duminică 23 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: piranha

4 articole
Investigații

Piranha V mușcă adânc din buget

Piranha V mușcă adânc din buget. 30 de milioane de euro valorează cadoul făcut de pesedistul Florin Spătaru, fost ministru al Economiei și actual consilier al premierului Marcel Ciolacu, companiilor care vând muniție, echipamente și tehnică militară ministerului Apărării Naționale. Citește și: România vrea să plătească în plus pe contractele de armament aflate în derulare, se invocă situația geopolitică. Printre „premianți”, companii penalizate Informațiile oficiale obținute de către DeFapt.ro arată că GDELS Mowag este unul dintre principalii beneficiari ai majorării: compania a primit pentru contractul blindatelor Piranha V o creștere de 6,11 milioane euro fără TVA. Ordonanța lui Spătaru a crescut potul Pesedistul Florin Spătaru a inițiat în august 2022, în timpul mandatului său de ministru al Economiei, un proiect de Ordonanță de Urgență potrivit căruia instituțiile statului român urma să ajusteze cu până la 50% „prețurile contractelor de achiziție publică de produse/servicii, a contractelor sectoriale și a acordurilor cadru atribuite în domeniile apărării și securității”. Citește și: EXCLUSIV Ministrul Economiei, Florin Spătaru, fost angajat al Damen, trimite contractul pentru carcasele Piranha V la șantierul naval Damen în dauna uzinei de la Moreni, a statului român În proiectul de Ordonanță nu a fost menționat impactul bugetar și nici câți bani urmează să primescă în plus fiecare companie care putea să beneficieze de acest cadru legal. Conform Notei de fundamentare, Florin Spătaru a justificat creșterea valorii contractelor prin faptul că invadarea Ucrainei de către Rusia a condus la majorarea prețurilor la materiile prime, la energie electrică, gaze naturale și combustibil. Erau vizate contracte semnate de Ministerul Apărărării Naționale, de Ministerul Afacerilor Interne și de serviciile secrete de informații. DeFapt.ro a dezvăluit în toamna anului trecut că această Ordonanță de Urgență a fost dată cu dedicație în special pentru companiile Iveco Defence Vehicles S.p.A și GDELS Mowag. Cele două companii străine au în derulare contracte de aproape două miliarde de euro cu Ministerul Apărării Naționale. GDELS - Mowag, întârzieri uriașe la livrare Ministerul Apărării Naționale a semnat un contract de 895 de milioane de euro pentru achiziționarea a 227 de transportoare blindate de la compania General Dynamics European Land Systems - Mowag GmbH, filiala elvețiană a americanilor de la General Dynamics. Conform contractului, GDELS se obliga să livreze 36 de transportoare în anul 2018 și 32 în 2019. Citește și: Florin Spătaru, ministrul Economiei, confirmă dezvăluirile Defapt.ro referitoare la blindatele Piranha V, dar dă vina pe compania GDELS – Mowag Însă GDELS nu a respectat contractul cu Ministerul Apărării Naționale, deși primise un avans de peste 114,4 milioane de euro. În martie 2019, MApN a notificat compania GDELS – Mowag că nu livrase la timp primele 36 de transportoare. Motiv pentru care li s-au imputat penalități de 8,5 milioane de euro. Cu toate acestea, GDELS a continuat să tergiverseze realizarea obligațiilor contractuale, poate și pentru că MApN nu mai putea impune noi penalități. Până la finalul anului 2021, GDELS era obligată să livreze 141 de transportoare, dar Ministerul Apărării Naționale recepționase doar 68 de blindate Piranha V. Piranha V mușcă adânc din buget Deși GDELS avea o restanță de 73 de blindate Piranha V la începutul războiului din Ucraina, reprezentanții companiei au cerut Ministerului Apărării Naționale majorarea contractului, așa cum făcea posibil Ordonanța lui Spătaru. Adică au cerut bani în plus invocând scumpirea materiilor prime, a energiei și a combustibilului în anul 2022 pentru producția de blindate Piranha V, inclusiv pentru cele care trebuia să fie livrate anterior începerii războiului ruso-ucrainean. La solicitarea DeFapt.ro, Biroul de Presă al MApN a transmis că primul contract subsecvent al acordului cadru de furnizare „nr. 02/801/2018, CS1/2018 , prețul contractului s-a majorat cu suma de 6.113.179,26 euro fără TVA”. Moreniul a pierdut contractul de sudură Înainte de adoptarea Ordonanței lui Spătaru de către Guvernul României, condus atunci de liberalul Nicolae Ciucă, americano-elvețienii de la GDELS Mowag bătuse palma cu Ministerul Economiei pentru ca sudarea carcaselor aferente transportoarelor Piranha V să se facă la Automecanica Moreni, o companie de stat cu experiență în sudarea blindajelor. Dar, complet surprinzător, Automecanica Moreni a picat auditul făcut de americano-elvețieni. Motiv pentru care reprezentanții GDELS au decis ca blindajele să fie sudate Șantierul Naval Damen Mangalia, fără experiență în astfel de operațiuni. Întâmplător sau nu, înainte de a fi numit ministru al Economiei, Florin Spătaru a fost o lungă perioadă de timp angajatul olandezilor de la Damen. În octombrie 2022, ministrul Florin Spătaru susținea că statul român nu are nicio implicare în luarea acestei decizii surprinzătoare. „Decizia ca acest contract să fie semnat cu Șantierul Naval Damen Mangalia aparține GDELS – Mowag, companie privată, iar statul român nu are nicio implicare în luarea acestei decizii. Automecanica Moreni a informat Ministerul Economiei despre efectuarea unui audit al GDELS-Mowag și despre faptul că societatea nu îndeplinea condițiile cerute. Automecanica lucrează la implementarea planului de măsuri stabilite în urma auditului”, spunea Florin Spătaru.

Piranha V mușcă adânc din buget (sursa: Facebook/Şerban & Musneci Associates)
Ciucă a cerut transportoare MApN neflotabile (sursa: captură video Pro TV)
Investigații

Ciucă a cerut transportoare MApN neflotabile

Ciucă a cerut transportoare MApN neflotabile. Armata Română s-a "înecat" în Dunăre cu blindatul Piranha IIIC în timpul unui exercițiu militar NATO. Ministerul Apărării Naționale a anunțat că militarii care se aflau în blindat nu au suferit răni și au fost extrași după "aplicarea procedurilor standard de salvare și evacuare". Mașina de luptă a fost recuperată a doua zi după "înec" cu ajutorul unor echipamente de intervenție și evacuare de mare capacitate. Un miliard de euro pentru transportoare În dotarea Armatei Române se află 31 de transportoare blindate Piranha IIIC, pe care Ministerul Apărării Naționale le-a cumpărat cu aproape 59 de milioane de euro de la compania GDELS Mowag. Această achiziție a fost pretextul pentru ca Ministerul Apărării, la cererea actualului premier, Nicolae Ciucă, să cumpere alte 227 de transportoare. Dar e vorba de modelul Piranha V. Neflotabile. Totul, cu 895 de milioane de euro. Defapt.ro a dezvăluit că afacerea "Piranha V" a ridicat suspiciuni de corupție ofițerilor din Direcția de Prevenire și Investigare a Corupției din cadrul MApN care au sesizat DNA. Ulterior, premierul Nicolae Ciucă, a suplimentat comanda cu încă 150 de transportoare. Nici un militar nu a fost rănit în timpul filmării scufundării Ministerul Apărării Naționale (MApN) a anunțat că aproximativ 10.000 de militari din România și din 13 state aliate și partenere participă la exercițiul militar SABER GUARDIAN 23, desfășurat în perioada 29 mai – 9 iunie. În timpul antrenamenutului de sâmbătă, 3 iunie, în jurul orei nouă dimineața, un transportor blindat Piranha IIIC a încercat să traverseze Brațul Borcea. Citește și: FOTO Un transportor blindat al Armatei române s-a scufundat în Dunăre în timpul exercițiilor Saber Guardian Potrivit Ministerului Apărării Naționale, în timpul executării manevrelor de traversare a cursului de apă, echipajul unui transportor blindat de tip Piranha IIIC, din înzestrarea Brigăzii Multinaționale Sud-Est, a raportat infiltrarea apei în interiorul mașinii de luptă. "În urma aplicării în regim de urgență a procedurilor standard de salvare și evacuare a personalului, toți membrii echipajului au fost aduși la mal în siguranță. Niciun membru al echipajului nu a fost rănit în urma acestui eveniment", a transmis MApN. Comisie la Forțele Terestre Transportorul s-a scufundat la o distanță de aproximativ 15 m față de mal, la o adâncime de aproximativ opt metri. Ulterior, în data de 4 iunie, mașina de luptă a fost recuperată cu ajutorul unor echipamente de intervenție și evacuare de mare capacitate din dotarea structurilor de sprijin logistic și evacuată către o bază de reparații a Statului Major al Forțelor Terestre. În urma acestui incident au fost demarate procedurile de evaluare a stării tehnice a transportorului, care a intrat deja în lucrări de întreținere, în vederea repunerii în stare de operativitate. La nivelul Statului Major al Forțelor Terestre a fost constituită o comisie administrativă pentru cercetarea împrejurărilor producerii acestui eveniment de instruire. Totul a mers ca uns, dar dezastruos România a cumpărat în anul 2007 nu mai puțin de 31 de transportoare blindate Piranha IIIC și 12 derivate de la filiala elvețiană GDELS Mowag, deținută de americanii de General Dynamics. Ministerul Apărării Naționale a plătit oficial pentru cele 31 de blindate standard nu mai puțin de 58.859.410 euro, fără TVA. Primele trei derivate ale acestor mașini de luptă au costat aproape opt milioane de euro fără TVA. Ultimele nouă derivate au fost livrate în perioada 2019 - 2020 și au costat în jur de 24 de milioane de euro. În total, 91 de milioane de euro. "La recepţia transportoarelor, nu au fost înregistrate defecţiuni, iar defecţiunile înregistrate pe timpul exploatării au fost remediate de către furnizor", potrivit MApN. Ciucă a cerut transportoare MApN neflotabile Această achiziție de transportoare blindate a fost pretextul pentru a pune bazele contractului pentru Piranha V, o afacere cu iz de corupție la nivel guvernamental de peste 1,5 miliarde de euro. Defapt.ro a dezvăluit că la începutul anului 2017, general Nicolae Ciucă, actualul premier al României din partea PNL, se afla la comanda Statului Major al Apărării. În subordinea lui se afla atunci Consiliul de Supraveghere a Cerințelor, organ deliberativ al Statului Major, care a aprobat înzestrarea a două batalioane a Brigăzii 2 Infanterie cu transportoare 8x8 neflotabile. Nu se știe de ce generalul Nicolae Ciucă a vrut transportoare neflotabile, în contextul în care militarii români au nevoie de transportoare flotabile pentru că pe întreg teritoriu al României se află foarte multe cursuri de apă. Afacere de 895 de milioane de euro, suspectă de corupție Ulterior, pe 4 decembrie 2017, a fost emisă Hotărârea de Guvern 852 prin care contractul pentru achiziția a 227 de transportoare neeflotabile în valoare de 895 milioane de euro a fost atribuit "în regim de urgență" direct firmei General Dynamic European Land Systems (GDELS) – Mowag Gmbh. La finalul anului 2018, ofițerii specialiști din cadrul Direcției de Prevenire și Investigare a Corupției din cadrul MApN au sesizat Direcția Națională Anticorupție cu privire la "posibilitatea săvârșirii unor infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție" de către cadre militare și personal civil din cadrul Departamentului pentru Armamente cu privire la achiziția de transportoare 8x8. Sesizarea ofițerilor a clasată suspect de colonelul magistrat Mihai Gheorghe, procuror militar în cadrul DNA. MApN a suplimentat comanda cu 150 de blindate La începutul acestui an, Ministerul Apărării Naționale a solicitat Parlamentului o nouă aprobare pentru inițierea procedurii de achiziție a altor 150 de blindate Piranha V. Valoarea estimată a contractului a fost de 674 milioane de dolari. "Costurile, pentru care se estimează un plafon financiar de 674 milioane de dolari, sunt calculate pe baza datelor de fundamentare disponibile la acest moment, actualizate în condiţiile OUG 126/2022, preţurile reale putând varia funcţie de condiţiile economice existente la momentul semnării contractului de achiziţie", a menţionat MApN. Însă, înainte de a obține acordul Parlamentului, premierul Nicolae Ciucă a abordat de mai multe ori subiectul legat de contractul pentru Piranha V. De exemplu, în martie 2022, a participat la ceremonia de semnare a acordului de joint-venture între Uzina Mecanică București și filiala românească a General Dynamics European Land Systems. "Este cât se poate de evident faptul că, prin acest demers, putem să constatăm un grad ridicat de încredere, pe care partenerii noștri strategici o acordă țării noastre, într-un context de securitate deosebit, și care se concretizează în transfer de tehnologie și know-how în industria românească, în economia românească", spunea atunci premierul Nicolae Ciucă. Ulterior, în iulie 2022, o delegație a companiei GDELS a fost primită de Nicolae Ciucă la Palatul Victoria.

Un transportor blindat al armatei române s-a scufundat în Dunăre Foto: Comisarul.ro
Eveniment

Un transportor blindat s-a scufundat în Dunăre

Un transportor blindat al armatei române s-a scufundat în Dunăre în timpul exercițiilor Sabre Guardian, anunță Digi 24. Nu este prima oară, și în 2017, la exercițiile Argedava Saber 17, un transportor blindat TAB-77 a ajuns în brațul Borcea al Dunării. Un transportor blindat s-a scufundat în Dunăre Acum, un blindat Piranha 3 s-a scufundat în timp ce militarii încercau să traverseze brațul Borcea. În imaginile filmate în localitatea Burdușani, se vede cum blindatul intră în apă, înaintează câțiva metri și apoi cade pe o parte și se scufundă. Armata Română a achiziționat în anul 2007 de la firma MOWAG 31 de transportoare blindate Piranha IIIC pentru suma de 47 milioane de euro. Piranha 3 Foto: Twitter Totul făcea parte dintr-un scenariu pus la punct de militari dar, potrivit informațiilor Digi24, lucrurile nu au decurs conform planului. Aproximativ 10.000 de militari din România și din 13 națiuni aliate și partenere - Albania, Bulgaria, Franța, Georgia, Grecia, Italia, Macedonia de Nord, Republica Moldova, Olanda, Muntenegru, Polonia, Portugalia și SUA vor participa, în perioada 29 mai - 9 iunie, la exercițiul SABER GUARDIAN 23, precizează ministerul Apărării. „Principalele secvențe ale exercițiului se vor desfășura în poligoane și facilități militare, precum și în localități de pe teritoriul național, după cum urmează: în județul Constanța - Baza 57 Aeriană „Mihail Kogălniceanu” și poligonul din cadrul Școlii de Instruire pentru Apărare Antiaeriană de la Capu Midia; în județul Ialomița – raioane din localitățile Bordușani și Slobozia; în județul Brașov - Centrul Național de Instruire Întrunită „Getica”din Cincu; în județul Galați – Poligonul Smârdan; în județul Brăila – raioane din localitatea Vărsătura și raioane din localitatea Frecăței, precum și în diferite locații din Municipiul București”, mai arată acest minister. Citește și: În unul din cele mai sărace județe ale României, Teleorman, un magistrat are pensie specială de aproape 30.000 de lei, de 14 ori peste pensia medie pentru limită de vârstă

Dosarul „Piranha 5”, clasat de DNA (sursa: gov.ro)
Investigații

Dosarul „Piranha 5”, clasat de DNA

Dosarul „Piranha 5”, clasat de DNA. Achiziția de echipament militar a fost una dintre cele mai controversate afaceri din MApN. Aceasta a fost ghidată de Nicolae Ciucă, actual premier, în mandatele sale de șef al Statului Major, respectiv de ministru al Apărării. Posibilele nereguli în derularea contractului-cadru de aproximativ 867 milioane de euro, atribuit prin Hotărâre de Guvern americanilor de la General Dynamics, au fost sesizate de ofițerii Direcției de Prevenire și Investigare a Corupției și Fraudelor din cadrul MApN. Alte potențiale nereguli din contract au fost constatate de Curtea de Conturi a României. Informațiile, însă, au fost clasificate. Pe mâna generalului Ciucă Statul Major al Forțelor Terestre a solicitat Ministerului Apărării Naționale (MApN) să cumpere transportoare 8x8 amfibii pentru militarii români. Se întâmpla în urmă cu aproximativ șase ani. De ce amfibii? Pentru că pe teritoriul României sunt foarte multe cursuri de ape curgătoare. Iar lipsa infrastructurii critice, a podurilor fixe sau mobile, limitează mobilitatea unităților militare dotate cu transportoare neflotabile. Dar tot conceptul strategic a fost abandonat la începutul anului 2017. Atunci, Consiliului de Supraveghere a Cerințelor, organ deliberativ al Statului Major al Apărării, a aprobat înzestrare a două batalioane din cadrul Brigăzii 2 Infanterie cu transportoare 8x8 neflotabile. Aceasta este prima decizie controversată care a stat la baza afacerii "Piranha 5". Consiliul de Supraveghere a Cerințelor era controlat atunci direct de generalul Nicolae Ciucă, în calitate de șef al Statului Major al Apărării. Decizia generalul Nicolae Ciucă a fost aprobată de Consiliul Suprem de Apărare al Țării (CSAT), condus de președintele Klaus Iohannis. Afacere oficializată de Tudose și Fifor prin HG După aprobarea în CSAȚ, ministrul Apărării de atunci, pesedistul Mihai Fifor, a promovat în guvernul condus de colegul său de partid, Mihai Tudose, un proiect de Hotărâre de Guvern. HG cerea să se aprobe achiziționarea transportoarelor Piranha 5. Hotărârea de Guvern 852 a fost intrat în vigoare la data de 4 decembrie 2017. Prin acest document s-a hotărât să se achiziționeze 227 de transportoare blindate 8x8 Piranha 5 direct de la firma americană General Dynamic European Land Systems (GDELS) – Mowag Gmbh. Valoarea totală a contractului-cadru a fost de 895 de milioane euro. Într-o primă fază, s-a semnat un contract subsecvent prin au fost contractate 94 de transportoare în valoare de peste 371,32 milioane euro fără TVA. Afacerea a fost parafată de ministrul Mihai Fifor în data de 12 ianuarie 2018. Dată la care s-a plătit inclusiv un avans de 111,4 milioane euro către compania General Dynamics. Penalități de 8,56 milioane de euro și întârzieri de doi ani Conform graficului de livrare a transportoarelor, România urma să primească "în regim de urgență" 36 de transportoare în maxim 12 luni de la data semnării contractului subsecvent. Adică în ianuarie 2019. Alte 32 de transportoare urma să fie livrate în 2019, 26 - în anul 2020 și 47 - în 2021. Acest grafic nu a fost respectat (sursa: defapt.ro) Dar "regimul de urgență" prevăzut în HG 857/217 nu a fost respectat de General Dynamics. De abia pe 28 martie 2019, MApN a notificat GDELS-Mowag că, începând cu 13 ianuarie 2019, se află în întârziere privind livrarea primului lot de transportoare. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac pentru SMURD, folosit de Gabriel Oprea pentru „zboruri speciale” Într-un final, li s-au impus penalități de 8,562 de milioane euro. Bani pe care americanii au confirmat că i-au plătit printr-o scrisoare transmisă în octombrie 2019. Ulterior, termenele prevăzute în HG au fost devansate cu aproximativ doi ani. Până la data de 12 ianuarie 2022, în dotarea Armatei Române trebuia să intre în total de 147 de transportoare, conform graficului de livrări. Dar au fost livrate doar 68 de transportoare, adică cele aferente anilor 2018 și 2019. Ofițerii din MApN au sesizat DNA La finalul anului 2018, ofițerii specialiști din cadrul Direcției de Prevenire și Investigare a Corupției din cadrul MApN au sesizat Direcția Națională Anticorupție (DNA) cu privire la „posibilitatea săvârșirii unor infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție” de către cadre militare și personal civil din cadrul Departamentului pentru Armamente, cu privire la achiziția de transportoare 8x8. De exemplu, ofițerii au constatat că estimarea valorii contractului prin preluarea valorii înscrise în Programul anual al achizițiilor publice s-a făcut fără ca autoritatea contractantă să justifice modul de determinare a valorii estimate a produselor ce fac obiectul achiziției. În plus, unele documente au fost acceptate fără ca acestea să fie completate sau modificate conform solicitărilor de clarificări. Mai mult, acordul cadru a fost semnat în condițiile în care lipseau documente care trebuiau anexate la acesta. Procurorul a clasat sec sesizarea "Nu au fost prevăzute sancțiuni concrete privind perceperea de penalități și daune interese în situația în care operatorul economic nu își îndeplinește obligațiile privind integrarea și producerea în România a celor 197 transportoare 8x8 și derivate pe platforma Piranha V, respectiv privind fabricarea în România a celor cinci subsiteme", se menționează în sesizarea către DNA. Dar, mult mai grav, au fost acceptați la negocieri reprezentanți ai GDELS-Mowag fără ca vreunul dintre "aceștia să fie înregistrați la Agenția Națională de Control a Exporturilor (ANCEX) pentru derularea operațiunilor de intermediere și fără ca aceștia să notifice în scris asupra tuturor activităților care erau avute în vedere și asupra persoanelor române sau străine cu care urmau să negocieze ori să organizeze operațiuni care presupunea scoaterea din sau introducerea pe teritoriul României de produse militare". Fragment din sesizarea depusă la DNA (sursa: defapt.ro) Cu toate că neregulile constatate sunt destul de grave, procurorul miliar de la DNA, colonelul magistrat Mihai Gheorghe, a decis să claseze dosarul în baza art. 16 alin. 1 lit. b din Codul de procedură penală. Adică fapta nu este prevăzută de legea penală ori nu a fost săvârşită cu vinovăţia prevăzută de lege.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră