Copiilor nu trebuie să le fie interzise smartphone-urile și rețelele sociale (studiu)
Copiii fără smartphone pierd aptitudini digitale. Simpla interzicere a accesului copiilor la smartphone-uri și rețele sociale nu este o soluție eficientă, susține un grup internațional de experți într-un articol publicat în British Medical Journal (BMJ), citat de DPA/PA Media. Copiii fără smartphone pierd aptitudini digitale Potrivit specialiștilor, nu există dovezi că interdicțiile generale aduc beneficii reale copiilor. Citește și: Ce face România dacă 1.600 de „omuleți verzi” trimiși de Rusia o invadează? „Îi ia poliția”, răspunde un secretar de stat din MApN Din contră, aceste măsuri sunt considerate „soluții provizorii” care nu contribuie la dezvoltarea unei interacțiuni sănătoase și sustenabile cu spațiile digitale – fie la școală, acasă sau în alte contexte. Abordare bazată pe drepturile copiilor Autorii articolului, proveniți din instituții prestigioase precum Universitatea din Birmingham, Universitatea Cambridge, Harvard, Universitatea din São Paulo și școli de sănătate din Suedia, propun o alternativă: protejarea copiilor printr-un design tehnologic adaptat vârstei și prin educație digitală. Potrivit acestora, a astfel de abordare le-ar permite celor mici să își dezvolte abilități esențiale pentru viața în societatea digitală de azi. Controverse în Marea Britanie Cercetătorii susțin că guvernele și autoritățile de reglementare ar trebui să se concentreze pe îmbunătățirea legislației, astfel încât copiii să poată accesa tehnologia în siguranță, nu să fie complet privați de ea. Declarațiile vin în contextul unor dezbateri intense în Anglia, unde autoritățile discută despre interzicerea telefoanelor mobile în școli. Inspectorul șef al Ofsted a cerut oficial această interdicție, stârnind un schimb de replici între premierul Keir Starmer și lidera Partidului Conservator, Kemi Badenoch. Premierul a respins propunerea, susținând că „aproape fiecare școală” are deja astfel de reguli și că accentul ar trebui pus, mai degrabă, pe calitatea conținutului digital consumat de elevi. Studiile nu arată beneficii clare ale interdicțiilor În articolul din BMJ, experții subliniază că o analiză recentă a politicilor educaționale din Anglia nu a identificat beneficii semnificative ale restricționării accesului la smartphone-uri. Nu s-au observat îmbunătățiri în ceea ce privește sănătatea mintală, somnul, activitatea fizică sau comportamentul elevilor în clasă. De asemenea, restricțiile nu au dus la o reducere a utilizării problematice a rețelelor sociale. Timpul fără ecran, important, dar nu suficient Specialiștii recunosc importanța momentelor fără tehnologie, având în vedere că un timp excesiv petrecut pe dispozitive este corelat cu rezultate negative pe plan fizic, mental și educațional. Cu toate acestea, simpla restricționare poate submina drepturile copiilor la educație digitală și design adaptat. Siguranța auto, nu interzicerea fumatului În locul unei abordări punitive, experții propun un model inspirațional din domeniul siguranței auto. În fața pericolelor rutiere, societatea nu a interzis automobilele, ci a construit un ecosistem de siguranță: reglementări pentru producători (centuri, airbaguri), sancțiuni pentru utilizatori, infrastructură publică (semafoare) și educație (permise de conducere). O viziune care poate fi replicată și pentru utilizarea sănătoasă a tehnologiei de către copii.
