vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: aviatie

7 articole
Internațional

India va produce primul avion de pasageri din 1988: acord strategic cu Rusia pentru SJ-100

Compania aerospațială publică indiană Hindustan Aeronautics Limited (HAL) și compania rusă de stat United Aircraft Corporation (UAC) au semnat un acord istoric pentru producția în India a avionului de pasageri SJ-100, marcând prima fabricare integrală a unei aeronave civile în țară din 1988. Acord semnat la Moscova pentru producția avionului SJ-100 Potrivit unui comunicat oficial publicat de HAL pe rețeaua X, memorandumului de înțelegere a fost semnat la Moscova, pe 27 octombrie 2025. Citește și: DOCUMENT EXCLUSIV Șeful Informațiilor Secrete de la Cotroceni, șomer oficial în Elveția. Cât a încasat Vlădică de la cantonul Luzern după ce a lucrat la Frank Timiș „HAL și UAC au semnat la Moscova un memorandum de înțelegere pentru producția avionului civil SJ-100”, a transmis compania indiană, subliniind importanța strategică a proiectului. SJ-100, un avion dezvoltat de compania Suhoi Modelul SJ-100 este un avion cu fuselaj îngust, dezvoltat de compania rusă Suhoi la începutul anilor 2000. Până în prezent, au fost construite peste 200 de unități, utilizate de 16 companii aeriene comerciale din întreaga lume. Noua colaborare permite adaptarea producției acestui model la infrastructura industrială indiană, consolidând capacitatea locală de fabricație și transferul de tehnologie. Primul avion civil produs în India după 1988 HAL a subliniat că SJ-100 va fi prima aeronavă de pasageri fabricată în India după modelul AVRO HS-748, de concepție britanică, produs între 1961 și 1988. Proiectul este văzut ca un pas major în revitalizarea industriei aerospațiale indiene și în reducerea dependenței de importurile occidentale. Acordul, semnat pe fondul izolării Rusiei Parteneriatul vine într-un context geopolitic tensionat, în care Rusia se confruntă cu izolare internațională și sancțiuni severe din cauza războiului din Ucraina. În acest climat, India s-a remarcat ca unul dintre puținii parteneri comerciali care au menținut relațiile economice cu Moscova, adoptând o politică de echilibru între Occident și Est. Relațiile indo-ruse, consolidate la nivel diplomatic Apropierea dintre cele două țări a fost confirmată în august 2025, la summitul Organizației pentru Cooperare de la Shanghai (OCS), unde premierul indian Narendra Modi s-a întâlnit cu președintele rus Vladimir Putin. Acordul HAL–UAC este perceput ca o continuare practică a acestei cooperări, cu implicații majore pentru industria aeronautică și pentru poziția Indiei pe piața globală a aviației civile.

India va produce avionul rusesc SJ-100 (sursa: X/HAL)
Atacul Ucrainei afectează grav aviația rusă (sursa: tupolev.ru)
Internațional

ANALIZĂ Atacurile Kievului schilodesc aviația militară rusă și capacitatea de a ataca Ucraina

Atacul Ucrainei afectează grav aviația rusă. Atacurile recente cu drone lansate de Ucraina au produs pagube semnificative în flota aeriană a Rusiei, afectând în mod direct capacitatea acesteia de a lansa atacuri cu rachete de croazieră, arată o analiză a BBC. Atacul Ucrainei afectează grav aviația rusă Printre aeronavele distruse se numără și bombardierele strategice Tu-95, implicate anterior într-un atac de amploare cu rachete Kh-101 asupra Ucrainei. Citește și: Salina Praid, pe mâna unui sinecurist cu facultate privată la 42 de ani, cu diplomă de agent de pază și ordine. A fost președinte PSD în Berca, Buzău Bombardierele Tu-95 joacă un rol esențial în campania militară a Rusiei de la începutul invaziei la scară largă, în februarie 2022. Fiecare aparat poate transporta până la opt rachete ghidate, fiecare echipată cu un focos de 400 kg și o rază de acțiune de mii de kilometri, ceea ce permite operarea lor în adâncimea teritoriului rus, în condiții de relativă siguranță. Pierderea unui A-50, o lovitură de imagine și capacitate Printre pierderile notabile se numără și distrugerea unui avion A-50, echivalentul rusesc al sistemului AWACS. Acest aparat joacă un rol-cheie în detectarea aeronavelor și rachetelor inamice și în transmiterea țintelor către avioanele de luptă rusești. Practic, A-50 coordonează operațiunile aeriene, oferind o viziune de ansamblu și direcții tactice. Pierderea unui astfel de sistem reduce semnificativ capacitatea Rusiei de a gestiona eficient apărarea aeriană și contracararea atacurilor aeriene. Sistemele rusești de apărare aeriană, ineficiente în fața dronelor Folosirea dronelor în apropierea directă a țintelor a demonstrat limitele sistemelor tradiționale rusești de apărare aeriană, precum S-300 și S-400, dar și a sistemelor cu rază scurtă de acțiune, cum ar fi Pantsir SA-22. Acestea nu au reușit să intercepteze dronele, ceea ce sugerează o lipsă de reacție eficientă în fața unor atacuri rapide și precise. Mai grav, atacurile au fost lansate cu atât de puțin avertisment, încât aeronavele vizate nu au avut timp să fie relocate în adăposturi blindate. Avioane avariate, scoase din luptă Chiar dacă unele dintre aeronavele lovite nu au fost complet distruse și pot fi reparate, ele sunt, oricum, scoase temporar din uz. Această perioadă de inactivitate afectează capacitatea operațională imediată a Rusiei. Pentru Kremlin, poate cel mai îngrijorător aspect este demonstrația că activele militare strategice ale Rusiei nu sunt în siguranță nici măcar în interiorul propriului teritoriu. Acest nou precedent ridică semne de întrebare serioase despre vulnerabilitatea infrastructurii militare rusești.  

Țiriac, SMURD și Tăriceanu, la DNA. La mijloc sunt niște avioane (sursa: Facebook/Scoala Superioara de Aviatie Civila)
Investigații

Țiriac, SMURD și Tăriceanu, la DNA

Țiriac, SMURD și Tăriceanu, la DNA. George Barbu, directorul Școlii Superioare de Aviație Civilă, a fost schimbat din funcție de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Țiriac, SMURD și Tăriceanu, la DNA Decizia a fost luată după ce procurorii DNA l-au acuzat pe Barbu de complicitate la abuz în serviciu pentru că a decontat lucrări fictive de reparații la două avioane, inclusiv la avionul donat de magnatul Ion Țiriac pentru SMURD. Prejudiciul stabilit de procurori a fost de 4,73 milioane de euro. În locul lui Barbu a fost numit Ștefan Martinescu, directorul Direcției de Investigații și Analiză a accidentelor aviatice. Defapt.ro a dezvăluit în exclusivitate, încă din ianuarie 2022, cum sunt "sifonați" banii publici de directorul George Barbu, afaceristul Peter Alexandru Vasile și generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache, șeful Inspectoratului General de Aviație din Ministerul de Interne. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, reparații umflate cu milioane EUR. Aeronava, folosită de Gabriel Oprea la „zboruri speciale”. Investigația DNA, după o dezvăluire Defapt.ro Dosarul DNA, după dezvăluirile Defapt.ro Direcția Națională Anticorupție (DNA) a anunțat pe 22 iunie că a dechis un dosar amplu de corupție în care sunt implicați capii Inspectoratului General de Aviație (IGAv) și cei ai Școlii Superioare de Aviație Civilă. Procurorii l-au acuzat de abuz în serviciu pe generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache, în timp ce subalternii săi, locotenentul – comandor Andrei Bădulescu și a comandorului (r) Florin Vasile, sunt urmăriți penal pentru complicitate. În același dosar a început urmărirea penală împotriva lui George Barbu, șeful Școlii Superioare de Aviație Civilă, și a directorului tehnic, Mihai Popa. Citește și: EXCLUSIV Zboruri private ale lui Tăriceanu și Cășuneanu jr, investigate de DNA. Decolări și aterizări pe un aerodrom închis Pe scurt, procurorii susțin că, în perioada 2019-2023, IGAv a semnat mai multe contracte de reparații și mentenanță pentru aeronavele Piper Pa-42 Cheyenne III A și Cessna C-560 Citation V cu asocierea formată din Școala Superioară de Aviație Civilă și Arpiem Aviation. În calitate de șef al IGAv, generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache "ar fi aprobat, cu încălcarea dispozițiilor legale, documentația necesară efectuării plăților pentru lucrările menționate mai sus, cunoscând că acestea nu au fost recepționate, executate sau au fost executate necorespunzător". Paguba în acest dosar a fost estimată la aproximativ 23,2 milioane lei, echivalentul a 4,73 milioane de euro. Curtea de Conturi verifică achizițiile În urma deschiderii acestui dosar de corupție, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, l-a demis din funcție pe George Barbu. În locul său a fost numit Ștefan Martinescu, care anterior a deținut anterior funcția de director al Direcției de Investigații și Analiză în cadrul Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, instituția care investighează accidentele aviatice. "Am fost numit pe funcție începând de vineri. Domnul Barbu nu va mai fi în instituție. Experiența mea este pe partea de siguranță. Ce pot să fac este să fac școala să funcționeze mai departe. Trebuie să înțeleg toată organigrama, sistemul, nu am venit să fac schimbări. La noi este venită deja Curtea de Conturi care verifică achizițiile", a declarat Ștefan Marinescu.

Zborurile ieftine, incerte: combustibilul eco, scump (sursa: Facebook/EUROCONTROL)
Mediu

Zborurile ieftine, incerte: combustibilul eco, scump

Zborurile ieftine, incerte: combustibilul eco, scump. După discuţii intense şi îndelungate, negociatorii care au reprezentat statele membre UE şi Parlamentul European au ajuns marţi noaptea la un acord privind stabilirea unor obiective obligatorii pentru companiile aeriene europene privind majorarea folosirii combustibililor sustenabili de aviaţie, în încercarea de a reduce amprenta de carbon a acestui sector, potrivit Comisiei Europene. Zborurile ieftine, incerte: combustibilul eco, scump Propunerea este menită să majoreze cererea şi oferta de combustibili sustenabili pentru aviaţie (SAF), care au emisii nete zero de CO2 sau emisii scăzute de carbon. Deocamdată, aceşti combustibili sunt produşi în cantităţi mici şi sunt mult mai scumpi decât kerosenul. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Propunerea stabileşte ţinte obligatorii pentru furnizorii de combustibili pentru aviaţie, pentru ca tot combustibilul disponibil pentru operatorii de aeronave de la aeroporturile din UE să conţină o cotă minimă de combustibili sustenabili pentru aviaţie din 2025, obiectivul urmând să fie majorat până în 2050. Cel puţin 2% din combustibilii pentru aviaţie trebuie să fie SAF în 2025, nivelul urcând la 6% în 2030, 20% în 2035 şi ajungând la 70% în 2050. Din 2030, ţintele obligatorii se vor aplica de asemenea pentru a folosirea unei cote minime de combustibili sintetici - 1,2% pentru 2030, nivelul urmând să crească la 35% în 2050. Citește și: Ambasadorul SUA la București, Kathleen Ann Kavalec: Am triplat numărul militarilor noștri în România Aviaţia este printre sectoarele cel mai dificile pentru decarbonizare, în următorul deceniu nefiind aşteptate avioane cu emisii zero. Pe termen mai scurt, combustibilii sustenabili reprezintă una din opţiunile pentru reducerea amprentei de carbon a sectorului aviaţiei. Conform reglementărilor, companiile aeriene vor primi finanţare de aproximativ două miliarde de euro de la piaţa carbonului din UE pentru a trece la SAF.

Cea mai dură lovitură dată aviației lui Putin Foto: Captură video Twitter
Eveniment

Cea mai dură lovitură dată aviației lui Putin

Atacul ucrainean asupra bazelor rusești din Crimeea a fost probabil cea mai dură lovitură dată aviației lui Putin: pe rețelele sociale sun prezentate fotografii aeriene care arată că la baza aeriană de lângă Saki se aflau 37 de avioane și șase elicoptere, înainte de a fi atacată. Imaginile de după atacul ucrainean arată o bază devastată și zeci de aparate avariate. We may have just witnessed the greatest single day of losses for the Russian Air Force, ever.From satellite 4 hours before the explosions, I count 37 jets and 6 helicopters.The explosions were spread out, across the area. So, maybe targeting groups of aircraft. pic.twitter.com/FfJ1pbLIpX— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) August 9, 2022 Cea mai dură lovitură dată aviației lui Putin Dacă aceste informații se vor confirma, acesta ar fi primul atac ucrainean asupra Crimeei, din 2014. Baza de la Saki era folosită de aviația rusă pentru a ataca sudul Ucrainei. Ministerul rus al Apărării a negat că baza ar fi fost atacată de rachetele ucrainene și a susținut că nici un avion n-ar fi fost avariat. Însă imaginile din această dimineață arată cel puțin un avion complet distrus. The Su-24 are normally located on the central apron of Saki air base.My bet is on the darkest day in the history of the Russian Air Force. pic.twitter.com/camwivf2WL— Julian Röpcke?? (@JulianRoepcke) August 9, 2022 Pe de altă parte, presa arată că Ucraina a lovit la Saki ținte aflate la peste 200 de kilometri distanță, deci acum deține rachete ghidate prin GPS care pot ataca la distanțe de 200-300 de kilometri. Ieri la prânz, imagini difuzate pe reţelele de socializare arată o bulă de foc formându-se după o deflagraţie puternică, în timp ce coloane de fum negru se ridicau spre cer şi turişti părăseau panicaţi o plajă din apropiere. The strike on Saki airfield in Crimea is, in my view, is very good tactical targeting of a critical asset to counter Russia's use of air against Ukraine's Army.But this trolling by the @DefenceU - "temporarily occupied," "reminder of fire safety" - is strategic gold. https://t.co/pEfiVOiMms— Mark Hertling (@MarkHertling) August 9, 2022 În pofida conflictului, Crimeea rămâne o importantă destinaţie turistică estivală pentru cetăţenii ruşi, care profită vara de plajele ei. „Turiştii nu sunt în pericol. Vă rugăm să vă păstraţi calmul!”, a îndemnat un deputat rus ales în Crimeea, Aleksei Cerniak.

Dezastrul militar rusesc explicat Foto: Twitter
Eveniment

Dezastrul militar rusesc explicat

Dezastrul militar rusesc explicat de experți: eșecul aviației plus tacticile tanchiștilor, care acționează ca pe vremea mareșalui Jukov, în anii celui de-al doilea război mondial. Un general de trei stele, în rezervă, din cadrul aviației britanice, și un profesor de la Universitatea St. Andrews din Scoția au explicat, pentru The Atlantic eșecul șocant al aviației ruse. Dezastrul militar rusesc explicat „Puterea aeriană ar fi trebuit să fie unul dintre cele mai mari avantaje ale Rusiei față de Ucraina. Cu aproape 4.000 de avioane de luptă și cu o experiență vastă în bombardarea țintelor în Siria, Georgia și Cecenia, se aștepta ca forțele aeriene ruse să joace un rol vital în invazie, permițând armatei ruse să pătrundă adânc în Ucraina, să pună mâna pe Kiev și să distrugă armata ucraineană. Dar la mai bine de două luni de război, forțele aeriene ale lui Vladimir Putin încă luptă pentru controlul spațiului aerian. Eșecul forțelor aeriene ruse este poate cea mai importantă, dar cel mai puțin discutată poveste a conflictului militar de până acum. Forțele ucrainene au arătat o putere surprinzătoare în războiul aerian și s-au adaptat pe măsură ce luptele au progresat”, scriu cei doi, pentru The Atlantic. Cei doi susțin că ineficiența și corupția au făcut ca eforturile de modernizare a aviației să eșueze. Ei scriu că forțele aeriene nu au parte de antrenamente „realiste” și sistematice. În plus, cleptocrația care conduce țara nu are încredere în ofițerii din eșalonul doi, așa că aceștia nu pot lua decizii care să se adapteze deciziilor din teren, așa cum fac forțele aeriene ale NATO. Rusia nu înțelege rolul aviației „Toate acestea au însemnat că, atunci când a început invazia, forțele aeriene ruse erau incapabile să desfășoare o campanie bine gândită și complexă. În loc să acționeze pentru a controla cerul, forțele aeriene ruse au oferit în mare parte sprijin aerian trupelor terestre sau au bombardat orașele ucrainene. Ea a urmat tactica tradițională a unei puteri continentale care privilegiază forțele terestre. Concentrarea pe trupele terestre poate funcționa dacă ai un număr aproape nesfârșit de soldați și ești pregătit să-i pierzi. Dar Rusia (...) nu reușește să înțeleagă importanța puterii aeriene”, se explică în articol. În plus, de când Ucraina a primit, din Slovacia, echipamente antiaeriene care pot lovi ținte la mare înălțime, avioanele rusești zboară la joasă înălțime, ceea ce le face vulnerabile la rachetele de tip Stinger. Articolul mai arată că serviciile de informații rusești sunt incapabile să identifice ținte importante. According to @AviationWeek Russia has ~2/3 of its Air Force engaged in Ukraine, leaving 1/3 (of its weakest units) left to defend its own vast territory. If I were a Russian I would be furious with Putin's costly and disastrous military adventure. https://t.co/BaEtLdDImA— Terry Virts (@AstroTerry) May 9, 2022 Autorii articolului sunt Edward Stringer, mareșal al Aerului (echivalentul unui general cu trei stele), în rezervă, și Phillips Payson O’Brien, profesor de studii strategice la St. Andrews. Comandantul de tanc, mereu în frunte, ușor de lichidat Un alt articol, publicat de unherd.com, arată opinia unui comandant militar ucrainean despre tacticil tanchiștilor ruși. „Uită-te la generalul Jukov, „marele mareșal”, care a fost doar un măcelar. Rușii se luptă ca Jukov. Trimit val după val, dar băieții noștri și-au dat seama că luptă la fel ca sovieticii. Comandantul tancului este întotdeauna în primul tanc, așa că îl împușcăm. Odată ce împușci primul și ultimul tanc, acestea sunt imobilizate”, a explicat Iuri Bereza, comandantul batalionului Nipru. În acest articol, se arată cum operează unitățile de cercetare cu drone, unde operează tineri IT-iști. Aceștia avansează la 1-2 kilomteri în fața frontului, lansează drona și caută grupuri mari de soldați sau blindate. După ce le identifică, dirijează tirul artileriei. Seara, analizează rezultatele. Citește și: Rusia va suferi cea mai dură prăbușire economică, din 1994 până acum (Bloomberg)

Pierderi devastatoare pentru trupele ruse (sursa: Facebook/General Staff of the Armed Forces of Ukraine)
Internațional

Pierderi devastatoare pentru aviația rusă

Pierderi devastatoare pentru aviația rusă, susține partea ucraineană, într-un bilanț al confruntărilor de sâmbătă, 26 februarie. Pierderi devastatoare pentru aviația rusă Potrivt datelor furnizate la 20.30, ora României, de către Statul Major al armatei ucrainene, partea rusă a pierdut 11 elicoptere, două avioane de transport IL-76 - pierdere confirmată de oficialii americani - trei avioane de atac SU - 30 CM și două SU- 25, un avion cu reacție dezvoltat pe vremea URSS. Foto: Statul major al armatei Ucrainei În plus, o dronă fabricată în Turcia, Bayraktar TB-2, a distrus o întreagă coloană de blindate. Convoiul militar rus se îndrepta spre orașul-cheie Kherson, din apropierea Crimeei. va livra Ucrainei "cât mai repede posibil" 1.000 de lansatoare de rachete şi 500 de rachete sol-air de tip Stinger pentru a ajuta această ţară să facă faţă invaziei armatei ruse Statul major al armatei ucrainene susține că a distrus și baterii de rachete rusești. SUA, ajutoare de miliarde de dolari Potrivit ordinului executiv semnat de Biden, secretarul de stat al SUA, Antony Blinken, va furniza „asistenţă militară imediată către Ucraina” de până la 250 de milioane de dolari, iar 350 de milioane de dolari au fost alocaţi pentru „articole şi servicii de apărare ale Departamentului Apărării, şi pentru pregătire militară şi antrenamente”. Totodată, Casa Albă a solicitat Congresului SUA suma de 6,4 miliarde de dolari pentru a răspunde invaziei ruse în Ucraina, din care 3,5 miliarde sunt destinaţi Departamentului Apărării, a informat presa americană vineri seară, potrivit EFE. Alte 2,9 miliarde de dolari din acest pachet vor fi destinate asistenţei de securitate, ajutorului umanitar, măsurilor de stabilizare economică şi sprijinului pentru ţările vecine Ucrainei, bani care vor fi distribuiţi prin intermediul Departamentului de Stat şi al Agenţiei pentru Dezvoltare Internaţională a SUA (USAID). În această noapte, ministerul britanic al Apărării nu așteaptă un asalt violent asupra Kievului, ci lupte cu unități mici, de sabotori. Citește și: Erdoğan îl abandonează pe Putin, potrivit lui Zelenski: Turcia interzice navelor ruse de război intrarea în Marea Neagră

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră