vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: drum expres

4 articole
Politică

PSD a tăiat de la finanțare proiectul favorit al lui Bolojan și, apoi, l-a acuzat că l-a abandonat

PSD a tăiat de la finanțare proiectul favorit al lui Bolojan și, ulterior, l-a acuzat pe premier că l-a abandonat, explică prefectul PNL de Arad, Mihai Pasca, într-o postare pe Facebook. Este vorba de proiectul drumului expres Oradea-Arad, pregătit de asocierea consiliilor județene din Bihor și Arad, plus municipiile Oradea și Arad, și preluat apoi de ministerul Transporturilor.  Citește și: George Simion, singurul lider politic care susține greva magistraților pentru pensii speciale: „Acești profitori se aruncă asupra unei puteri a statului” Fifor: „Bolojan guvernează cu o singură idee fixă” Acum, potrivit lui Pașca, proiectul a fost stopat, pentru că nu mai sunt bani, la inițiativa ministrului PSD al Transporturilor, Ciprian Șerban. Însă, după ce Ciprian Șerban a oprit finanțarea, deputatul PSD Mihai Fifor l-a acuzat pe Bolojan că este vinovat de situație.  Pașca explică faptul că mai multe proiecte au fost oprite pentru că ministerul Transporturilor supracontractase fondurile europene: „Pe înțelesul tuturor: să spunem că ministerul a avut la dispoziție 100 de lei fonduri europene dar a contractat lucrări în valoare de 400 de lei. Acum a trebuit să amâne o parte din ele pentru că nu are de unde plăti pentru toate”. „Sorin Grindeanu a pornit proiectul, l-a finanţat şi l-a pus pe şine. Ilie Bolojan, premierul care s-a lăudat ani de zile cu acest drum expres chiar în judeţul lui, pune acum frână. Şi nu doar atât: loveşte în interesele bihorenilor şi ale arădenilor, care pierd ani preţioşi de dezvoltare. În loc să susţină investiţiile, Bolojan guvernează cu o singură idee fixă: să dea afară oameni, cât mai mulţi”, a susținut deputatul Mihai Fifor, acum două zile.  PSD a tăiat de la finanțare proiectul favorit al lui Bolojan  Mihai Pașca a scris, pe Facebook, că nu vrea să speculeze de ce ministrul PSD Ciprian Șerban a scos de la finanțare exact un proiect de care Bolojan este foarte apropiat.  „Așadar un pic de context și de adevăr: Motivul vehiculat pentru amânarea începerii lucrărilor îl reprezintă lipsa fondurilor. Dar de ce, dacă vorbim de fonduri europene? Și de ce în condițiile în care Programului Operațional Sectorial Transport – din care veneau banii pentru drumul expres a avut alocată o sumă impresionantă? Simplu: Pentru că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, condus în ultimii ani de colegii domnului Fifor, a supracontractat proiecte care depășesc cu mult fondurile disponibile. Pe înțelesul tuturor: să spunem că ministerul a avut la dispoziție 100 de lei fonduri europene dar a contractat lucrări în valoare de 400 de lei. Acum a trebuit să amâne o parte din ele pentru că nu are de unde plăti pentru toate. Până se vor redistribui bani de pe alte programe sau proiecte sau intrăm în noul ciclu financiar în 2027, asta e situația. Personal, mă abțin de la speculații politicianiste legate de criteriile pe care s-a făcut această amânare sau de lipsa de responsabilitate care ne-a adus aici. Nu ar folosi nimănui. Cred că e nevoie de un efort comun politic și tehnic pentru identificarea soluțiilor de a duce acest proiect vital mai departe.   Prioritizarea de acum a investițiilor în infrastructura rutieră – adică ALGEREA A CE SĂ SE AMÂNE – nu a fost făcută de Ilie Bolojan CI DE ACELAȘI MINISTER AL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII. De acolo a venit propunerea și tot acolo îl găsim azi pe domnul ministru Ciprian Șerban. De la PSD. Coleg de partid cu domnul domnul Fifor - pentru care și fac precizarea. Să știe unde are de mers luni dimineața să rezolve problema. Sau măcar unde să scrie scrisori deschise sau închise dacă nu îl primește domnul ministru. În loc să își sfâșie cămașa în on line de mila arădenilor și a investițiilor în Arad, pentru care nu a fost în stare să miște un deget vreodată, mă aștept să îl văd pe deputatul Fifor, la prima oră luni, trăgând de ușa Ministrului Transporturilor și explicând acestuia importanța strategică a Via Carpathia – un argument valid de altfel. Sau acceptă cinstit că de mult nu îl mai bagă nici colegii săi în seamă.   Proiectul drumului expres Arad Oradea NU a fost o inițiativă a ministrului transporturilor, indiferent cum s-a numit el. Este în primul rând un proiect local, o poveste de succes a ideii de descentralizare a administrației. El vine din asocierea încă din 2020 a două consilii județene – Arad și Bihor și a două primării Arad si Oradea. Asociere care a întocmit toate documentațiile necesare și a câștigat o finanțare de aproximativ 2 miliarde de euro pentru acest proiect. Așa că temenelele de limax (mulțumim CTP) la adresa lui Sorin Grindeanu, apropo de inițiere și pus pe șine, sunt fix asta – jenante osanale pentru șef. Măcar online dacă pe Sorin Grindeanu nu l-a prins la o tură cu bicicleta.   În loc de concluzie, întorc apelul public către Mihai Fifor și îi cer minimă decență:   Suntem lămuriți că nu sunteți capabil de nimic bun pentru Arad. Nu ați fost nici pe timpul când erați ministru și țineați trena doamnei Dăncilă. Măcar nu mai semănați ură și discordie. E clar că din asta sperați să vă hrăniți. Din minciună, manipulare și instigare. Totuși România are nevoie de stabilitate și muncă susținută. Și de coaliția aceasta, așa cum e ea, eterogenă, pentru a trece perioada asta grea. Până atunci aștept un selfie cu dumneavoastră în anticamera de la MTI”, a scris prefectul, pe Facebook. 

PSD a tăiat de la finanțare proiectul favorit al lui Bolojan, dumul expres Oradea-Arad Foto: Bihoreanul
Prima inaugurare majoră a unei lucrări de infrastructură: legătura dintre centura Oradea și autostrada Transilvania Foto: Pro Infrastructura
Eveniment

Prima inaugurare majoră a unei lucrări de infrastructură

Prima inaugurare majoră, în 2024, a unei lucrări de infrastructură: 19 kilometri de drum expres care face legătura între centura Oradea și autostrada Transilvania, un proiect demarat de Ilie Bolojan în 2018, când era primar al municipiului. Citește și: Probabil cea mai scumpă șosea din România: centura Gura Humorului, care are doar zece kilometri, va costa aproape cât toată autostrada de centură din nordul Bucureștiului Prima inaugurare majoră a unei lucrări de infrastructură „Expresul de Oradea, în mai puțin de-o lună. Am început noul sezon de filmări aeriene cu o vizită la Oradea sâmbătă, 24 februarie, pe legătura dintre centura existentă (girația Sântandrei) și Autostrada A3. Cei aproximativ 19 kilometri, din care 13 km sunt pe profil de drum expres veritabil, pot fi inaugurați în perioada 20-25 martie, fix în termenul contractual”, scrie, pe Facebook, Asociația Pro Infrastructură. Proiectul drumului de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania a fost inițiat de Primăria Oradea în 2018, în parteneriat cu CNAIR. Valoarea contractului câștigat de Strabag este de 545,9 milioane de lei fără TVA, sursa de finanțare fiind fondurile UE prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Pentru comparație, Consiliul Județean Suceava vrea să facă o șosea de centură de doar zece kiloemtri, lângă Gura Humorului, cu circa 2,8 miliarde de lei, cu TVA. „În mare parte, antreprenorul Strabag mai are de pus în operă doar elementele de siguranță și semnalizare (marcaje, indicatoare, parapete de protecție, iluminat) și diverse lucrări în afara părții carosabile. Așa că nu vedem niciun fel de obstacol în a-și onora termenul contractual. Acest proiect major pentru Oradea și regiune va fi, probabil, prima inaugurare importantă din 2024 pe infrastructura rutieră. Turcii de la Alsim Alarko ar putea intra în luna aprilie cu deschiderea pe Autostrada A0 între DN5 și DN4”, mai arată Pro Infrastructură.

Cel mai important proiect al lui Bolojan, scos la licitație Foto: Facebook
Eveniment

Cel mai important proiect al lui Bolojan, scos la licitație

Cel mai important proiect al lui Ilie Bolojan, președinte al Consiliului Județean Bihor, drumul expres Oradea-Arad, a fost scos la licitație. Licitația este însă organizată de ministerul Transporturilor, după ce ea a fost pregătită de o asociere între Consiliului Județean Bihor, CJ Arad, primăriile Oradea și Arad. Citește și: Grindeanu a dat Portul Constanța pe mâna unei foste laborante care analiza solul. A absolvit o facultate privată și se laudă că a lucrat în Marea Britanie, dar veniturile erau ridicol de mici Cel mai important proiect al lui Bolojan, scos la licitație „Avem un proiect tehnic cu toate avizele necesare. Urmează ca în 30 de zile să se emită deciziile de expropriere, după care vom primi autorizația de construire. În paralel, în primele zile ale lunii ianuarie vom preda CNAIR toată documentația și în prima jumătate a lunii se va decide modalitatea de realizare a implementării proiectului, cine va face licitația, CNAIR sau cele patru administrații publice locale”, spunea Bolojan, în 23 decembrie 2023. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat astăzi, 16 februarie, într-o conferință de presă, lansarea licitației pentru execuția Drumului Expres Arad – Oradea. Anunțul va fi vizibil în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), după verificarea acestuia de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP). Drumul expres Arad – Oradea va avea o lungime de 120,1 km, cu patru benzi de circulație, la care se adaugă legăturile cu principalele orașe de pe traseu. În județul Bihor, proiectul prevede trei noduri importante: nodul rutier din Oradea, drumul de legătură cu orașul Salonta (județul Bihor), de 5 km, și drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km. Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad. Valoarea totală estimată a lucrărilor este de 10,1 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar durata de execuție este de 24 de luni. Valoarea totală estimată a proiectului, conform studiului de fezabilitate, este de 10,1 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar durata de execuţie este de 24 de luni. Finanțarea proiectului se va realiza din fonduri externe nerambursabile (Programul Transport 2021-2027) și de la bugetul de stat, conform programelor de investiții publice aprobate de lege. Proiectul se realizează prin parteneriatul dintre Consiliul Județean Bihor, Consiliul Județean Arad, Primăria Municipiului Oradea, Primăria Municipiului Arad, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Ministerul Transporturilor, arată un anunț de pe site-ul CJ Bihor.

Bolojan vrea să lege drumul expres Oradea-Arad de M44 Foto: Facebook Consiliul Județean Bihor
Politică

Bolojan vrea drumul Oradea-Arad M44

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat că vrea să lege drumul expres Oradea-Arad de autostrada M44 din Ungaria. Aceasta va implica o nouă conexiune și șapte kilometri de drum expres pe teritoriul României. De partea cealaltă, Ungaria va construi 43 de kilometri de autostradă. În plus, va trebui deschis și un nou punct de trecere a frontierei. M44 va lega Békéscsaba de autostrada M5, lângă Kecskemét. Bolojan vrea să lege drumul expres Oradea-Arad de M44 Potrivit agenției de presa maghiare hirado.hu, Bolojan a declarat că se doreşte predarea drumului expres dintre Arad şi Oradea cel târziu până în primul trimestru al anului 2027. Traseul celor 120 km între Oradea și Arad va fi împărțit, probabil, „în 3-4 tronsoane a câte 30-40 km”. a explicat președintele CJ Bihor. Însă, marți, Bolojan a precizat că legătura suplimentară dintre Drumul Expres Oradea - Arad și Autostrada M44 din Ungaria va fi finalizată însă mai târziu, deoarece partea maghiară abia acum va începe elaborarea documentațiilor, așa că abia în 2026 ar putea să înceapă lucrările de construire propriu-zisă a celor 43 km de șosea de pe teritoriul acestei țări. Proiectul drumului expres Oradea - Arad a fost preluat de la CNAIR de asocierea consiliilor județene și primăriilor reședință de județ din Bihor și Arad, pentru a-l derula în parteneriat cu CNAIR, autoritățile locale asumându-și elaborarea a documentațiilor. Proiectul a fost evaluat la 1,38 miliarde euro. Citește și: Va accepta Putin ca ONU să supervizeze o operațiune de deblocare a portului Odesa pentru a permite exportul cerealelor din Ucraina? Marele risc: un atac rusesc de pe mare „Ne propunem ca la sfârșitul lunii august să avem finalizat Studiul de Fezabilitate, iar la sfârșitul anului să ni se predea proiectul tehnic”, a spus Bolojan.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră