sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: impact

9 articole
Eveniment

Asteroidul care ar putea lovi Pământul, de 500 de ori mai puternic decât bomba de la Hiroshima

Asteroidul YR4, posibil impact cu Pământul. Astronomii avertizează că asteroidul 2024 YR4, descoperit recent, prezintă un risc de 3,1% de a lovi Pământul pe 22 decembrie 2032. Asteroidul YR4, posibil impact cu Pământul Potrivit Livescience, NASA consideră că este cel mai ridicat procent de coliziune înregistrat vreodată pentru un obiect spațial aflat sub monitorizare. Citește și: Susținătorul lui Georgescu, săltat de Poliție după ce a amenințat cu moartea familia lui Bolojan Cu un diametru estimat între 40 și 90 de metri, impactul ar putea avea efecte devastatoare, distrugând un oraș întreg sau provocând un tsunami. Deși aceste estimări sunt alarmante, specialiștii subliniază că ele se bazează pe date preliminare și se pot schimba în viitor. Bruce Betts, expert în apărare planetară la Planetary Society, a declarat că „nu este cazul să intrăm în panică”, dar că asteroidul trebuie monitorizat îndeaproape. În următoarele luni, noi observații vor clarifica traiectoria exactă a asteroidului și probabilitatea reală de impact. Mai puternic decât bomba de la Hiroshima Dacă YR4 ar lovi Pământul, impactul său ar putea fi de 500 de ori mai puternic decât bomba nucleară de la Hiroshima. În funcție de zona de coliziune, efectele ar putea include: un posibil tsunami, dacă asteroidul ar cădea în ocean, pagube extinse pe sute de kilometri Asteroidul este comparabil cu cel care a provocat evenimentul Tunguska din 1908, când o explozie puternică a distrus peste 2.000 de kilometri pătrați de pădure în Siberia. Opiniile experților În ciuda acestui risc, Richard Moissl, șeful biroului de apărare planetară al Agenției Spațiale Europene (ESA), încearcă să calmeze temerile: „Pentru publicul larg, nu există, pentru moment, niciun pericol” Moissl a comparat situația cu cea a asteroidului Apophis, care în anii 2000 a fost considerat o amenințare serioasă, cu o probabilitate de 2,7% de impact în 2029. Ulterior, calculele au arătat că nu există niciun risc real de coliziune. Puțin timp pentru a studia asteroidul Pentru a determina cu precizie traiectoria lui YR4, oamenii de știință se bazează pe observațiile telescopului James Webb, programate pentru luna martie. Totuși, există o problemă: asteroidul se îndepărtează rapid de Pământ și va deveni inobservabil pentru telescoapele terestre în următoarele luni. Va putea fi monitorizat din nou abia în 2028, ceea ce limitează fereastra de timp pentru studierea sa. Misiune de deviație a traiectoriei Dacă viitoarele observații confirmă riscul de coliziune, comunitatea științifică internațională ar putea lua în considerare o misiune de deviere a asteroidului. În 2022, NASA a demonstrat că astfel de misiuni sunt posibile, prin programul DART (Double Asteroid Redirection Test). Atunci, un vehicul spațial a fost trimis să lovească asteroidul Dimorphos, reușind să-i modifice traiectoria – un succes major pentru apărarea planetară.

Asteroidul YR4, posibil impact cu Pământul (sursa: Pexels/Nikita Grishin)
Un asteroid apropiat periculos de Pământ (sursa: Pexels/Çağlar Çarkacı)
Eveniment

Un asteroid apropiat periculos de Pământ

Un asteroid apropiat periculos de Pământ. Un asteroid nou descoperit, denumit 2024 YR4, cu un diametru estimat la 60 de metri, prezintă un risc de 1 din 83 de a lovi Pământul pe 22 decembrie 2032, conform datelor transmise de Space.com. Acest obiect cosmic a fost clasificat drept unul dintre cei mai periculoși asteroizi monitorizați vreodată, fiind inclus pe listele de risc ale NASA și Agenției Spațiale Europene (ESA). Un asteroid apropiat periculos de Pământ În prezent, asteroidul se află la peste 43 de milioane de kilometri distanță de Pământ. Citește și: EXCLUSIV Opera Națională București, executată de angajați pentru restanțe de milioane la salarii: sechestru pe o pianină, pe niște autoturisme și chiar pe scaunul directorului Daniel Jinga Totuși, pe 22 decembrie 2032, acesta se va apropia la doar 106.200 kilometri, conform estimărilor Centrului NASA pentru Studiul Obiectelor din Apropierea Pământului (CNEOS). Datorită incertitudinilor orbitale, această trecere apropiată ar putea duce la un impact direct cu planeta noastră. Într-un astfel de scenariu, asteroidul fie s-ar dezintegra în atmosferă, fie ar crea un crater de impact pe suprafața terestră. Unul dintre cele mai mari riscuri înregistrate vreodată Nivelul de risc al asteroidului 2024 YR4 a fost evaluat la 3 pe scala Torino, indicând un obiect cosmic care necesită monitorizare atentă din partea astronomilor. Acest nivel corespunde unui risc de impact de 1,19% – unul dintre cele mai mari riscuri înregistrate vreodată pentru un asteroid de această dimensiune. "Riscul a crescut ușor la 1 din 83", a declarat David Rankin, vânător de asteroizi și inginer în cadrul Catalina Sky Survey. "Este una dintre cele mai ridicate probabilități de impact al unui asteroid de dimensiuni semnificative ce au fost înregistrate vreodată". Descoperirea asteroidului și zona de risc Asteroidul 2024 YR4 a fost descoperit în cadrul proiectului ATLAS al NASA, utilizând un telescop din Rio Hurtado, Chile. Identificarea acestuia a fost confirmată ulterior de David Rankin în cadrul Catalina Sky Survey. "Oamenii nu trebuie să se îngrijoreze în legătură cu acest asteroid", a declarat Rankin pentru Space.com. "Probabilitatea unui impact este încă foarte mică, iar cel mai probabil rezultat va fi trecerea acestei roci prin vecinătatea Pământului". Cu toate acestea, astronomii monitorizează îndeaproape asteroidul, deoarece coridorul de risc pentru impact trece prin America de Sud, Oceanul Atlantic și Africa subsahariană. "Este important să ținem cont de faptul că orbita sa este încă incertă pentru a ști dacă va lovi, iar deocamdată cel mai probabil rezultat este că nu va lovi", a mai explicat Rankin. Următoarea oportunitate pentru observații: 2028 Pentru a determina cu mai multă precizie traiectoria asteroidului, astronomii vor avea o oportunitate importantă de observație în 2028, când 2024 YR4 va trece la aproximativ 8 milioane de kilometri de Pământ. Această fereastră de observație va permite cercetătorilor să stabilească compoziția asteroidului, un aspect esențial în evaluarea riscului real de impact. Impact potențial, similar cu explozia Tunguska Dacă asteroidul 2024 YR4 ar lovi Pământul, efectele sale ar putea fi comparabile cu fenomenul Tunguska din 1908, când explozia unui asteroid în atmosferă a doborât 80 de milioane de copaci pe o suprafață de 2.150 km² în Siberia. "Chiar dacă efectele impactului vor fi mai degrabă localizate decât regionale, cu siguranță că un astfel de asteroid are potențialul de a produce distrugeri masive în zona de impact", a avertizat Rankin. Energia eliberată ar putea fi echivalentă cu explozia a 50 de milioane de tone de TNT. "Dacă (asteroidul 2024 YR4) este făcut din rocă, poate produce o puternică explozie în atmosferă. Dacă este făcut din fier, va străpunge atmosfera și va produce un crater de impact. Din acest motiv este important să aflăm mai multe nu doar despre orbită, ci și despre compoziția acestui asteroid", a adăugat Rankin.

România în Schengen, impact asupra turismului (sursa: Facebook/Iri Travel)
Eveniment

România în Schengen, impact asupra turismului

România în Schengen, impact asupra turismului. Intrarea României în spațiul Schengen este prognozată să genereze o creștere semnificativă a rezervărilor turistice către Bulgaria și Grecia, conform estimărilor IRI Travel. Această evoluție vine cu schimbări importante în preferințele și comportamentul turiștilor români. România în Schengen, impact asupra turismului Datorită eliminării punctelor de frontieră, IRI Travel anticipează o creștere de 40% a numărului total de rezervări pentru Bulgaria și Grecia în 2025, comparativ cu 2024. Citește și: Ponta atacă hotărârea României de a vinde energie Moldovei: „Să ne opunem când o decizie a Comisiei Europene este împotriva intereselor României” Hotelurile de 4 și 5 stele vor înregistra cea mai mare creștere, de aproximativ 60%, pe fondul preferinței turiștilor pentru servicii premium. Popularitatea pachetelor all-inclusive Aproximativ 50% dintre turiști vor opta pentru pachete all-inclusive, în special pe litoralul bulgăresc și românesc. În același timp, 35% dintre turiști vor alege vacanțe personalizate, care includ activități tematice și excursii locale, reflectând o tendință spre experiențe unice și autentice. Turism responsabil IRI Travel promovează conceptul de turism responsabil și oferă reduceri de până la 30% pentru litoralul românesc și bulgăresc. Turiștii pot beneficia de condiții flexibile de plată, achitând un avans de 10-30%, cu diferența plătită înainte de cazare. Vacanțele de tip city break vor crește cu 25% în 2025, pe fondul interesului pentru destinații europene precum Roma, Barcelona, Viena, Istanbul și Paris. Aceste călătorii scurte, de 3-5 nopți, devin din ce în ce mai populare datorită combinației de relaxare și explorare culturală. Cele mai populare destinații Cele mai căutate locații rămân destinațiile clasice, precum: Bulgaria: Albena, Nisipuri, Sunny Beach, Obzor, Nessebar. În România, stațiunile de top sunt Mamaia, Eforie Nord, Neptun, Jupiter. În Grecia, Lefkada, Thassos, Creta, Rodos, Halkidiki, Paralia Katerini. În Turcia, Kuşadasi, Bodrum, Antalya. Preferințele turiștilor Majoritatea turiștilor români preferă hoteluri de 3-5 stele, cu 50% din rezervări concentrate pe hotelurile de 4 și 3 stele, iar 40% optând pentru hotelurile de 5 stele. În plus, se observă o creștere a interesului pentru destinații exotice precum Maldive, Zanzibar sau Thailanda. Impactul Schengen Eliminarea punctelor de frontieră va facilita o mobilitate sporită, determinând atât creșterea rezervărilor pentru destinații tradiționale, cât și interesul pentru destinații noi. Turiștii români își diversifică alegerile, combinând vacanțele pe litoral cu city break-uri și călătorii în locații exotice, reflectând tendința globală de personalizare și flexibilitate în turism.

Românii vor deconta viitoarele măsuri economice (sursa: Facebook/Institut der deutschen Wirtschaft)
Economie

Românii vor deconta viitoarele măsuri economice

Românii vor deconta viitoarele măsuri economice. Conform Blocului Național Sindical (BNS), viitorul Guvern va implementa măsuri economice menite să readucă economia României în parametri de normalitate, dar acestea vor afecta întreaga populație. Românii vor deconta viitoarele măsuri economice "Întrebarea esenţială este - cine decontează revenirea la normalitate," menționează BNS într-un comunicat. Citește și: GALERIE FOTO Geoană (66 de ani), vizite secrete și frecvente la deputata PSD Cătăuță (39 de ani) Ei atrag atenția că toate segmentele, de la salariați și pensionari până la beneficiarii de asistență socială, vor resimți efectele ajustărilor. Pentru a reduce deficitul, BNS estimează că Guvernul va implementa măsuri de creștere a veniturilor din impozitul pe venit și va limita creșterea cheltuielilor de personal și a celor cu asistența socială. "Beneficiile de asistenţă socială vor fi cel mult ajustate cu rata inflaţiei," susțin sindicaliștii, sugerând un impact major asupra celor cu venituri mici. Creșterea sarcinii fiscale în 2025 și 2026 Potrivit BNS, Guvernul a angajat reforme fiscale, care vor genera venituri suplimentare echivalente cu 1,1% din PIB în 2025, în special din impozitul pe venit. "O creştere cu 1,1 puncte procentuale din PIB înseamnă o creştere a veniturilor din impozitul pe venit de aproximativ 40%," precizează comunicatul. Reforma Fiscală: scenariile Băncii Mondiale Banca Mondială a propus mai multe scenarii de reformă fiscală, incluzând eliminarea scutirilor de impozit pentru IT, Construcții și Agricultură, creșterea cotei unice sau trecerea la un impozit progresiv. "Chiar şi cu eliminarea scutirilor pentru IT, Construcţii şi Agricultură, impactul propunerii de reformă nr. 1 este unul limitat," subliniază BNS. Pierderi de venit net pentru lucrătorii din construcții și agricultură Eliminarea scutirilor pentru lucrătorii din Construcții și Agricultură ar însemna o reducere cu 15% a salariului net, estimat pentru un salariu brut de 5.000 de lei. În plus, eliminarea deducerilor personale și introducerea unui credit fiscal anual vor reduce salariile nete cu până la 3% pentru veniturile brute de sub 5.400 de lei. Creșterea cotei unice: impact asupra veniturilor medii și mari Creșterea cotei unice de la 10% la 13% va avea un impact negativ asupra veniturilor nete pentru salariile mai mari de 5.500 de lei, reducându-le cu aproximativ 3,3%. Pentru veniturile sub 5.400 de lei, BNS estimează o scădere a venitului net cu 5,8% pentru salariile până în 4.000 de lei și cu 3,6% pentru veniturile de până la 5.500 de lei. Variantele de impozit progresiv Reformele fiscale nr. 3 și 4, propuse de Banca Mondială, includ un impozit progresiv, cu cote marginale de până la 18% și 25%, însoțite de renunțarea la deductibilitatea CAS și la CASS pentru salariați. "Şi în aceste variante se ia în calcul renunţarea la facilităţile pentru IT, Construcţii şi Agricultură," se arată în comunicat, ceea ce ar majora semnificativ povara fiscală. Măsurile propuse subliniază riscul unei poveri fiscale crescute pentru populație, în contextul unei economii aflate deja sub presiune.

Două motociclete, trei tineri, accident mortal (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Două motociclete, trei tineri, accident mortal

Două motociclete, trei tineri, accident mortal. Cine este vinovat de tragedia de la Șerbești în care au murit trei oameni, duminică la amiază? Două motociclete, trei tineri, accident mortal Șoferița care conducea autoturismul Audi A3 sau motocicliștii? Până va veni poliția din Vaslui cu un răspuns, încercăm noi să oferim o variantă, neoficială. Citește și: Nesfârșita listă de sinecuri plătite de contribuabili către clientul familiei Firea-Pandele, Hazem Kansou, candidat PSD la consiliul general al Capitalei Mirii care aveau nunta programată sâmbătă, Ionela Bercea și George Vâlcu, aflați pe o motocicletă, cât și cavalerul lor de onoare, Ion Irinel Sacu, pe o a doua motocicletă, au plecat duminică din Iași spre Vaslui, pe DN 24, către orele amiezii. Unele surse spun că plecau spre Galați, cu haine cumpărate pentru nuntă, alte surse spun însă că doar ieșiseră la o plimbare cu motoarele. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Canalul Bîstroe, deschis traficului maritim greu (sursa: Petru Zoltan)
Investigații

Canalul Bîstroe, deschis traficului maritim greu

Cătălin Prisacariu, Oleg Oganov, Petru Zoltan ENGLISH version Canalul Bîstroe, deschis traficului maritim greu, în ciuda unui dosar în lucru referitor la impactul de mediu asupra Deltei Dunării. Comitetul ONU care analiza respectarea condițiilor de mediu a suspendat discuțiile inițiate de România pe dosar. Motivul: invazia rusă în Ucraina. Schimbarea la apă a Chiliei E o sâmbătă dimineață rece de noiembrie pe malul românesc al brațului Chilia. Până la începutul acestui an, pe apele Chiliei puteai vedea doar nave fluviale, în special barje care transportau mărfurile între porturile dunărene ale Ucrainei. Dar acum, brațul cel mai nordic al Dunării este împânzit de nave maritime. Peste apă de localitatea românească Pătlăgeanca, unde Dunărea formează brațul Sfântul Gheorghe, se află staționate șase nave maritime. Spre ele se îndreaptă în viteză o barcă militară rapidă în care sunt cinci militari. Din Pătlăgeanca până în localitatea românească Periprava, de-a lungul Chiliei, plutesc tăcut zeci de nave maritime și barje care așteaptă să intre în porturile dunărene ale Ucrainei. Din când în când, nave militare ucrainene se apropie și câteva uniforme urcă la bord pentru verificări: de la invazia rusească, malul ucrainean al Dunării este zonă militarizată. Român, străin pe Dunărea românească De la Periprava, ultima localitate românească aflată pe brațul Chilia, până la punctul în care canalul Bîstroe se desprinde din Dunăre se poate ajunge doar cu bărcile cu motor ale localnicilor. Există și o procedură neoficială de bifat înainte de a băga barca în apă: te înregistrezi, pe malul românesc, la postul românesc al Poliției de Frontieră, pentru a naviga în ape românești. Motivul: o precauție pentru o posibilă întâlnire cu grănicerii ucraineni pe Dunăre. Dacă se întâmplă asta, ca să nu riști să fii considerat spion, te prezinți și le recomanzi să ia legătura cu colegii români la care tocmai te-ai înregistrat ca turist în apele propriei tale țări. E război, nici un risc nu merită. După 20 de minute de tăiat apa cu barca cu motor, ajungem în jur de 09.30 chiar la locul în care o gură enormă se cască în malul ucrainean. În acest loc, canalul Bîstroe se desprinde de brațul Stambulul Vechi al brațului Chilia (sursa: Petru Zoltan) De acolo începe să curgă apa Dunării prin canalul Bîstroe spre Marea Neagră. Canalul Bîstroe, deschis traficului maritim greu Pe lângă noi trece nava cargo Iskander, aflată sub pavilion tunisian, care tocmai a ieșit de pe canalul Bîstroe. Cargo-ul Iskander tocmai a ieșit de pe Bîstroe și a intrat pe brațul Stambulul Vechi al brațului Chilia (sursa: Petru Zoltan) Datele site-ului Marine Traffic, consultate ulterior, au arătat că nava Iskander plecase din portul grecesc Vrisakia la data de 20 octombrie 2023 spre portul ucrainean Izmail, acolo unde a ajuns în data de 4 noiembrie, chiar în ziua în care am văzut-o noi intrând pe Chilia. După alte câteva minute, de pe canalul Bîstroe intră pe Chilia tancul petrolier Panjali Teymurov, aflat sub pavilion liberian. Petrolierul Panjali Teymurov tocmai a ieșit de pe Bîstroe și a intrat pe brațul Stambulul Vechi al brațului Chilia (sursa: Petru Zoltan) Tancul petrolier a ieșit de pe canalul Bîstroe aproape de malul românesc al brațului Chilia, apoi a continuat să meargă spre localitatea ucraineană Vâlcov, aflată vizavi de Periprava. Periprava: 80 de oameni și niște vaci libere Periprava mai are în jur de 80 de localnici, majoritatea lipoveni, care își câștigă existența din pescuit, creșterea animalelor și puțin turism. Vacile de lapte sunt lăsate să pască nestingherite pe pășunile din Delta Dunării tot timpul anului, alături de caii semisălbatici din Pădurea Letea. Atunci când vacile se reîntorc acasă, localnicii știu că se apropie iarna. În biserica ortodoxă de rit vechi, vopsită în albastru cu turle aurii, ține slujba un fost polițist de frontieră. La câțiva pași de aceasta se află singurul magazin din localitate. Aici, produsele alimentare și nealimentare se vând mult mai scump decât la oraș: sunt aduse cu barca pe Dunăre de la Tulcea, aflată la aproape 100 de kilometri distanță. Între orele 12.00 și 17.00, magazinul este închis, dar oamenii satului se întâlnesc pe terasa amenajată în fața acestuia. Pe unul dintre stâlpi clădirii care adăpostește magazinul local tronează o reclamă din tablă de pe vremea regimului comunist pe care scrie „Aici se vinde loz în plic”. Sub reclamă se află o masă din fier, vopsită în verde, în jurul căreia stau doi localnici. Pescari. Ce altceva? Cei doi sunt Mihai Slatarov (43 de ani) și Dumitru Simionov (55 de ani), doi dintre cei mai tineri adulți din sat. Bîstroe adâncit aduce mai multă scrumbie Cei doi localnici susțin la unison că lucrările de adâncire făcute de ucraineni la canalul Bîstroe au o parte bună și una proastă. Partea bună e că pe canalul adâncit a început să urce mai multă scrumbie pe Dunăre. Partea proastă e că, o dată cu peștele, vin și navele maritime din cauza cărora nu pot pescui ziua. Atunci când navele se apropie de malul românesc al Dunării, acestea taie plasele de pescuit ale localnicilor, susțin ei. Doar noaptea pot pescui pentru că atunci navele maritime nu mai circulă pe Dunăre din cauza războiului. „Bîstroe nu ne afectează deloc. De când a început, e mai multă scrumbie. Te uiți pe aplicație și vezi că trei vapoare urcă și patru coboară. Taie plasele. Anul trecut nu ne-au lăsat să pescuim seara, ne-a afectat foarte mult”, spune Mihai Slatarov. "Noi protejăm peștele pentru ucraineni" „Anul ăsta a dat drumul noaptea la pescuit. Noi trebuie să respectăm UE, avem prohibiție, e interzis să pescuiești dacă scade Dunărea sub 50 cm. Te uiți la ucrainean și vezi că ăla poate pescui și tu stai și te uiți pentru că nu poți. Ăla nu respectă nici o regulă. Noi protejăm peștele pentru ei”, îl completează Dumitru Simionov. „Pe mine mă prinde cu doi carași și îmi face dosar penal. Poliția de Frontieră face dosare penale dacă pescuiești când e Dunărea sub 50 cm”, a declarat Slatarov. Dumitru Simionov este pescar de pe vremea regimului comunist: „Fiecare cargo care vine pe Bîstroe ajunge pe malul nostru și ne taie plasele. Până dai comandă și își aduce plase de la Tulcea durează două-trei zile, timp în care nu poți pescui dar ești obligat să îți faci cota. Precum câinii suntem văzuți aici. Șurubul se strânge și ești obligat să pleci din Periprava. Înainte erau 27 de bărci de pescuit și acum mai sunt șase, poate șapte.”. Cum ajunge Dunărea în Marea Neagră Fluviul Dunărea este unul din cele mai importante căi europene de transport: nu doar că traversează zece țări, dar face legătura cu Marea Neagră. Anual, peste 20 de milioane de tone de mărfuri ajung pe nave maritime prin intermediul Dunării, potrivit datelor Comisiei Dunării. Legătura dintre Dunăre și Marea Neagră se face pe două căi: canalul Dunăre – Marea Neagră și canalul Sulina. Canalul Dunăre – Marea Neagră a fost inaugurat în 1984, este un canal artificial care a necesitat câteva decenii pentru a fi finalizat și se află pe teritoriul României. Canalul Dunăre - Marea Neagră, insuficient de adânc Anual, peste zece milioane de tone de mărfuri internaționale sunt transportate pe acest canal. Alte aproape șase milioane de tone de mărfuri transportate pe acest canal sunt românești. Avantajul canalului Dunăre – Marea Neagră, prin comparație cu canalul Sulina, este că face legătura dintre Dunăre și Marea Neagră mai scurtă cu cel puțin 300 de kilometri. Dezavantajul, însă, este că are o adâncime de doar șapte metri, ceea ce face ca pescajul maxim admis al navelor să fie de doar 5,5 metri. Cu alte cuvinte, pe canalul Dunăre – Marea Neagră pot naviga doar nave fluviale și nave maritime mici. Canalul Sulina, unicul navigabil din Deltă Canalul Sulina, pe de altă parte, este unul din cele trei brațe naturale principale ale Dunării și traversează, în drumul spre Marea Neagră, Delta Dunării. Sulina, însă, a fost amenajat încă din a doua jumătate a secolului al XIX-lea ca unic canal navigabil al Dunării, prin decizie a tuturor statelor implicate în proiect în cadrul Comisiei Europene a Dunării. Avantajul canalului Sulina, prin comparație cu canalul Dunăre – Marea Neagră, este că permite un pescaj al navelor de șapte metri. Cu alte cuvinte, vase maritime de mari dimensiuni pot naviga pe Sulina. Un aspect crucial pentru porturi ucrainene ca Reni și Ismail, aflate pe brațul dunărean Chilia, aflat la nord de canalul Sulina. Brațul Chilia este și granița naturală dintre România și Ucraina. Cu alte cuvinte, vasele maritime din Marea Neagră cu destinația Ucraina pot ajunge la porturi ca Reni sau Ismail doar intrând pe canalul Sulina și navigând în amonte, inclusiv prin intrarea pe Dunăre, până la Reni, sau în amonte pe Sulina până la confluența cu brațul Chilia, apoi navigând în aval pe acest braț, până la Ismail. Intră în scenă Bîstroe Iar o problemă majoră care a apărut după invadarea Ucrainei de către Rusia este că porturile Odesei nu mai pot fi folosite. Astfel, tot traficul maritim din Marea Neagră spre Ucraina a fost preluat de canalul românesc Sulina. Efectul principal – aglomerația: zeci de vase așteaptă zile, chiar săptămâni întregi să ajungă la Reni sau Ismail. Astfel, resuscitarea canalului Bîstroe a devenit vitală pentru Kiev. Bîstroe este un braț natural al Chiliei, unul din cele trei brațe principale ale Dunării. Bîstroe, de la desprinderea de Chilia, are 11 kilometri până la Marea Neagră. Acest braț are multe avantaje naturale: este un curs de apă rapid, ceea ce înseamnă că aluviunile nu se depun masiv; este lat de până la 200 de metri; nu este „parazitat” de insule și meandre. Și, poate chiar mai important, Bîstroe se află în integralitate pe teritoriul ucrainean, ceea ce permite Kievului administrarea directă a acestei căi navale. Reactivat după 65 de ani Traficul naval pe Bîstroe nu este o idee nouă. Potrivit unui raport al Institutului Științific și de Cercetări în Probleme de Mediu din Ucraina, „Navigația de-a lungul brațului Chilia și a brațelor deltei Chilia din regiunea Dunării a fost una dintre principalele activități tradiționale încă de la mijlocul secolului al XIX-lea. Porturile maritime Izmail, Reni și Chilia, situate pe brațul Chilia, au o vechime de 180, 160 și, respectiv, 120 de ani. Brațul Bîstroe a fost folosit pentru transport maritim până în 1958, după care a fost păstrat pentru uz militar. Din 1957 până în 1994, canalul Prorva a fost folosit pentru trecerea navelor cu un pescaj de 3,5-4,0 m în brațele Ochakov și Chilia, care au încetat să mai funcționeze din cauza sedimentării permanente.”. Convenție ONU imposibil de aplicat După zece ani, însă, în 2004, Ucraina a reluat proiectul activării canalului Bîstroe drept cale navigabilă. De data aceasta, însă, mai apăruse o variabilă în ecuație, în afară de provocările evidente de ordin logistic: statul vecin, România. Potrivit Convenției Espoo a ONU (adoptate în 1991 și intrate în vigoare în 1997), orice stat care are în vedere realizarea unui proiect major cu impact negativ semnificativ asupra mediului la nivel transfrontalier este obligat nu doar să evalueze impactul de mediu al activităților din proiect, ci și să notifice statele care ar putea fi afectate și să se consulte cu acestea în privința respectivului proiect. După cum arată zecile de documente schimbate vreme de aproape 20 de ani între România, Ucraina și UNECE (Comisia Economică pentru Europa a ONU, care urmărește respectarea prevederilor Convenției Espoo în Europa), cazul Bîstroe s-a dovedit imposibil de aliniat cerințelor Convenției Espoo. Ucraina și-a urmat planul Motivul principal: inexistența unor reglementări interne ucrainene care să transpună prevederile Convenției Espoo în legislație națională. În lipsa acestei legislații în vigoare, a arătat în numeroase rânduri UNECE, documentele furnizate de Ucraina în cazul Bîstroe nu respectau cerințele prevăzute de ONU și, prin urmare, nu puteau fi acceptate. Abia în decembrie 2020, UNECE a constatat că „Ucraina a adoptat și legislația secundară pentru a-și alinia reglementările interne cu prevederile Convenției Espoo”. În același document, însă, UNECE arăta că „își exprimă profunda îngrijorare cu privire la faptul că, din 2008, s-au înregistrat doar progrese limitate de către guvernul Ucrainei în ceea ce privește aducerea proiectului canalului Bîstroe în deplină conformitate cu Convenția și că foaia de parcurs nu a fost pusă în aplicare pe deplin”. Mai mult, UNECE menționa că „reiterează faptul că continuarea activităților de dragare constituie o nouă încălcare a Convenției”. Invazia rusă a oprit discuțiile despre mediu În martie 2022, însă, Comitetul de Implementare al Convenției Espoo, întrunit la Geneva, a decis stoparea oricărei activități în cazul Bîstroe. „Având în vedere invazia Ucrainei de către Federația Rusă, Comitetul a convenit să amâne pentru sesiunile sale ulterioare examinarea tuturor aspectelor legate de conformitate referitoare la Ucraina”, se arată în raportul întâlnirii. Proiect în trei faze Dar corespondența dintre Ucraina și România a continuat. Cele două părți au continuat să se contrazică pe tema schimbărilor de mediu determinate de lucrările atât la gura de vărsare a canalului Bîstroe în Marea Neagră, cât și pe brațul Chilia de pe granița româno-ucraineană, fără a se ajunge la un acord. Despre ce lucrări este vorba? Potrivit unui raport non-tehnic trimis autorităților române de către cele ucrainene, „Lucrări se execută în zona de ramificare a brațelor Stambulul Vechi și Bîstroe, precum și în bara maritimă a brațului Bîstroe. (...) În prima fază, se prevede reconstrucția unui baraj de închidere pe partea nordică a canalului de acces la mare, cu o lungime de 1.670 m, amenajarea unor gropi de gunoi de coastă și construirea unui baraj de dirijare a fluxului cu fortificații de mal pe 11 km de cale de navigație. În a doua fază, are loc reconstrucția traseului șenalului navigabil cu o creștere a adâncimii la7,68 m pentru trecerea navelor cu următorii parametri: lungime 125,0 m, lățimea 17,0 m și pescajul 5,0 m și construirea unui baraj de închidere pe partea sudică a canalului de acces la mare cu o lungime de 2.970 m. În a treia fază, are loc reconstrucția traseului șenalului navigabil cu o creștere a adâncimii la10,0 m pentru a asigura trecerea navelor cu un pescaj de până la 7,2 m și extinderea barajelor construite în cadrul primei și celei de-a doua faze cu 1.570 m, cu acces la mare la adâncimea de >10,0 m). Depozitarea solurilor de dragare este prevăzută în gropile de gunoi de coastă de pe malul stâng al brațului Chilia și în groapa de gunoi de mare existentă, situată la o distanță de peste 8 km de linia de coastă, la est de gura brațului Bîstroe.”. Kievul spune că dragări se fac și în delta românească Care și cât din aceste faze s-a realizat până în acest moment este neclar. Cel mai probabil, așa cum rezultă și din imaginile satelitare, dar și din imagini puse la dispoziție de partea ucraineană, faza întâi a fost realizată integral. Sunt toate aceste lucrări de pe Bîstroe, Stambulul Vechi și Chilia periculoase pentru mediu? Din punct de vedere al Convenției Espoo a ONU, verdictul a fost amânat nedefinit din cauza războiului de pe teritoriul Ucrainei. Din punctul de vedere al Ucrainei, nu există nici un pericol ecologic. În cel mai recent document oficial trimis de Kiev, în august 2023, ca răspuns la un set de observații și comentarii ale României, se arată că „Volumul activităților de dragare în timpul perioadei de funcționare a șenalului navigabil este comparabil cu activități similare din delta Dunării, în special dacă se iau în considerare activitățile de dragare din partea română; efectul cumulativ al acestor activități este relativ minor datorită separării lor în spațiu și timp și poate fi redus și mai mult prin coordonarea între agenții și transfrontalieră a acestor activități.”. Mai mult, potrivit aceluiași document, „Fauna din Delta Dunării s-a adaptat din punct de vedere istoric la schimbările naturale constante ale habitatului său, inclusiv la schimbările sezoniere ale conținutului de apă și ale parametrilor hidrobiotici hidroclimatici, astfel încât impactul activităților planificate asupra acesteia poate fi considerat minim.”. Oamenii de știință ucraineni nu au acces la Bîstroe De asemenea, „Activitatea planificată nu va avea ca rezultat tipuri suplimentare de impact antropic asupra speciilor și habitatelor din ariile protejate, dar activitatea planificată va crește intensitatea traficului naval. În același timp, impactul activității planificate asupra speciilor și habitatelor din aceste zone poate fi considerat minim.”, se mai arată în documentul citat. Pentru Administrația Rezervației Biosferei Deltei Dunării a Academiei Naționale de Științe a Ucrainei, însă, un verdict local este imposibil de dat. Potrivit unui răspuns al acestei instituții la solicitarea noastră, „Încă din primele zile ale războiului, accesul la zonele din aval de orașul Vylkove, inclusiv la gura de vărsare a Bîstroe, a fost strict interzis nu numai localnicilor, ci și serviciului de securitate de stat, administrației și tuturor angajații rezervației.”. Administrația Deltei ucrainene a Dunării, însă, a mai arătat, în ciuda evidențelor: „În același timp, știm din surse de încredere că nu a avut loc nicio dragare la gura de vărsare a Bîstroe, și, prin urmare, nu putem vorbi despre un impact, este pur și simplu imposibil.”. Grindeanu a cerut MAE să interpreteze măsurători Până în prezent, România a evitat o evaluare tranșantă. Toate documentele trimise de București Kievului insistă pe respectarea condițiilor cerute de Convenția Espoo și cer o analiză detaliată de impact ecologic. Totuși, un episod care a ieșit din normele diplomatice a avut loc în februarie 2023, când ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat public că „există semnale că în acest moment Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bîstroe, acest lucru putând avea impact asupra mediului şi Deltei Dunării”. A urmat o inflamare a mai multor politicieni de la București, apoi Grindeanu a anunțat că vor urma măsurători pe Bîstroe și Chilia făcute în comun de specialiști români și ucraineni. În ciuda faptului că măsurătorile au fost realizate, ministrul Grindeanu nu a reluat subiectul pentru a prezenta concluziile. La solicitarea noastră de a prezenta măsurătorile comune, Ministerul Transporturilor a răspuns că „au fost identificate zone în care au fost efectuate lucrări de dragaj de investiție pe canalul Bîstroe (...) prin care s-a realizat adâncirea șenalului navigabil (lățime 50 metri) de la 5,85 metri (...) la 7-8 metri, situație constatată la momentul efectuării măsurătorilor. Lucrările efectuate permit navigația navelor maritime cu un pescaj cuprins între 6,3 și 6,5 metri. Menționăm că nu au fost identificate zone în care să fi fost efectuate lucrări de dragaj pe brațul Chilia.”. Mai mult, „Ministerul Transporturilor și Infrastructurii s-a adresat Ministerului Afacerilor Externe, solicitând punctul de vedere al MAE în ceea ce privește respectarea de către partea ucraineană a convențiilor, tratatelor și acordurilor incidente, precum și măsurile care se impun”, se mai arată în răspunsul instituției. MAE a răspuns: Nu e treaba noastră Cartoful fierbinte, însă, a fost pasat de MAE înapoi la Transporturi, așa cum reiese dintr-un răspuns al Ministerului Afacerilor Externe la solicitarea noastră: „În răspunsul transmis la solicitarea la care vă referiți, Ministerul Afacerilor Externe a învederat faptul că autoritățile competente să evalueze impactul lucrărilor efectuate de Ucraina pe brațul Chilia și pe canalul Bâstroe raportat la cadrul juridic bilateral și multilateral în vigoare, inclusiv prin interpretarea rezultatelor măsurătorilor tehnice efectuate, sunt Ministerul Transporturilor și Ministerul Mediului.”. Noi solicitări din partea noastră adresate Ministerului Transportului și Ministerului Muncii au rămas fără răspuns. UE trimite la ONU, care a luat pauză Pentru Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării din România, impactul lucrărilor pe Bîstroe va fi unul de durată. „Pe termen lung, vor fi efecte cauzate de adâncirea canalului Bâstroe, deoarece apar diverse procese de deteriorare, iar modificările în timp pot fi surprinzătoare și greu previzibile la momentul acesta, fiind posibile consecințe precum o mai acută lipsă a apei în anumite zone limitrofe.”, arată instituția într-un comunicat. La solicitarea noastră, institutul de cercetări GeoEcoMar din România a răspuns subliniind influența antropică: „Deschiderea a încă unui braț către navigația maritimă (față de cel prezent actual – Sulina – n.r.) nu va face decât să producă presiuni antropice pe o suprafață mai mare a deltei, mai ales în condițiile în care brațul Sulina este parte a rețelei de transport european TEN-T și, în condiții de pace, poate deservi porturile dunărene din România, Moldova și Ucraina fără probleme. Dacă situația internațională specială datorată războiului poate justifica această extindere și intensificare temporară a traficului, altfel va trebui judecată problema după sfârșitul războiului.” Potrivit unui răspuns trimis la solicitarea noastră, Comisia Europeană a arătat că nu i s-a cerut nici un acord din partea Ucrainei pentru lucrările pe Bîstroe, că nu a finanțat acest proiect și că responsabilitatea evaluării impactului de mediu aparține autorităților naționale, în acord cu prevederile Convenției Espoo. ___________________________________ Acest articol a fost realizat cu sprijinul Journalismfund Europe.

Asteroid gigant, descoperit în apropierea Pământului (sursa: noirlab.edu)
Eveniment

Asteroid gigant, descoperit în apropierea Pământului

Asteroid gigant, descoperit în apropierea Pământului. Astronomii americani au anunţat luni că au detectat un asteroid cu diametrul de aproximativ 1,5 kilometri în vecinătatea Pământului, cu care ar putea, cu multă neşansă, să se ciocnească într-un viitor îndepărtat, cauzând într-un astfel de scenariu distrugeri la nivel planetar. Asteroid gigant, descoperit în apropierea Pământului Majoritatea asteroizilor care au dimensiuni comparabile au fost deja descoperiţi până în prezent, potrivit oamenilor de ştiinţă, însă noul asteroid era până acum "ascuns" de lumina Soarelui, fiind deosebit de greu de detectat. Acest asteroid, denumit 2022 AP7, "se încrucişează cu traiectoria Terrei, ceea ce face din el un asteroid potenţial periculos", a explicat Scott Sheppard, astronom la Carnegie Institution for Science din Washington. Totuşi, corpul ceresc nu ameninţă să se ciocnească direct cu Terra, pentru că rămâne "foarte îndepărtat" de Pământ atunci când orbita lui se va suprapune cu cea a planetei noastre, a adăugat specialistul american. Ameninţarea provine din faptul că, la fel ca în cazul oricărui asteroid, traiectoria sa va fi modificată lent de-a lungul anilor din cauza forţelor gravitaţionale exercitate asupra lui, mai ales de către planete. Din acest motiv, previziunile sunt dificil de făcut pe termen lung. Risc ipotetic, dar nu imposibil Este vorba despre "cel mai mare obiect cosmic potenţial periculos pentru Terra descoperit în ultimii opt ani", a anunţat într-un comunicat NOIRLab din Statele Unite, care administrează mai multe observatoare astronomice. Acest asteroid de tip NEA ("near Earth asteroid"/"asteroid care trece aproape de Pământ" - n.r.) are nevoie de cinci ani pentru a executa o rotaţie completă în jurul Soarelui şi se găseşte în prezent la mai multe milioane de kilometri distanţă de Terra. Riscul este unul extrem de ipotetic, dar, în cazul unei coliziuni, un asteroid cu o astfel de dimensiune ar avea "un impact devastator asupra vieţii aşa cum o cunoaştem astăzi", a explicat Scott Sheppard. Praful ejectat în atmosferă în urma impactului ar bloca lumina Soarelui, răcind planeta noastră şi provocând o extincţie în masă. De la materie întunecată al asteroizi Descoperirea a fost făcută cu ajutorul telescopului Victor M. Blanco din Chile şi al instrumentului său DECam, dezvoltat iniţial pentru a studia materia întunecată din Univers. Rezultatele studiului au fost publicate în revista ştiinţifică The Astronomical Journal. Alţi doi asteroizi din aceeaşi zonă dificil de observat au fost descoperiţi, inclusiv asteroidul cel mai apropiat de Soare cunoscut până în prezent. Cei doi asteroizi nu prezintă însă niciun risc pentru Terra. Aproximativ 30.000 de asteroizi de toate mărimile - din care peste 850 au diametre de peste un kilometru - au fost identificaţi şi catalogaţi în vecinătatea Pământului. Niciunul dintre ei nu ameninţă planeta noastră în următorii 100 de ani. Cu excepţia situaţiei în care nu toate corpurile cereşti de acest tip au fost detectate. Citește și: NATO se așteaptă în orice moment la o mișcare disperată a lui Putin: Norvegia, cel mai important furnizor actual de gaze al UE, și-a ridicat nivelul de alertă militară Potrivit lui Scott Sheppard, ar rămâne de detectat între "20 şi 50" de asteroizi de tip NEA. "Majoritatea sunt pe orbite care îi fac dificil de găsit, precum orbite ce îi păstrează în interiorul celei a Pământului, făcându-i dificil de văzut din cauza strălucirii Soarelui", a explicat el. Încercând să se pregătească pentru o astfel de "întâlnire" nedorită, NASA a realizat la sfârşitul lunii septembrie o misiune-test: un vehicul spaţial a fost propulsat în spaţiu pentru a se ciocni cu un asteroid considerat nepericulos, dovedind astfel că este posibilă modificarea traiectoriei sale.

Două miliarde lei, impactul majorării salariilor bugetarilor, susține ministrul Budăi Foto: Facebook
Politică

Două miliarde, impactul majorării salariilor bugetarilor

Două miliarde de lei, acesta este impactul majorării, prin ordonanță, a salariilor bugetarilor, a spus ministrul Muncii, Marius Budăi, la Digi 24. Această informație nu apare în nota de fundamentare a ordonanței, deși legea transparenței decizionale obligă ministerul inițiator să ofere aceste date, dacă este cazul. Două miliarde lei, impactul majorării salariilor bugetarilor „Impactul este de puţin peste 2 miliarde de lei, dar impactul la leuţ îl putem afla după prima lună de plată pentru că mai sunt posturi vacante neocupate”, a precizat ministrul, la Digi 24. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale a publicat în 17 august, în transparenţă decizională, o nouă variantă a proiectului de Ordonanţă de Urgenţă privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, care prevede că toţi bugetarii care nu au ajuns încă la salariile prevăzute în grila din 2022 a Legii Salarizării vor primi o pătrime din diferenţa între suma prevăzută în această grilă şi salariile în plată. Însă nota de fundamentare nu conține un calcul privind impactul bugetar. Ca să explice difernța tot mai mare dintre salariile de la stat și cele din sectorul privat, Budăi a susținut că în sectorul privat se fac plăți la negru. „În România încă se practică, din păcate, şi lucrătorii se complac în această situaţie, plata cu 2 lei pe hârtie şi 5 lei în mână. Dacă vom avea un cost real trecut pe hârtie alta va fi diferenţa”, a spus el. După primele șase luni din 2022, România cheltuie 1% din PIB cu dobânzile la împrumuturi. Consiliul Fiscal apreciază că deficitul va fi de circa 7%, față de 5,84, când susține Guvernul că va fi.

Miracolul din giratoriu: microbuz și camionetă (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Miracolul din giratoriu: microbuz și camionetă

Miracolul din giratoriu: microbuz și camionetă. Accidentul de joi dimineaţă de la primele ore ale dimineţii putea fi mult mai grav şi numai o minune a făcut ca impactul dintre microbuzul din Republica Moldova şi autoutilitara cu muncitori să nu înregistreze morţi. Miracolul din giratoriu: microbuz și camionetă În momentul impactului, microbuzul în care se aflau opt cetăţeni din Republica Moldova circula dinspre Iaşi către Leţcani. Şoferul nu a observat sensul giratoriu, deoarece acesta este şi prost semnalizat şoferilor, şi a intrat în intersecţie cu o viteză foarte mare, drept dovadă şi urmele de frânare destul de lungi. Citește și: Amnesty International, ajutor enorm pentru Rusia: susține că are probe că ucrainenii ar avea militari și echipamente de artilerie în zone civile, contrar reglementărilor internaționale În autoutilitara lovită şi care se afla deja în sensul giratoriu, se aflau şase persoane, inclusiv un băiat de 16 ani. Continuarea, în Ziarul de Iași.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră