troleibuze noi și constatăm că există trasee pe care bucureștenii încep să prefere STB, în dauna serviciilor Metrorex și în ciuda aglomerației din trafic. În zona Străulești, spre exemplu, concurența se simte deja, iar Metrorex a pierdut mulți călători. Oamenii preferă confortul din noile troleibuze intrate în trafic și apreciază faptul că există două noi linii ce leagă zona lor de Piata Unirii și apelează mai nou la STB”, a spus Artimon pentru site-ul bugetul.ro. El a arătat și faptul că s-au înrăutățit condițiile de circulație cu metroul. „Îi avertizez pe bucureșteni că în aceste condiții călătoria cu metroul se va înrăutăți. Deja resimte această realitate și bucureșteanul de rând. Intervalul de succedare al trenurilor de metrou e mare, de cele mai multe ori de zece minute și mai bine, tocmai fiindcă numărul de trenuri in exploatare este sub cel necesar. Apoi, gradul de confort a scăzut. Noile garnituri promise întârzie, se pare fiindcă nu exista banii necesari. Toată lumea știe că durează cel puțin șase luni testarea noilor garnituri până la intrarea lor în serviciu. Dacă ar sosi acum măcar șase garnituri noi, am putea spera ca de la 1 ianuarie să circulăm mult mai bine. Dar nu se va întâmpla asta!”, a arătat Marian Artimon.

Pe cine a pus Grindeanu șef peste metrou Foto: Captură video/Economedia
Eveniment

Pe cine a pus Grindeanu șef peste metrou

Pe cine a pus Sorin Grindeanu, ministrul PSD al Transporturilor, șef peste metrou: o doamnă care, timp de zece ani, a reparat semafoarele dintre stații. Două trenuri s-au ciocnit în această seară în stația Timpuri Noi, iar alte două s-au defectat, în incidente separate. Citește și: VIDEO Dezinteres șocant al judecătoarei din dosarul ucigașului drogat Vlad Pascu: l-a întrebat pe tatăl unui tânăr omorât în accident dacă fiul lui este în sală Pe cine a pus Grindeanu șef peste metrou Mariana Miclăuș, numită director al Metrorex în septembrie 2023, a lucrat din 1981 în 1991 ca „montator” la „realizarea revixiilor de întreținere a instalațiilor de automatizare a traficului”. Născută în 1963, ea a absolvit - potrivit propriului CV - ASE-ul în 1989, probabil la seral, fiindcă doar astfel putea lucra și urma o facultate în timpul regimului comunist. Abia din 1991 a început să lucreze ca economist la metrou, iar în noiembrie 2019 a ajuns director general, funcție pe care a ocupat-o până în iulie 2020. În septembrie 2023, ea a primit un mandat de patru ani la conducerea acestei companii. Și soțul Marianei Miclăuș lucrează la Metrorex. Ministrul PSD, avertizat că metroul nu are bani de revizii cruciale La metrou lucrează circa 5.500 de persoane, salariul mediu fiind de circa 12.000 de lei. Metrorex avertiza, în 2023, că nu are bani de reparații: „Precizăm că nerealizarea întreţinerii şi reparaţiei căii de rulare (înlocuiri parţiale ale elementelor ce intră în componenţa acesteia) va conduce la încălcarea normelor de siguranţă a circulaţiei cu repercusiuni majore, deoarece neefectuarea acestor lucrări va determina în mod obligatoriu introducerea de limitări de viteză cu consecinţe directe în ceea ce priveşte: scăderea veniturilor din încasări ca urmare a diminuării numărului de călători transportaţi (scăderea vitezei determină creşterea intervalului de succedare a trenurilor şi implicit scăderea numărului de călători transportaţi); uzura accelerată a elementelor ce intervin în contactul roată – şină deoarece sistemul de cale de rulare este proiectat să funcţioneze optim în relaţia cu trenurile de metrou la valori predefinite de viteză conform normelor de proiectare şi siguranţă feroviară”. Informația a fost publicată de Club Feroviar, care arată că ea apare în nota de fundamentare a bugetului Metrorex pe 2023.

Amenințări cu greva la metrou, deși salariile și numărul de angajați au explodat Foto: Facebook Metrorex
Economie

Amenințări cu greva la metrou, deși salariile au explodat

Amenințări cu greva la metrou, deși salariile și numărul de angajați au explodat în ultimii ani: joi, sindicaliștii organizează un protest în fața Guvernului, cerând să nu li se taie sporurile și tichetele de masă. În plus, Marian Artimon, liderul de sindicat al Metrorex, a amenințat cu un „protest spontan”. Citește și: Ucigașii din Sibiu ar fi putut scăpa, după ce au fost reținuți, vineri, în Marea Britanie: judecătoarea a dat termen miercuri pentru mandatul de arestare și a închis telefonul Metrorex a fost condus, de facto, ani întregi, de controversatul sindicalist Ion Rădoi, fost deputat și lider PSD. Amenințări cu greva la metrou, deși salariile și numărul de angajați au explodat Bugetele publice ale instituției arată că, în 2019, la Metrorex lucrau 4.496 de angajați care aveau un câștig salarial mediu de 9.140 de lei. În 2023, în companie sunt 5.262 de angajați, cu un câștig salarial mediu de 12.444 de lei pe lună. Numărul angajaților a crescut cu circa 18% în patru ani, iar salariile cu peste 30%, depășind rata inflației. Un articol de pe site-ul Buletin de București, din 2021, arăta, citând o analiză a lui Mihai Crăciun, că „Metrorex are cu până 130% mai mulți angajați decât metroul londonez, în anumite departamente”. Tabel: Eficiența Metrorex față de cea a metroului londonez - sursa blog Mihai Crăciun „Raportat la numărul de kilometri aflați în exploatare, la Londra există 46 de salariați/km în timp ce la București sunt 82 angajați/km. Asta cu toate că rețeaua românească de transport subteran este mai tânără cu 112 ani”, arăta Buletin de București. Sursa: Blog Mihai Crăciun „Indiferent cum am raporta numărul de angajați ai Metrorex și ai Underground-ului londonez la lungimea rețelei, la numărul de stații sau numărul de trenuri, Metrorex are între 32% și 130% mai mulți angajați decât metroul londonez”, scria și Mihai Cărciun, pe blogul său. Pierderile Metrorex se vor apropia de 400 milioane lei în 2023, se prevede în actualizarea contractului de servicii publice al societății, obiectul unui proiect de act normativ dat publicității miercuri de către Ministerul Transporturilor - scria Club Feroviar în februarie 2023. Citește și: Cine este jandarmerița-cocaină: fiică de militar și suspectă că era „escortă de lux”. După ce a fost prinsă, a plecat în concediu de odihnă „Metroul londonez înregistrează profit operațional de 49% (!) Cu alte cuvinte, metroul londonez încasează din plata călătoriilor și din alte venituri conexe (spații comerciale, publicitate etc.) mai mulți bani decât costă operarea rețelei! Toți banii câștigați astfel se întorc în investițiile în modernizarea și dezvoltarea rețelei, precum și în achiziția de trenuri noi”, arăta Mihai Crăciun în 2021.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră