Ciucă a cerut transportoare MApN neflotabile. Armata Română s-a „înecat” în Dunăre cu blindatul Piranha IIIC în timpul unui exercițiu militar NATO.
Ministerul Apărării Naționale a anunțat că militarii care se aflau în blindat nu au suferit răni și au fost extrași după „aplicarea procedurilor standard de salvare și evacuare”. Mașina de luptă a fost recuperată a doua zi după „înec” cu ajutorul unor echipamente de intervenție și evacuare de mare capacitate.
Un miliard de euro pentru transportoare
În dotarea Armatei Române se află 31 de transportoare blindate Piranha IIIC, pe care Ministerul Apărării Naționale le-a cumpărat cu aproape 59 de milioane de euro de la compania GDELS Mowag.
Această achiziție a fost pretextul pentru ca Ministerul Apărării, la cererea actualului premier, Nicolae Ciucă, să cumpere alte 227 de transportoare. Dar e vorba de modelul Piranha V. Neflotabile. Totul, cu 895 de milioane de euro.
Defapt.ro a dezvăluit că afacerea „Piranha V” a ridicat suspiciuni de corupție ofițerilor din Direcția de Prevenire și Investigare a Corupției din cadrul MApN care au sesizat DNA. Ulterior, premierul Nicolae Ciucă, a suplimentat comanda cu încă 150 de transportoare.
Nici un militar nu a fost rănit în timpul filmării scufundării
Ministerul Apărării Naționale (MApN) a anunțat că aproximativ 10.000 de militari din România și din 13 state aliate și partenere participă la exercițiul militar SABER GUARDIAN 23, desfășurat în perioada 29 mai – 9 iunie. În timpul antrenamenutului de sâmbătă, 3 iunie, în jurul orei nouă dimineața, un transportor blindat Piranha IIIC a încercat să traverseze Brațul Borcea.
Citește și: FOTO Un transportor blindat al Armatei române s-a scufundat în Dunăre în timpul exercițiilor Saber Guardian
Potrivit Ministerului Apărării Naționale, în timpul executării manevrelor de traversare a cursului de apă, echipajul unui transportor blindat de tip Piranha IIIC, din înzestrarea Brigăzii Multinaționale Sud-Est, a raportat infiltrarea apei în interiorul mașinii de luptă.
„În urma aplicării în regim de urgență a procedurilor standard de salvare și evacuare a personalului, toți membrii echipajului au fost aduși la mal în siguranță. Niciun membru al echipajului nu a fost rănit în urma acestui eveniment”, a transmis MApN.
Comisie la Forțele Terestre
Transportorul s-a scufundat la o distanță de aproximativ 15 m față de mal, la o adâncime de aproximativ opt metri. Ulterior, în data de 4 iunie, mașina de luptă a fost recuperată cu ajutorul unor echipamente de intervenție și evacuare de mare capacitate din dotarea structurilor de sprijin logistic și evacuată către o bază de reparații a Statului Major al Forțelor Terestre.
În urma acestui incident au fost demarate procedurile de evaluare a stării tehnice a transportorului, care a intrat deja în lucrări de întreținere, în vederea repunerii în stare de operativitate.
La nivelul Statului Major al Forțelor Terestre a fost constituită o comisie administrativă pentru cercetarea împrejurărilor producerii acestui eveniment de instruire.
Totul a mers ca uns, dar dezastruos
România a cumpărat în anul 2007 nu mai puțin de 31 de transportoare blindate Piranha IIIC și 12 derivate de la filiala elvețiană GDELS Mowag, deținută de americanii de General Dynamics. Ministerul Apărării Naționale a plătit oficial pentru cele 31 de blindate standard nu mai puțin de 58.859.410 euro, fără TVA.
Primele trei derivate ale acestor mașini de luptă au costat aproape opt milioane de euro fără TVA. Ultimele nouă derivate au fost livrate în perioada 2019 – 2020 și au costat în jur de 24 de milioane de euro. În total, 91 de milioane de euro.
„La recepţia transportoarelor, nu au fost înregistrate defecţiuni, iar defecţiunile înregistrate pe timpul exploatării au fost remediate de către furnizor”, potrivit MApN.
Ciucă a cerut transportoare MApN neflotabile
Această achiziție de transportoare blindate a fost pretextul pentru a pune bazele contractului pentru Piranha V, o afacere cu iz de corupție la nivel guvernamental de peste 1,5 miliarde de euro. Defapt.ro a dezvăluit că la începutul anului 2017, general Nicolae Ciucă, actualul premier al României din partea PNL, se afla la comanda Statului Major al Apărării.
În subordinea lui se afla atunci Consiliul de Supraveghere a Cerințelor, organ deliberativ al Statului Major, care a aprobat înzestrarea a două batalioane a Brigăzii 2 Infanterie cu transportoare 8×8 neflotabile.
Nu se știe de ce generalul Nicolae Ciucă a vrut transportoare neflotabile, în contextul în care militarii români au nevoie de transportoare flotabile pentru că pe întreg teritoriu al României se află foarte multe cursuri de apă.
Afacere de 895 de milioane de euro, suspectă de corupție
Ulterior, pe 4 decembrie 2017, a fost emisă Hotărârea de Guvern 852 prin care contractul pentru achiziția a 227 de transportoare neeflotabile în valoare de 895 milioane de euro a fost atribuit „în regim de urgență” direct firmei General Dynamic European Land Systems (GDELS) – Mowag Gmbh.
La finalul anului 2018, ofițerii specialiști din cadrul Direcției de Prevenire și Investigare a Corupției din cadrul MApN au sesizat Direcția Națională Anticorupție cu privire la „posibilitatea săvârșirii unor infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție” de către cadre militare și personal civil din cadrul Departamentului pentru Armamente cu privire la achiziția de transportoare 8×8.
Sesizarea ofițerilor a clasată suspect de colonelul magistrat Mihai Gheorghe, procuror militar în cadrul DNA.
MApN a suplimentat comanda cu 150 de blindate
La începutul acestui an, Ministerul Apărării Naționale a solicitat Parlamentului o nouă aprobare pentru inițierea procedurii de achiziție a altor 150 de blindate Piranha V. Valoarea estimată a contractului a fost de 674 milioane de dolari.
„Costurile, pentru care se estimează un plafon financiar de 674 milioane de dolari, sunt calculate pe baza datelor de fundamentare disponibile la acest moment, actualizate în condiţiile OUG 126/2022, preţurile reale putând varia funcţie de condiţiile economice existente la momentul semnării contractului de achiziţie”, a menţionat MApN.
Citește și: Saga Piranha V, transportoarele blindate de peste un miliard de euro care au trecut pe la DNA
Însă, înainte de a obține acordul Parlamentului, premierul Nicolae Ciucă a abordat de mai multe ori subiectul legat de contractul pentru Piranha V. De exemplu, în martie 2022, a participat la ceremonia de semnare a acordului de joint-venture între Uzina Mecanică București și filiala românească a General Dynamics European Land Systems.
„Este cât se poate de evident faptul că, prin acest demers, putem să constatăm un grad ridicat de încredere, pe care partenerii noștri strategici o acordă țării noastre, într-un context de securitate deosebit, și care se concretizează în transfer de tehnologie și know-how în industria românească, în economia românească”, spunea atunci premierul Nicolae Ciucă. Ulterior, în iulie 2022, o delegație a companiei GDELS a fost primită de Nicolae Ciucă la Palatul Victoria.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
[…] Citește și: EXCLUSIV La achiziția transportorului MApN „înecat” în Dunăre, Ciucă a cerut neflotabil. Es… […]
[…] Citește și: EXCLUSIV La achiziția transportorului MApN „înecat” în Dunăre, Ciucă a cerut neflotabil. Es… […]
Nu-i nici o noutate, „nimic nou pe cerul României”, începând „timid la început pentru a testa reacția românilor”, începând din decembrie 1990, „clienții multinationalelor și intereselor străinilor, au subminat sistematic economia României, până la a o aduce la nivelul unei tari africane, care sa depindă definitiv de capitalul si finanțele multinationalelor străine. Cumpărarea la prețuri enorme de tehnică militară veche sau învechită – celebrele regrle Ferdinand si regina Maria, F16, transportoare „ne-flotabile !!!”, De care strainii au scăpat pe bani frumosi, drumuri plătite cu prețuri enorme, ce amintesc de celebra afacere dubioasa – mega escrocherie STROUSBERG inițiată si sorijinita de Carol I , alte cheltuieli inutile, uriașe care au umplut buzunarele coruptei clase politice românești și a acoliților străini. Cine raspunde ?, Nimeni, românii, un popor adormit în somnul propriei prostii omenești. Ce mai caută la VOT, acolo, nu pe nimeni să-i sprijine, doar prostia ii mâna acolo, un loc pe care ar trebui sal ocolească in ziua alegerilor.
Sunt atatia romani spalati pecteier sau retardati de cred ca noi nu eram in stare sa fabricam tancurile si transportoarele noastre si bine ca am cumparat epavele adtora. Astia au facut ce au facut di pentru ca populatia Romaniei e inapoiata fara cultura in majoritate si spalata pe creier. Au trecut de la o spalare pe creier comunista la una vorporatista.
[…] Citește și: EXCLUSIV La achiziția transportorului MApN „înecat” în Dunăre, Ciucă a cerut neflotabil. Es… […]
[…] Citește și: EXCLUSIV La achiziția transportorului MApN „înecat” în Dunăre, Ciucă a cerut neflotabil. Es… […]
Neflotabile au cerut, neflotabile au primit, dar de ce s-au aventurat in Dunare, stiind ca sunt neflotabile??? Urmeaza o comanda de elicoptere, care nu se ridica de la sol.
Investigați cum a fost atribuită licitație catre GDELS pentru Piramida III, căreia i s-a pus. C zicandu-se că poate fi flotabila , împotriva SAUR 1, care era flotabil, era la jumătate de preț și dădea de lucru românilor.
Nu știu exact despre Piranha 3, dar am idee despre Puranha 5. Contractul de asociere în participație între GDELS-România și UMB a fost semnat în martie 2022, în prezența unor înalți oficiali ai statului român, în frunte cu premierul Nicolae Ciucă, care a girat anterior în numele MApN, în calitate de șef de stat major, relația contractuală, însă beneficiile anunțate continuă să se lase așteptate.
Rămâne speranța că, în cele din urmă, GDELS–M își va onora obligațiile asumate în relația cu UMB, astfel încât la nivelul acesteia să poată fi realizate, în integralitate, activitățile de producție și asamblare a transportoarelor.
Acest lucru depinde, în mare măsură, de modul în care responsabilii din cadrul Ministerului Economiei și entităților subordonate (ROMARM/UMB, OCATS) și cei ai beneficiarului final (MApN) vor veghea la respectarea interesului esențial de securitate al statului român, monitorizând cu strictețe îndeplinirea relațiilor contractuale.
Trebuie sa recunosc ca nu am înțeles nimic în afara de faptul ca Ciuca ar putea fi corupt. De ce sa intri în Dunăre cu un transportor despre care știi ca nu plutește?!
Dincolo de prezumții de corupție sau argumente de puritate morală a unor personaje „cu funcții ” din politică sau protipetandă să nu uităm că pentru militari aplicațiile sunt activități de antrenament în condiții cât mai apropiate de cele reale ale războiului.
Atunci apar situații inedite și se caută rezolvarea lor astfel încât, în alte situații asemănătoare, să se știe bine ce este de făcut. Și pe vremuri, la aplicații apăreau incidente, unele, Doamne-fereste, cu victime (din fericire aici nu a fost cazul).
Important că în urma incidentului prezentat nu au fost victime (de cât timp se află respectivii militari în aplicație, or fi obosiți sau mașinile au uzură?) iar „fierul” a fost recuperat și repus probabil în funcțiune.
Pentru asemenea exercițiu la aplicații putem spune că incidentul respectiv era prevăzut, deși nu dorit.
Cam asta este viața militarului, despre care unii mai au de spus doar că „are salariu nesimțit” nu doar pensie „specială și nesimtită”: trage din greu în poligoanele țării, departe de casă, de familie…
Să-i lăsăm pe soldați să se pregătească în legea lor că știu să o facă responsabil iar factorii decidenți să le pună la dispoziție aparatură de calitate.
Hai să ne respectăm soldații, indiferent de armă, grad și situație profesională (activi sau rezerviști/retrași). Iar respectul trebuie să vină, pentru început și în toate formele lui, de la cei care conduc țara.
E inedit rau ca au aflat in Dunare ce fel de cal au incalecat………… Despre respect sa\u incredere … nici sa nu visati !
Nimeni nu vede și partea bună a lucrurilor. Militarii români aflați în baragladină au ieșit la mal, fiecare, cu cate 5 kile de caras…
E cert ca nu avem cum sa ne ”inarmam ”credibil nici pentru noi ! Nu ma pricep dar ma intreb de ce continuam sa cumparam din toate si numai harburi ? De ce nu cumparam de ex numai din doua domenii -in completare NATO- la care sa adaucem valoare adaugata prin capacitatile oamenilor bine pregatiti cum ar fi avioane nedetectabile si drone , punct. Cred ca ar trebui sa le spunem cumva conducatorilor prezenti si viitori ca stim ca nu avem nimic si ca nu e nevoie sa simulam ca vom avea , ca nu vrem sa ne ”inarmam” de nici un fel , ca stim ca tot ce cumpara ei e mai mult decat dubios iar potentialii agresori stiu mai bine decat noi ca suntem varza si ca nu avem cum sa fim altfel cu tot ce se petrece in Ucraina si orice s-ar intampla in Republica Moldova .
Articol scris intenționat să manipuleze, ca toată presa românească, informații prezentate trunchiat și parțial, doar ca să prindă la cititorii care nu mai caută si alte surse de informație. Ce legătură are incidentul cu P3 care este amfibiu, cu faptul ca P5 nu este amfibiu. P3 datorita dimensiunilor fiind incadrat la transportoare de trupe, P5 fiind o masin de lupta a infanteriei, o cu totul alta categorie de vehicule care in cazul necesitatii trecerii unor obstacole cum ar fi cursurile de apa, actioneaza in cadrul unui grup de lupta, structura care are capabilitati de organizare a trecerilor peste astfel de obstacole. In concluzie, presa scrie cum inae dicteaza sau doar sa faca audienta si trafic sacrificand adevarul.