/

EXCLUSIV MApN pune la bătaie aproape un miliard de euro pentru 1.059 de blindate 4×4. Favoriții, americanii de la Oshkosh, nu au primit acceptul Congresului SUA să transfere tehnologie în România și nu vor participa

Un miliard de euro pentru blindate
Un miliard de euro pentru blindate (sursa: Facebook/Oshkosh Defense)

Un miliard de euro pentru blindate. Ministerul Apărării Naționale a anunțat că vrea să cumpere 1.059 blindate 4×4 cu o sumă estimată la 4,58 miliarde lei fără TVA, echivalentul a 923 milioane de euro. În prima etapă a licitației s-au încris cinci firme: francezii de la Arquus, americanii de la AM General, turcii de la NUROL și Otokar, dar și compania URO în asociere cu Rafael.

Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți”/„Conectați-vă” în Google News (dreapta sus)

Surpriza a fost furnizată însă de americanii de Oshkosh care, deși erau favoriți la câștigarea licitației, nu au obținut acordul Congresului SUA pentru transferul de tehnologie în România, în cazul în care ar fi câștigat licitația.

Un miliard de euro pentru blindate

Ministerul Apărării Naționale (MApN) vrea să cumpere 1.059 de „autovehicule tactice blindate de tip ușor”, cunoscute ca blindatele 4X4, cu o sumă estimată la 4,58 miliarde lei fără TVA. O treime vor fi cumpărate direct de la câștigătorul licitației, restul urmând să fie asamblate în România.

Citește și: Fabrica de avioane Craiova, condusă de un fost muncitor de la linia de montaj, cu facultate după 40 de ani. Circa 300 de angajați nu au reușit să modernizeze nici un avion IAR

Conform Notei de Fundamentare, se vor achiziționa varianta de bază și opt derivate ale blindatului 4X4. De exemplu, vor fi achiziționate blindate pentru transportul de personal, unele cu turelă telecomandată, altele pentru cercetare și blindatele pentru evacuare răniților. Aceste blindate vor avea o durată de serviciu de minim 15 ani.

În același document se mai precizează că „interesul esențial de securitate pentru statul român îl constituie realizarea prin transfer tehnologic pe teritoriul României a unei/unor capacități de asamblare, integrare, testare și asigurarea mentenanței exclusiv în domeniul militar a ATBTU”.

Transferul de tehnologie în România, esential

Dar și fabricarea cel puțin a următoarelor subsisteme esențiale militare din compunerea ATBTU: sistemul de protecţie balistică şi anti-mină, sistemul de armament, sistemul de comunicaţii şi informatică și suita de aplicații software de comandă control, aparatura de ochire şi observare, sistemul de avertizare și reacție împotriva dispozitivelor de vizare/dirijare asociate sistemelor de lovire ale inamicului, pentru asigurarea securității aprovizionării pe timp de pace, criză și război.

Citește și: Ucraina ar putea primi rachete americane ATACMS cu rază lungă de acțiune (cel puțin 300 de kilometri) foarte curând

Tot din Nota de Fundamentare aflăm că transferul de tehnologie în România este esential pentru că „în situații de criză, la război sau într-un context geo-politic nefavorabil, prin existența acestor capacități pe teritoriul național, se poate asigura o creștere a rezilienței și a capacității de producție, adaptate la cerințele câmpului de luptă. În cazul inexistenței acestor facilități sunt implicații majore privind capacitatea de reacție și asigurarea integrității teritoriului național”.

Condiția experienței, scoasă la presiunea producătorilor

Licitația părea cu dedicație pentru compania americană Oshkosh, de la care statul român cumpărase printr-un acord „Guvern la Guvern” blindatele JLTV pentru dotarea Forțelor pentru Operații Speciale.

De exemplu, una dintre condițiile de participare prevedea că ofertantul „trebuie să depună declarații și documente justificative care să demonstreze că a livrat (…) cel puțin 278 de produse similare ATBTU într-un interval de 12 luni”.

Condiție pe care o îndeplinea doar Oshkosh. Ulterior, la presiunea marilor companii din industria militară, această cerință obligatorie a fost scoasă în etapa de întrebări și clarificări.

Amânare pentru Oshkosh. Fără succes

Chiar și fără această condiție, compania Oshkosh era favorită la câștigarea licitație. Doar că americanii de Oshkosh nu au primit acordul Congresului SUA pentru a transfera tehnologie militară în România în cazul în care câștiga licitație. 

Prima etapă a licitației trebuia să aibă loc în data de 10 iulie 2023. Atunci, fiecare companie care voia să participe la licitație trebuia să depună documentele din care să rezulte că îndeplinește criteriile de calificare în etapa următoare. Adică documente referitoare la cifra de afaceri și experiență, inclusiv un document din care să rezulte disponibilitatea de transfer a tehnologiei în România.

Însă prima etapă a fost amânată de Romtehnica, respectiv Ministerul Apărării Naționale, cu aproape două luni pentru ca Oshkosh să obțină acordul Congresului SUA. Nu l-a obținut, motiv pentru care nu s-a înscris la licitație.

Favoriții au devenit francezii cu Sherpa Light

Ministerul Apărării a fost nevoit să declare deschisă procedura de licitație la începutul lunii septembrie. Surse din cadrul Ministerul Apărării Naționale au declarat pentru DeFapt.ro că, în prima etapă, la sediul Romtehnica, au fost depuse cinci oferte.

„Au depus oferte francezii de la Arquus, americanii de la AM General, spaniolii de la URO în asociere cu Rafael. Turcia participă la licitație cu firmele Nurol și Otokar, fiecare cu oferta ei”, potrivit surselor. 

Compania franceză Arquus, unul din principalii favoriți la câștigarea licitației după retragerea companiei americane Oshkosh, participă la licitație cu blindatele 4X4 Sherpa Light.

În final, blindatele franceze ar fi produse la Moreni

Edouard Penning Reef, managerul pe Europa Centrală și de Est al companiei Arquus, a declarat la o întâlnire cu jurnaliștii că, în cazul în care firma pe care o reprezintă va câștiga licitația, se vor semna mai multe parteneriate cu companiile din industria de apărare românească din care ar rezulta „un grad crescut de cooperare între industriile europene de apărare, prin crearea de parteneriate reciproc avantajoase, pe noi piețe”.

Francezii vor ca într-o primă fază să livreze un număr mic de blindate 4×4 produse în Franța, acolo unde partenerii din industria de apărare românească ar urma să fie pregătiți. Apoi ar urma transferul de tehnologie în România.

În cea de-a doua fază, blindatul 4×4 Sherpa ar urma să fie asamblat în România cu componente produse pe plan local. Într-un final, blindatele francezilor ar urma să fie produse integral la Uzina Automecanica Moreni.

NSM 4×4, prezentat la BSDA

Companiile turcești Nurol și Otokar au depus fiecare câte o ofertă pentru contractul de 4,58 miliarde de lei. Turcii de la Nurol ar putea intra în licitație cu blindatul NSM 4X4 prezentat la târgul de armament „Black Sea Defense and Aerospace” de la București.

Grupul Nurol, cu afaceri în construcții, minerit, imobiliare, servicii financiare și industria de apărare, este condus de familia Carmikli.

În anul 2010, familia Carmikli a deschis oficial hotelul Sheraton Batumi din orașul georgian Batumi, eveniment la care a participat și premierul Recep Tayyip Erdogan, actualul președinte al Turciei.

După autobuze Otokar, și blindate

Cealaltă companie turcească, Otokar, este deja prezentă pe piața românească. Primăria Capitalei a cumpărat 400 de autobuze de la Otokar cu suma de 458 milioane de lei. Firma Otokar face pare din grupul Koç, deținut de familia Koç, considerată cea mai bogată familie din Turcia.

La licitația din România, turcii de la Otokar ar putea să participe cu blindatele 4×4 Cobra II. Vehiculele blindate Cobra II au fost văzute în România, în gara din Bacău, în timp ce erau transportate pe calea ferată spre Ucraina.

Deocamdată nu se știe cu ce blindate 4X4 vor veni la licitație americanii de la AM General și spaniolii de la URO. Însă se vehiculează că americanii vor veni cu blindatul Humvee NXT360. Spaniolii ar putea licita cu URO Vamtac LTV, asemănător cu vehiculul HMMWV din dotarea armatei americane.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

10 comentarii

  1. Banuiesc ca si astea sunt tot niste vechituri ca si avioanele de vanatoare . Si bineinteles ca statul ne impune noua sa renuntam la masinile mai vechi de 15 ani iar ei acizitioneaza tot fierul vechi de la NATO..🤬😡

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

19:12Polonia va construi fortificații pe întreaga frontieră de est pentru a stopa fluxul de migranți dinspre Belarus, dar și pentru apărare în caz de conflict armat
19:07VIDEO Piesa cu care Israelul speră să câștige Eurovision: titlul „October Rain”, schimbat cu „Hurricane”, pentru că se referea la masacrul din 7 octombrie
14:55Blocul Național Sindical cere reducerea taxelor pe muncă și creșterea impozitelor pe alte venituri și pentru firme, acum taxate ca în „paradis fiscal”
13:57Ciolacu, atac la primarul PNL al Constanței și laude către controversatul ex-șef al ANPC: „S-a implicat pentru protecţia consumatorilor, de fapt pentru protecţia românilor”
13:16Uriașul efort al statului pentru salvarea lui Florin Piersic: 11 medici mobilizați de Paște, adus la București cu avion SMURD scos de la un exercițiu NATO, plimbat prin patru spitale
12:44Atacuri PSD-PNL: social-democrații prezintă Lamborghini-ul baronului Dumitrescu, Florin Roman le amintește că reprezentanții lor sunt în Italia, în arest la domiciliu
10:44Noaptea în care aurora boreală a învelit România: fotografii cu cerul în culori nemaivăzute au inundat internetul. Explicația: o furtună solară enormă
10:15Șoferii de Uber și Bolt vor și ei acces pe benzile unice de circulație, cum au transportul în comun și taximetrele
10:00Băutor profesionist: 1,6 la mie alcool în sânge la volan, dar „coerent, fără tulburări de echilibru sau imprecizie în mișcări”. Amenda: 12.800 de lei
19:04Care sunt site-urile pe care poți găsi cele mai ieftine vacanțe în România și străinătate, cu oferte detaliate pe cazare și transport
18:19Postul lui Dan Voiculescu, atac la Ciolacu în ziua în care începe campania electorală: alimentele cumpărate de liderul PSD cu 93,50 lei s-au scumpit substanțial, arată Antena 3
17:08VIDEO Șobolani jucăuși ziua în amiaza mare în Sectorul 3 din București, pe un trotuar dintr-o mare intersecție
16:39Portretul sinecuristului pesedist, promovat în consiliul general al Capitalei: de la angajat prost plătit al unui hotel din Germania la șefia companiilor CFR. Legăturile cu Negoiță
15:26Factura pentru recepția Pasajului Basarab, pe care se circulă ilegal de zece ani: 130 de milioane de lei. PMB negociază cu constructorul
14:48Rareş Bogdan: „Nu avem vară, nu avem vacanţă, ne pupăm copiii, soţiile, şi la luptă”